2013-10-10, 16:48
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.U.D.
Tanken att vilja inte existerar är en väldigt deprimerande syn på livet. Kan det vara så alla viljelösa människor resonerar, att man bara är en passagerare som följer det minsta motståndets lag?

Exempel på motsatsen är idrottsmän som har alla oddsen mot sig, men trots det lyfter sig ur sin misär med ren viljekraft och når framgång.

Och vilja är inte samma som att välja mellan t ex alternativ a), b) och c). Man kan i det läget säga att jag skiter fullständigt i de alternativen, inget av dem intresserar mig för jag har en bättre idé eller jag vill något annat men vet inte vad.

Viljelöshet och brist på fantasi kanske hänger ihop? En viljelös människa sitter apatisk framför TV:n och matas med färdiga alternativ som någon annan har hittat på och tror att det är allt som finns, alternativ a), b) och c). En människa utan själ.

Hur förklarar ni viljeförnekare människor som går i bräschen för andra och åstadkommer helt otroliga saker, som t ex Einstein?
Kan du välja din vilja? Nej.

Kan du välja att gå emot din vilja? Nej.

Om du har funderingar kring detta kan du backa i tråden, så hoppas jag att du förstår. Men jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 16:50
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Anser du att du har fri vilja om du befinner dig ensam i ett rum och har ett glas vatten där, och du är törstig, och du dricker vattnet? Är det fri vilja? Jag anser att det inte är det, men vad anser herr Semikolon? Jag är osäker.

Nej; jag kan ju annars uppdatera med; att det inte finns någon fri vilja.
Citera
2013-10-10, 18:01
Medlem
G.U.D.s avatar
Nu blir jag bekymrad...

Om jag väljer att vilja något då har jag ändå inte valt det för att jag måste vilja välja det alternativet för att kunna göra det. Därför är det så svårt att skapa AI och lika bra är väl det för annars skulle nätet vara fullt av fria viljor i form av algoritmer som härjade där.

Men hjärnan/själen är ingen digital maskin som går att förklara med logik och inte verkligheten heller. Att AI inte kan konkurrera med människan i annat än schack och liknande är väl ett slags bevis för att fri vilja existerar.
Citera
2013-10-10, 18:46
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Tanken att vilja inte existerar är en väldigt deprimerande syn på livet. Kan det vara så alla viljelösa människor resonerar, att man bara är en passagerare som följer det minsta motståndets lag?

Exempel på motsatsen är idrottsmän som har alla oddsen mot sig, men trots det lyfter sig ur sin misär med ren viljekraft och når framgång.

Och vilja är inte samma som att välja mellan t ex alternativ a), b) och c). Man kan i det läget säga att jag skiter fullständigt i de alternativen, inget av dem intresserar mig för jag har en bättre idé eller jag vill något annat men vet inte vad.

Viljelöshet och brist på fantasi kanske hänger ihop? En viljelös människa sitter apatisk framför TV:n och matas med färdiga alternativ som någon annan har hittat på och tror att det är allt som finns, alternativ a), b) och c). En människa utan själ.

Hur förklarar ni viljeförnekare människor som går i bräschen för andra och åstadkommer helt otroliga saker, som t ex Einstein?

Fast viljelöshet och fri vilja har ingenting med varandra att göra.

Det jag och Bisarro försökt förklara för er är att varje handling är baserad på föregående handlingar. Alltså, om du skulle ha information angående alla kausalitet så skulle du kunna räkna ut vad som ska hända i framtiden.
Citera
2013-10-10, 19:10
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Nu blir jag bekymrad...

Om jag väljer att vilja något då har jag ändå inte valt det för att jag måste vilja välja det alternativet för att kunna göra det. Därför är det så svårt att skapa AI och lika bra är väl det för annars skulle nätet vara fullt av fria viljor i form av algoritmer som härjade där.
Du skriver det själv, "så svårt", men i framtiden kommer de med högst sannolikhet att lyckas.

