2016-08-27, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Nej.
Vad är det som får dig att välja/känna för att höja handen när du vill det?
Citera
2016-08-27, 19:57
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vad är det som får dig att välja/känna för att höja handen när du vill det?
Det kan väl vara i stort sett vad som helst? Jag känner inte mig själv så pass väl att jag vet alla anledningar till varför jag skulle vilja höja min hand.
Citera
2016-08-27, 20:13
Bannlyst
Citat:
Det kan väl vara i stort sett vad som helst? Jag känner inte mig själv så pass väl att jag vet alla anledningar till varför jag skulle vilja höja min hand.

Då är det antagligen därför du tror att du är en robot.
Citera
2016-08-27, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Pro.
Vad är det mest grundläggande för verkligheten enligt dig? Är det empiriska fenomen eller rationalitet/matematik?
Om du tar det blå pillret av vetenskap(eller religion) kommer du aldrig i närheten av sanningen. Du förblir i Matrix, världen av representation. Om du tar det röda pillret av matematik/logik åker du ner i det avgrundsdjupa kanin hålet, hela vägen ner till den yttersta sanningen om världens existens.

https://www.google.se/search?q=rabbit+hole&biw=1366&bih=651&source=lnms& tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjK5cjtm-LOAhVsIpoKHZPmDsEQ_AUIBigB#imgrc=_
Citera
2016-08-27, 20:46
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Då är det antagligen därför du tror att du är en robot.
Nej, jag lovar att jag är en människa.
Citera
2016-08-27, 22:36
Bannlyst
Citat:
Nej, jag lovar att jag är en människa.
Jag har aldrig hört talas om en robot som tror att den är en människa.
Citera
2016-08-28, 17:26
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talas om en robot som tror att den är en människa.
What are you on about?
Citera
2016-08-31, 16:57
Medlem
starke_adolfs avatar
Agerar du eller reagerar du?

Denna tråd är tänkt att vara både en särkoppling från diskussionen om fri vilja men ändå anknyta till den. När du gör någonting, gör du det av egen vilja eller som en reaktion på någonting? Är viljan och handlingen så tätt sammanbundna att de är direkt beroende av varandra?

Om vi antar att viljan föregår och styr handlingen skulle en ofri vilja innebära att vi inte rår över våra handlingar. Det känns intuitivt inte helt rätt. Vi gör väl det vi väljer att göra, eller? Kanske har detta med samspelet mellan handling och vilja att göra, nämligen att de inte är helt sammankopplade. Hur detta samspel ser ut har jag svårt att sätta fingret på. Kan det vara så att vi väljer en del av våra handlingar och en del inte? Hur ska jag i sådana fall veta det? Allt jag gör, gör jag väl i någon mening aktivt?*

Hur tänker ni?

Citera
2016-08-31, 20:07
Medlem
Svaret blir säker olika beroende på vem du frågar. Men för mig är svaret enkelt, det är du som ”vill” och det är du som väljer att ”handla”. Detta förutsätter klart att du måste ha information för att kunna välja och därefter handla. Du kan välja att söka en viss information som kan ligga som underlag för ditt handlande. Vilken information du kan söka beror på tidigare val och handlande. För en determinist är det ovanstående bullskit men från ditt unika perspektiv är det du som reagerar och agera på din unika information. Alla dina handlingar är valda av dig unikt men de flesta val och handlingar glömmer du eller rent av saknar minne ifrån. Den stora frågan är vad är ”du”?
Citera
2016-08-31, 20:34
Medlem
Förstår inte riktigt vad du menar. Skulle du möjligtvis kunna förklara lite närmare vad du menar?
Senast redigerad av FinaSpirulina 2016-08-31 kl. 20:37.
Citera
2016-08-31, 23:02
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Förstår inte riktigt vad du menar. Skulle du möjligtvis kunna förklara lite närmare vad du menar?
Absolut! Jag kan försöka i varje fall.

Vi har egentligen två problem som jag nästlar ihop. Dels är det frågan om en fri vilja och dels är det frågan saker vi gör alltid är en följd av att vi har valt att handla på det sättet, med andra ord "att agera". En annan tanke kan vara att dina handlingar följer av någonting annat, det vill säga att de är en reaktion. Med andra ord "att reagera".

Jag söker samspelet mellan den (fria eller ofria) viljan och hur vi handlar. Om vi hårddrar det och antar att det är antingen eller och inga blandningar existerar, har vi alltså fyra fall:
  1. Fri vilja existerar och våra handlingar beror endast av vår vilja att handla.
    Kommentar: En vald aktion.
  2. Fri vilja existerar och våra handlingar beror inte av vår vilja att handla, utan på något annat.
    Kommentar: Vi har en fri vilja, men vi kan inte välja vad vi vill göra utan allt vi gör är en reaktion på något annat.
  3. Fri vilja existerar inte och våra handlingar beror endast av vår vilja att handla.
    Kommentar: En vald aktion som vi inte kan välja.
  4. Fri vilja existerar inte och våra handlingar beror inte av vår vilja att handla, utan på något annat.
    Kommentar: Vi har ingen möjlighet att välja och allt vi gör är en reaktion på något annat.
Det är fall tre jag tar upp som exempel i texten och lyfter absurditeten i att vi inte skulle kunna välja men att våra handlingar enbart beror av vår vilja. Vem eller vad bestämmer i sådana fall vad vi gör? Med utgångspunkten i att fri vilja inte existerar, drar jag således slutsatsen att kopplingen mellan vår vilja och handling kanske är en blandning mellan att vara vald och icke-vald. Men hur ser det samspelet ut i sådana fall?

TL;DR:
Jag söker kopplingen mellan (den fria eller ofria) viljan och hur vi handlar. Är allt du gör en vald eller icke-vald aktion eller en vald eller icke-vald reaktion på något annat? Vad i sådana fall?
Senast redigerad av starke_adolf 2016-08-31 kl. 23:05.
Citera
2016-09-01, 03:29
Medlem
Nurjenfs avatar
Du är en afflikation av den tro du bär. det enda agerande valet du gör är att välja sida, alternativt lägga dig åt sidan. Allt ljus och alla djur följer denna princip. Detta är en mångdimensionell färgåskådning och kommer forma ditt näste, och din tros möjligheter att prosperera
... Sieg heil
Senast redigerad av Nurjenf 2016-09-01 kl. 03:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in