2014-12-10, 16:48
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
En allsmäktig, allvetande, allestädes närvarande varelse kan rimligtvis påstås ha fri vilja, ty denna varelse är "det originella" i universum, den som sätter fart på det hela, och således måste ju denna varelse ha möjligheten att "vilja vad den vill".

Du tror att en sådan varelse finns?
Citera
2014-12-10, 17:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
I stället för att gnälla på min definition av fri vilja, presentera en egen definition så kan vi fortsätta diskussionen utgående från den.
Frihet att vilja vad man vill.
Citera
2014-12-10, 17:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Du tror att en sådan varelse finns?
Nej, men det är den enda varelsen som skulle kunna ha en fri vilja.
Citera
2014-12-10, 17:38
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Nej, men det är den enda varelsen som skulle kunna ha en fri vilja.

Är du säker på det?
Citera
2014-12-10, 18:23
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Är du säker på det?
Vem annan än "Gud" är allsmäktig, allvetande och allestädes närvarande? Inget annat förutom en hypotetisk Gud stämmer in på den beskrivningen.
Citera
2014-12-10, 19:51
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Vem annan än "Gud" är allsmäktig, allvetande och allestädes närvarande? Inget annat förutom en hypotetisk Gud stämmer in på den beskrivningen.

Gud kan mycket väl existera men utan de där "gåvorna".

Tänk på det!
Citera
2014-12-10, 20:32
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Gud kan mycket väl existera men utan de där "gåvorna".

Tänk på det!
Att denna hypotetiska Gud hittils lyckats undgå att bli observerad säger mera än nödvändigt om denna entitets natur, tycker jag. Exkluderat panteism så ser jag ingen annan möjlighet för Gud att existera än att han/hon/den skulle finnas utanför vår förståelse, utanför tid och rum.

Jag syftar givetvis på en deistisk skapare, inte en sådan som skulle bry sig om oss människor.
Citera
2014-12-10, 20:43
Medlem
Finns det inte, förutom de vetenskapliga argument som anförts mot existensen av fri vilja, även ett filosofisk argument? Fri vilja måste å ena sidan vara utan orsak, ty annars är den inte fri. Å andra sidan måste fri vilja ha en orsak, om vi accepterar kausalitetsprincipen. Hur väljer man att göra ett val?
Citera
2014-12-10, 20:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Finns det inte, förutom de vetenskapliga argument som anförts mot existensen av fri vilja, även ett filosofisk argument? Fri vilja måste å ena sidan vara utan orsak, ty annars är den inte fri. Å andra sidan måste fri vilja ha en orsak, om vi accepterar kausalitetsprincipen. Hur väljer man att göra ett val?
Se inlägg nr #814. Svaret på frågan är att man inte väljer, valet görs åt dig.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-12-10 kl. 20:49. Anledning: e
Citera
2014-12-10, 20:57
Medlem
Citat:
Se inlägg nr #814. Svaret på frågan är att man inte väljer, valet görs åt dig.
Jo visst, jag vet. Min fråga var egentligen retorisk för att belysa en kausalitetsparadox beträffande idén om fri vilja. Om varje val är fritt kan det inte vara orsakat av yttre omständigheter, utan kan endast vara beroende av agenten i fråga. Valet att göra nyssnämnda val är sig i ett fritt val som måste orsakas att ett fritt val, och så vidare.
Citera
2014-12-10, 21:18
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum

Önskan -> Vilja. Tror jag.
Citera
2014-12-11, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
För att ha fri vilja krävs att man har något att relatera den fria viljan till. Har man t.ex. som mål att bli långsiktigt lycklig, då har man den fria viljan att välja sådant som inte går emot ens samvete. Är man riktigt målmedveten så finns det ingen som kan få en att handla mot sitt samvete.

Detta skulle innebära att fri vilja existerar om man accepterar att den som inte kan bli manipulerad har fri vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hur står du utanför naturlagarna till att börja med? Det är nämligen vad som skulle krävas för att ha en fri vilja.

Jag har helt enkelt redogjort för min syn på vad fri vilja innebär. Jag förstår inte på vilket sätt det inte skulle vara förenligt med dom naturlagar vi känner till.

Personligen tycker jag hela den här diskussionen är mer eller mindre löjlig eftersom ingen har talat om vad det skulle innebära att ha en fri vilja. Jag har åtminstone vett nog att definiera vad jag menar med fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in