2008-12-22, 01:02
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
Jag vet inte vad det är för mesh på aluminiumet men det är inte stora korn, Fealdleaf kan uttala sig om det...............

Jag vet inte hur många mesh det är på heller men för att illustrera så tänk er att när ni öppnar burken så börjar det genast glittra i luften (andingskydd behövs alltså). Och får du lite på fingrarna så ser det ut som silverfärg och du känner absolut inga flingor utan det är bara fluffigt/lent. Hoppas ni förstod.
Citera
2008-12-22, 22:08
Bannlyst
Lite "noobfråga" så den passar kanske här så man inte behöver starta en hel tråd?

Om man vill få en raket SS eller krut-driven att gå ~100m i c:a 45graders skjutvinkel hur stor "last" kan man skicka iväg?

Förstår att en stor kan kan ta mer än en liten men om man höftar på 2st 33cl burkar i storlek ungefär......
Citera
2008-12-22, 22:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Om målet är 100m i 45graders vinkel så kan du inte ta ett enda gram i last. Vill du att raketen och lasten skall åka i den banan så måste motorn vara x% starkare eller brinna x% längre än den skulle vara för att självt kunna färdas så.

Finns program för att räkna ut det. Fast det blir mer hypotetiskt ändå, eftersom det ändå kommer skilja mellan bränslen, luftdensitet, material etc. Tyvärr har jag ingen länk kvar till de där praktiska webbaserade raketkalkylatorerna, men någon annan har säkert.
Citera
2008-12-22, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om målet är 100m i 45graders vinkel så kan du inte ta ett enda gram i last. Vill du att raketen och lasten skall åka i den banan så måste motorn vara x% starkare eller brinna x% längre än den skulle vara för att självt kunna färdas så.

Finns program för att räkna ut det. Fast det blir mer hypotetiskt ändå, eftersom det ändå kommer skilja mellan bränslen, luftdensitet, material etc. Tyvärr har jag ingen länk kvar till de där praktiska webbaserade raketkalkylatorerna, men någon annan har säkert.

Fast just 45grader är inte viktigast utan sträckan 100m, trodde bara det var "effektivast" att skjuta i den vinkeln bara....
Citera
2008-12-25, 11:08
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Fast just 45grader är inte viktigast utan sträckan 100m, trodde bara det var "effektivast" att skjuta i den vinkeln bara....

45 grader är den bästa elevationen för en projektil i vakuum som du vill skjuta så långt bort som möjligt men om du bara vill ha raketen 100 m upp i luften ska du alltså skjuta rakt upp. Det är svårt att säga hur stor den ska vara när du inte ens har bestämt dig för vilket bränsle du ska ha. Om du är ny på detta med raketer vill jag rekommendera att du gör raketer av papprör med SS som bränsle. Det bästa är nog att du testar dig fram och lär känna dina raketer och bränslen.

Förslagsvis läser du igenom tråden om SS-raketer som finns här på forumet. Där finns mycket att lära sig.

Lycka så till!
Citera
2008-12-25, 16:44
Bannlyst
Citat:
45 grader är den bästa elevationen för en projektil i vakuum som du vill skjuta så långt bort som möjligt men om du bara vill ha raketen 100 m upp i luften ska du alltså skjuta rakt upp. Det är svårt att säga hur stor den ska vara när du inte ens har bestämt dig för vilket bränsle du ska ha. Om du är ny på detta med raketer vill jag rekommendera att du gör raketer av papprör med SS som bränsle. Det bästa är nog att du testar dig fram och lär känna dina raketer och bränslen.

Förslagsvis läser du igenom tråden om SS-raketer som finns här på forumet. Där finns mycket att lära sig.

Lycka så till!

Jag kanske ska förklara lite bättre.........

Det jag vill konstruera är en "stalinorgel" i princip, så det drivmedel som har bäst "kraft" är det jag vill använda. Svartkrut till mynningsladdare och diverse nitrocellulosakrut finns att tillgå (vilka kanske kan modereras för bäst resultat) men kan ju såklart använda SS också om det rekomenderas...

Själva "laddningen" som jag vill skjuta iväg är ~några gram(?) sprängdeg per pjäs så detta är inget projekt som ska färdigställas inom någon tidsram så jag ska läsa på lite i SS-tråden (och övrigt rekommenderade trådar).
Citera
2008-12-25, 17:48
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Jag kanske ska förklara lite bättre.........

Det jag vill konstruera är en "stalinorgel" i princip, så det drivmedel som har bäst "kraft" är det jag vill använda. Svartkrut till mynningsladdare och diverse nitrocellulosakrut finns att tillgå (vilka kanske kan modereras för bäst resultat) men kan ju såklart använda SS också om det rekomenderas...

Själva "laddningen" som jag vill skjuta iväg är ~några gram(?) sprängdeg per pjäs så detta är inget projekt som ska färdigställas inom någon tidsram så jag ska läsa på lite i SS-tråden (och övrigt rekommenderade trådar).

Raketartilleri är ju alltid trevligt men att lasta på tändhattar och sprängdeg på raketerna gör mig lite skeptisk men här är mina tankar om det hela.

