2008-11-05, 11:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Ha ha. Ja, man undrar ju hur en skvätt av denna sås skulle göra sig i en stadig Bloody Mary...
Då blir den Bloody i ordets rätta bemärkelse .

~Paul~
Citera
2008-11-05, 11:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Hehe äsch då, det är först här det börjar bli intressant.
http://www.chilihouse.se/chilisaser/...epper-extract/

För övrigt har jag inte provat 3am. Det är enligt mig mer en present/samlarflaska. Den levereras i en riktigt snygg plastbox och det skulle ta mig mot att bryta korken på den flaskan eftersom den är signerad av blair själv. Men jag kan säga såhär rakt av att satans blood som jag hade med på mässan i helgen och smakade på ligger på 800.000 scoville, det räcker gott!
Jag tror att mitt habaneropulver ligger också däromkring. Det är ju trots allt ett koncentrat. En knivsudd av pulvret förstörde en hel gryta på ca 2 liter.

~Paul~
Citera
2008-11-05, 11:25
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tror att mitt habaneropulver ligger också däromkring. Det är ju trots allt ett koncentrat. En knivsudd av pulvret förstörde en hel gryta på ca 2 liter.

~Paul~

Om det är krossad habanero så kan det omöjligt vara så starkt. Det måste vara tillsatt extra extrakt i så fall. Men det kanske det är. För om det bara är habanero och inget tillsatt så kommer det inte över 600.000 scoville, men även det är vansinnigt starkt.
Citera
2008-11-05, 11:25
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Vill Mat och dryck ha denna? Vi chansar. << Övrigt.

/Moderator

Trams + svar på trams raderat/mod.
Citera
2008-11-05, 11:34
Medlem
fyfan jag som brukar säga att jag tycker om stark mat, nu får man nästa ta tillbaka det om man inte har testat en av de starkaste såserna på sidan.
Citera
2008-11-05, 11:39
Medlem
man_över_bords avatar
Jag älskar stark mat , men att hålla på och käka "überdeath hot XXX chilipepper"-sås..är ju inte ens gott , bara töntigt. Ni kan ju omöjligt känna något av vad käket smakar egentligen? Typisk "coola killen"-fasoner , "ööh grabbar , kolla på mig!! jag käkar stark sås så att käften svider värre än kuken doppad i svavelsyra! hö hö hö"

~mand
Citera
2008-11-05, 11:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Om det är krossad habanero så kan det omöjligt vara så starkt. Det måste vara tillsatt extra extrakt i så fall. Men det kanske det är. För om det bara är habanero och inget tillsatt så kommer det inte över 600.000 scoville, men även det är vansinnigt starkt.
Jo men är det inte så att man tar prov från en färsk frukt när man bestämmer scoville-styrkan?

~Paul~
Citera
2008-11-05, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man_över_bord
Jag älskar stark mat , men att hålla på och käka "überdeath hot XXX chilipepper"-sås..är ju inte ens gott , bara töntigt. Ni kan ju omöjligt känna något av vad käket smakar egentligen? Typisk "coola killen"-fasoner , "ööh grabbar , kolla på mig!! jag käkar stark sås så att käften svider värre än kuken doppad i svavelsyra! hö hö hö"

~mand
Hahaha. Ligger kanske lite i det. Men trots det så älskar jag stark mat. Tyvärr gör inte mina tarmar det i samma utsträckning

~Paul~
Citera
2008-11-05, 11:48
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Jo men är det inte så att man tar prov från en färsk frukt när man bestämmer scoville-styrkan?

~Paul~

Jo så är det nog, men att en frukt skulle gå från 500.000 till 7,1 har jag mycket svårt att tro.

man_över_bord: Snälla du, försök förstå att ju starkare såsen är ju bättre är den för smaksättning. Låt mig förklara.

