2020-06-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Det enda som experimenten bevisat är att vår undermedvetna vilja kommer före och ibland trumfar våra medvetet uppfattade beslut, och behandlar enbart somatik.
Sant. Jag använde kanske ordet fri vilja lite väl lättvindigt. Som du beskriver det där är snarare en bättre syn på det.

Citat:
En fråga man bör ställa sig innan man drar materiella implikationer:
"Är jag mina medvetna tankar, eller är jag mer än så?"
Absolut, men ville inte göra en alltför filosofisk diskussion av det (just nu iaf). Sitter för tillfället och knappar lite på telefonen bara
Citera
2020-06-14, 08:32
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Absolut, men ville inte göra en alltför filosofisk diskussion av det (just nu iaf). Sitter för tillfället och knappar lite på telefonen bara
Frågan om fri vilja är alltid en alltför filosofisk diskussion.
Citera
2020-06-14, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ännu en slutsats som med övertydlighet påvisar din oförmåga beträffande materiella implikationer...
På vilket sätt menar du att din egen brist på förståelse för elementär satslogik skulle härleda mina intressen?

Jag har dessutom inte några problem med idén att naturen är sådan att våra handlingar vore predeterminerade.
Inte tar väl en sådan tanke ansvaret för mitt liv samt mina beslut ifrån mig? Annat än i fantasin då förstås..
Förutsätt inte att alla är lika orationella som du själv.

Tror du dig kanske begripa min position i ämnet?
Jag har ju ö.h.t inte yttrat en proposition om mina tankar i det ontologiska spörsmålet..,
Där jag menar att ergodicitet, samt varandets och blivandets dynamik är kärnor i frågan, utöver kausaliteten.
Det kommer, men det inlägget får vänta lite.

Då du bevisat inte har fallenhet för f.o predikatlogik är jag likgiltig över att du heller inte begriper den modala logiken.

Utöver din falska dikotomi av determinism kontra indeterminism,
(Som helt dribblar bort den adekvata determinism/kausalitet som faktiskt är verkligheten gällande!)
Så är ändå din största tankevurpa i sakfrågan just den presumtiva slutsatsen, a.k.a petitio principii eller question begging.
Du antar axiomatiskt din slutsats om predeterminismen som verklig i premisserna! Cirkelbevisning, fallasiernas Fallasi.

Likt den där schackspelande duvan som skiter på brädet och välter pjäserna för att sen sjunga att den vunnit,
Så har Du, herr reDoxa, diskvalificerat dig själv.

Det finns ingen objektiv skillnad på ditt resonemang och påståendet;
'Eftersom Gud redan har bestämt alltiden, så har vi därför ingen fri vilja'.
Det är alltså enbart din egen övertygelse (av dig tidigare benämnd 'livslögn') som grundar ditt metafysiska antagande.
Den demonstrerade epistemiska grunden för detta antagande är ungefär mittemellan noll och ingen alls.

"Sanningen..."
Var man med någon som helst intellektuell integritet talar inte om sina religiösa övertygelser i sådana ordalag.
I vart fall inte i denna forumdel.
Du som inte ens kan skilja på felslut och sanning kanske inte ska yttra dig så idiotsäkert?

Gul-grodas resonemang om 'att själen inte kan styra över kroppen därför att hjärnan bestämmer',
Har högre verkshöjd än din taffliga argumentation. Men hör likaväl det hemma i forumet för religion.

PS.
Som fanboy av Schopenhauer bör du även försöka påminna dig själv om distinktionen mellan handlingsfrihet och fri vilja,
Men inte heller en sådan rigid dikotomi kan du komma ihåg att göra rätt...

En vägg av "fina" ord ändrar inte på det enkla faktum att naturlagarna gäller och att hjärnan är lika bunden av dem som all annan materia.
Citera
2020-06-14, 13:48
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En vägg av "fina" ord ändrar inte på det enkla faktum att naturlagarna gäller och att hjärnan är lika bunden av dem som all annan materia.
Huruvida du begriper dina felslut eller inte har heller ingen bäring på dess faktualitet.
Det spelar ingen roll hur hårt du fortsätter slå huvudet i väggen, det påverkar inget annat än din egen dumhet.

Kan du svara på sakfrågan och materien, essensen i ämnet?
Eller är du också för dum att bemöta saklig kritik?
Är det möjligen svenska språket du har problem med?

