2011-12-21, 18:54
Medlem
zamlags avatar
Vart får jag tag i organiska färgämnen?
Är det typ hårfärgningsproduktier och dylikt?
Citera
2011-12-27, 18:50
Medlem
Shawn92s avatar
YO!

Kan någon hjälpa med denna till synes enkla kemi uppgift?

http://i41.tinypic.com/25svau1.jpg

Hur ska man egentligen tänka vid elektronövergångar? Om jag förstått det rätt handlar det om valenselektroner - förstår dock inte hur det blir att de skriver i boken på ex. uppgift b att
"6e- från 3Mg till N2". Det jag är med på är att magnesiumet oxiderat då dess OT ökat respektive en minskning för kvävet då dess OT har minskat. Hur ska man tänka vid såna här uppgifter egentligen?

Uppskattas ifall någon kunnig i kemi kunde förklara det lite utförligt! Tack på förhand!

/Shawn
Citera
2012-01-29, 20:55
Medlem
P-irrans avatar
Tråden verkar sakna liv, men jag försöker iaf...
Får man surt eller basiskt pH i en lösning med aluminiumklorid? Motivera.

Tack!

EDIT: Fått svar. "Det där är verkligen en kuggfråga. Rent instinktivt skulle jag svara att det varken blir surt eller basiskt, eftersom varken aluminium eller klor ingår i en jämvikt med en svag syra eller bas. Dock om vi skulle låta lösningen avdunsta så skulle vi få aluminiumkristaller, och dessa är i sig själva en svag syra när de löses i vatten igen. Men detta är förmodligen så otroligt långsökt att det troligen aldrig hade spelat någon större roll. Jag skulle säga att ingenting skulle hända med pH-värdet."
Senast redigerad av P-irran 2012-01-29 kl. 21:29.
Citera
2012-01-29, 23:01
Medlem
P-irrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-irran
Tråden verkar sakna liv, men jag försöker iaf...
Får man surt eller basiskt pH i en lösning med aluminiumklorid? Motivera.

Tack!

EDIT: Fått svar. "Det där är verkligen en kuggfråga. Rent instinktivt skulle jag svara att det varken blir surt eller basiskt, eftersom varken aluminium eller klor ingår i en jämvikt med en svag syra eller bas. Dock om vi skulle låta lösningen avdunsta så skulle vi få aluminiumkristaller, och dessa är i sig själva en svag syra när de löses i vatten igen. Men detta är förmodligen så otroligt långsökt att det troligen aldrig hade spelat någon större roll. Jag skulle säga att ingenting skulle hända med pH-värdet."

Den hydratiserade aluminiumjonen, Al(H2O)6^3+, är en svag syra. En vattenlösning av ett aluminiumsalt av en stark syra, t.ex. AlCl3, reagerar därför surt.
Citera
2012-03-07, 18:35
Medlem
Hej,

vet inte om det redan besvarats, men har tyvärr inte tid att läsa igenom 46 sidor. Jag undrar om det är krav på en svindyr digital våg med jättehög noggrannhet när jag ska väga kemikalier till svartkrut?
Det är första gången jag ska göra svartkrut och jag struntar helt enkelt i om det blir optimalt resultat. Vill bara kunna pröva lite och ha lite roligt med krutet.
Jag vill bara veta att det är någorlunda säkert i jämförelse med ett krut med bättre noggrant uppmätta kemikalier

Och om det inte är nödvändigt, vad kan man använda i stället? brevvåg? Hur hög noggrannhet bör jag ha för att få ett krut som fungerar hyfsat och som inte är mindre säkert än "riktigt" svartkrut?

tack
Citera
2012-03-07, 18:58
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettettettqaz
Hej,

vet inte om det redan besvarats, men har tyvärr inte tid att läsa igenom 46 sidor. Jag undrar om det är krav på en svindyr digital våg med jättehög noggrannhet när jag ska väga kemikalier till svartkrut? [...]
tack
En noggrannare våg låter dig göra mindre mängder utan att blandningen blir fel, men när det gäller svartkrut borde en vanlig köksvåg hålla fint. Krutet blir heller inte farligt om förhållandena inte blir korrekta, enda risken är att det blir dåligare.
Citera
2012-03-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
En noggrannare våg låter dig göra mindre mängder utan att blandningen blir fel, men när det gäller svartkrut borde en vanlig köksvåg hålla fint. Krutet blir heller inte farligt om förhållandena inte blir korrekta, enda risken är att det blir dåligare.