Citat:
Men hjärnan/själen är ingen digital maskin som går att förklara med logik och inte verkligheten heller.
Kom med belägg istället för ogrundade uttalanden.

Citat:
Att AI inte kan konkurrera med människan i annat än schack och liknande är väl ett slags bevis för att fri vilja existerar.
Nej, det är inte ett bevis.
Citera
2013-10-10, 21:16
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Nu blir jag bekymrad...

Men hjärnan/själen är ingen digital maskin som går att förklara med logik och inte verkligheten heller. Att AI inte kan konkurrera med människan i annat än schack och liknande är väl ett slags bevis för att fri vilja existerar.
Nej, det beror på att AI inte är tillräckligt avancerad. Det skulle naturligtvis i teorin gå att konstruera en människoliknande maskin som både till utseende och beteende skulle vara som en människa. Det enda den skulle sakna skulle vara medvetande och därmed också känslor.

Du kan inte välja att tycka om choklad. Vad är det som är så svårt att förstå? Har du gjort som jag föreslog, gått tillbaka och läst i tråden? Jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 21:52
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Fast viljelöshet och fri vilja har ingenting med varandra att göra.

Det jag och Bisarro försökt förklara för er är att varje handling är baserad på föregående handlingar. Alltså, om du skulle ha information angående alla kausalitet så skulle du kunna räkna ut vad som ska hända i framtiden.
En viljelös människa kan uppleva att fri vilja saknas.

En del människor som har gåvan kan se in i en möjlig framtid. Det finns ett paradox i fatalism, om man kan räkna ut vad som kommer att hända kan man också motarbeta det händelseförloppet.
Citera
2013-10-10, 21:57
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
En viljelös människa kan uppleva att fri vilja saknas.

En del människor som har gåvan kan se in i en möjlig framtid. Det finns ett paradox i fatalism, om man kan räkna ut vad som kommer att hända kan man också motarbeta det händelseförloppet.
En viljestark människa kan också uppleva att fri vilja saknas. Men vi pratar inte om upplevelsen. Alla människor upplever det som om de har fri vilja. Skilj på förnuft och känsla.

Och? Poängen är ju att allt är kedjereaktioner. Sedan om du vet allt så kan du såklart påverka det och då bryter du helt enkelt kedjan och för in det på en ny bana, som du kan fortsätta att bryta. Men du måste vilja bryta den för att kunna göra det, och du kan som sagt inte välja vad du ska vilja. Eller kan du välja att vilja äta bajs? Jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 22:00
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Du skriver det själv, "så svårt", men i framtiden kommer de med högst sannolikhet att lyckas.
Vad grundar du den sannolikheten på?

Citat:
Kom med belägg istället för ogrundade uttalanden.
Kan du nämna någon del av hjärnan som fungerar binärt, antingen eller, 1 eller 0?

Citat:
Nej, det är inte ett bevis.
Nej, men det är inte ert logiska resonemang heller.
Citera
2013-10-10, 22:14
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
En viljestark människa kan också uppleva att fri vilja saknas. Men vi pratar inte om upplevelsen. Alla människor upplever det som om de har fri vilja. Skilj på förnuft och känsla.

Och? Poängen är ju att allt är kedjereaktioner. Sedan om du vet allt så kan du såklart påverka det och då bryter du helt enkelt kedjan och för in det på en ny bana, som du kan fortsätta att bryta. Men du måste vilja bryta den för att kunna göra det, och du kan som sagt inte välja vad du ska vilja. Eller kan du välja att vilja äta bajs? Jag är osäker.
Att du är osäker kan bero på att din vilja är väldigt svag. Du borde studera esoteriska läror för att lära dig metoder för att stärka den.
Citera
2013-10-10, 22:15
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Att du är osäker kan bero på att din vilja är väldigt svag. Du borde studera esoteriska läror för att lära dig metoder för att stärka den.
Du svarade inte på min fråga. Kan du välja att vilja äta bajs? Jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 22:16
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:

En viljestark människa upplever garanterat inte att fri vilja saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in