Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo men är det inte så att man tar prov från en färsk frukt när man bestämmer scoville-styrkan?
~Paul~
Jo så är det nog, men att en frukt skulle gå från 500.000 till 7,1 har jag mycket svårt att tro.
man_över_bord: Snälla du, försök förstå att ju starkare såsen är ju bättre är den för smaksättning. Låt mig förklara.
Om du gillar stark mat (behöver inte vara överdrivet stark mat) men lite över medel. Så skall du smaksätta tex en köttfärssås säger vi. Du skaffar då tabasco av någon starkare sort, tex tabasco habanero kan vi säga. Nu skall du smaksätta din köttfärs efter vad du gillar i styrka. Men du blir tvungen att använda nästan halva flaskan. Och nu smakar hela köttfärssåsen tabasco, inte det du hade tänkt från början kanske?
Om vi istället tar en vad du kallar överstark sås så använder du där istället endast 1 droppe i köttfärssåsen. Såsen är så dryg att en droppe räcker. Det som händer då är att köttfärssåsen smakar fortfarande som innan fast du har nu fått fram en hetta i den.
Med andra ord så lyfter riktigt överstarka såser maten bättre om man gillar stark mat enligt mig.
Och givetvis sitter man inte och dricker såsen direkt ur flaskan. Eller inte jag i alla fall.