2014-02-22, 15:15
Medlem
Finns det ingen expert som har provat?
Citera
2014-02-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krille1
Finns det ingen expert som har provat?

jag tog upp visselmix slurry teorin i sista posten på denna topic

(FB) Whistle rocket mix

men än så länge har ingen bekräftat den
Citera
2014-02-27, 10:31
Medlem
Soulwells avatar
Acetylsalicylsyra, paracetamol och koffeins polaritet

Acetylsalicylsyra har en bensenring, som innehåller kol- och väteatomer. Kolet är mer elektronegativitet än väte, som gör att vätet blir smått positivt och kolet smått negativt, men ingenting markant. Det gör bensenringen opolär. Samma gäller för metylgruppen. OH-gruppen däremot är väldigt polär eftersom syre har stor elektronegativitet och vätet väldigt lite. Om vi kollar på molekylens struktur så bör den sidan där OH befinner sig vara polära. Men hur fasiken kan självaste molekylen vara polär ifall majoriteten av molekylens komponenter är opolära?

Paracetamol har OH-grupp som är polär. På högra sidan av molekylen så finns det syre respektive kväve som är mycket elektronegativa. Som i princip gör det högra sidan negativ. Men är molekylen opolär eller polär?

Koffein förstår jag ingenting med?

Rätta mig om jag är inkorrekt någonstans.

Tack
Citera
2014-03-09, 19:55
Medlem
Weegass avatar
Hur mycket gas genereras av ett gram bommulskrut? Brukar vara i storleksordning 1 liter/gram men behöver ha något mer specifikt. Google är inte så hjälpsamt idag. Någon som har någon bra länk med info?
Citera
2014-03-18, 07:56
Medlem
Hur rensar man ett papprör från rester om man vill återanvända det?

kan det bli problem att ladda pånytt med krut? kan man utesluta en spontan antändning?
Senast redigerad av lasersplash 2014-03-18 kl. 08:16.
Citera
2014-03-18, 09:03
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasersplash
Hur rensar man ett papprör från rester om man vill återanvända det?

kan det bli problem att ladda pånytt med krut? kan man utesluta en spontan antändning?

Borde duga med en flaskborste?
https://www.google.se/search?q=flaskborste&hs=uaq&source=lnms&tbm=isch

Annars kan du knöla ned papper och vrida runt? Hur rent måste det bli?

Är det svartkrut på svartkrut vi snackar så är det no-problems, Ditt liftpowder är antagligen såpass bra att du nästan inte får några rester alls (möjligen lite sot, vilket i praktiken är mest kol endå.).

Tänk på att man laddar kanoner gång på gång på gång.
Citera
2014-03-30, 09:03
Medlem
Kuittsas avatar
Jag köpte natriumhydroxid för att rensa avloppet. Hällde ungefär en dl natriumhydroxid ner i vattenlåset och sedan hällde jag på några liter kokande vatten. Det uppstod en intensiv kemisk reaktion och avloppet lät som en jetmotor. Vad var det som hände egentligen? Kan någon förklara för mig den kemiska reaktionen då det är över 20 år sedan jag läste kemi i gymnasiet?
Citera
2014-03-31, 00:19
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Jag köpte natriumhydroxid för att rensa avloppet. Hällde ungefär en dl natriumhydroxid ner i vattenlåset och sedan hällde jag på några liter kokande vatten. Det uppstod en intensiv kemisk reaktion och avloppet lät som en jetmotor. Vad var det som hände egentligen? Kan någon förklara för mig den kemiska reaktionen då det är över 20 år sedan jag läste kemi i gymnasiet?

NaOH som är ett salt delar sig till Na+ och OH- joner. Processen är exoterm så du får en del värme.
Citera
2014-04-23, 14:45
Medlem
OakleyBlizzards avatar
Med risk för att låta okunnig och hopplös, men till ämnet, jag har några skoluppgifter som ska tentas av inom en snar framtid, jag undrar därför om det är någon som har tid och kunskap (och framförallt viljan) att hjälpa mig med dessa, svaren har jag men behöver kunna förklara hur och varför det blir som det blir, så om DU känner att du vill hjälpa mig fixa det här du mer än välkommen att slänga iväg ett pm! annars kan jag slänga upp några av uppgifterna här. Evigt tacksam för hjälp!
Citera
2014-04-23, 15:44
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OakleyBlizzard
Med risk för att låta okunnig och hopplös, men till ämnet, jag har några skoluppgifter som ska tentas av inom en snar framtid, jag undrar därför om det är någon som har tid och kunskap (och framförallt viljan) att hjälpa mig med dessa, svaren har jag men behöver kunna förklara hur och varför det blir som det blir, så om DU känner att du vill hjälpa mig fixa det här du mer än välkommen att slänga iväg ett pm! annars kan jag slänga upp några av uppgifterna här. Evigt tacksam för hjälp!

Du tror inte att det kan vara värt att nämna vilken nivå det handlar om? ^^
Det är ju lite skillnad om det är uppläsning av grundskolebetyg eller en magisterexamen...
Citera
2014-04-23, 16:56
Medlem
OakleyBlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Du tror inte att det kan vara värt att nämna vilken nivå det handlar om? ^^
Det är ju lite skillnad om det är uppläsning av grundskolebetyg eller en magisterexamen...

Det stämmer, Det är Kemi 1 det handlar om. Alltså gymnasiekemi. Tack för påminnelsen.
Citera
2014-05-10, 23:31
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
någon som kan rita ev skriva hur pentylpropanoat ser ut?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in