2026-08-15, 14:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Den är bevisad bortom alla tvivel. Att förneka att alla levande organismer är släkt med varandra och har uppstått genom slumpmässiga mutationer är i samma klass som att förneka att Jorden är rund.

Men om du skriver under på detta så underskattade jag dig något. Då är du inte riktigt så hopplös som jag trodde.
Det är nog mer du som är hopplös, hittar på saker om mig och annat.
Citera
2026-08-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är nog mer du som är hopplös, hittar på saker om mig och annat.
Allt annat jag skrev var helt sant. När det gäller de flesta politiska och vetenskapliga frågor så lever du inte i verkligheten, utan tror bara på det som du vill tro på.
Citera
2026-08-15, 14:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Allt annat jag skrev var helt sant. När det gäller de flesta politiska och vetenskapliga frågor så lever du inte i verkligheten, utan tror bara på det som du vill tro på.
Finns inget du visat att jag har fel om någonsin. Däremot har jag kritiserat dina i grunden marxistiska åsikter, som aldrig någonsin har lett till något gott någonstans. Kan man inte ta till sig det, handlar det inte om logik, utan bara känslor. Man förstår inte människan och tror att man kan böja dem som man vill, bara utifrån falska teorier som aldrig är bevisade eller någonsin visat sig stämma.

Men då gör du som senast, när jag visade att du hade fel, började angripa mig istället och sprida rena lögner om vad jag anser, helt utan grund. Vad är det för sätt egentligen. Vad är du för sorts människa egentligen. Fundera på det. Du kan börja med att fundera över vad du anser och om det egentligen är sant. Vilka bevis har du för dina åsikter egentligen?
Citera
2026-08-15, 14:34
Medlem
Citat:
Finns inget du visat att jag har fel om någonsin. Däremot har jag kritiserat dina i grunden marxistiska åsikter, som aldrig någonsin har lett till något gott någonstans. Kan man inte ta till sig det, handlar det inte om logik, utan bara känslor. Man förstår inte människan och tror att man kan böja dem som man vill, bara utifrån falska teorier som aldrig är bevisade eller någonsin visat sig stämma.

Men då gör du som senast, när jag visade att du hade fel, började angripa mig istället och sprida rena lögner om vad jag anser, helt utan grund. Vad är det för sätt egentligen. Vad är du för sorts människa egentligen. Fundera på det. Du kan börja med att fundera över vad du anser och om det egentligen är sant. Vilka bevis har du för dina åsikter egentligen?
Du har aldrig visat att jag har fel. Tvärtom har du alltid bara presenterat det ena knäppa och verklighetsfrånvända påståendet efter det andra.

Detta är naturligtvis inget argument emot det du skriver, utan bara en förklaring till varför jag inte har lust att ge mig in i någon utförlig diskussion med dig. Jag vet redan på förhand att det kommer att vara meningslöst.
Citera
2026-08-15, 14:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du har aldrig visat att jag har fel. Tvärtom har du alltid bara presenterat det ena knäppa och verklighetsfrånvända påståendet efter det andra.

Detta är naturligtvis inget argument emot det du skriver, utan bara en förklaring till varför jag inte har lust att ge mig in i någon utförlig diskussion med dig. Jag vet redan på förhand att det kommer att vara meningslöst.
För du kommer att förlora den, som du gjorde nu. Eller hur?
Citera
2026-08-15, 14:43
Medlem
Citat:
Vi har inte haft en diskussion om någonting nu, så det fanns ingenting att förlora. Men du anser ju alltid per automatik att du vinner oavsett vad som skrivs, så det förvånar mig inte att du tolkar det på det sättet.
Citera
2026-08-15, 14:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi har inte haft en diskussion om någonting nu, så det fanns ingenting att förlora. Men du anser ju alltid per automatik att du vinner oavsett vad som skrivs, så det förvånar mig inte att du tolkar det på det sättet.
Nej, det handlade om ditt påstående att allt går att visa allt vetenskapligt, vilket jag visade att det finns saker som inte går. Istället för att bara erkänna att det inte går, har du spammat sönder tråden med en massa falska anklagelser mot mig och fortsätter i vanlig manér att försöka skapa sidodebatter och ad hominem, som alltid.
Citera
2026-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
Nej, det handlade om ditt påstående att allt går att visa allt vetenskapligt, vilket jag visade att det finns saker som inte går. Istället för att bara erkänna att det inte går, har du spammat sönder tråden med en massa falska anklagelser mot mig och fortsätter i vanlig manér att försöka skapa sidodebatter och ad hominem, som alltid.
Jag har varken spammat, kommit med falska anklagelser eller försökt skapat sidodebatter eller ad hominem. Även detta är knäppa tolkningar som bara styrker mina påståenden om att du inte har alla hästar hemma.

Jag har bara återigen sagt att jag inte är intresserad av att ge mig in i en diskussion med dig, och har uppgett anledning för detta. Det är allt.

Att du inte gillar anledningen är förståeligt. Men du har tyvärr inget annat val än att acceptera att det är så det förhåller sig.
Citera
2026-08-15, 15:11
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Jag tycker det är intressant att det så ofta blir gräl i filosofitrådarna. Man får känslan av att filosoferna är mer intresserade av att kriga för sin personliga övertygelse än dom är av att söka sanningen.

Här måste alla filosofer ta sig i kragen och inte glömma uppdraget dom ska utföra. Uppdraget är att försöka ta reda på om fri vilja finns i verkligheten. Hur resultatet känns för filosofen får aldrig styra hur man ser på det.
Citera
2026-08-15, 15:25
Medlem
Link04s avatar
Psykologisk förklaring till att vi upplever att vi har fri vilja:

Vi upplever en fri vilja eftersom hjärnan skapar en efterhandskonstruktion där vi tror att vårt medvetna jag styr våra handlingar. Hjärnan väljer ut och beslutar i det tysta långt innan vi märker det, men fördröjningen gör att vi känner det som att beslutet föddes i vårt medvetande.

Tänkvärt.
Citera
2026-08-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Psykologisk förklaring till att vi upplever att vi har fri vilja:

Vi upplever en fri vilja eftersom hjärnan skapar en efterhandskonstruktion där vi tror att vårt medvetna jag styr våra handlingar. Hjärnan väljer ut och beslutar i det tysta långt innan vi märker det, men fördröjningen gör att vi känner det som att beslutet föddes i vårt medvetande.

Tänkvärt.
Det är också tänkvärt vad som är skillnaden mellan processerna i vår hjärna och vad som är ”jaget”
Att allt som sker i vår hjärna inte flyter upp till vårt medvetande är sedan länge känt.

Jag hävdar att ”jaget” är det som sker i vår hjärna, medvetet eller omedvetet. Finns inget ”jag” utanför hjärnans processer.

Så är det verkligen en illusion, tänk om illusionen är verklig?
När man påstår att hjärnan bestämmer åt oss glömmer man att hjärnan är vi.
Citera
2026-08-15, 16:15
Medlem
Bilderberg78s avatar
Av en kausal förståelse av problemet så tycker jag just nu att @RandomNPC ligger närmast mig, då jag inte har på förhand favoriter i detta ämnet.

Jag är inte byggd av betong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in