2008-11-05, 12:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jo så är det nog, men att en frukt skulle gå från 500.000 till 7,1 har jag mycket svårt att tro.
Kanske. Men betänk att en vanlig chili/paprika består till närmare 90 procent av vatten .

~Paul~
Citera
2008-11-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det där är bara något som klenisar säger.. Jag känner av alla smaker trots en rejäl tesked Blairs Mega Death. Jag åt en gång Chicken Phall i Indien, kan garantera dig att det är något så sjukt stark så man nästan tror att ens sista stund är kommen. Men det är som är det härliga.Kicken när hettan kommer!!

Och jag kan lova dig att alla smakerna i denna Curry framträdde var för sig...

Sen är frågan vad folk klassar som stark mat..?? Jag vet en som köpte en djupfryst Felix Tex-mex pizza. Enligt henne var den så sjukt starkt att den inte gick att äta. Samma person tyckte också att en helt vanlig chipsdip (Gräddfil+pulverdip av sorten "Tortilla") brände "något helt sjukt" i munnen.

Så definitionen av starkt är rätt olika. Det någon tycker är svinstarkt är oftast rena hallonkrämen för mig.

Ja så är det helt klart tycker man om stark mat så bygger man upp en tolerans alla har nån gång tyckt att tabasco är starkt men nu dricker väl nån det till frukost.
Citera
2008-11-05, 13:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Ja så är det helt klart tycker man om stark mat så bygger man upp en tolerans alla har nån gång tyckt att tabasco är starkt men nu dricker väl nån det till frukost.

Lite offtopic kanske men en gång så tog jag å en polare (på fyllan) fram min Tabascoflaska (stor variant 355ml) och tog varsin cognacskupa. Fyllde till hälten med tabasco och drack allt på en gång. Det brände rätt bra ska jag säga, men det var inget mot dan efter när man skulle sätta sig å skita...
Citera
2008-11-05, 13:10
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jo så är det nog, men att en frukt skulle gå från 500.000 till 7,1 har jag mycket svårt att tro.

man_över_bord: Snälla du, försök förstå att ju starkare såsen är ju bättre är den för smaksättning. Låt mig förklara.

Om du gillar stark mat (behöver inte vara överdrivet stark mat) men lite över medel. Så skall du smaksätta tex en köttfärssås säger vi. Du skaffar då tabasco av någon starkare sort, tex tabasco habanero kan vi säga. Nu skall du smaksätta din köttfärs efter vad du gillar i styrka. Men du blir tvungen att använda nästan halva flaskan. Och nu smakar hela köttfärssåsen tabasco, inte det du hade tänkt från början kanske?

Om vi istället tar en vad du kallar överstark sås så använder du där istället endast 1 droppe i köttfärssåsen. Såsen är så dryg att en droppe räcker. Det som händer då är att köttfärssåsen smakar fortfarande som innan fast du har nu fått fram en hetta i den.

Med andra ord så lyfter riktigt överstarka såser maten bättre om man gillar stark mat enligt mig.

Och givetvis sitter man inte och dricker såsen direkt ur flaskan. Eller inte jag i alla fall.

Visst är det så. Det viktiga är ju att smaken på råvarorna lyfts fram oavsett om man använder vanligt bordssalt eller en stark sås som slår volter på Scovilleskalan.

Dock finner jag det meningslöst att man på vissa restauranger gått in så hårt för att servera så stark mat som möjligt att man mördat råvarorna.

Var på en thailändare med en kompis för något år sedan, och där fullständigt mördade man primörer med en överfläskig gröncurrysås som effektivt tog död på alla smakerna grönsakerna hade. I dylika fall kan man lika gärna halsa direkt ur flaskan eller såstråget i detta fall...
Citera
2008-11-05, 14:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Visst är det så. Det viktiga är ju att smaken på råvarorna lyfts fram oavsett om man använder vanligt bordssalt eller en stark sås som slår volter på Scovilleskalan.

Dock finner jag det meningslöst att man på vissa restauranger gått in så hårt för att servera så stark mat som möjligt att man mördat råvarorna.

Var på en thailändare med en kompis för något år sedan, och där fullständigt mördade man primörer med en överfläskig gröncurrysås som effektivt tog död på alla smakerna grönsakerna hade. I dylika fall kan man lika gärna halsa direkt ur flaskan eller såstråget i detta fall...
Då har man verkligen missat poängen med stark mat. Den skall förstärka smakupplevelsen, inte döda den.

Ibland har man själv gjort bort sig när man smakat av maten och ansett att "nu är den lagom". Styrkan kommer nämligen efterhand och då är det redan för sent. Bäst att börja med mindre volymer och öka efter hand.

~Paul~
Citera
2011-06-23, 15:20
Medlem
Jag funderar på att beställa något från http://www.grillhouse.se. Just nu brukar jag använda Tabasco i maten och jag tycker det kan bli ganska starkt men är sugen på att prova något nytt.

För att få en bra uppfattning om vad jag "klarar" så brukar jag när jag äter nudlar dra upp en del på gaffeln och dra typ fem droppar på varje gång. Detta tycker jag inte är jättestarkt, snarare behagligt och det ger en god smak.

