Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jaha, du gillar alltså inte heller tanken på att viljan inte är fri men föredrar behagliga lögner framför den enkla men otrevliga sanningen.
Ännu en slutsats som med övertydlighet påvisar din oförmåga beträffande materiella implikationer...
På vilket sätt menar du att din egen brist på förståelse för elementär satslogik skulle härleda mina intressen?
Jag har dessutom inte några problem med idén att naturen är sådan att våra handlingar vore predeterminerade.
Inte tar väl en sådan tanke ansvaret för mitt liv samt mina beslut ifrån mig? Annat än i fantasin då förstås..
Förutsätt inte att alla är lika orationella som du själv.
Tror du dig kanske begripa min position i ämnet?
Jag har ju ö.h.t inte yttrat en proposition om mina tankar i det ontologiska spörsmålet..,
Där jag menar att
ergodicitet, samt
varandets och
blivandets dynamik är kärnor i frågan, utöver kausaliteten.
Det kommer, men det inlägget får vänta lite.
Då du bevisat inte har fallenhet för f.o predikatlogik är jag likgiltig över att du heller inte begriper den modala logiken.
Utöver din falska dikotomi av determinism kontra indeterminism,
(Som helt dribblar bort den
adekvata determinism/kausalitet som faktiskt är verkligheten gällande!)
Så är ändå din största tankevurpa i sakfrågan just den presumtiva slutsatsen, a.k.a petitio principii eller question begging.
Du antar axiomatiskt din slutsats om predeterminismen som verklig i premisserna! Cirkelbevisning, fallasiernas Fallasi.
Likt den där schackspelande duvan som skiter på brädet och välter pjäserna för att sen sjunga att den vunnit,
Så har Du, herr reDoxa, diskvalificerat dig själv.
Det finns ingen objektiv skillnad på ditt resonemang och påståendet;
'Eftersom Gud redan har bestämt alltiden, så har vi därför ingen fri vilja'.
Det är alltså enbart din egen övertygelse (av dig tidigare benämnd 'livslögn') som grundar ditt metafysiska antagande.
Den demonstrerade epistemiska grunden för detta antagande är ungefär mittemellan noll och ingen alls.
"Sanningen..."

Var man med någon som helst intellektuell integritet talar inte om sina religiösa övertygelser i sådana ordalag.
I vart fall inte i denna forumdel.
Du som inte ens kan skilja på felslut och sanning kanske inte ska yttra dig så idiotsäkert?
Gul-grodas resonemang om 'att själen inte kan styra över kroppen därför att hjärnan bestämmer',
Har högre verkshöjd än din taffliga argumentation. Men hör likaväl det hemma i forumet för religion.
PS.
Som fanboy av Schopenhauer bör du även försöka påminna dig själv om distinktionen mellan handlingsfrihet och fri vilja,
Men inte heller en sådan rigid dikotomi kan du komma ihåg att göra rätt...