Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
Jaha. Det jag har blandat till är alltså tre mixar jag vill testa.
1: KNO3/asfalt/Al 85/10/5
2: KNO3/asfalt/Al/kol 80/10/5/5
3: KNO3/asfalt/kol 80/10/10
Jag har blandat det genom att lösa upp asfalten i bensin och sedan blanda i resten. Eftersom jag inte vill ha massa bensinångor inne har mixarna fått stått ute och då dunstar inte bensinen så fort och har inte orkat värma på det än.
Med andra ord dröjer resultaten...
Det finns få saker som är så kletiga som varm asfalt. Det är sjukt frustrerande att jobba med det om man får det någon stans. Därför har jag valt att lösa upp det i bensin. Det blir mindre disk, även som påsvarianten som WirelessGkit2 föreslår säkert kan fungera, och produkten blir små klumpar som man sen kan pressa till önskad form och då också får ut all luft som annars kan vara i bränslet.
De kemikalierna jag använt är KNO3 i form av Krista K + som är malet till finfint pulver. Jag vet inte vad det är för mesh på aluminiumet men det är inte stora korn, Fealdleaf kan uttala sig om det. Betumenet är från ett väglabb i västerås. Kolet är malet grillkol.
När jag pressat bränslet till små cylindrar har de haft en diameter på 6 mm och varit 10-15 mm långa.
Till tändning har jag använt en gasolbrännare i storlek med de man har i kemin i skolan samt tändstickor.
Bränsle 1: KNO3/asfalt/Al 85/10/5
Den sämsta av de testade mixarna. Jag har inte fått eld på det varken i pressad eller klumpad form.
Bränsle 2: KNO3/asfalt/Al/kol 80/10/5/5
Den bästa mixen i sammanhanget. Brann ganska sakta men att tända på en liten hög med mixen tog några sekunder för att sedan brinna ganska stadigt till slut. Detta var den enda mixen som brann i pressad form. Man kunde se små gnistor i flamman så förbränningen av Al var inte total. Man skulle kunna ha i lite svavel för att känsliggöra aluminiumet. Det blev en del rester av KNO3.
Bränsle 3: KNO3/asfalt/kol 80/10/10
Brann bra i klumpform men gick ej att tända när jag pressade det. Kan ha blivit en del rester av KNO3. Var lite svårt att avgöra.
Vet inte om jag kommer att jobba vidare med detta för tillfället. Har en del andra projekt som har högre prioritet men man kanske kan klämma in det någon stans om man ser potential i projektet.