Det verkar inte som att du har så mycket erfarenhet av egentillverkad pyro så det är bra att du inte har satt en tidsram för den hade inte hållit endå. Val av raketbränsle handlar inte bara om vad som ger bäst kraft. Det handlar om pris, tillgänglighet, hur praktiskt det är att jobba med och inte minst hur säkert det är. De lättaste motorerna att göra är BP-raketer (svartkrut) och SS-rakter (salpeter/socker) där jag skulle säga att SS är det lättaste. Jag har dock inte jobbat så mycket med BP-raketer för det är mer jobb med att göra BP och har inte riktigt de verktyg som är att föredra (hydralikpress för bästa resultat). Skulle också säga att SS är säkrare.
SS används av många och är lätt att använda, stabilt, billigt och lätt att få tag på.
Det går säkert att använda ditt NC-krut till något men det blir nog dyrt(antar att det är krut till jaktvapen men jag kanske har fel). Samma sak med ditt BP till mynningsladdare förmodar jag så det blir inte heller billigt.
Att lära sig göra raketmotorer är inte något man bara lär sig utan det handlar om att "känna" sitt bränsle och förstå hur allt hänger ihop. Jag har inte "utvecklat" någon engångs (av papprör å sånt) SS-raket som jag vet funkar utan de blir olika varje gång jag gör de och det gör att jag inte ha något förtroende för mina SS-raketer av papp . Oftast flyger de men ibland står de och pyser och ibland sprängs de. Du måste också tänka på hur raketerna ska vara balanserade. Fenor är bäst men då kan du inte skicka iväg raketerna från ett rör utan får trä raketen på en pinne som funkar som startramp för i låg hastighet gör fenor ingen nytta. Man kan också använda balanspinne men kan inte säga att jag tycker den lösningen. Förmodligen för att jag har använt det ganska lite och när jag väl har gjort det så har det inte gått så bra. Hur som helst vill du inte ha en obalanserad raket lastad med sprängdeg!!!

Att bygga raketer är en konst. Det är ingen slump att BP-rakettråden är 18 sidor lång och SS-rakettråden är 81 sidor lång.
Citera
2008-12-25, 18:16
Bannlyst
Citat:
ett bra inlägg

Hoppla, och jag som inte ens är riktigt klar med "detaljerna"

Kanske ska starta en hel tråd iaf? med ritning på vad jag tänkt mig så den kan revideras ner till en mer realistisk nivå....
Citera
2008-12-25, 20:07
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Hoppla, och jag som inte ens är riktigt klar med "detaljerna"

Kanske ska starta en hel tråd iaf? med ritning på vad jag tänkt mig så den kan revideras ner till en mer realistisk nivå....

mm, låter som en bra idé. Gör gärna lite tester innan så du iallafall vet praktiskt hur man bygger en raket å så. Folk blir mer hjälpsamma om de ser att man menar allvar och att det finns någon realistisk tanke bakom det hela.

Dagens stund av eftertanke:
Personligen tycker jag att det här biten med HE är ganska dum. BP eller flash smäller tillräckligt mycket och då kommer du förmodligen undan med brännskador, nedsatt hörsel istället för att förlora kroppsdelar om det skulle skita sig. Självklart beror allt på vilken längd du hanterar. BP kan också vara elakt om det vill sig illa.

I övrigt tycker jag det låter som ett häftigt projekt. Vad du än gör... filma!!
Citera
2008-12-27, 23:25
Medlem
Florsocker och kaliumperklorat

Blev lite allmänt sugen på en smäll i går och bestämde mig för att göra en smällare. Tänkte ta 4 gram visselmix i ett lagom stort rör, men tyvärr hade jag inte tillräckligt med malet bensoat (iddes inte ställa mig och mortla upp just då).
Tänkte då att det väl borde gå rätt bra med socker som bränsle för detta ändamål också (det är ju ganska så energirikt) och blandade ihop 70/30 KCLO4/florsocker nogrannt. Kom senare på att detta förhållande kanske ej gäller för en optimal mix, men det borde väl fungera skapligt i alla fall.

När väl saligheten skulle till att fyras av blev jag dock ganska förvånad över hur mixen brann; i korta, mycket intensiva stötar som fullkomligt eldade upp röret samt lyckades tända eld på hörnet av en gammal djupfryst kartong som pjäsen lyckades hamna på. Alltså, hett brann det. Men jag hade ju förväntat mig en betydligt snabbare förbränning.
Är det normalt att det blir så här (känns ju väldigt konstigt), är 70/30 så åt helvete fel att det kan bli så här (pulvret var ingalunda packat i röret) eller kan florsockret ha lyckats kaka ihop sig så pass mycket att det trots ~ 5 minuters diapermetod knappt blev blandat över huvud taget?
Citera
2008-12-28, 20:45
Medlem
PhatPhils avatar
Tjena kunniga, jag är en okunnig jävel men blev lite intresserad av denna video:
http://www.wimp.com/watermarbles/

Funkar detta?
Citera
2008-12-28, 20:55
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Tjena kunniga, jag är en okunnig jävel men blev lite intresserad av denna video:
http://www.wimp.com/watermarbles/

Funkar detta?

detta har varit uppe tidigare. Det är riktiga kulor han har. Fast de har samma brytningsindex som vatten. Sedan så har han bara färgat vattnet i samma färg som kulorna. that`s it

//fieldleaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in