2010-08-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Lite dåliga på att svara i denna tråd tycker jag, försöker med något annat då.

Har precis varit och införskaffat nytt malmedia i samband med min leverans från SK, dock är jag osäker på vad kulorna är gjorda av, vill gärna inte mala färdigt krut med stålkulor.
Köpta på BR-leksaker, rätt tunga och magneter fastnar på dem.

Något sätt jag kan testa detta? Och ifall det är stål, hur ytbehandlar jag dem för att bli "säkrare" utan att de tappar sin funktion?

Om dom är magnetiska är dom av stål. Du ska inte mala krut med dom. Stor risk för gnistor. Skaffa blykulor.
Citera
2010-08-19, 10:35
Medlem
Skarjas avatar
Citat:
Skulle försöka att slänga ihop ett "trådlöst" eltändningssystem.
Tyvärr är jag inte någon fena på elektroniken.
Skulle det vara några större bekymmer att bygga om en trådlös ringklocka för önskad effekt?

Vad jag har förstått är det bara att koppla ut "signalen", tillsätta ett större batteri och en kondensator.
Någon vänlig själ kan skänka något tips/synpunkt?

Klockan jag hade i tanke var http://www.jula.se/tradlos-dorrklocka-128767

Lite dåliga att svara i denna tråd kanske men det är ju sommartider med!

Vad mer exakt hade du tänkt göra med ringklockan?
Det är väl mycket pill med den och inte jättestor säkerhet/räckvidd med radioöverföringen heller..
Jag hoppas du har sett att själva klockan drivs med 230v, med andra ord från vägguttag! Det går givetvis att lösa med ombyggnad och batteri mm men är det värt besväret?

Får du ut mottagarens del och får till en strömförsörjning till den kan du använda samma strömkälla till själva tändningen. Vad du tänkte med kondensator vet jag inte men den fungerar som ett extra batteri om du kopplar den parallellt och stoppar likström (batteri) om den monteras i serie. Det jag tror att du menar är ett relä som påverkas av signalen och slår till en kontakt som klarar större strömmar som då tänder eltändaren eller skickarström till en tändspole med tändstift eller liknande.
Citera
2010-08-19, 22:32
Medlem
CuOs avatar
Tja jag har tillverkat kopparbansoat av CuSO4 och C7H5O2Na. Jag skulle göra blå stjärnor med NH4ClO4 men den blå blev väldigt dålig även fast jag stått och sköljt den färdiga kopparbensoaten väldigt länge. Något tips på hur man kan få den renare?
Citera
2010-09-03, 23:00
Medlem
Litium förvaras ju vanligtvis i fotogen. Jag har för tillfället inte tillgång till fotogen, så jag har funderat på alternativ. Finns det någon anledning att undvika att lagra mitt litium i andra opolära lösningsmedel, såsom bensin, aceton, eller vanlig matolja? Annat än vätskornas skillnad i viskositet?
Citera
2010-09-04, 00:51
Medlem
gubbtjuvens avatar
Kan du inte köpa en flaska fotogen, paraffin eller lampolja på någon mack?

Vet tyvärr inte hur det är med dina andra förslag. Skall du förvara det i bensin/aceton kan det ju vara värt att tänka på att se till så inte vätskan avdunstar.

Matolja var ju en interessant tanke

Var har du fått tag på litiumet? Batteri?
Citera
2010-09-04, 14:19
Medlem
Det är tanken (batteri alltså... svindyrt, men litium är ju så roligt att leka med). Har inte plockat isär än, då jag vill ha omedelbart förvar utan betänketid till hands. Lufttät behållare i rätt storlek är naturligtvis redan fixad...
Citera
2010-10-08, 14:36
Medlem
blps avatar
MIN polare lurade nyss i mIG 1 GRAM av fluerosceIn är de farligt snabba svar uppskattas
Citera
2010-10-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blp
MIN polare lurade nyss i mIG 1 GRAM av fluerosceIn är de farligt snabba svar uppskattas
Nej det är inte farligt, det droppas i ögonen för att bestämma vilka skador det är på hornhinnan.
Får jag fråga hur du fick det i dig? Antar att det var i pulverform.

