2011-10-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Satt och fipplade med en sån där liten grön knastersmällare (en plasboll stor som en spelkula ungefär). Det slog mig att det såg ut som om själva "knaster-sfärerna" var omgivna av röd fosfor. Någon som vet om det stämmer?
Jag vet att det inte stämmer!
Citera
2011-10-17, 21:26
Medlem
tistatoss avatar
har en uppgift som säger : Beräkna massan av 6,02 * 10^22 kolatomer

Är det korrekt tolkat av mig att detta är ungefär 0,1 mol C? eftersom som Avogadro's konstant är : 6.0221415 × 10^23
Citera
2011-10-18, 00:45
Medlem
1339s avatar
Hej gott folk, jag skulle gärna vilja veta vad det här är för mystisk molekyl:

http://laddauppbilder.se/?di=14131889141514

Tack på förhand
Citera
2011-10-18, 08:33
Medlem
Vad är bildningsentalpin för magnesiumsulfat i liqvidus form?
Citera
2011-10-24, 11:03
Medlem
Försöker med en annan fråga då; Hur skriver man en balanserad reaktionsformel för natrium reagerar med fluor?
Citera
2011-10-25, 20:02
Medlem
moarlemonpledges avatar
Jobbar med ett projekt om HPLC (vätskekromatografi), men fattar inte riktigt vilka jobb hplc ingår i. Visst, kemister använder det, men till vad används det? Gärna riktigt konkreta svar
Citera
2011-10-25, 21:21
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moarlemonpledge
Jobbar med ett projekt om HPLC (vätskekromatografi), men fattar inte riktigt vilka jobb hplc ingår i. Visst, kemister använder det, men till vad används det? Gärna riktigt konkreta svar
Det är hur mycket som helst. Används nästan överallt då man behöver mäta en koncentration. (Inom industrin t.ex. för kvalitetskontroll; mät alkoholhalten i olika drycker, något tillsatsämne i schampoo eller vadfan som helst!) Viktigt i läkemedelsindustrin där man verkligen måste veta att produkten är tiptop, se så att den är fri från biprodukter från syntesen och att koncentrationen av något visst ämne är inom rätt nivå.

Man kan också använda det till att följa reaktioner vid t.ex. organisk syntes (som väldigt fancy TLC). (Man tittar hur koncentrationerna av startmaterial och produkter varierar med tiden, när produkt slutar bildas eller för mycket föroreningar börjar titta fram så stannar man reaktionen).
Citera
2011-10-25, 22:30
Medlem
moarlemonpledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det är hur mycket som helst. Används nästan överallt då man behöver mäta en koncentration. (Inom industrin t.ex. för kvalitetskontroll; mät alkoholhalten i olika drycker, något tillsatsämne i schampoo eller vadfan som helst!) Viktigt i läkemedelsindustrin där man verkligen måste veta att produkten är tiptop, se så att den är fri från biprodukter från syntesen och att koncentrationen av något visst ämne är inom rätt nivå.

Man kan också använda det till att följa reaktioner vid t.ex. organisk syntes (som väldigt fancy TLC). (Man tittar hur koncentrationerna av startmaterial och produkter varierar med tiden, när produkt slutar bildas eller för mycket föroreningar börjar titta fram så stannar man reaktionen).
Tackar, riktigt bra exempel.
Citera
2011-10-29, 22:03
Medlem
Har en fråga om att frysa nitrometan. Om jag köper en dunk http://webshop.rcsweden.com/sv/bransle/rapicon/flyg/rapicon-ys-dz-170-cdi-30.html Nitrometan 30%
Så innehåller den även Metanol 64% och Olja 6%, skulle det då gå att lägga hela dunken i frysen (vanliga frysen) och metanolen skulle inte frysas men nitrometanet skulle? Skulle man då kunna hälla ut Metanolen och vara kvar med bara nitrometanet och kanske oljan?
Citera
2011-12-20, 21:08
Medlem
Weegass avatar
Vad har ammoniumnitrat för löslighet i glycerol? Finns det tabeller för sånt? Kanske inte den vanligaste kombon. Kan man dra några slutsatser utifrån deras polaritet och jämföra med vatten?
Citera
2011-12-20, 21:11
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Har en fråga om att frysa nitrometan. Om jag köper en dunk http://webshop.rcsweden.com/sv/bransle/rapicon/flyg/rapicon-ys-dz-170-cdi-30.html Nitrometan 30%
Så innehåller den även Metanol 64% och Olja 6%, skulle det då gå att lägga hela dunken i frysen (vanliga frysen) och metanolen skulle inte frysas men nitrometanet skulle? Skulle man då kunna hälla ut Metanolen och vara kvar med bara nitrometanet och kanske oljan?

Nej, det funkar förmodligen inte. Precis som vattnet i kylaren på bilen inte fryser pga glykol så kommer inte din blandning att frysa heller. Men det är ju inte så svårt för dig att testa.
Är det nitrometan du är ute efter är det ju bara att köpa rent på samma ställe som du köpte bränsleblandningen.
Citera
2011-12-20, 23:31
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
Vad har ammoniumnitrat för löslighet i glycerol? Finns det tabeller för sånt? Kanske inte den vanligaste kombon. Kan man dra några slutsatser utifrån deras polaritet och jämföra med vatten?

Jag gjorde ett litet test med detta ikväll och måste tyvärr göra dig besviken att lösligheten är mycket låg. Jag tillsatte 5g teknisk 85% glycerol till ett provrör och sedan 2.1g teknisk ammoniumnitrat. En uppskattning är att dryga 75% av ammoniumnitratet löste sig. Gissningen är att det var de 15% vatten i glycerolen som gjorde det mesta av jobbet. I början kunde en svagt endoterm reaktion observeras för att sedan stanna av, vilket även upplösningen av ammoniumnitratet gjorde.

/Fieldleaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in