2020-12-12, 22:01
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Den som har bevisbördan för att något finns är förstås den som hävdar att det finns. Jag skulle kunna påstå att det finns rosa elefanter på månen vilket du aldrig kan motbevisa hur absurt det än är. Att bevisa icke existensen av något är ofta helt omöjligt. Där är det rimliga att den som påstår att det finns rosa elefanter på månen faktiskt åtminstone lägger fram argument för det eller helst visar en rosa elefant där.

Jag hävdar dock inte att den fria viljan existerar. Jag hävdar bara att vi inte kan veta säkert. (Och att vi även om den fria viljan inte existerar nog bör låtsas att den gör det.)

Så min position försvagas inte av att jag inte kan bevisa den fria viljans existens. Medan däremot din position försvagas av att du inte kan bevisa dess icke-existens.

Och nu är ju detta förvisso filosofiforumet och inte ett politiskt forum, men du kan väl ändå hålla med om att bevisbördan hamnar helt på dig om du vill få ut din ståndpunkt till den breda massan? Att denna inte kommer att sluta agera utifrån tanken om en fri vilja bara för att den inte kan bevisa dess existens?
Citera
2020-12-12, 22:09
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag har för mig att bibeln inte säger något om fri vilja utan att den har tillkommit senare som en nödlösning på teodicéproblemet.

Att människan har en fri vilja är dock underförstått i mycket av det Bibeln berättar. Gång på gång ställs krav på människor att välja mellan gott och ont.

Dock finns ju även deterministiska inslag i Bibeln, vilket inte minst kalvinismen tagit fasta på.
Citera
2020-12-12, 22:12
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Nej tvärtom, en vilja som man har fått av en Gud eller som genetiskt arv kan aldrig vara fri eftersom den är skapad av något utomstående. Då är du helt enkelt styrd av något yttre.

På exakt vilket sätt skulle en fri vilja, alltså en förmåga att göra ett genuint val mellan A och B, bara kunna existera om den inte var skapad?

Vilken är den logiska grundprincipen här?
Citera
2020-12-12, 22:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag hävdar dock inte att den fria viljan existerar. Jag hävdar bara att vi inte kan veta säkert. (Och att vi även om den fria viljan inte existerar nog bör låtsas att den gör det.)

Det är en helt okej ståndpunkt, ingen av oss och ingen annan heller har kunnat ens föra fram en teori om hur en fri vilja skulle kunna existera. Det är inget bevis för att fri vilja inte finns men en klar indikation på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
På exakt vilket sätt skulle en fri vilja, alltså en förmåga att göra ett genuint val mellan A och B, bara kunna existera om den inte var skapad?

Vilken är den logiska grundprincipen här?

Bra frågor, jag kan som sagt inte se hur en fri vilja skulle kunna ha uppstått. Detta eftersom ett grundkriterium för en fri vilja är att viljan inte är skapad av något yttre och att du sedan fått den viljan. I det fallet är det detta yttre som styr dina handlingar.
Citera
2020-12-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontempleraren
Vad tror du fri vilja måste handla om i sådant fall?
För mig handlar fri vilja om tankefrihet där jag givet ett reellt val är fri att välja det jag finner bäst. Huruvida jag kunde gjort annorlunda än jag faktiskt gjorde är en meningslös frågeställning, men har jag fri vilja så kan jag lära av misstagen och göra bättre nästa gång.

Ovanstående är mer relevant än någonsin då vi lever i en tid där makthavare på alla sätt försöker påverka vårt sätt att tänka. Exempelvis genom att bannlysa visa ord i vårt språk så skall vi hindras från att tänka i fel banor och kanske som arbetsgivare anställa den som regimen vill istället för den jag själv vill. Genom att inskränka mitt sätt att tänka inskränker de även mitt fria val. Att fritt kunna använda de ord jag vill ser jag därför som en förutsättning för fri vilja, då vårt inre språk är starkt korrelerat till vårt talade språk.

Det finns även andra metoder för att inskränka den fria viljan, såsom hypnos eller indoktrinering. Kartlägger vi vilka inskränkningar som är möjliga så vet vi vad som inte är fri vilja. Fri vilja måste då vara det vi vill när vi inte blir inskränkta genom yttre manipulation.
Citera
2020-12-13, 09:00
Medlem
Citat:
Nej tvärtom, en vilja som man har fått av en Gud eller som genetiskt arv kan aldrig vara fri eftersom den är skapad av något utomstående. Då är du helt enkelt styrd av något yttre.

Bara för att vi fått något av någon annan, blir det inte mindre våran och har vi fått fri vilja av någon/något så är det fortfarande vår fri vilja vi har fått.

