Citat:
Ursprungligen postat av grosen
Jag funderar på att beställa något från
http://www.grillhouse.se. Just nu brukar jag använda Tabasco i maten och jag tycker det kan bli ganska starkt men är sugen på att prova något nytt.
För att få en bra uppfattning om vad jag "klarar" så brukar jag när jag äter nudlar dra upp en del på gaffeln och dra typ fem droppar på varje gång. Detta tycker jag inte är jättestarkt, snarare behagligt och det ger en god smak.
Det jag väljer mellan är tre olika Blair's såser; Sudden-, Mega- eller Ultra Death. De ligger på 105 000, 550 000 respektive 1 100 000 scoville. Tabascon jag använder ligger mellan 2 500 och 5 000 scoville.
Så vad rekommenderar ni att jag börjar med? Jag är sugen på att köra på Mega Death och se hur stark den egentligen kan vara, men det känns som att risken finns att hur lite jag än använder i matlagningen, om det så är en droppe, så kommer maten att bli oätbar för mig till en början.
Ni som är erfarna vad rekommenderar ni att jag köper?
Tack på förhand!
Gillar du stark mat ska du absolut prova megadeath.
Den är riktigt rejält stark. Bara för att kunna svara på din fråga här och nu så tog jag en liten klunk ur tabascoflaskan. Bränner skönt i munnen, men inget som riktigt hettar till för mig.
Tar av megadeath flaskan med fingret så det syns lite färg på fingret o stoppar det i lunnen, ja det bränner till bra mycket mer kan man lugnt påstå.
Jag brukar dutta i 8 droppar megadeath i min middag, tex spagetti o köttbullat. Mer än det blir bara otrevligt för mig.
Min fru gör samma misstag vareviga gång. Hon häller upp en liten pöl på sin tallrik. Lol
Vi älskar stark mat iallafall jag o frugan, barnen är inte där riktigt än
Stark mat är nåt man vänjer sig vid. För typ 15 år sen köpte jag o frugan en felix köttfärspaj i affären o en kvinna kommer då o varnar mig för att den där är oätlig. Hon åt den igår och den var så stark så den går inte att äta.. Jag tittar förvånat på frugan o undrar om det inte är den vi brukar äta. Jo säger hon och kvinnan ser lite skamsen ut.
Vad jag menar är att alla har olika tolerans mot starka kryddor. Och hey.. Vilken normal människa tycker att en felix produkt är så stark egentligen?
Just, kan ju nämna min svärfar som aldrig använder kryddor. Han skulle prova megadeath.. Han drog med fingret på kanten så det blev en röd färgfläck på fingret o slickade av det grundligt.. Haha han började prata om ambulans.. Lol
Tabasco i stora mängder ger en smak av nåt annat tillslut, typ vinäger eller nåt. Det är fördelen med starka såser, man kryddar sparsamt och får fram hettan utan att smaksätta maten med andra smaker än man tänkte sig.