Citat:
Ursprungligen postat av
kontempleraren
Vad tror du fri vilja måste handla om i sådant fall?
För mig handlar fri vilja om tankefrihet där jag givet ett reellt val är fri att välja det jag finner bäst. Huruvida jag kunde gjort annorlunda än jag faktiskt gjorde är en meningslös frågeställning, men har jag fri vilja så kan jag lära av misstagen och göra bättre nästa gång.
Ovanstående är mer relevant än någonsin då vi lever i en tid där makthavare på alla sätt försöker påverka vårt sätt att tänka. Exempelvis genom att bannlysa visa ord i vårt språk så skall vi hindras från att tänka i fel banor och kanske som arbetsgivare anställa den som regimen vill istället för den jag själv vill. Genom att inskränka mitt sätt att tänka inskränker de även mitt fria val. Att fritt kunna använda de ord jag vill ser jag därför som en förutsättning för fri vilja, då vårt inre språk är starkt korrelerat till vårt talade språk.
Det finns även andra metoder för att inskränka den fria viljan, såsom hypnos eller indoktrinering. Kartlägger vi vilka inskränkningar som är möjliga så vet vi vad som inte är fri vilja. Fri vilja måste då vara det vi vill när vi inte blir inskränkta genom yttre manipulation.