Låt oss då säga att vi fått fri vilja av gud/evolutionen och jag/du gör ett val, då menar du att egentligen är det skaparen av vår fria vilja som gjorde valet för oss och vi bara inbillar oss att valet kom från oss?

Citat:
Bra frågor, jag kan som sagt inte se hur en fri vilja skulle kunna ha uppstått. Detta eftersom ett grundkriterium för en fri vilja är att viljan inte är skapad av något yttre och att du sedan fått den viljan. I det fallet är det detta yttre som styr dina handlingar.

Vart hittar jag detta grundkriterium?
Citera
2020-12-13, 09:12
Medlem
Citat:
För mig handlar fri vilja om tankefrihet där jag givet ett reellt val är fri att välja det jag finner bäst. Huruvida jag kunde gjort annorlunda än jag faktiskt gjorde är en meningslös frågeställning, men har jag fri vilja så kan jag lära av misstagen och göra bättre nästa gång.

Håller med, men tänker att det kanske inte är helt meningslöst ifall vi kunde gjort något annorlunda. För vid de stora vägvalen så kanske vi måste välja mellan två dåliga beslut som ibland medför ånger över vårt val. Som du skriver leder det till lärdom över vårt misstag, även att vi ångrar vårt val vilket är ett tecken på den fria viljan, enligt mig.

Citat:
Ovanstående är mer relevant än någonsin då vi lever i en tid där makthavare på alla sätt försöker påverka vårt sätt att tänka. Exempelvis genom att bannlysa visa ord i vårt språk så skall vi hindras från att tänka i fel banor och kanske som arbetsgivare anställa den som regimen vill istället för den jag själv vill. Genom att inskränka mitt sätt att tänka inskränker de även mitt fria val. Att fritt kunna använda de ord jag vill ser jag därför som en förutsättning för fri vilja, då vårt inre språk är starkt korrelerat till vårt talade språk.

Det finns även andra metoder för att inskränka den fria viljan, såsom hypnos eller indoktrinering. Kartlägger vi vilka inskränkningar som är möjliga så vet vi vad som inte är fri vilja. Fri vilja måste då vara det vi vill när vi inte blir inskränkta genom yttre manipulation.

Sant, lite skrämmande nu med de sociala mediernas censur, efter 4 år med Biden vid makten kommer det vara omöjligt för oliktänkande att få en plattform.
Citera
2020-12-13, 16:17
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Bara för att vi fått något av någon annan, blir det inte mindre våran och har vi fått fri vilja av någon/något så är det fortfarande vår fri vilja vi har fått.

Låt oss då säga att vi fått fri vilja av gud/evolutionen och jag/du gör ett val, då menar du att egentligen är det skaparen av vår fria vilja som gjorde valet för oss och vi bara inbillar oss att valet kom från oss?

Man skulle kunna tänka sig att Gud handlar enligt en helt egen form av logik, som vi inte kan förstå förrän vi kommer till himlen eller något liknande. Då återstår fortfarande den lilla haken att det inte finns någon Gud.

Hela grejen med s.k. fri vilja är att man skulle kunna göra saker utan att påverkas av något yttre.
Citera
2020-12-13, 16:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Om du har fått viljan av någon eller något annat så är den skapad av någon eller något annat. Du vill alltså det som skaparen av viljan vill att du ska vilja.
Citera
2020-12-13, 16:26
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Om du har fått viljan av någon eller något annat så är den skapad av någon eller något annat. Du vill alltså det som skaparen av viljan vill att du ska vilja.

Det skulle som jag skrev i mitt förra inlägg kunna finnas en gudomlig logik som står över den som vi kan förstå, tills vi får evigt liv. Då skulle det kunna finnas en skapad men ändå fri vilja. Men ingen har bevisat Guds existens.
Citera
2020-12-13, 16:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det skulle som jag skrev i mitt förra inlägg kunna finnas en gudomlig logik som står över den som vi kan förstå, tills vi får evigt liv. Då skulle det kunna finnas en skapad men ändå fri vilja. Men ingen har bevisat Guds existens.

Svaret att det finns något vi inte kan förstå men som förklarar allt är inte ett tillfredsställande svar. Detta svar kan vi ge för att motsäga allt som även är bevisad sant.
Citera
2020-12-13, 17:10
Medlem
Citat:
Givet att jag har en viss genuppsättning och därför vill gå vänster i en vägkorsning, beror det valet på vem som skapade min genuppsättning? Hade jag velat gå höger istället för vänster om det varit Djävulen istället för Gud som skapat mig? Är svaret nej på den frågan så beror inte mina val på vem som skapat mig. Mina vilja kanske sammanfaller med skaparens vilja, men den beror inte på vem som skapade mig eller varför.
Senast redigerad av WbZV 2020-12-13 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in