2010-04-17, 11:39
Medlem
Har lite funderingar på de olika recept som finns för "Whistle rocket mix".

Och undrar om det är någon som gjort detta med framgång och vet vad de talar om.
Läsa på nätet klarar jag men skulle vilja få lite inputs på de recepten som innehåller
Sodium Benzoate, har sett att endel hoppar över "vaselin".

Någon som har erfarenhet på en enkel, säker, bra "Whistle rocket mix" dvs en som är anpassad för just raketer.
Citera
2010-04-17, 12:29
Medlem
Den enklaste natriumbenzoatbaserade visselmixen är väl med kaliumperklorat.

70% KClO4
30% Natriumbenzoat

finns väl aldrig någon "säker" visselmix.
Citera
2010-04-17, 18:42
Medlem
ja berätta lite om dina erfarenheter ang denna mix när du gjorde raketer?
De flesta "raket-visselmix" innehåller ju 2st andra komponenter, endel bara järnoxid.

Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Den enklaste natriumbenzoatbaserade visselmixen är väl med kaliumperklorat.

70% KClO4
30% Natriumbenzoat

finns väl aldrig någon "säker" visselmix.
Citera
2010-04-17, 20:22
Medlem
Normalt fuktas visselsatsen med en svag lösning av vaselin i lacknafta varpå satsen granuleras och torkas. Detta är visserligen ett extra moment och kräver lång torktid men fördelen är att satsen blir lättare att hantera på grund av granuleringen och lite mindre känslig för friktion tack vare inblandningen av vaselin.

Katalysatorer i form av olika oxider eller kopparsalter är inte nödvändiga men ger lite olika karaktär på visselljudet samt påverkar dragkraften. Tänk dock på att katalysatorer ökar satsens känslighet för oavsiktlig antändning.

Den minst riskabla och mest praktiska visselsatsen utgörs av det rena och icke hygroskopiska grundreceptet kaliumperklorat, kaliumbensoat och en smula vaselin.
Citera
2010-04-17, 20:47
Medlem
Så efter fuktningen, så grannuleras den och sen skall den torka?
Det är inte så att grannulaterna är några problem att pressaihop sen? Eller är det då vaselinet, kommer till sin rätt? Annars var det just denna typ av svar jag sökte. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Normalt fuktas visselsatsen med en svag lösning av vaselin i lacknafta varpå satsen granuleras och torkas. Detta är visserligen ett extra moment och kräver lång torktid men fördelen är att satsen blir lättare att hantera på grund av granuleringen och lite mindre känslig för friktion tack vare inblandningen av vaselin.

Katalysatorer i form av olika oxider eller kopparsalter är inte nödvändiga men ger lite olika karaktär på visselljudet samt påverkar dragkraften. Tänk dock på att katalysatorer ökar satsens känslighet för oavsiktlig antändning.

Den minst riskabla och mest praktiska visselsatsen utgörs av det rena och icke hygroskopiska grundreceptet kaliumperklorat, kaliumbensoat och en smula vaselin.
Citera
2010-04-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Diesel
...Det är inte så att grannulaterna är några problem att pressaihop sen?...
Det blir inga hårda granuler så det är inget problem att få satsen ordentligt pressad. Detta, dvs pressningsmomentet, är mycket viktigt för säkerheten. Man slår INTE på en visselsats! Men, man bör ändå ha ett ordentligt skydd mellan sig och hylsan man pressar i om det skulle tända. Visselsats är otäckt potent och man bör bara blanda, förvara och hantera små mängder!
Citera
2010-04-17, 23:09
Medlem
Jag, har en 10 tons hydraulikpress, "press verktyg för visselraket" men jag får väll fixa ett lexanskydd.
Måste endå ordna ett "stöd" runt papphylsan, jag tycker det verkar meckigt med PVC rör och slangklämmor. Får bli ett inköp från USA. Walter har snygga sådana såg jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det blir inga hårda granuler så det är inget problem att få satsen ordentligt pressad. Detta, dvs pressningsmomentet, är mycket viktigt för säkerheten. Man slår INTE på en visselsats! Men, man bör ändå ha ett ordentligt skydd mellan sig och hylsan man pressar i om det skulle tända. Visselsats är otäckt potent och man bör bara blanda, förvara och hantera små mängder!
Citera
2014-02-08, 21:05
Medlem
Det är bra och snällt när man delar med sig sina kunskaper
jag skulle villja veta lite mer om att bereda visselmix på det säkraste sättet

har sökt en del och kommit fram till lite smått och gott, men behöver komplettering

kaliumperklorat 66%/70%
kaliumbenzoat 29%/30%
vaseline? baby olja? 4%
iron oxide 1% (ej obligatoriskt, minus säkerhet)

1-För att lösa upp vaseline så kan man koka det i en plastburk ovanpå vattnet, stämmer det?

