Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-06, 15:27
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ett ganska jobbigt problem. Jag har sålt min före detta dator på en köp och sälj-webbsida, under budgivning. Datorn fick en köpare och hon betalade in frakten, medan jag paketerade varan. Datorn paketerade jag i en kartong, med luftkuddar runt om hela datorn, samt två fligolitbitar på varsin sida av datorns skal. Paketet skickade jag sedan via Posten (varken med postförskott eller rek. då köparen ville ha det så billigt som möjligt). När paketet sedan kommit fram och när hon kollat igenom det, har hon upptäckt 3 stycken sprickor på datorn, samt att det skramlar i den. Därefter har hon mailat mig och försökt ta tillbaka köpet. Givetvis vill ju inte jag då, ta tillbaka köpet, då den inte är i det skicket som jag levererade den i. Jag kommer inte att kunna sälja den alls och jag är inte så sugen på att betala frakten. Jag hänvisade henne till postens webbsida, där man reklamerar, men hon verkar inte ha lust att göra det heller. Nu har jag fått ett mail från köparens sambo, som skriver detta till mig:

"Hej, jag skriver å "köparens" vägnar. "Köparen" har köpt en dator av dig som ej höll vad du lovat.Dels så hade den skador på 3 ställen plus där är lösa delar som skramlar i den. När hon tog kontakt med dig så hänvisade du till posten och påstod att dom varit oaktsamma. Detta argument köper inte jag. Dels så var packeteringen undermålig och där står ej att det är ömtåligt. därmed kräver "köparen" att köpet går tillbaks. Är du ovillig till detta så går vi helt enkelt vidare med saken. Hör av dig. M.V.H. "censur""

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till. Har jag gjort fel? Jag tyckte att jag packade datorn bra, med det emballage som posten gett mig. Vem avgör om det är tillräckligt? Är det postens fel? Vad ska jag säga till köparen? Vad kostar det för köparen att gå vidare med detta?
Citera
2008-11-06, 15:33
  #2
Medlem
gunseng2s avatar
hmm, jobbigt. Men asså, om hon betalade för frakten och så borde det väl nästan vara hennes problem, om hon uttryckligen sa att hon ville ha billigaste frakten. Står hon för frakten känns det ju inte som att du är direkt ansvarig, säg att den var hel när du lämnade den till posten, sen om posten har exakta regler för hur grejer ska packeteras och du gjort direkt fel kan det ju bli jobbigare.

Angående öppet köp kan jag inte tänka mig att det gäller på begagnat skit. Men du kan ju annars dra en bluff och säga att den var hel när posten fick den och eftersom hon stod för frakten är det inte ditt ansvar att få fram den i en del så länge den avgick i en del. Är jobbigt som fan att börja juridiska processer i allmänhet så dom kanske inte orkar tjafsa om det låter som att du har rätt :P
Citera
2008-11-06, 15:35
  #3
Medlem
Moots avatar
Har hänt mig att brev har kommit på vilovägar, men sålänge de inte är rekomenderade så skiter posten fullständigt i dig. Det är vad jag har upplevt.
Citera
2008-11-06, 15:36
  #4
Medlem
Moot: Men det borde väl ändå inte betyda att jag blir skyldig att betala, bara för att posten inte tar på sig ansvaret?
Citera
2008-11-06, 15:46
  #5
Medlem
Köplagen borde ge svaret på din fråga. 1990:931

7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.

Det var länge sedan jag läste juridik, men jag tror att ovanstående betyder att varan anses "avlämnad" när du lät posten ta hand om den, och att eventuella skador under frakten inte är ditt bekymmer. Någon riktig jurist som vill rätta mig? Det är ju sällan som det är riktiga juridiska frågor i denna forumsdelen.

Tillägg: Skulle köparen kunna hävda fel enl §7 fjärde punkten?
__________________
Senast redigerad av cdratik 2008-11-06 kl. 15:50.
Citera
2008-11-06, 15:51
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag kan berätta följande:
Jag frågade en kille på poståkeriet om det spelar någon roll om man sätter på en lapp "Ömtåligt". Svaret var att "det är skitsamma, sortering går på löpande band i princip hela tiden."

Då skadan uppkommit genom transport (borde ju också synas på emballaget tycker man) så är det hos posten det först och främst skall reklameras. Köparen kan skriva vilka "juridiska brev" han vill. Han har köpt en begagnad produkt enl ök. därför kan han inte heller förvänta sig en sprillans ny produkt.

Om han inte ger sig föreslår jag att du ber köparen kontakte sin konsumentrådgivare i kommunen, han kommer då få beskedet att han köpt en begagnad vara och att det blir svårt att styrka vad som egentligen har hänt.
Han lär knappast göra detta, så du kan lugnt simma vidare!
Citera
2008-11-06, 16:21
  #7
Moderator
Nospheratus avatar
Jag skriver egentligen bara i tråden för att hänga med, jag är nyfiken på vad de mer juridiskt utbildade har att säga om saken.

