Citat:
Ursprungligen postat av
kontempleraren
Är det inte enligt kristendomen definition att fri vilja uppstod i paradiset när Eva och Adam åt av äpplet från visdomens träd. Då enligt de kristna uppstår den fria viljan när vi fick visdom, så äpplet gav oss medvetandet. Därav kretsar allt kring att människan har visdom att kunna välja mellan ont och gott och goda val leder en till himlen och onda till helvetet.
Jag har för mig att bibeln inte säger något om fri vilja utan att den har tillkommit senare som en nödlösning på teodicéproblemet. För att människors illgärningar inte skall kunna tillskrivas den gud som skapade dem så måste det kausala bandet klippas. Gud gav människor fri vilja därför att det var det bästa för människorna och därför kan Gud inte lastas för människornas påfund.
En följdfråga: Kan en omnipotent gud ha fri vilja när han i varje situation måste göra det bästa valet? Om svaret är nej på den frågan så är knappast fri vilja en egenskap att eftersträva och vi diskuterar knappast sådan frihet som frågeställningen ursprungligen avsåg.
Citat:
Sen ifall vi fått vår vilja av genetiken, då har vi ju redan där definierat att det inte finns fri vilja. För alla val du göra beror på vad dina gener säger till dig är bäst. För då kommer vi alltid lyssna på vad kroppen säger är bäst för dig beroende på din genetiska uppbyggnad. Finns många tillfällen där människor inte lyssnar till kroppen, där av uttrycket "mind over matter". För vi kan styra mer än våra känslor ifall vi försöker och känslor leder till olika beslut och handlingar, kan man styra känslorna kan man styra den genetiska lockelsen.
Det finns ingen principiell konflikt mellan att vi skulle få vår vilja genom arv och att viljan skulle vara fri. Hur vi än väljer att definiera vår personliga existens, antingen kroppslig eller själslig, så kan vi aldrig själva välja vår identitet då identiteten per definition är ekvivalent med vem vi är. Är min personliga existens kroppslig så tillhör generna min identitet. Jag vill det jag vill därför att jag är den jag är, men jag har aldrig valt att vara den jag är. Samma sak om jag fått min personlighet genom en ängels slag med trollspöt. Frågan om fri vilja måste handla om något annat.