Du verkar på riktigt tro att naturens natur beror på dina ihåliga övertygelser?!
Ledsen att behöva säga det, men naturlagarna härleds inte från ditt tyckande..
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-14 kl. 14:44.
Citera
2020-06-14, 20:56
Avslutad
Citat:
Huruvida du begriper dina felslut eller inte har heller ingen bäring på dess faktualitet.
Det spelar ingen roll hur hårt du fortsätter slå huvudet i väggen, det påverkar inget annat än din egen dumhet.

Kan du svara på sakfrågan och materien, essensen i ämnet?
Eller är du också för dum att bemöta saklig kritik?
Är det möjligen svenska språket du har problem med?

Du verkar på riktigt tro att naturens natur beror på dina ihåliga övertygelser?!
Ledsen att behöva säga det, men naturlagarna härleds inte från ditt tyckande..
Du tror inte att fri vilja hade varit bevisad så här dags av världens främsta forskare inom området om en sådan funnits?
Snarare är verkligheten tvärtom, nästan alla är överens om att fri vilja är en omöjlighet, praktiskt visat genom seriösa studier och experiment. Dessutom är fri vilja en logisk och teoretisk överbevisad orimlighet.
Citera
2020-06-14, 21:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
Du tror inte att fri vilja hade varit bevisad så här dags av världens främsta forskare inom området om en sådan funnits?
Snarare är verkligheten tvärtom, nästan alla är överens om att fri vilja är en omöjlighet, praktiskt visat genom seriösa studier och experiment. Dessutom är fri vilja en logisk och teoretisk överbevisad orimlighet.
Enligt vilken studie då? Referens silvoplä.
Citera
2020-06-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt vilken studie då? Referens silvoplä.

Det behövs inte studier eller referenser för att hävda att gud inte finns, på samma sätt som det inte behövs för att hävda att fri vilja inte finns.

Inget av de passar in i det vi känner till om universum, utan är bara tro/kultur.
Citera
2020-06-14, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det behövs inte studier eller referenser för att hävda att gud inte finns, på samma sätt som det inte behövs för att hävda att fri vilja inte finns.

Inget av de passar in i det vi känner till om universum, utan är bara tro/kultur.

Framförallt är det ganska naket och patetiskt önsketänkande. Som barn hittar man ofta på låtsaskompisar av ungefär samma skäl som vuxna människor påstår sig tro på Gud och fri vilja.
Citera
2020-06-14, 23:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed

Om man påstår att något är vetenskapligt belagt, såsom Finlandsstarkeman gjorde, är en vetenskaplig referens det minsta man bör kunna åstadkomma. Annars är det ju bara önsketänk och lögn.

Men det är ju fantastiskt att du en gång för alla har avgjort en av Filosofins stora frågor.
Senast redigerad av nerdnerd 2020-06-14 kl. 23:10.
Citera
2020-06-15, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om man påstår att något är vetenskapligt belagt, såsom Finlandsstarkeman gjorde, är en vetenskaplig referens det minsta man bör kunna åstadkomma. Annars är det ju bara önsketänk och lögn.

Men det är ju fantastiskt att du en gång för alla har avgjort en av Filosofins stora frågor.
Så nämn då någon eller några framstående icke gudsindoktrinerade fysiker, hjärnforskare och filosofer som tror på och kan förklara hur någon skulle kunna ha libertariansk fri vilja?
Citera
2020-06-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag skulle vilja påstå att filosofiska gåtor (behöver inte dra hela filosofin över en kam) bygger på bristande definitioner. Genom att inte definiera de begrepp man använder så kommer man inte heller överens om slutserna och gör en stor poäng av detta. Antagligen ett surrogat för viktigare problem att lösa.

Har man varken definierat ordet vilja eller ordet frihet så kan fri vilja betyda vad som helst.

Fri vilja är friheten för en handlande agent att ohindrat välja mellan flera olika handlingsalternativ i ett visst ögonblick, så att du hade kunnat göra något annat istället.
Citera
2020-06-15, 14:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
Så nämn då någon eller några framstående icke gudsindoktrinerade fysiker, hjärnforskare och filosofer som tror på och kan förklara hur någon skulle kunna ha libertariansk fri vilja?
Omvänd bevisbörda? Påståendet är ditt att försvara. Det är du som påstår att det finns en vetenskaplig konsensus. Referens silvoplä!

Annars är det nog sant att det inte finns någon forskare som inte tror på fri vilja som inte tror på fri vilja.
Senast redigerad av nerdnerd 2020-06-15 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in