Edit: Dock läste jag nu under Flourescin MSDS säkerhetsföreskrifter att:

Citat:
Ingestion:
Do NOT induce vomiting unless directed to do so by medical personnel. Never give anything by mouth to an unconscious
person. If large quantities of this material are swallowed, call a physician immediately. Loosen tight clothing such as a collar,
tie, belt or waistband.
Senast redigerad av shmuunk 2010-10-08 kl. 16:04.
Citera
2010-10-08, 16:41
Medlem
blps avatar
Citat:
Nej det är inte farligt, det droppas i ögonen för att bestämma vilka skador det är på hornhinnan.
Får jag fråga hur du fick det i dig? Antar att det var i pulverform.

Edit: Dock läste jag nu under Flourescin MSDS säkerhetsföreskrifter att:
Det var i pulverform , i köttfärssås men 1gram kan inte räknas som stor mängd
Citera
2010-10-08, 16:49
Medlem
Arrogants avatar
Jag var i stan idag och utförde en mängd ärenden när jag beslutade mig för att kika på Intersport efter kylpåsar med ammoniumnitrat. De hade endast två kylpåsar kvar och dessa innehöll enligt innehållsförteckningen "Kalcium Ammonium Nitrat och vatten".

Jag antar att de menar att prillorna är så kallade "CAN" (calcium ammonium nitrate), vilket egentligen är ett gödningsmedel där man täckt ammoniumnitratet med limestone. Med andra ord CaCO3.
Jag köpte dessa då de endast kostade en tia styck. Nu till min fråga:

Går det att bli av med kalciumkarbonaten på något sätt? Tyvärr är väl kalciumkarbonat lösligt i vatten :/ Några förslag?

Här går att läsa mer om vad jag antar att påsarna innehåller:

http://books.google.se/books?id=GP1caeWDUWkC&pg=PA119&lpg=PA119&dq=calciu m+ammonium+nitrate+limestone&source=bl&ots=rV_hHeS CIn&sig=0-ATgHFwGxOOofJfXbElBMVD5oo&hl=sv&ei=fSyvTKzfB8OVOvy 9kd0I&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0 CBUQ6AEwAA#v=onepage&q=calcium%20ammonium%20nitrat e%20limestone&f=false

Hemsk länk, jag vet!
Citera
2010-10-08, 18:26
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogant
Jag var i stan idag och utförde en mängd ärenden när jag beslutade mig för att kika på Intersport efter kylpåsar med ammoniumnitrat. De hade endast två kylpåsar kvar och dessa innehöll enligt innehållsförteckningen "Kalcium Ammonium Nitrat och vatten".

Jag antar att de menar att prillorna är så kallade "CAN" (calcium ammonium nitrate), vilket egentligen är ett gödningsmedel där man täckt ammoniumnitratet med limestone. Med andra ord CaCO3.
Jag köpte dessa då de endast kostade en tia styck. Nu till min fråga:

Går det att bli av med kalciumkarbonaten på något sätt? Tyvärr är väl kalciumkarbonat lösligt i vatten :/ Några förslag?

Här går att läsa mer om vad jag antar att påsarna innehåller:

http://books.google.se/books?id=GP1caeWDUWkC&pg=PA119&lpg=PA119&dq=calciu m+ammonium+nitrate+limestone&source=bl&ots=rV_hHeS CIn&sig=0-ATgHFwGxOOofJfXbElBMVD5oo&hl=sv&ei=fSyvTKzfB8OVOvy 9kd0I&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0 CBUQ6AEwAA#v=onepage&q=calcium%20ammonium%20nitrat e%20limestone&f=false

Hemsk länk, jag vet!
Calciumkarbonat=krita=olösligt i vatten.
Citera
2010-10-08, 18:41
Medlem
Arrogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Calciumkarbonat=krita=olösligt i vatten.

Ah, givetvis! Insåg detta strax efter jag postat också efter lite googling, då är det iväg mot köket för mig då! Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in