2-du ska tillsätta ett av lösningsmedlen när vaselinet smält: heptan, kemiskt ren bensin, lacknafta, etanol85 (25ml lösningsmedel per 3g vaseline som behövs för 100g vissel), fungerar dessa eller?

sen ska du lägga det i kaliumbenzoatet (eventuellt oxid) och sist kaliumperkloratet

mixa det med dina engångshandskar i 5 minuter så det blir som en tomatsoppa

granulera och torka.

3-Ska detta vara det säkraste sättet?

4-Behöver jag göra allt det här om jag bara ska göra en break till mina shells?

5-Vänligen länka till ett vaseline/lösningsmedel som fungerar för säkerhets skull

6-Schyrre

ledsen för siffrorna, bara härmas:P
Senast redigerad av lasersplash 2014-02-08 kl. 21:08.
Citera
2014-02-22, 19:42
Medlem
Allanthyas avatar
Nu har jag själv inte labborerat med visselmix, så kanske någon annan med mer kött på benen kan ge bättre svar. Men jag har läst en hel del om tillverkningsmetoderna.

1. Ja, ett såkallat vattenbad. (eller på något annat sätt ^^ och bara om du använder vaseline)
2. Aceton skall fungera, och således borde Nafta, bensin, etanol, 2-propanon etc också göra det, det viktiga är att det kan lösa oljan/vaselinet. Benzoat och oxid blandas först, sedan nedblött med ovan blandning och i med perkloratet
3. Ja, i alla fall som jag har stött på
4. Som jag har förstått det behöver du inte göra alla dessa processerna för just break, däremot för raketbränsle till större raketer för break borde du kunna bara blanda benzoat och kaliumperklorat. Annars kan du alltid använda tex. flash istället.
5. Babyolja eller Vaseline och Aceton skall fungera

Jag hade valt aceton för att det dunstar väldigt snabbt.

Skall du göra visselmix? Läs på ordentligt:
http://www.skylighter.com/fireworks/how-to-make/whistle-mix.asp
http://www.pyrocreations.com/rocket_propellants1
http://www.nichropulse.com/index.php?option=com_content&id=94
http://www.youtube.com/watch?v=a3oey8EjyqA
/*Torrmix*/
http://www.youtube.com/watch?v=uYjN9C4j2_4
Citera
2014-03-13, 15:54
Medlem
vilken slags vaseline ska man ha? jag hittade alldeles för många typer i affärn för att våga gissa, det fanns både body lotion cream vaseline, vit skyddande vaseline, healthy hand and nail vaseline , salicyl2% vaseline jag minns inte riktigt men det var väldigt många. Kan någon ge en länk till den jag ska ha, tänkte lagra 50g visselmix i alla fall och då behövs det säkraste sättet.
Senast redigerad av lasersplash 2014-03-13 kl. 15:57.
Citera
2014-03-13, 18:42
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasersplash
vilken slags vaseline ska man ha? jag hittade alldeles för många typer i affärn för att våga gissa, det fanns både body lotion cream vaseline, vit skyddande vaseline, healthy hand and nail vaseline , salicyl2% vaseline jag minns inte riktigt men det var väldigt många. Kan någon ge en länk till den jag ska ha, tänkte lagra 50g visselmix i alla fall och då behövs det säkraste sättet.

Jag antar att det är normalt standardvaseline som avses.

Orginalvaseline är den gula burken som det står "klöver" på från märket Chesebrough
(random bild från internet http://bellasilvander.horseworld.se/wp-content/uploads/sites/3069/2013/10/klover-vaseline.jpg)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaselin
Citera
2014-04-03, 16:08
Medlem
Gjorde en vissel raket
den blev lite ostabil i riktningen och fick inget tjut.
https://www.youtube.com/watch?v=mn8bA6BqtrM

70 kaliumperklorat 30 kaliumbensoat

jag hade läst någonstans att man kunde testa 70/40?

jag använder 15mm x 150mm vanlig core burner rocket tooling.

ca 50g visselmix krävs vid varje försök >_<
Senast redigerad av lasersplash 2014-04-03 kl. 16:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in