2010-03-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hej igen

Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag behöver få bort en del plast som sitter väldigt otympligt på ett mässingsföremål. Det är inge stort objekt så man kan lätt sänka ner det i något lösningsmedel. Jag har låtit det stå i ett bad aceton nu men det verkar inte ha gett någon form av påverkan alls. Vad för lösningsmedel rekommenderar ni för att lösa upp plasten? Vanlig bensin? dietyleter? Jag har tillgång till de flesta kemikalierna mellan himmel och jord så var inte rädda för att nämna något exotiskt. Dock så föredrar man såklart något billigt och inte cancerframkallande.......

Misstänker att plasten kan vara HDPE... Vilket inte är den lättaste plasten att lösa upp. Och som sagt. Mässingen får inte skadas!

// Fieldleaf
Testat toulen?
Citera
2010-03-21, 02:29
Medlem
GalFisks avatar
Du kan ju också försöka smälta eller bränna bort plasten. Kanske doppa hela grejen i en fritös?
Citera
2010-03-23, 21:16
Medlem
karlpessars avatar
Finns det några hälsorisker om man vill pröva på att ta in ett andetag ren syrgas och hålla andan så länge man kan?

Vet att ren O2 är skadligt men har det någon särskild betydelse då det bara gäller några minuter?

Får man några symtom liknande rus eller är det bara uppiggande?
Citera
2010-03-25, 19:13
Medlem
hiddens avatar
Undrar om vattnet man får med i instant cold packs möjligtvis kan vara destillerat vatten? Lite onödigt att bara hälla ut det isf......
Citera
2010-03-31, 14:44
Medlem
Taftamanabags avatar
Varför skapas en utfällning av tvål då man tillsätter salt efter det att man har låtit fett/olja reagera med natriumhydroxid? Skulle gärna också vilja veta varför kaliumhydroxid bildar flytande tvål istället för fast tvål som bildas vid användning av natriumhydroxid.
Citera
2010-04-08, 22:20
Medlem
Ifall man kör en elektrolys med NaCl(aq) så bildas ju Cl2(g) och O2(g) vid katoden,
H2(g) och Na+(aq) vid anoden.

Så långt är jag med, även att det Na(s) som bildas löser sig i vattnet igen och bildar H2(g) och Na+(aq).

Men vad händer när lösningen börjar ta slut och det finns ett överskott av natrium?
Eller är det så att det aldrig kommer hända?

Vad sker egentligen, bildas det NaCl(s) och NaOH(s)?
Citera
2010-04-08, 23:50
Medlem
karlpessars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Ifall man kör en elektrolys med NaCl(aq) så bildas ju Cl2(g) och O2(g) vid katoden,
H2(g) och Na+(aq) vid anoden.

Så långt är jag med, även att det Na(s) som bildas löser sig i vattnet igen och bildar H2(g) och Na+(aq).

Men vad händer när lösningen börjar ta slut och det finns ett överskott av natrium?
Eller är det så att det aldrig kommer hända?

Vad sker egentligen, bildas det NaCl(s) och NaOH(s)?
Taget från wikipedia: 2Na+Cl- + 2H2O + 2e− → H2 + 2Cl- + 2NaOH
Verkar ju inte helt omöjligt.

EDIT: läste vidare och såg att man inte får låta klorgasen reagera med NaOH. du kan ju kolla in artikeln
Senast redigerad av karlpessar 2010-04-08 kl. 23:56.
Citera
2010-04-29, 18:39
Medlem
shanns avatar
fråga ang kno3

Hejsan ! nu är det såhär att jag har fått tag i konstgödsel med 16 % kno3. Räcker detta för den traditionella salpeter % socker rökbomben ? Säg inte att jag ska köpa från matvarubutiken eller granngården, vill bara veta om det går Om inte, kan man typ rena allt det andra på något enkelt sätt ?

Tack
Citera
2010-04-29, 18:59
Medlem
Jomazis avatar
Kolla upp vilka andra ämnen det finns i möget, kolla upp deras lösninghet vid olika temperaturer.
Citera
2010-04-29, 22:15
Medlem
shanns avatar
så du tror att det kommer gå åt skogen utan att filtrera ?

ok, återkommer.
Citera
2010-04-29, 22:38
Medlem
Silverturks avatar
Sammanfogar.

/Mod
Citera
2010-05-05, 23:22
Medlem
reacuswonders avatar
Här kommer en jävligt noobig fråga angående reaktioner: Hur ser man på en molekyl att den är reaktiv eller inte? Kan man bara se det som så att om de ämnen som ingår är reaktiva så är molekylen det, eller är det mer kompliserat (antar att det är det )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in