Citat:
Ursprungligen postat av
FinaSpirulina
Förstår inte riktigt vad du menar. Skulle du möjligtvis kunna förklara lite närmare vad du menar?
Absolut! Jag kan försöka i varje fall.
Vi har egentligen två problem som jag nästlar ihop. Dels är det frågan om en fri vilja och dels är det frågan saker vi gör alltid är en följd av att vi har valt att handla på det sättet, med andra ord "att agera". En annan tanke kan vara att dina handlingar följer av någonting annat, det vill säga att de är en reaktion. Med andra ord "att reagera".
Jag söker samspelet mellan den (fria eller ofria) viljan och hur vi handlar. Om vi hårddrar det och antar att det är antingen eller och inga blandningar existerar, har vi alltså fyra fall:
- Fri vilja existerar och våra handlingar beror endast av vår vilja att handla.
Kommentar: En vald aktion. - Fri vilja existerar och våra handlingar beror inte av vår vilja att handla, utan på något annat.
Kommentar: Vi har en fri vilja, men vi kan inte välja vad vi vill göra utan allt vi gör är en reaktion på något annat. - Fri vilja existerar inte och våra handlingar beror endast av vår vilja att handla.
Kommentar: En vald aktion som vi inte kan välja. - Fri vilja existerar inte och våra handlingar beror inte av vår vilja att handla, utan på något annat.
Kommentar: Vi har ingen möjlighet att välja och allt vi gör är en reaktion på något annat.
Det är fall tre jag tar upp som exempel i texten och lyfter absurditeten i att vi inte skulle kunna välja men att våra handlingar enbart beror av vår vilja. Vem eller vad bestämmer i sådana fall vad vi gör? Med utgångspunkten i att fri vilja inte existerar, drar jag således slutsatsen att kopplingen mellan vår vilja och handling kanske är en blandning mellan att vara vald och icke-vald. Men hur ser det samspelet ut i sådana fall?
TL;DR:
Jag söker kopplingen mellan (den fria eller ofria) viljan och hur vi handlar. Är allt du gör en vald eller icke-vald aktion eller en vald eller icke-vald reaktion på något annat? Vad i sådana fall?