Det jag väljer mellan är tre olika Blair's såser; Sudden-, Mega- eller Ultra Death. De ligger på 105 000, 550 000 respektive 1 100 000 scoville. Tabascon jag använder ligger mellan 2 500 och 5 000 scoville.

Så vad rekommenderar ni att jag börjar med? Jag är sugen på att köra på Mega Death och se hur stark den egentligen kan vara, men det känns som att risken finns att hur lite jag än använder i matlagningen, om det så är en droppe, så kommer maten att bli oätbar för mig till en början.

Ni som är erfarna vad rekommenderar ni att jag köper?

Tack på förhand!
Citera
2011-06-23, 15:27
Medlem
Skall inte försöka bräcka er med ytterligare en "jag har starkaste såsen"-kommentar utan bara tipsa om en jättegod Chipotle paste som finns i tacohyllan på välsorterade butiker.
Från Santa Maria.
Citera
2011-06-25, 11:57
Medlem
.-.-.s avatar
Chipotle Molidos - Chipotle purè

http://extremefood.se/default.asp?pa...w=2&varuid=326

Den här va helt enkelt lysande, smarrigt rökig och stark. Ett måste till burgaren.
Citera
2012-01-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grosen
Jag funderar på att beställa något från http://www.grillhouse.se. Just nu brukar jag använda Tabasco i maten och jag tycker det kan bli ganska starkt men är sugen på att prova något nytt.

För att få en bra uppfattning om vad jag "klarar" så brukar jag när jag äter nudlar dra upp en del på gaffeln och dra typ fem droppar på varje gång. Detta tycker jag inte är jättestarkt, snarare behagligt och det ger en god smak.

Det jag väljer mellan är tre olika Blair's såser; Sudden-, Mega- eller Ultra Death. De ligger på 105 000, 550 000 respektive 1 100 000 scoville. Tabascon jag använder ligger mellan 2 500 och 5 000 scoville.

Så vad rekommenderar ni att jag börjar med? Jag är sugen på att köra på Mega Death och se hur stark den egentligen kan vara, men det känns som att risken finns att hur lite jag än använder i matlagningen, om det så är en droppe, så kommer maten att bli oätbar för mig till en början.

Ni som är erfarna vad rekommenderar ni att jag köper?

Tack på förhand!

Gillar du stark mat ska du absolut prova megadeath.
Den är riktigt rejält stark. Bara för att kunna svara på din fråga här och nu så tog jag en liten klunk ur tabascoflaskan. Bränner skönt i munnen, men inget som riktigt hettar till för mig.
Tar av megadeath flaskan med fingret så det syns lite färg på fingret o stoppar det i lunnen, ja det bränner till bra mycket mer kan man lugnt påstå.

Jag brukar dutta i 8 droppar megadeath i min middag, tex spagetti o köttbullat. Mer än det blir bara otrevligt för mig.
Min fru gör samma misstag vareviga gång. Hon häller upp en liten pöl på sin tallrik. Lol

Vi älskar stark mat iallafall jag o frugan, barnen är inte där riktigt än

Stark mat är nåt man vänjer sig vid. För typ 15 år sen köpte jag o frugan en felix köttfärspaj i affären o en kvinna kommer då o varnar mig för att den där är oätlig. Hon åt den igår och den var så stark så den går inte att äta.. Jag tittar förvånat på frugan o undrar om det inte är den vi brukar äta. Jo säger hon och kvinnan ser lite skamsen ut.
Vad jag menar är att alla har olika tolerans mot starka kryddor. Och hey.. Vilken normal människa tycker att en felix produkt är så stark egentligen?

Just, kan ju nämna min svärfar som aldrig använder kryddor. Han skulle prova megadeath.. Han drog med fingret på kanten så det blev en röd färgfläck på fingret o slickade av det grundligt.. Haha han började prata om ambulans.. Lol

Tabasco i stora mängder ger en smak av nåt annat tillslut, typ vinäger eller nåt. Det är fördelen med starka såser, man kryddar sparsamt och får fram hettan utan att smaksätta maten med andra smaker än man tänkte sig.
Citera
2012-01-13, 21:19
Medlem
Denoms avatar
Har inte använt mig av annat än tabasco och sambal oelek för det mesta men då det lätt går åt nästan en halv flaska/burk när jag käkar så känns det en aning oekonomiskt. Har emellanåt köpt diverse starkare såser men antingen drar jag på för lite eller för mycket, känns som om det blir mycket svårare att dosera rätt.

Ni som har starkare såser, hur brukar ni dosera det?
Citera
2012-01-13, 21:23
Medlem
kvertys avatar
vart köper ni riktigt starka såser?
Citera
2012-01-13, 22:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
vart köper ni riktigt starka såser?

Sist jag beställde var på Extreme Foods, men tror dom har butik i Sthlm och Gbg. Blairs 4 små flarror och sen fick jag allt från 2 mesiga (chipotlen var god) till en som är perfekt och en som jag får hicka av.

Då vet man vad man gillar. så köp inte stora flarror om du är osäker, finns det tex presentförpackningar med 4 (som jag hittade) så kan man hitta det man tycker är "lagom".

Asiatiska butiker borde ha ett urval, inte såser kanske. Men kryddor att göra egna blandningar av. Habanero, chili osv.

Tror det finns/fanns en tråd om detta får nån månad sen. snoka lite bakåt. Och happy hunting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in