Citat:
Att rabbla haranger om och om och om igen, att försök kalkera Dennett (vilket kräver att man upprepat får vägleda dig eftersom du missförstår), att konsekvent aldrig svara på frågeställningar och invändningar som innebär komplikationer för saken, att flyta runt mellan oförenliga positioner, att ogenerat strunta i att saker som låter bra inte går ihop och att tryffera detta med grandiosa föreställningar om den egna insatsen innebär inte att argumentera.
Precisera vad jag "duckar" och "hoppar över".
Jag, och den Dennett du på ett alltmer parodiskt vis försöker kalkera, menar att ett fundamentalt krav för att kalla något för fri vilja är att detta något kan rendera ansvar annat än ett instrumentellt sådant hos den handlande. Jag har tjogtals gånger, även gällande detta, bett dig precisera varför det kravet inte är legitimt. Utan framgång givetvis. Det enda "argument" som anförs är att det vore orimligt om fri vilja inte kunde finnas.
Nej, man duckar givetvis icke en frågeställning genom att invända att den är irrelevant och förklara varför. Det blir din sak att precisera på vilket vis den faktiskt skulle vara det. Det är en fråga om rättssubjekt. Jag tror inte att någon rymdvarelse har fri vilja någonstans och att inget klander någonsin kan vara berättigat i en faktisk mening. Förstår inte varför rymdvarelsens besittande av fria vilja skulle variera mellan olika planeter och att inte känna till ett normsystem man underkastas är en helt annan, och praktisk, fråga.
Det som är relevant är möjligheten att alls kunna förtjäna straff, klander, beröm och sin belägenhet på ett annat än ett strikt instrumentellt sätt. En fri vilja med något innehåll innebär detta. Eller, varför är det felaktigt eller irrelevant?
Min fråga är hur kompatibilismen bygger möjligen till att faktiska kunna förtjäna detta och det svaret väntas fortfarande på. Dennett lyckades ej.
Ser även fram mot en precisering av hur min ståndpunkt skulle leda till "nihilsm och apati". Och om den skulle göra det, på vilket vis vore den omständigheten relevant för hur det förhåller sig i sakfrågan?
Nej, varför det är "viktigt" att den med otur inte bara får utan faktiskt också förtjänar klander för hur vederbörandes kognitiva kapaciteter råkar vara utformade och konfigurerade har aldrig klarlagts. Eller har du ändrat uppfattning och menar nu att exempelvis klander inte kan förtjänas annat än som instrument? Man kan inte ha alla kakor och äta dem samtidigt.
Förstår ej vilken poängen gällande "belöningssystemet" skulle vara.
Precisera vad jag "duckar" och "hoppar över".
Jag, och den Dennett du på ett alltmer parodiskt vis försöker kalkera, menar att ett fundamentalt krav för att kalla något för fri vilja är att detta något kan rendera ansvar annat än ett instrumentellt sådant hos den handlande. Jag har tjogtals gånger, även gällande detta, bett dig precisera varför det kravet inte är legitimt. Utan framgång givetvis. Det enda "argument" som anförs är att det vore orimligt om fri vilja inte kunde finnas.
Nej, man duckar givetvis icke en frågeställning genom att invända att den är irrelevant och förklara varför. Det blir din sak att precisera på vilket vis den faktiskt skulle vara det. Det är en fråga om rättssubjekt. Jag tror inte att någon rymdvarelse har fri vilja någonstans och att inget klander någonsin kan vara berättigat i en faktisk mening. Förstår inte varför rymdvarelsens besittande av fria vilja skulle variera mellan olika planeter och att inte känna till ett normsystem man underkastas är en helt annan, och praktisk, fråga.
Det som är relevant är möjligheten att alls kunna förtjäna straff, klander, beröm och sin belägenhet på ett annat än ett strikt instrumentellt sätt. En fri vilja med något innehåll innebär detta. Eller, varför är det felaktigt eller irrelevant?
Min fråga är hur kompatibilismen bygger möjligen till att faktiska kunna förtjäna detta och det svaret väntas fortfarande på. Dennett lyckades ej.
Ser även fram mot en precisering av hur min ståndpunkt skulle leda till "nihilsm och apati". Och om den skulle göra det, på vilket vis vore den omständigheten relevant för hur det förhåller sig i sakfrågan?
Nej, varför det är "viktigt" att den med otur inte bara får utan faktiskt också förtjänar klander för hur vederbörandes kognitiva kapaciteter råkar vara utformade och konfigurerade har aldrig klarlagts. Eller har du ändrat uppfattning och menar nu att exempelvis klander inte kan förtjänas annat än som instrument? Man kan inte ha alla kakor och äta dem samtidigt.
Förstår ej vilken poängen gällande "belöningssystemet" skulle vara.
En fiktiv rymdvarelser hade givetvis inte behövt vara avhängd på hur denne råkar vara konfigurerad utan skulle kunna konfigurera om sig själv vid behov eller önskemål.
Jag ville bara få dig att bekräfta att för dig handlar inte frågan om huruvida människan har fri vilja.
Du försvarar en definition av fri vilja där ingenting kan ha fri vilja.
Min poäng är att fri vilja, ansvar och klander inte är samma sak men hänger ihop:
Ett litet barn som tar bollen med händerna i en fotbollsmatch klandras inte.
Barnet har inte "förlorat" sin fria vilja – barnet har bara inte utvecklat den moraliska kompetensen ännu för just det spelet.
en fotbollsspelare införstådd med spelets regler förtjänar en varning.
Jag vet att du hävdar att vuxna människor inte är förmögna att ta ansvar för en sådan handling men du har inte bevisat att det förbehåller sig så.
Det du nu har hängt upp ditt alltmer desperata motstånd är vad jag förmodar debatten Dennett hade med Carouso, Dennett skriver så här:
"Treating people as if they were not responsible is a sign of disrespect. It treats them as things to be manipulated, rather than agents to be reasoned with. (...) We don't just punish to deter; we punish because the autonomous agent breached an agreement they were equipped to keep."
I linje med vad jag anser och även i linje med dennetts övergripande arbete.
När vi ändå är inne på Dennett så är han tydlig med att både ansvar och fri vilja kommer i grader.
Citat som detta är tydligt: "Absolute responsibility is a red herring, a blessing nobody should hanker for."
Detta citat beskriver igen hans tankar:
"It disqualifies us for 'Ultimate' responsibility, which would require us to be—like God!—causa sui, the original cause of ourselves, as Galen Strawson has observed, but this is nonsense. Our lack of Ultimate responsibility is not a moral blemish... [We can] justifiably be held to be the authors (if not the Authors) of not only our deeds but the character from which our deeds flow"
Jag är inte Dennett men det är dessa idéer jag håller med om och argumenterar för.
Din frågeställning är inte irrelevant – jag förnekar bara att det kräver en metafysisk, yttersta fri vilja. Vi kan förtjäna beröm och klander i den meningsfulla mänskliga betydelsen, eftersom våra val uttrycker våra motiv, vår karaktär och vår förmåga att reagera på skäl. Det är just denna sorts ansvar som fri vilja bör handla om.
En parantes, Caruso är en intressant figur, hans ifrågasättande av meritokrati, kapitalismen och straffsystemet leder till en typ av samhälle i strid mot människans natur.
Varför drömma om ett bättre liv och arbeta hårt för detta mål i ett samhälle där en politbyrå i sin visdom placerar oss där vi hör hemma?. Skulle vi vantrivas så kan samma byrå skola om oss i läger som på ett humanistisk sätt korrigerar våra opassande tankar. En parantes men inte oviktig.