Citat:
Ursprungligen postat av C586
Ska testa mig på en ny så småningom. Fortfarande tomatbaserad, men med lite grönsaksbuljong (alternativt att koka några smakrika grönsaker med såsen, typ rotselleri/palsternacka/m.fl.) och rödvin tänkte jag. Vad tror ni?
Jag hade hoppat över rödvinet. Det är en smak som man inte förknippar med heta såser. Testa med annan typ av alkohol, t ex tequila eller cognac.
Jag brukar inte koka mina chilifrukter utan kör dem i mixer till en slät konsistens. Sedan passerar jag dem genom en mjölsikt för att erhålla en ännu finare konsistens.
Nu är det dags att addera röda spetspaprikor. Dessa grillar jag först för att få fram en sotad yta. När så har skett så slänger jag in paprikorna i en plastpåse och låter dem ånga en stund. Sedan drar jag av skinnet, delar dem i fyra delar och tar bort kärnhuset. Sedan kör jag också paprikorna i mixern och paserar dem, samt blandar ihop med chilipastan.
Nästa ingrediens är granulerad lök, lite sirap, Colman's senapspulver, torkade chiliflakes, rött paprikapulver, en skvätt Maggi samt citronsyra (mycket lite!). Syran förlänger hållbarhetstiden.
Därpå kör jag in salt, nymalen svartpeppar och vitlökspulver. Att köra på riven/pressad vitlök funkar inte så bra eftersom den efter en viss tid får metallisk bismak
Slutligen blandar jag alltsammans ordentligt tillsammans med en skvätt olja. Oljan binder ihop det hela. Den bör vara av neutral typ, således inte EV olivolja och liknande.
Den färdiga såsen påminner inte så lite om Sriracha. Dock innehåller Sriracha inte någon olja och därför är den lite "grynigare" än min sås.
~Paul~