2014-10-13, 23:44
Bannlyst
har lite funderingar kring olika stubintråd ! vad är det för skillnad på visco som är märkta , gold , silwer , yelow , green , red . ?
Citera
2014-11-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
har lite funderingar kring olika stubintråd ! vad är det för skillnad på visco som är märkta , gold , silwer , yelow , green , red . ?

Antingen är det "flying fish" eller "falling leaf" stubin som används som effekter i mindre pjäser. Kan även vara "wasaq" stubin om den är gul eller röd med en koppar(?)tråd i mitten.

Oj vad sent svar
Citera
2014-11-03, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Antingen är det "flying fish" eller "falling leaf" stubin som används som effekter i mindre pjäser. Kan även vara "wasaq" stubin om den är gul eller röd med en koppar(?)tråd i mitten.

Oj vad sent svar
ok , så det är inte bara stubin som brinner i olika färger ? vanlig grön brinner ju med ca 1cm /sek och finns en liknande som är specad 10cm/sek , medans de med olika färg har ingen uppgift alls på hur fort de brinner ? blir väl att ta hem lite olika och testa de , blev bara lite nyfiken på vad det va för nått ?
Citera
2014-11-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
ok , så det är inte bara stubin som brinner i olika färger ? vanlig grön brinner ju med ca 1cm /sek och finns en liknande som är specad 10cm/sek , medans de med olika färg har ingen uppgift alls på hur fort de brinner ? blir väl att ta hem lite olika och testa de , blev bara lite nyfiken på vad det va för nått ?

10cm/sec stubinen används mycket till 1.5"-2" som enda stubin. T ex nästan alla kit med 1 rör + 5-10 1.5"-2" shells har sådan.

"fish" brinner rätt friskt med mycket gnistor medans "leaf" brinner långsammare än vanlig visco. Användaren "Cannon fuse" på youtube visar nästan alla en och en.

Exempel på effekter,

"fish" mina http://www.youtube.com/watch?v=VmZ1-O1zl7g
"leaf" mina http://www.youtube.com/watch?v=xEsKoc1gQ00
-

"leaf" kan även bindas ihop till mindre buntar av valfri diameter så det blir en typ av "stjärna". Glöm inte prima ena änden, gäller även "fish"

Ett varningens finger. Använd inte "fish" eller "leaf" till att tända pjäser, då de är väldigt oförutsägbara. Allt från att slockna helt till att tända flera sekunder senare om och om igen.
Citera
2014-11-07, 21:07
Medlem
Edit: kom på vad jag hade gjort för fel
Hej! Har problem med en uppgift i kemi 2. Har googlat upp frågan och hittat lösningar men av ngn anledning får jag inte samma svar hur mkt jag än försöker. Så här lyder frågan:

Man har framställt en buffertlösning genom att lösa 10,7g ammoniumklorid och 0,10 mol ammoniak i så mycket vatten att lösningens volym har blivit 500 cm^3.
pKb=4,70

Beräkna bufferlösningens PH.

Jag börjar med att ta reda på pKa genom pKa+pKb=pKw
pKa=9.3

Sen räknar jag ut konc. av både ammoniumen och ammoniaken genom c=n/V men där ngn stans blir ngt fel vilket jag inte vet :/

Jätte tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Theinterestedone 2014-11-07 kl. 21:20.
Citera
2014-11-09, 00:12
Medlem
Go kväll folk!

Kom över en artikel om termisk solenergi dock var den på engelska och där stod att mediet i rören som de värmde upp var molten salt. Någon som kan förklara vad det är på ett lite enklare sätt (och på svenska)?
Citera
2014-11-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewau
Go kväll folk!

Kom över en artikel om termisk solenergi dock var den på engelska och där stod att mediet i rören som de värmde upp var molten salt. Någon som kan förklara vad det är på ett lite enklare sätt (och på svenska)?

Här kan du läsa lite http://sv.wikipedia.org/wiki/Termisk_solkraft

Den engelska versionen förklarar det mycket bättre dock.

"molten salt" är precis vad det låter som, smält salt. Och är det medium som speglarna är riktade emot, som i sin tur värmen vatten till ånga som sedan driver en ångturbin

"A working fluid (e.g. molten salt) is heated to 150–350 °C (423–623 K (302–662 °F) as it flows through the receiver and is then used as a heat source for a power generation system"

/edit, typo.
Senast redigerad av hegge365 2014-11-09 kl. 09:51.
Citera
2014-11-09, 15:50
Medlem
Då kaliumperklorat blivit förbjudet att inneha så är det svårt att hitta någon inrikes shop som har det. Så har nu bestämt mig för att göra flash av Mg/KNO3 istället. Är det någon som vet hur mycket känsligare detta är samt brinn-hastigheten om man jämför med KCLO4/Al? Samt vad är bästa ration? 3g Mg och 2g KNO3 har jag hört men det kan ju variera. Tacksam för svar då det snart är nyår och dags att göra några knallskott i vanlig ordning. Mvh EOD
Citera
2014-11-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Här kan du läsa lite http://sv.wikipedia.org/wiki/Termisk_solkraft

Den engelska versionen förklarar det mycket bättre dock.

"molten salt" är precis vad det låter som, smält salt. Och är det medium som speglarna är riktade emot, som i sin tur värmen vatten till ånga som sedan driver en ångturbin

"A working fluid (e.g. molten salt) is heated to 150–350 °C (423–623 K (302–662 °F) as it flows through the receiver and is then used as a heat source for a power generation system"

/edit, typo.

Ah ok tack för en bra översättning! Men alltså är det bara vanligt salt som blandas ut i vattnet som sen blir ånga när det hettas upp?
Citera
2014-11-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewau
Ah ok tack för en bra översättning! Men alltså är det bara vanligt salt som blandas ut i vattnet som sen blir ånga när det hettas upp?
Nästan

Rent salt pumpas upp i tornet som sedan värms till flytande form, och som i sin tur används för att värma vatten genom att pumpa det flytande saltet genom rör som går igenom vattentankar=ånga.

2:09-2:37 visar hur det fungerar om du inte förstår engelska allt för bra

/edit typo.
Senast redigerad av hegge365 2014-11-10 kl. 10:32.
Citera
2014-11-11, 20:18
Medlem
Soxis avatar
Hur tyder man molekyler?
Citera
2014-11-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Hur tyder man molekyler?

Hur ska vi tyda din fråga?