Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jag vet inget om matriser. Har jag vetat något om dem har jag glömt det. Men det är ju oväsentligt. Väsentligt är att allt är determinerat eller indeterminerat. I det första fallet gäller kausaliteten. I det andra fallet gäller faktisk slump. I ingetdera fallet existerar något sådant som en fri vilja. Det är som att vara passagerare i en rymdfarkost som antingen styrs av någon annan eller bara åker omkring blint. Du själv bestämmer ingenting.
Eftersom egenvärdena är HELT centrala för vår förståelse av partikelfysik, så kanske du bör kolla upp den matematiska struktur som vi använder när vi försöker förklara vår upplevda verklighet.
Kanske kan det ge en förståelse för varför vi sedan länge lämnat teorier om "biljardbollsuniversum" lååångt bakom oss.
Det enda verktyg vi har idag för att beskriva punktpartiklar är ren matematik. Med andra ord bygger hela vår nuvarande förståelse av verkligheten på ren matematik. Kanske ÄR verkligheten ren matematik.
Var kommer då den fria viljan in?
Ingen vet, en av neurovetenskapens största gåtor är hur sinnet kan få hjärnan att skapa sinnet...