Ok tack, hur stor sats svartkrut borde göra om jag har en våg där det säkert kan bli ca 2-3 gram fel?
Hade ingen bättre våg.
Citera
2012-03-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettettettqaz
Ok tack, hur stor sats svartkrut borde göra om jag har en våg där det säkert kan bli ca 2-3 gram fel?
Hade ingen bättre våg.
Det beror ju på hur mycket material du har tillgång till. Ifall du har en våg som inte är särdeles känslig så gynnas du av att göra stora satser. Dvs. felet per viktprocent blir mindre än om du skulle gjort en mindre sats.
Sen beror det ju också på vilket material och metod du använder dig av, har du exempelvis ingen kulkvarn och dessutom kör med något halvtaskigt grillkol så spelar nog vågen nog mindre roll.
Citera
2012-03-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Det beror ju på hur mycket material du har tillgång till. Ifall du har en våg som inte är särdeles känslig så gynnas du av att göra stora satser. Dvs. felet per viktprocent blir mindre än om du skulle gjort en mindre sats.
Sen beror det ju också på vilket material och metod du använder dig av, har du exempelvis ingen kulkvarn och dessutom kör med något halvtaskigt grillkol så spelar nog vågen nog mindre roll.

Yes, fattar att det blir mindre fel i större satser, men definiera gärna en stor och liten sats. Som sagt första gången jag gör svartkrut så har ingen vidare koll på hur mycket man "brukar" göra eller vad som är rimligt.
Angående kolen tänkte jag använda ett kol som egentligen är till för vattenpipor. Antar att det inte är någon vidare kvalitet där heller men flera personer på youtube använde sådant i sina "how to make blackpowder" videos.. Jag vet visserligen att youtube kanske inte är att lita på men känns bäst att köra på ett liknande kol.
Citera
2012-03-29, 23:18
Medlem
at0m3ns avatar
Hej alla!

Jag vet inte om det här är rätt tråd och fråga men jag behöver seriöst hjälp!

Det handlar om mitt arbete och jag jobbar som gjutare på ett företag där vi gjuter plast i olika former som vi sen flammar för och få det att härda.

Jag har gått igenom en utbildning där dem berättade att vi arbetar med (isocyanater) som enligt min fader är direkt livsfarligt men enligt fack och chefen är det hur lungnt som helst?

Jag har fått utslag som försvann med tiden men nu har en muskle börjat rycka och jag nojjar som fan "ALS muskelsjukdom" Det har nu ryckt i vänster arm i 8 dagar och jag har ingen aning om vad det kan vara, har en hel del tatueringar och nojjar som sagt över att röken från plasten kommer in under huden.

Har sökt på flashback men kan inte hitta nåt om isocyanater behöver er hjälp och tacksam för svar.

Med vänlig hälsning!
Citera
2012-03-30, 01:13
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Hej alla!

Det handlar om mitt arbete och jag jobbar som gjutare på ett företag där vi gjuter plast i olika former som vi sen flammar för och få det att härda.

Jag har gått igenom en utbildning där dem berättade att vi arbetar med (isocyanater) som enligt min fader är direkt livsfarligt men enligt fack och chefen är det hur lungnt som helst?

Jag har fått utslag som försvann med tiden men nu har en muskle börjat rycka och jag nojjar som fan "ALS muskelsjukdom" Det har nu ryckt i vänster arm i 8 dagar och jag har ingen aning om vad det kan vara, har en hel del tatueringar och nojjar som sagt över att röken från plasten kommer in under huden.

Har sökt på flashback men kan inte hitta nåt om isocyanater behöver er hjälp och tacksam för svar.

Med vänlig hälsning!

Bör ju delvis bero på vilken isocyanat det handlar om, är inte jätteinsatt i ämnet. Men dom är reaktiva och säkert inte särskilt trevliga att andas in eller få i ögonen. Men jag gissar att du använder gasmask, du kan ju alltid ha hyfsade skyddskläder utöver detta samt använda handskar. Jag tycker dock inte att molekylen ser ut som att den kan absorberas genom huden då den är alldeles för polär för detta. Noja inte för mycket, tror det skadar dig mer.

Vad säger dom att du ska ha för skyddsutrustning när du arbetar med det då?
Citera
2012-03-30, 12:33
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Hej alla!

Med vänlig hälsning!

Ta kontakt med din husläkare eller eventuellt företagshälsovården! Även om ryckningarna skulle bero på något annat (vilket det troligtvis gör), så är det aldrig bra att leva i ovisshet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in