2012-01-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
vart köper ni riktigt starka såser?

Lustigt nog var det denna tråd jag läste för ett tag sen och undrade samma sak.
Sen säger min chef att den lokala macken! :-O säljer dem..
Stack dit direkt o köpte en flaska. Gick på en hundring, och den räcker länge.

För att dosera räknar jag dropparna. Mega death är sjukt stark. Killen som nyss sa att han använder en halv burk sambal ska absolut prova mega death.
Extreme food är tillverkaren. Står www.extremefood.com på flaskan
Citera
2012-01-14, 14:02
Medlem
Lys avatar
Jag har en samling goda chilisåser i kylskåpet. Köper dem oftast i utländska butiker ( där är de oftast både starkare, godare och billigare jämfört med om man köper i en standard-icabutik ). Alla är rätt starka, några riktigt starka. Dessa underbara såser droppar jag på: ris, spaghetti, stekt eller kokt potatis, grönsaker, kött, fisk, kyckling, sallad och i soppa. Kan även äta ett hoprullat tunnbröd med bara chilisås som pålägg. Är även flitig användare av färsk chili, främst habanero. Ja, jag är nog ganska chiliberoende. Men det är så himla gott!
Citera
2012-01-14, 14:29
Medlem
dePauls avatar
Jag fixar mina megadeath och andra varianter själv. Inte så svårt. Bara att kopiera ingredienslistan.

Senast så tillredde jag en sweet chili på scotch bonnet. Blev lyckat om än lite för starkt. Blir nog svårt att äta sig igenom hela flaskan.

~Paul~
Citera
2012-01-14, 17:39
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sist jag beställde var på Extreme Foods, men tror dom har butik i Sthlm och Gbg. Blairs 4 små flarror och sen fick jag allt från 2 mesiga (chipotlen var god) till en som är perfekt och en som jag får hicka av.

Då vet man vad man gillar. så köp inte stora flarror om du är osäker, finns det tex presentförpackningar med 4 (som jag hittade) så kan man hitta det man tycker är "lagom".

Asiatiska butiker borde ha ett urval, inte såser kanske. Men kryddor att göra egna blandningar av. Habanero, chili osv.

Tror det finns/fanns en tråd om detta får nån månad sen. snoka lite bakåt. Och happy hunting.

Tack. Tabasco Habanero räcker inte till längre, får stänka i så mycket att tabscosmaken tar över vilket inte är bra. Det ska räcka med en droppe för att få sting i grytan =)
Citera
2012-01-15, 01:20
Medlem
[url=http://www.youtube.com/watch?v=JrsvU84eYJw}Tycker du den här är stark?[/url]

OnT: Gjorde en egen sås idag. För någon vecka sedan köpte jag några små chilifrukter på en thai-livs, och insåg att det var en jävla hetta i dem (på mitt förra jobb hade vi antagligen likadana, 5 stycken i en 15(20?)liters köttgryta räckte gott och väl för min smak). Insåg dock detta användningsområde - sås. Mitt första försök gick till så här (flyade vilt, vilket kan förklara varför mitt recept kan tyckas vara lite konstigt):
Först kokade jag fyra stycken, för att få bort lite hetta men genom att ha flera frukter behålla den övriga smaken (gick väl sådär, mycket av den smak jag ville ha kvar försvann också vilket jag fruktade). Hällde sedan av vattnet och började bryna vitlök och selleri.
Efter en stund lade jag i chilin tillsammans med tomatpuré och fräste lite till. Sedan i med tomater (konserverade körsbärstomater), och något som jag sedan insåg var lite utav en tabbe: öl (ljus lager, hade en avslagen jävel över och ville testa). Vinäger, salt och honung tillsattes och såsen fick reducera tills jag mixade den slät med stavmixer. Smakade också av med honung och vinäger.

Den blev rätt god faktiskt, trots min 'tabbe'. Ölen satte ingen stark prägel på såsen, men den fick en lätt mustighet till priset av en svag beska jag hade kunnat vara utan, med tanke på att jag ville ha såsen söt och syrlig.