Som jag tycker, och jag har ingen som helst juridisk utbildning, är det postens fel. Det är en dator och inget akvarium. Även om datorer givetvis är ömtåliga skulle jag ju gissa att det krävs att man tappar datorn från åtminstone ett par meter för att den ska gå sönder så jävligt att sakner lossnar inuti. Om du har förpackat den med frigolit och grejer som måste den vara tappad från tredje våningen eller något i den stilen. Postkillarna har säkert bråttom och är kanske inte jättenoga när de slänger in paketen i bilen. Men även om du inte skrivigt "ömtåligt" på förpackningen så är det ju inte rimligt att förvänta sig att posten slänger paketen omkring sig så jävligt att datorn går sönder. Ömtåligt skriver man väl på saker som t ex speglar, porslin eller akvarium. En bok går också sönder om man släpper den från tredje våningen, men ingen skulle väl skriva ömtåligt på en bok?

Hon har ju valt frakt själv. Enligt mig får hon därför reda ut det här med posten. En ny laptop är ju förpackad i en kartong med två frigolitsidor i varje ände, jag kan inte se att du har packat särskilt galet. Det är ju som sagt en dator och ingen porslinstallrik.

Om de ringer en advokat så kostar det någonstans mellan ett- och tvåtusen spänn. För de pengarna kommer han skicka ett myndigt och elakt brev där han kräver att du tar tillbaka köpet annars blir du stämd. De kommer då hoppas att du skiter på dig och tar tillbaka datorn. Om du slänger hans brev i papperskorgen så kommer det kosta betydligt mer för dem att ha advokaten att stämma dig i rätten.
Citera
2008-11-06, 16:54
  #8
Medlem
wises avatar
Om du ser till köplagen 1990:931 så är § 13-15 speciellt tillämplig. Nu är väl frågan snarare om du skickat den som ett postpaket eller ett stort brev, troligtvis rör det sig om postpaket och de är givetvis försäkrade. Om du packat varan bra så bör därför det rimligaste vara att bestrida kraven och be kunden att göra en reklamation hos Posten. Enda möjliga "problemet" som jag ser det är om Posten undersöker paketet och hävdar att packningen är undermålig, om så är fallet så kan det nämligen bli ditt fel i slutändan då tingsrätten i ett möjligt civilmål går på kundens linje med stöd av Postens utsaga.

Bli inte förvånad om personen ifråga gör en polisanmälan, det finns extremt många personer därute som inte vet hur civilrätt fungerar, alternativt tror att hot om Polisen är tillräckligt för att få "rätt" i såna här frågor.
Citera
2008-11-06, 17:29
  #9
Medlem
Tack för alla relevanta svar!
Visst skickade jag datorn som ett postpaket. Tror dock bara att de är försäkrade ifall man skickar rekommenderat eller mot postförskott. Vad är nästa steg för mig att ta då? Bör jag svara på det senaste mailet och berätta att de ska kontakta konsumentverket i deras stad, alternativt gå till tingsrätten? För övrigt slängde jag med ett nyköpt nätverkskort, värt 750 kr, utöver det som stod i produktbeskrivningen, vilket hon är medveten om. Datorn i sig betalade hon 2000 kr för. Förstår inte att folk har tid och lust att babbla. Datorn fungerar trots allt, men det verkar som om hon ska ställa ut den på mannekäng eller något.
Citera
2008-11-06, 18:02
  #10
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estrar
Tack för alla relevanta svar!
Visst skickade jag datorn som ett postpaket. Tror dock bara att de är försäkrade ifall man skickar rekommenderat eller mot postförskott. Vad är nästa steg för mig att ta då? Bör jag svara på det senaste mailet och berätta att de ska kontakta konsumentverket i deras stad, alternativt gå till tingsrätten? För övrigt slängde jag med ett nyköpt nätverkskort, värt 750 kr, utöver det som stod i produktbeskrivningen, vilket hon är medveten om. Datorn i sig betalade hon 2000 kr för. Förstår inte att folk har tid och lust att babbla. Datorn fungerar trots allt, men det verkar som om hon ska ställa ut den på mannekäng eller något.

Nej nej, postförskott innebär egentligen bara att försändelsen ska betalas när den löses ut och rek avser brev med värdefullt innehåll. Det bästa är självklart att hänvisa till köplagen och be dem föra det vidare till tingsrätten.
Citera
2008-11-06, 19:18
  #11
Medlem
Megahallons avatar
Som sagt.
Enligt köplagen så slutar ditt ansvar för varan när du lämnar över paketet till transportören.

Be köparen ta kontakt med posten.
Citera
2008-11-06, 19:56
  #12
Avstängd
RödaBaronens avatar
Arbetar några timmar i veckan på en postterminal vid sidan av mina andra jobb/studier. Mitt råd är att paketera skiten jävligt väl om det ska hålla frakten. Vi är inte direkt försiktiga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback