2010-01-07, 22:04
Medlem
Infernuss avatar
Söker en lista över diverse kemikalier och vilka ämnen de reagerar med, samt vart man kan få tag på dem...Har för mig att jag såg den på Svenskakemi.... Men jag kan inte hitta den...
Citera
2010-01-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infernus
Söker en lista över diverse kemikalier och vilka ämnen de reagerar med, samt vart man kan få tag på dem...Har för mig att jag såg den på Svenskakemi.... Men jag kan inte hitta den...
Menar du joner´s benägenhet att binda till varann?
Citera
2010-01-07, 23:36
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Menar du joner´s benägenhet att binda till varann?
Eller menar du en lista där det står vilka pyrokemikalier som är inkompatibla med vilka andra (eftersom du nämner SK)?
Citera
2010-01-08, 22:38
Medlem
Tryckbehållare

Jag har en fråga som gäller tryckbehållare som exploderar med stor kraft, typ gasoltuber. Varför har man inte säkerhetsventiler som släpper ut innehållet om trycket blir för högt, och undviker explosion? För jag antar att sådana ventiler finns?
Citera
2010-01-08, 23:12
Medlem
pyrosapiens avatar
jag undrar om det går att på nåt sätt sakta ner reaktionen i
KClO4/kol/svavel-BP till att göra en raket motor? borde man inte kunna det genom att lägga till lite extra kol? tacksam för svar...
Citera
2010-01-08, 23:33
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrosapien
KClO4/kol/svavel-BP till att göra en raket motor? borde man inte kunna det genom att lägga till lite extra kol? tacksam för svar...
Använd kaliumnitrat istället så fungerar det bra. Billigare blir det också.
Citera
2010-01-09, 00:00
Medlem
pyrosapiens avatar
jo, men nu är det så att jag allaredan har beställt KClO4 ifrån PKH och det kommer på måndag...
Citera
2010-01-09, 00:02
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Du kan väll göra raketer med svartkrut?
Citera
2010-01-09, 00:16
Medlem
pyrosapiens avatar
jo, men jag har bara KClO4/svavel och kol så jag tänkte göra av det den här gången
Citera
2010-01-09, 00:23
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Jag misstänker att det kan vara svårt att göra raketbränsle med kaliumperklorat i blandningen i stället för kaliumnitrat. De har en helt olik profil när de brinner. KP som KClO4 och kol blandning brukar kallas brinner mycket långsammare än svartkrut utan tryck, men när trycket ökar, som i en raket, så brinner det mycket snabbare. Det här gör att det blir svårt att få en kontrollerad förbränning.
Men jag har aldrig prövat, så vad vet jag. Däremot är du helt rätt ute med att minska brinnhastigheten genom att sätta till mera kol.
Citera
2010-01-09, 00:29
Medlem
pyrosapiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jag misstänker att det kan vara svårt att göra raketbränsle med kaliumperklorat i blandningen i stället för kaliumnitrat. De har en helt olik profil när de brinner. KP som KClO4 och kol blandning brukar kallas brinner mycket långsammare än svartkrut utan tryck, men när trycket ökar, som i en raket, så brinner det mycket snabbare. Det här gör att det blir svårt att få en kontrollerad förbränning.
Men jag har aldrig prövat, så vad vet jag. Däremot är du helt rätt ute med att minska brinnhastigheten genom att sätta till mera kol.

ok, tackar det var det jag ville veta och då är jag inte helt bakom flötet när det kommer till kemikunskap
Citera
2010-01-09, 15:25
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
ok lite ang bariumnitrat nu då:

Hur förvarar jag det, knuten plastpåse / tät plastburk?
Hur pass giftigt är det genom hudkontakt?

Långtidsförvaring, är det något man gärna undviker av någon anledning?

Bumpar, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in