Ska testa mig på en ny så småningom. Fortfarande tomatbaserad, men med lite grönsaksbuljong (alternativt att koka några smakrika grönsaker med såsen, typ rotselleri/palsternacka/m.fl.) och rödvin tänkte jag. Vad tror ni?
Citera
2012-01-15, 12:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C586
Ska testa mig på en ny så småningom. Fortfarande tomatbaserad, men med lite grönsaksbuljong (alternativt att koka några smakrika grönsaker med såsen, typ rotselleri/palsternacka/m.fl.) och rödvin tänkte jag. Vad tror ni?
Jag hade hoppat över rödvinet. Det är en smak som man inte förknippar med heta såser. Testa med annan typ av alkohol, t ex tequila eller cognac.

Jag brukar inte koka mina chilifrukter utan kör dem i mixer till en slät konsistens. Sedan passerar jag dem genom en mjölsikt för att erhålla en ännu finare konsistens.

Nu är det dags att addera röda spetspaprikor. Dessa grillar jag först för att få fram en sotad yta. När så har skett så slänger jag in paprikorna i en plastpåse och låter dem ånga en stund. Sedan drar jag av skinnet, delar dem i fyra delar och tar bort kärnhuset. Sedan kör jag också paprikorna i mixern och paserar dem, samt blandar ihop med chilipastan.

Nästa ingrediens är granulerad lök, lite sirap, Colman's senapspulver, torkade chiliflakes, rött paprikapulver, en skvätt Maggi samt citronsyra (mycket lite!). Syran förlänger hållbarhetstiden.

Därpå kör jag in salt, nymalen svartpeppar och vitlökspulver. Att köra på riven/pressad vitlök funkar inte så bra eftersom den efter en viss tid får metallisk bismak

Slutligen blandar jag alltsammans ordentligt tillsammans med en skvätt olja. Oljan binder ihop det hela. Den bör vara av neutral typ, således inte EV olivolja och liknande.

Den färdiga såsen påminner inte så lite om Sriracha. Dock innehåller Sriracha inte någon olja och därför är den lite "grynigare" än min sås.

~Paul~
Citera
2012-10-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av man_över_bord
Jag älskar stark mat , men att hålla på och käka "überdeath hot XXX chilipepper"-sås..är ju inte ens gott , bara töntigt. Ni kan ju omöjligt känna något av vad käket smakar egentligen? Typisk "coola killen"-fasoner , "ööh grabbar , kolla på mig!! jag käkar stark sås så att käften svider värre än kuken doppad i svavelsyra! hö hö hö"

~mand
Det handlar inte om att vara "cool", det handlar om att chili framkallar ett endorfinrus som man blir beroende av, och det ruset kan man bara uppnå genom att successivt öka styrkan eftersom man snabbt vänjer sig vid hettan.
Sen att det finns vissa drygskallar som skryter om sin "fantastiska tålighet" är en annan sak.

Man skulle kunna jämföra det här med en tyngdlyftare.
Tror du att varenda muskulös styrketränare på gymmet bara är där för att skryta med sina muskler?
Knappast.
Det är samma sak med de flesta av oss som gillar chili - vi äter det för att det ger en hälsosam kick, och det är inte vårt fel om någon får för sig att allting minsann bara handlar om att briljera och verka tuff.

Men visst, det krävs nog en ganska så rejäl tillvänjning innan man är redo att sätta i sig såna där "Überdeath XXX Chilipepper"-såser, det kan jag hålla med om.
Senast redigerad av Peter_18 2012-10-04 kl. 20:48.
Citera
2012-10-06, 22:50
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=JrsvU84eYJw

Ungefär så blir det varje gång, lite Android vs Apple..

