2009-02-23, 21:26
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kridan pyro
Jag vet att jag är jätte dålig på svenska.
Men ska kola al sen ändå.
Och kulkvarnar man krut kan man till och med få grillkol snabbt.

Till viss del ja. Du kan få ett någorlunda snabbt krut med grillkoll som inte är briketter och är från lövträd. Dock så är det inte i stil med vad du kan uppnå med pil eller al. Frågan är vad du ska ha det till? Ibland vill man kanske inte ha för snabbt krut heller. Till smällare osv duger vissa grillkols sorter. Men då ska man även veta hur man gör krut på ett bra sätt. Är inte bara att blanda...
Man brukar ju säga att erfarenhet står minst för 30% av hur ens krut är. Kanske 50% till och med. Jag har säkert testat 5-7 olika varianter på att göra ett bra svartkrut. Slutade med att jag kom upp med en egen variant som passade mina ändamål.

Men om du ska ha ett riktigt bra svartkrut som är "the real thing" så är det pil eller al du ska satsa på.

Kan tillägga att jag inom kort ska göra mig en batch med kork krut snart. Det är verkligen bättre än både pil och al enligt mig.

//fieldleaf
Citera
2009-02-23, 23:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Kan tillägga att jag imorgon kommer bränna av en cirka 200-300g svartkruts laddning. Hade en del restsvartkrut kvar som jag inte visste vad jag skulle göra av. och det är gjort på grillkol. Och det är i ett pappersrör om en tjockt. Men då får ni ett hum om hur det är.

//fieldleaf
Citera
2009-02-24, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Kan tillägga att jag imorgon kommer bränna av en cirka 200-300g svartkruts laddning. Hade en del restsvartkrut kvar som jag inte visste vad jag skulle göra av. och det är gjort på grillkol. Och det är i ett pappersrör om en tjockt. Men då får ni ett hum om hur det är.

//fieldleaf
Blir det någon film på det? om de blir de så släng upp den. Alltid intresant med svartkrut
Citera
2009-02-26, 16:36
Bannlyst
Eldkastare

Hej!
jag har nyligen sett ett par filmer om hemma gjorda eldkastare och undran hur farligt det att bygga en sådan här eldkastare:

http://www.youtube.com/watch?v=bXDdSqlo9kA&feature=channel

Jag såg filmen och mitt byggintresse nappade direkt. Jag har inte tänkt att pumpa in luft för att få upp trycket utan, täntkte använda mig av någon obränbar gas som koldioxid. Jag tänkte följa hans exempel med flaskor som behållare. Någon som har något att invända mot dedn här konstruktionen eller något jag bör tänka på ? Är de här helt gallet eller skulle de faktist fungera Med någorlunda säkerhet !??

Säkert massa stavfel men hinner inte rätta dem nu

Lessen om det här är fel post, men hittar ingen bättre tråd att posta i.
Citera
2009-03-04, 23:43
Medlem
Hej är det någon som vet godstjockleken i en 2" papphalva till konstbomber?
Citera
2009-03-04, 23:52
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Hej är det någon som vet godstjockleken i en 2" papphalva till konstbomber?

Jag har aldrig reflekterat så mycket över det, det viktiga är ju att den går in i mörsaren efter att den förstärkts, men jag mäter här och nu med skjutmått och snittet är ca. 2 mm. Lägger man den som laddning i ändan av en raket så är inte ens slutomkretsen viktig. Jag brukar "pejsta" mina med 6 lager papperstejp, då får man en hyfsad separation med H3 eller visselmix eller långsamt blp. Svartkrut fungerar lite sämre och KP fungerar inte särskilt bra på så små bomber.
Citera
2009-03-06, 19:59
Medlem
-J-s avatar
Någon som vet omdet går att göra skurna stjärnor av glitter-mixar som tex Winokur 20 ?
Citera
2009-03-07, 02:07
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -J-
Någon som vet omdet går att göra skurna stjärnor av glitter-mixar som tex Winokur 20 ?
Det går alldeles utmärkt med Winokur 20, som du kan bevittna här: http://www.youtube.com/watch?v=23fPOfrMTMU
Dom här fick lite mycket vatten i sej, men funkade toppen ändå. Andra glitterformler är mer känsliga och slutar funka om dom väts för mycket.
Citera
2009-03-08, 17:12
Medlem
-J-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det går alldeles utmärkt med Winokur 20, som du kan bevittna här: http://www.youtube.com/watch?v=23fPOfrMTMU
Dom här fick lite mycket vatten i sej, men funkade toppen ändå. Andra glitterformler är mer känsliga och slutar funka om dom väts för mycket.

Det där såg ju riktigt bra ut. Jag har nu skurit en platta med Win 20 får se hur dem blir när de är torra, kanske använde lite för lite vatten då det kändes lite väl tort att platta ut sattsen.
Citera
2009-03-11, 21:22
Medlem
kridan_pyros avatar
Hejsan hur gör man gör att få best kvalitet på krut(snabbast) utan kulkvarn och med grillkol?

Kanske ska kola papper imorgon om det bara blir fint väder.

Edit:rätt bra film.
http://www.youtube.com/watch?v=DtHKiRdtEGc
Senast redigerad av kridan_pyro 2009-03-11 kl. 21:25.
Citera
2009-04-02, 18:17
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen.
Inom 2 veckor ska jag åka utomlands. Och av ren nyfikenhet så undrar jag hur pass lätt det skulle vara att få med ett sprängmedel ombord på planet. Nackdelen är den att om man blir påkommen så är det ju inte så roligt och därför skulle jag inte göra det. Men sen kom jag på dessa engångskylpack, de innehåller cirka 2-3hg ammoniumnitrat, så jag funderar på att plocka med ett sådant och se hur långt man kommer. I själva köld påsen finns det även en liten vatten behållare som även gör det lite svårare. Men i alla fall. Hur stor chans tror ni det är att man lyckas få med sig en sådan påse i handbagaget på planet? Med tanke på att det är en köld påse och jag inte har nå annat som skulle kunna verka misstänksamt så kommer jag inte råka illa ut om något skulle hända i alla fall.

Jag flyger från Arlanda, och har för mig att det även ska finnas kvävedetektorer där. Så ska bli intressant att se hur det blir.

Jag har inte nå planer på att göra något farligt utan detta är bara för att testa säkerheten. Om man mot oddsen får ombord det på planet så skulle det vara en stor brist i säkerheten i alla fall. 3hg ANNM skulle garanterat kunna göra ett skapligt håll i kabinen.

Så, hur tror ni oddsen är för detta? (eller tycker ni detta bara är en idiotisk sak att ens göra?)

//fieldleaf
Citera
2009-04-02, 18:33
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Jag har inte nå planer på att göra något farligt utan detta är bara för att testa säkerheten. Om man mot oddsen får ombord det på planet så skulle det vara en stor brist i säkerheten i alla fall. 3hg ANNM skulle garanterat kunna göra ett skapligt håll i kabinen.

Så, hur tror ni oddsen är för detta? (eller tycker ni detta bara är en idiotisk sak att ens göra?)

//fieldleaf
Skulle du byta ut vattnet mot nitrometan i plastpåsen då?
Kul test, tråkiga konsekvenser vid eventuell torsk.
Avråder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in