2010-10-09, 14:19
Medlem
Jag skulle vilja veta vad den översta glasbubblan (den som är fylld med örter) i labuppställningen på bilden heter?

http://heartmagic.com/EssentialDistiller.html

Även engelskt namn går bra.
Citera
2010-10-13, 22:09
Medlem
Glad packs avatar
Någon som vet om denna flaska innehållandes metylenblått är en lösning eller om det är i pulverform. Gärna hur rent det är också. (Innan någon säger "läs på flaskan" vill jag bara säga att det inte är min flaska)
Citera
2010-10-17, 00:32
Medlem
mellantids avatar
Hej, hoppas någon är sugen att svara på en fråga!

Kan man framställa fe(no3)3 (Järn(III)nitrat) genom att lösa kno3 (kaliumnitrat) och FeSO4 (järnsulfat, järnvitriol) i vatten och sedan fälla ut k2so4 plus överflödiga reagenter med aceton och sedan låta vätskan avdunsta från återstoden så att bara fe(no3)3 blir kvar när fällningen avskiljts?

Om det går, vilket förhållande mellan kno3 och FeSO4 kan vara lämpligt om man vill ha kaliumsulfatet "lättstädat" så att det går att använda till annat?

mvh
Citera
2010-11-01, 16:53
Medlem
Aloha!

Var beställer man bra och billiga fyrverkerier?
Alltså bomber, raketer o dyl.

Smällare har jag redan varför den tråden inte användes till denna fråga.

Har testat JGS, pyrogate och det ligger även en liten provbeställning på euro-pyro.
Dessa sidor hanterar främst olika smällare. Vad jag söker är ett brett, billigt sortiment av Fyrverkerier.
Citera
2010-11-02, 00:45
Bannlyst
Om jag vill döda någon med en bomb, vad är den enklaste bomben jag kan tillverka? Vad är det för ingredienser, vart köper jag dem och hur monsterar jag ihop allt?
Citera
2010-11-03, 18:23
Medlem
JoliQuZs avatar
Har funderat på vilken gift som är det mest smärtsammaste som finns, och dess funktioner..
Citera
2010-12-03, 18:18
Medlem
blps avatar
Någon som kan berätta lite om sol-gel-syntes av oxider
Citera
2010-12-07, 17:22
Medlem
Har precis införskaffat 1kg av nitors kalciumkarbid.
De levereras i "färgburkar" och därför är det inte helt säkert att jag kommer att kunna återförsluta den så att den blir lufttät.
Frågan är: Kan jag förvara den i ett förråd som är halvtaskigt isolerat eller måste jag ha det inne i huset?
Citera
2010-12-07, 19:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Har precis införskaffat 1kg av nitors kalciumkarbid.
De levereras i "färgburkar" och därför är det inte helt säkert att jag kommer att kunna återförsluta den så att den blir lufttät.
Frågan är: Kan jag förvara den i ett förråd som är halvtaskigt isolerat eller måste jag ha det inne i huset?
"Färgburken" har en packning inuti som sluter tätt. Den kan förvaras lite hur som helst, men kommer börja rosta om den står fuktigt nog. Jag hade en öppnad burk i ett uthus under ett år, utan att innehållet tog skada.
Edit: PS: kul på vintern är att slänga karbid i snön och tända på
Citera
2010-12-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
"Färgburken" har en packning inuti som sluter tätt. Den kan förvaras lite hur som helst, men kommer börja rosta om den står fuktigt nog. Jag hade en öppnad burk i ett uthus under ett år, utan att innehållet tog skada.
Edit: PS: kul på vintern är att slänga karbid i snön och tända på
Det lär också testas! Tack för svaret

Lutar dock mer åt att försöka mig på dethär http://www.youtube.com/watch?v=Yu7vhBw9iS8
Packningen runt tunnan görs av snö istället för sand som i videon(sandlåda).
Lär dock använda 10-25 liters hinkar istället för oljefat

Problemet är att jag inte vet hur mycket karbid jag bör använda, stökiometriska beräkningar hjälper mig inte så mycket då jag bara får ut volymen acetylen. Vet inte hur gasblandningen skall vara.
Skall jag istället räkna med ex. 10 dm^3 acetylen på en 10 liters hink?
Citera
2010-12-07, 22:41
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Vet inte hur gasblandningen skall vara.

Är inte acetylen explosivt i luft i koncentrationer mellan 5-95% på ett ungefär? Borde därför inte vara sådär jättepetigt med den exakta blandningen .
Citera
2010-12-08, 12:44
Medlem
GalFisks avatar
Japp, acetylen är inte så kräset. Eftersom jag ändå vill bolla med siffror finner vi följande:

C2H2+2.5 O2 => 2CO2+H2O

O2=21% i luft

C2H2 = 21/2.5 = 8.4%

CaC2+H2O => CaOH + C2H2 - 1 mol CaC2 = 1 mol C2H2

CaC2=64.1 g/mol

1 mol gas = 22.4 liter@STP (0°C, 1 atm)

10 liter*8.4% = 0.84 liter (här tar vi en liten genväg, eftersom vi inte räknar med att den bildade acetylengasen tränger undan något av luften i behållaren, men i praktiken gör et ingen större skillnad)

0.84/22.7 = 0.037 mol C2H2
0.037 * 64.1 = 2.37g karbid/10 liter luft

Obs att karbid-"stenarna" kan ta en minut att reagera fullständigt. Om man krossar dom innan går det fortare, men obs att allt som rör vid dom och allt pulvret kommer i kontakt med kommer lukta apa sen. Vid tvätt börjar det lukta värre innan det blir bättre, och det är jobbigare att bli av med än man kunde tro (men inte omöjligt).
Edit: pulveriserad karbid blir lättare förstörd av luftfuktighet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in