2008-11-28, 09:41
Medlem
zoccers avatar
Med en "stargun" menas en "minimörsare" som du kan skjuta enstaka stjärnor ur. Gör ett litet rör med ID något större än de stjärnor du brukar göra, gör bottenplugg, borra ett hål i sidan för stubin strax över bottenpluggen. Lägg i en stubin, dumpa i lite krut, dumpa i en eller ett par stjärnor och du är klar. Med en stargun kan du först testa några stjärnor med krutning för att se att de tänder innan du krutar hela satsen och först då upptäcker att krutningen inte fungerar.

Långsammare krutning fungerar ofta bättre - värmen skall hinna överföras till stjärnan. Hetare krutning fungerar också bättre. Ibland krävs helt enkelt tjockare krutning som brinner tills stjärnan minskat sin hastighet och sedan tänder upp stjärnan.
Citera
2008-11-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
...Denna satts brinner ju heller inte fortare än S/S...
Jag undrar om ditt problem delvis kan vara att stjärnorna inte bara är svårantändliga utan också brinner för långsamt för att klara en hård krevad?

Vad det gäller anfyrsatser generellt så ska man komma ihåg att det inte bara är förbränningstemperaturen och brinnhastigheten som är viktiga parametrar utan även hur mycket seg slagg satsen avger. Utan en het slagg med god vidhäftning mot den yta som ska fyras an så är det svårt att få snabb och pålitlig överföring av elden på stjärnor och kometer som rusar fram genom luften!

Därför är det ofta effektivt att öka halten svavel, tillsätta antimontrisulfid, järnoxid/aluminium eller kisel till anfyrsatser då dessa tillastser ökar mängden slagg.
Citera
2008-12-04, 17:26
Medlem
Har lite salpeter samt natriumbensoat liggandes hemma som jag hade tänkt tända på, och eftersom jag är en nybörjare undrar jag vilken fördelning jag bör ha när jag blandar detta? 1:3 2:3 1:2?

tack på förhand
Citera
2008-12-04, 18:13
Medlem
wääuus avatar
Dubbelt så mycket salpeter som bensoat har jag för mig är bra. Det blir lättare att blanda om aceton används, då blir det som en deg som kan formas och kletas in i rör osv.
Citera
2008-12-04, 19:42
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Har lite salpeter samt natriumbensoat liggandes hemma som jag hade tänkt tända på, och eftersom jag är en nybörjare undrar jag vilken fördelning jag bör ha när jag blandar detta? 1:3 2:3 1:2?

tack på förhand

Räkna stök. Salpetern bildar K2O.
Citera
2008-12-05, 17:39
Medlem
wääuus avatar
Nja det är inte så lätt att bara leta upp på internet hur man räknar med stökiometri och sedan lära sig det från grunden på egen hand... Jag gjorde det iofs men jag minns att det var krångligt.
Om du någon gång kommer läsa kemi kanske du lär dig det. Men nu kan du prova att ta 2nitrat 1bensoat.
Citera
2008-12-07, 14:38
Bannlyst
Är största delen av etanol lösliga alkaloider lösliga i aceton?

Bör inte ett alkaloider(etanol lösbara) vara metanol lösligt?
Och isåfall varför skulle det vel vara ganska stor chans att det skulle gå och lösa det i Aceton?
Jag bara spekulerar, tacksam för svar.
Citera
2008-12-07, 14:47
Medlem
HOkks avatar
Det kan mycket väl vara så, liksom det mycket väl inte alls behöver vara så. Det beror på hur molekylen är utformad.

F.ö. är detta en typisk "Övrig kemifråga".
Citera
2008-12-07, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Det kan mycket väl vara så, liksom det mycket väl inte alls behöver vara så. Det beror på hur molekylen är utformad.

F.ö. är detta en typisk "Övrig kemifråga".

Tack för svar.
Citera
2008-12-07, 15:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen. Jag eftersöker något ämne som inte är skadligt men kan bryta ner cellulosa till enklare stärkelseformer. Har suttit och lekt med tanken ganska mycket om att kunna göra etanol från träd (inte i syfte att dricka utan som ett litet experiment i miljösyfte. Så efter att man brutit ner cellulosa måste jäsvampar kunna agera. Alltså ska det inte vara någon allt för skadlig kemikalie. Fast om den går att neutralisera eller filtrera så skulle det gå.

Oftast så är det enzymer som gör detta men det har jag inte tillgång att få fram......

Låt svara forsa fram nu

Mvh: Fieldleaf
Citera
2008-12-07, 23:25
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Hej igen. Jag eftersöker något ämne som inte är skadligt men kan bryta ner cellulosa till enklare stärkelseformer. Har suttit och lekt med tanken ganska mycket om att kunna göra etanol från träd (inte i syfte att dricka utan som ett litet experiment i miljösyfte. Så efter att man brutit ner cellulosa måste jäsvampar kunna agera. Alltså ska det inte vara någon allt för skadlig kemikalie. Fast om den går att neutralisera eller filtrera så skulle det gå.

Oftast så är det enzymer som gör detta men det har jag inte tillgång att få fram......

Låt svara forsa fram nu

Det du söker är den helige graalen för etanolproduktion, det går med ex. utspädd svavelsyra och (Ac)2O men de är dyra kemikalier i de mängder som behövs.
Citera
2008-12-08, 11:23
Medlem
rockets avatar
Citat:

Låt svara forsa fram nu

Jag har gjort ett projekt inom detta område som tog upp lite av vad du funderar över. Det är dock avsett för industriell skala. Hur som helst: Här är den del som kan intressera dig.

Citat:
Acid catalyzed hydrolysis
The aim of hydrolyzing the cellulose is to produce sugars that are suitable for fermentation
processes. There are mainly two ways of carrying out acid catalyzed hydrolysis of cellulose,
high temperature and low acid concentration or low temperature and high acid
concentration
[3]
. The conversion of cellulose is strongly dependent on temperature.
Experimental data shows that at a certain point, the temperature dependencies seem to change.
The kinetics becomes more sensitive to temperature changes which could mean that the
activation energy for the reaction has changed. This change occurs somewhere around 470 K
and is believed to be a result of a disruption of the partly crystalline structure of cellulose. The
crystallinity makes the cellulose less susceptible to reaction
[4]
. The low- and high temperature
processes require different reaction times and result in different conversions of the cellulose.
A high concentration (14 M) typically results in high conversion at room temperature. On the
other hand, a low concentration (3 M) requires a temperature as high as 520 K in order to give
an acceptable conversion.

Processes usually consist of two-stage hydrolysis. In the first step, hemi cellulose is converted
to pentoses and hexoses at a temperature around 370 K using dilute sulphuric acid as a
catalyst. Due to the low acid concentration and the relatively moderate temperature, the
conversion of cellulose to glucose is negligible in this step. The mixture then enters the
second reactor, which operates at approximately the same temperature but with a higher acid
concentration. In this reactor, the cellulose is converted to glucose and the reaction time is
about 3-6 hours. The material that is not converted in the two reactors is removed and
combusted in order to provide the energy needed to heat the reaction mixture. The energy
consumption for this process is about 5500 kJ/l
produced ethanol
[5]

Referenserna är:
[3] Wayne H Smith , Biomass and energy development, p 551-561, Plenum Press, 1986
[4] Qian Xiang, Y.Y. Lee, Pär O. Pettersson, Robert W. Torget, Heterogenous aspects of acid hydrolysis of α-cellulose. 2003
[5] Wayne H Smith , Biomass and energy development, p 587-600, Plenum Press, 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in