2010-01-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Bumpar, någon som vet?
Varför googlar du inte bara upp ett msds och läser på?

Bariumnitrat är väldigt giftigt och man ska definitivt undvika att andas in damm och alltid ha gummihandskar på sig om man hanterar fuktat sats eller torr sats i större mängder och/eller under längre tid.

Det är inte fuktupptagande men kakar sig i alla fall efter en tids lagring. Var alltså beredd på att behöva sikta/mala om det om det blir liggande en tid. Plastburk duger bra till förvaring.
Citera
2010-01-09, 16:23
Medlem
hiddens avatar
visste inte vad msds var

Nu kanske jag slipper besvära er så mycket :P
Citera
2010-01-11, 18:31
Medlem
Var köper jag..

Salt utan natrium?
Inte Seltin eller så, utan helt utan natrium
Citera
2010-01-11, 18:56
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Salt utan natrium?
Inte Seltin eller så, utan helt utan natrium

Finns många salter utan natrium, kaliumnitrat, bariumklorid, strontiumsulfat osv.

söker du däremot kaliumklorid är E-bay ett tipps

// fieldleaf
Citera
2010-01-12, 16:56
Medlem
Infernuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Eller menar du en lista där det står vilka pyrokemikalier som är inkompatibla med vilka andra (eftersom du nämner SK)?

Stämmer bra det...Man såg även vilka ämnen de reagerade med...Och vart man kunde köpa dem...
Citera
2010-01-17, 17:14
Medlem
Är det möjligt att tillverka kalciumkarbid med grillkol?

CaCO3 + 3C --> CaC2 + CO2 + CO

Är det möjligt att göra detta på egen hand, med t.ex en brasa och trumma, eller måste man ha tillgång till labb?

Edit: Isåfall, hur hindrar du kondensen från att reagera med CaC2?
Citera
2010-01-17, 17:25
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Är det möjligt att tillverka kalciumkarbid med grillkol?

CaCO3 + 3C --> CaC2 + CO2 + CO

Är det möjligt att göra detta på egen hand, med t.ex en brasa och trumma, eller måste man ha tillgång till labb?

Edit: Isåfall, hur hindrar du kondensen från att reagera med CaC2?

Är det processen du är intresserad av eller att bara får karbiden? Annars säljs ju kalciumkarbid på nästan varje färgbutik för några kronor bara.

// fieldleaf
Citera
2010-01-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Är det processen du är intresserad av eller att bara får karbiden? Annars säljs ju kalciumkarbid på nästan varje färgbutik för några kronor bara.

// fieldleaf
Lite av båda har letat runt i 2-3 affärer, påstår att de inte har det längre.
Så är intresserad av ifall man kan syntha det själv
Tveksam ifall det finns i så många butiker med tanke på bristen av karbid-lampor, samt att det numera finns sorkbekämpningsmedel.
Så, är det möjligt att tillverka det själv utan större krångel?
Citera
2010-01-17, 19:22
Medlem
Jag har sett kalciumkarbid på ebay för ganska hyfsat pris. Kanske kan vara ett alternativ annars?
Citera
2010-01-17, 22:33
Medlem
Jomazis avatar
Framställning av CaC2 kräver mycket hög temperatur, 2000K. Vid rödglödning bildar kalciumkarbiden cyanamid i kontakt med luftens kväve, så man vill nog inte ha syre i smeten heller.
Citera
2010-02-10, 20:22
Medlem
Hur testar jag väteperoxid med hjälp av hushållsprodukter? Misstänker att jag fått vatten istället..

Edit: Svag koncentration ca 3-5%

Tänkte först låta det reagera med koppar för att se ifall det bildas någon missfärgning, men det hade nog tagit rätt lång tid.
Senast redigerad av shmuunk 2010-02-10 kl. 20:29.
Citera
2010-02-10, 22:35
Medlem
spudwishs avatar
Det här är väl kemi va...

Om man öppnar en burk läsk, tar det längre tid för den att förlora kolsyran om den står i kylskåp, än om den bara "står framme"? Jag gissar att det tar längre tid, det är väl en reaktion så kyla borde fördröja förloppet, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in