Förstärker det smaken så är det bra men ren styrka utan mening är ju bara "nygotik"
Citera
2012-10-07, 04:46
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Har inte använt mig av annat än tabasco och sambal oelek för det mesta men då det lätt går åt nästan en halv flaska/burk när jag käkar så känns det en aning oekonomiskt. Har emellanåt köpt diverse starkare såser men antingen drar jag på för lite eller för mycket, känns som om det blir mycket svårare att dosera rätt.

Ni som har starkare såser, hur brukar ni dosera det?

När jag äter en tallrik nudelsoppa med ett ägg i och extra grönsaker så brukar jag ta en halv tesked Megadeath. Starkt och gott!
Citera
2012-10-07, 13:09
Medlem
Använder hot sauce till omelett, samt scrambled eggs & bacon/korv. Just nu har jag en som heter "Pain is good - Louisiana style", inköpt på Coop Forum.
Citera
2012-10-07, 21:11
Medlem
jamaican hot sauce tror det den hette. Vill minnas den fanns på citygross, microbatch vad som nu menas med det (jag förstår innebörden, men det är väl lite oklart om det är 5 ton producerat vilket skulle vara micro jfr tabasco). Riktigt god med lite ananassmak & en bra hetta, storgrabben har visst gått och blivit medberoende så den införskaffas med jämna mellanrum
Citera
2012-10-10, 13:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Att ha tabasco, sambal oelek och alla andra mattillsatser på maten är att förstöra en maträtt. De har för mycket salt i sig. De som kör på detta är folk som inte kan laga mat och skryter med stark mat. Troligen är de inte härdade nog för att känna smaken som kommer med chilifrukter utan börjar svettas och säger att de klarar av styrkan.

Skall man laga till en god stark sås har man i frukten tidigt, t ex habanero och kokar in smaken i såsen. Vill man ha starkare har man helt enkelt i en extra frukt eller två då värmen bryter ner en del av capsaicinet.

Vill ni vara hårda och göra en stark sås är det väldigt lätt. Ni finhackar en halv deciliter lök som ni har ner i olja och fräser mjuk. Sen saltar ni ordentligt och har på lite vatten och kokar det till något soppliknande. Efter det har ni på en halv deciliter väldigt finhackad chilifrukt som ni låter koka i soppan fem minuter. När nu är klara har ni på lite ätticka och kör det i en mixer om det är för grovt. Ta sedan en tesked med det här så får ni smaka något starkt.

Vill ni däremot göra en god gryta gör ni såhär:

Klyftad eller handriven lök som ni fräser med delad vitlök, grovhackad selleri, klyftad eller handriven paprika och hackad chilli frukt till allt är mjukt.
Dra ner på värmen och slå på buljong och ha i kyckling eller kött* om ni vill ha det i er gryta, låt det puttra i runt minuter.
Häll i krossade tomater och låt sjuda på svag värme i 45 minuter och rör om lite då och då där ni "vänder" grytan.
Krydda med vad ni tycker är gott och låt det stå och puttra i 5~10 minuter.
Sen är det redo att ätas med ris eller pasta.

* Skall ni göra en skaldjursgryta skall skaldjuren i sent i grytan för att inte bli som gummi. Fisk gör sig inte bra i den här grytan så låt bli det.

Vissa kryddor skall has i tidigare men det lämnar jag till er att lista ut då det här bara är grunden till en stark gryta och jag inte vet vad ni vill äta. Skall man ha i grönsaker får man vara beredd på att de skall i vid olika tidpunkter för att inte koka sönder, ni får prova er fram. Vill ni ha starkare gryta har ni i mer chilifrukter i början, eventuellt kan ni tillsätta såsen jag gett recept på tidigare när ni har i de krossade tomaterna. Kör ni vegetariskt har ni i bönor, linser, ärtor, etc efter koktiden. Linser skall tex i när det är runt en kvart kvar till kryddningen för att inte bli mossiga och för mjuka. Har ni vita bönor bör de förkokas före de går i grytan. Kokar ni sönder baljväxter kommer grytan se ut som en spya.
Senast redigerad av 02-02-2012 2012-10-10 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in