2026-08-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Din vilja är bara svag. Jag har sett en som satt handen på en het platta, bara med ren vilja. vi kan även överkomma andra automatiska reaktioner, genom vilja. Så det är inte så enkelt.
Tror du han vill göra om det då 🤔
Varför gjorde han det vet du det?
Citera
2026-08-15, 12:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det låter mest som att du tycker saker utan att kunna argumentera för din ståndpunkt. Du vet, bara för att någonting låter bra eller känns bra så innebär inte det att det är sant. Sanningen kommer man bara åt med bevis.
Det finns förstås saker man inte kan visa fysiskt eller logiskt, som vilka åsikter människor tar till sig, hur våra upplevelser skapas, hur liv uppstår och hur den e.v. Big Bang skapades och mycket mer.

Inte heller om vi har fri vilja eller inte. Det är dessutom en definitionsfråga. Man kan definiera det som det är omöjligt eller att det är möjligt, bara att välja känslomässigt, vad man anser är rätt. Men ingen har något de kan bevisa, varken år det ena eller andra hållet. Det är därför den går att debattera.
Citera
2026-08-15, 12:49
Medlem
Citat:
Det finns förstås saker man inte kan visa fysiskt eller logiskt, som vilka åsikter människor tar till sig, hur våra upplevelser skapas, hur liv uppstår och hur den e.v. Big Bang skapades och mycket mer.

Inte heller om vi har fri vilja eller inte. Det är dessutom en definitionsfråga. Man kan definiera det som det är omöjligt eller att det är möjligt, bara att välja känslomässigt, vad man anser är rätt. Men ingen har något de kan bevisa, varken år det ena eller andra hållet. Det är därför den går att debattera.
Det där är bara någonting som du intalar dig själv eftersom fakta och vetenskap inte tilltalar dig.
Citera
2026-08-15, 12:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Tror du han vill göra om det då 🤔
Varför gjorde han det vet du det?
Tror inte han vill göra om det, men det var väl mest för att bevisa att det faktiskt går, eller att han klarade det. Alla kallade honom en idiot och han fick stora blåsor, för han höll den inte tillräckligt länge för att börja bränna upp skinnet. Men den enda belöningen var att han visade att det går. Det handlar om vilja.
Citera
2026-08-15, 12:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det där är bara någonting som du intalar dig själv eftersom fakta och vetenskap inte tilltalar dig.
Nej tvärtom, jag försvarar vetenskapen och logiken. Det är du som inte vill inse dess begränsningar. Att det finns saker man faktiskt inte vet, som det jag räknade upp. Men du får väl förklara dem då. Ett nobelpris väntar garanterat om du kan det. Få höra?
Senast redigerad av EnCarte 2026-08-15 kl. 13:00.
Citera
2026-08-15, 13:04
Medlem
Citat:
Nej tvärtom, jag försvarar vetenskapen och logiken. Det är du som inte vill inse dess begränsningar. Att det finns saker man faktiskt inte vet, som det jag räknade upp. Men du får väl förklara dem då. Ett nobelpris väntar garanterat om du kan det. Få höra?
Har du aldrig hört förklaringar för dessa saker tidigare menar du? Eller var det snarare bara så att du inte gillade förklaringarna?
Citera
2026-08-15, 13:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Har du aldrig hört förklaringar för dessa saker tidigare menar du? Eller var det snarare bara så att du inte gillade förklaringarna?
Men snälla du, det där är bara trams. Förklara nu, om du kan. För jag vet att det inte finns bevis för något av dem, bara obevisade teorier, men obevisade teorier är bara tyckande och inte värt mer än det. Låt höra nu?
Citera
2026-08-15, 13:25
Medlem
Citat:
Men snälla du, det där är bara trams. Förklara nu, om du kan. För jag vet att det inte finns bevis för något av dem, bara obevisade teorier, men obevisade teorier är bara tyckande och inte värt mer än det. Låt höra nu?
Jag finner det inte värt ansträngningen då jag vet att du är en total knäppgök som tror på allsköns konspirationsteorier och förkastar de mest grundläggande vetenskapliga faktumen.
Har jag rätt i att du inte ens tror på evolutionsteorin?
Citera
2026-08-15, 13:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag finner det inte värt ansträngningen då jag vet att du är en total knäppgök som tror på allsköns konspirationsteorier och förkastar de mest grundläggande vetenskapliga faktumen.
Har jag rätt i att du inte ens tror på evolutionsteorin?
Nej, du har helt fel där. Så du är totalt borta. Ingenting du säger om mig stämmer och inget kan du visa, varken det du påstår om mig eller det jag ställde frågan om. Ett totalt misslyckande från dig.
Citera
2026-08-15, 13:35
Medlem
Citat:
Nej, du har helt fel där. Så du är totalt borta. Ingenting du säger om mig stämmer och inget kan du visa, varken det du påstår om mig eller det jag ställde frågan om. Ett totalt misslyckande från dig.
Så du tror alltså på evolutionsteorin?
Citera
2026-08-15, 13:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så du tror alltså på evolutionsteorin?
Ja, den är bevisad så mycket det nog går. Du blandar nog ihop mig med Popper. Det var han som ansåg att den inte var vetenskaplig, då den inte gick att falsifiera, Men jag menar nog, att om man kan bevisa den, så behöver den inte att gå att falsifiera. Kan man bevisa en gudsteori, så är den sann, till skillnad från andra teorier som man bara kan göra mer troliga genom bevis, men inte bevisa själva teorin. Men nu är vi helt borta från fri vilja. Men jag har visat att dina åsikter om att allt går att förklara, inte stämmer.
Citera
2026-08-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ja, den är bevisad så mycket det nog går. Du blandar nog ihop mig med Popper. Det var han som ansåg att den inte var vetenskaplig, då den inte gick att falsifiera, Men jag menar nog, att om man kan bevisa den, så behöver den inte att gå att falsifiera. Kan man bevisa en gudsteori, så är den sann, till skillnad från andra teorier som man bara kan göra mer troliga genom bevis, men inte bevisa själva teorin. Men nu är vi helt borta från fri vilja. Men jag har visat att dina åsikter om att allt går att förklara, inte stämmer.
Den är bevisad bortom alla tvivel. Att förneka att alla levande organismer är släkt med varandra och har uppstått genom slumpmässiga mutationer är i samma klass som att förneka att Jorden är rund.

Men om du skriver under på detta så underskattade jag dig något. Då är du inte riktigt så hopplös som jag trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in