2012-07-14, 19:04
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Inte direkt (så länge kärlet väggar alla har samma höga temperatur). Superkritisk ånga har gasegenskaper som att ha ett tryck, och att fylla kärlet till 100%. Samtidigt har det egenskaperna som lösningsmedel som vätskan har. Kemtvättar använder superkritisk koldioxid som är ett utmärkt lösningsmedel.

Om det finns nog plats i kärlet till att allt vatten kan förångas utan att trycket måste över den kritiska punkten, är detta vad som kommer att hända.
Det finns två sorters vattenånga av ekonomiskt/ingeniörsmässigt intresse, torr och våt vattenånga. Våt vattenånga innehåller små droppar av vatten, och lämpar sig bäst till överförning av värme, då den har högre värmekapacitet. Torr vattenånga passar till ångmaskiner/turbiner, då man inte vill att det ska bildas flytande vatten i maskinen.

Ok tack.. återkommer nog med mer frågor senare då jag läst lite mer
Citera
2012-08-21, 11:33
Medlem
EdwardWs avatar
Ska för första gången beställa lite pangpang från Polen, lite FP3 small och CS.

Finns det någon form av handskar som är kraftiga nog för att man ska kunna hålla en sådan smällare i handen utan större skador?
Citera
2012-10-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
Ska för första gången beställa lite pangpang från Polen, lite FP3 small och CS.

Finns det någon form av handskar som är kraftiga nog för att man ska kunna hålla en sådan smällare i handen utan större skador?

Om du kan få tag i en handske ifrån en rustning så borde den vara ganska optimal
Citera
2012-11-07, 19:28
Medlem
Gunnaars avatar
Hejsan, Jag har lite frågor och funderingar som jag skulle vilja ha svar på.
Jag har försökt google och min kemi book men hittar inte svaren så jag vänder mig till er.

Fråga 1:

Vilket salt bildas om kalciumhydroxid "Ca(OH)2" reagerar med saltsyra "HCl"?
Citera
2012-11-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnaar
Hejsan, Jag har lite frågor och funderingar som jag skulle vilja ha svar på.
Jag har försökt google och min kemi book men hittar inte svaren så jag vänder mig till er.

Fråga 1:

Vilket salt bildas om kalciumhydroxid "Ca(OH)2" reagerar med saltsyra "HCl"?

Kan det vara CaCl2 och H2O möjligtvis?

EDIT: CaCl2 är alltså saltet och H2O är en biprodukt.
Senast redigerad av Bckash 2012-11-07 kl. 20:58.
Citera
2012-11-13, 19:00
Medlem
Pyromenens avatar
Åldras Kaliumperklorat något nämnvärt? Har nämligen en burk kvar som är 3-4 år. Slänger den om det innebär någon risk att tillverka BLP utav det.
Citera
2012-11-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
Åldras Kaliumperklorat något nämnvärt? Har nämligen en burk kvar som är 3-4 år. Slänger den om det innebär någon risk att tillverka BLP utav det.
Kaliumperklorat är helt stabilt. Precis som alla andra pulver kan det dock kaka sig med tiden.

Inga förändringar sker i alla fall som ökar den redan höga risken vad det gäller att hantera flash/blixtsats.
Citera
2012-11-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen

Finns alltid risker, men inget som har med ålder att göra. Se till att det är torrt ifall du skall blanda med al/mg pulver då fukt/vatten inte är bästa vänner med dom "metallerna" vid den partikel strl'en som man bör använda vid blp.
Citera
2012-11-19, 20:23
Medlem
jämvikt

hur kan man med en standardkurva och en spektrofotometer bestämma jämviktsläget?
Citera
2012-11-19, 21:28
Medlem
Gjorde en smällare av 120g krut från hylsor alltså svartkrut i pelletsform, satt de i ett stålrör som var tätat bra i båda ändarna men ändå small det inte mer än kanske 20g blp/flash.

Hade jag för tunnt rör (1-1.5mm väggar)?
Var det för att det var i pelletsform som det inte fick bra effekt?
Citera
2012-11-19, 22:02
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missSn
hur kan man med en standardkurva och en spektrofotometer bestämma jämviktsläget?

Börja med att definiera hur du beräknar jämvikten. Beskriv sedan vad du kan göra med hjälp av en spektrofotometer så borde svaret vara uppenbart. Kan du fortfarande inte svaret så lovar jag att hjälpa dig med det.
Citera
2012-11-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThatThere
Gjorde en smällare av 120g krut från hylsor alltså svartkrut i pelletsform, satt de i ett stålrör som var tätat bra i båda ändarna men ändå small det inte mer än kanske 20g blp/flash.

Hade jag för tunnt rör (1-1.5mm väggar)?
Var det för att det var i pelletsform som det inte fick bra effekt?
För det första, gör ALDRIG smällare av metallbehållare. Man höjer riskfaktorn enormt så fort metall är inblandat!

För det andra så var det sannolikt inte svartkrut du hade utan röksvagt krut, om hylsorna du syftar på var ammunition. Röksvagt krut är dåligt i dessa sammanhang då det kräver mycket högre tryck än svartkrut för att omsättas snabbt, vilket alltså innebär att hylsan brister innan allt krut har hunnit förvandlas till gas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in