Om du gillar stark mat (behöver inte vara överdrivet stark mat) men lite över medel. Så skall du smaksätta tex en köttfärssås säger vi. Du skaffar då tabasco av någon starkare sort, tex tabasco habanero kan vi säga. Nu skall du smaksätta din köttfärs efter vad du gillar i styrka. Men du blir tvungen att använda nästan halva flaskan. Och nu smakar hela köttfärssåsen tabasco, inte det du hade tänkt från början kanske?

Om vi istället tar en vad du kallar överstark sås så använder du där istället endast 1 droppe i köttfärssåsen. Såsen är så dryg att en droppe räcker. Det som händer då är att köttfärssåsen smakar fortfarande som innan fast du har nu fått fram en hetta i den.

Med andra ord så lyfter riktigt överstarka såser maten bättre om man gillar stark mat enligt mig.

Och givetvis sitter man inte och dricker såsen direkt ur flaskan. Eller inte jag i alla fall.
Citera
2008-11-05, 11:50
Medlem
man_över_bords avatar
Citat:
Hahaha. Ligger kanske lite i det. Men trots det så älskar jag stark mat. Tyvärr gör inte mina tarmar det i samma utsträckning

~Paul~
Nej när man t.ex käkar hemmagjord "Texas Chili" till lunch i en vecka...så går det åt skogen till slut. Been there , done that!

Min gräns när det gäller stark mat går nog vid Habanero , sen blir det svårt att uppfatta vad det man äter egentligen smakar.

~mand
Citera
2008-11-05, 11:53
Medlem
man_över_bords avatar
Citat:
Jo så är det nog, men att en frukt skulle gå från 500.000 till 7,1 har jag mycket svårt att tro.

man_över_bord: Snälla du, försök förstå att ju starkare såsen är ju bättre är den för smaksättning. Låt mig förklara.

Om du gillar stark mat (behöver inte vara överdrivet stark mat) men lite över medel. Så skall du smaksätta tex en köttfärssås säger vi. Du skaffar då tabasco av någon starkare sort, tex tabasco habanero kan vi säga. Nu skall du smaksätta din köttfärs efter vad du gillar i styrka. Men du blir tvungen att använda nästan halva flaskan. Och nu smakar hela köttfärssåsen tabasco, inte det du hade tänkt från början kanske?

Om vi istället tar en vad du kallar överstark sås så använder du där istället endast 1 droppe i köttfärssåsen. Såsen är så dryg att en droppe räcker. Det som händer då är att köttfärssåsen smakar fortfarande som innan fast du har nu fått fram en hetta i den.

Med andra ord så lyfter riktigt överstarka såser maten bättre om man gillar stark mat enligt mig.

Och givetvis sitter man inte och dricker såsen direkt ur flaskan. Eller inte jag i alla fall.
Jag missuppfattade nog trådens föregående inlägg (skyller på min trötthet , valvaka inatt). Fick en bild i skallen av att ni matade på en halv liter "mega XXX powerCHILIsauce" på käket.

Just Sambal använder jag mig flitigt av i min matlagning. Kanske är dags att byta upp sig?

~mand
Citera
2008-11-05, 11:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man_över_bord

~mand

Det där är bara något som klenisar säger.. Jag känner av alla smaker trots en rejäl tesked Blairs Mega Death. Jag åt en gång Chicken Phall i Indien, kan garantera dig att det är något så sjukt stark så man nästan tror att ens sista stund är kommen. Men det är som är det härliga.Kicken när hettan kommer!!

Och jag kan lova dig att alla smakerna i denna Curry framträdde var för sig...

Sen är frågan vad folk klassar som stark mat..?? Jag vet en som köpte en djupfryst Felix Tex-mex pizza. Enligt henne var den så sjukt starkt att den inte gick att äta. Samma person tyckte också att en helt vanlig chipsdip (Gräddfil+pulverdip av sorten "Tortilla") brände "något helt sjukt" i munnen.

Så definitionen av starkt är rätt olika. Det någon tycker är svinstarkt är oftast rena hallonkrämen för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in