Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Jag kanske ska förklara lite bättre.........
Det jag vill konstruera är en "stalinorgel" i princip, så det drivmedel som har bäst "kraft" är det jag vill använda. Svartkrut till mynningsladdare och diverse nitrocellulosakrut finns att tillgå (vilka kanske kan modereras för bäst resultat) men kan ju såklart använda SS också om det rekomenderas...
Själva "laddningen" som jag vill skjuta iväg är ~några gram(?) sprängdeg per pjäs så detta är inget projekt som ska färdigställas inom någon tidsram så jag ska läsa på lite i SS-tråden (och övrigt rekommenderade trådar).

Raketartilleri är ju alltid trevligt men att lasta på tändhattar och sprängdeg på raketerna gör mig lite skeptisk men här är mina tankar om det hela.
Det verkar inte som att du har så mycket erfarenhet av egentillverkad pyro så det är bra att du inte har satt en tidsram för den hade inte hållit endå. Val av raketbränsle handlar inte bara om vad som ger bäst kraft. Det handlar om pris, tillgänglighet, hur praktiskt det är att jobba med och inte minst hur säkert det är. De lättaste motorerna att göra är BP-raketer (svartkrut) och SS-rakter (salpeter/socker) där jag skulle säga att SS är det lättaste. Jag har dock inte jobbat så mycket med BP-raketer för det är mer jobb med att göra BP och har inte riktigt de verktyg som är att föredra (hydralikpress för bästa resultat). Skulle också säga att SS är säkrare.
SS används av många och är lätt att använda, stabilt, billigt och lätt att få tag på.
Det går säkert att använda ditt NC-krut till något men det blir nog dyrt(antar att det är krut till jaktvapen men jag kanske har fel). Samma sak med ditt BP till mynningsladdare förmodar jag så det blir inte heller billigt.
Att lära sig göra raketmotorer är inte något man bara lär sig utan det handlar om att "känna" sitt bränsle och förstå hur allt hänger ihop. Jag har inte "utvecklat" någon engångs (av papprör å sånt) SS-raket som jag vet funkar utan de blir olika varje gång jag gör de och det gör att jag inte ha något förtroende för mina SS-raketer av papp

. Oftast flyger de men ibland står de och pyser och ibland sprängs de. Du måste också tänka på hur raketerna ska vara balanserade. Fenor är bäst men då kan du inte skicka iväg raketerna från ett rör utan får trä raketen på en pinne som funkar som startramp för i låg hastighet gör fenor ingen nytta. Man kan också använda balanspinne men kan inte säga att jag tycker den lösningen. Förmodligen för att jag har använt det ganska lite och när jag väl har gjort det så har det inte gått så bra. Hur som helst vill du inte ha en obalanserad raket lastad med sprängdeg!!!
Att bygga raketer är en konst. Det är ingen slump att BP-rakettråden är 18 sidor lång och SS-rakettråden är 81 sidor lång.