2009-09-22, 20:12
Medlem
zoccers avatar
Det var tråkigt om den är borta för gott.
Här är en cachead version som dock inte är uppdaterad med det senaste.
http://www.privatedata.com/byb/pyro/pfp/Index.html
Citera
2009-09-28, 17:19
Medlem
zalimoons avatar
Tjo... Förra sommaren hittade jag en låda med nitrolit i sommarstugan. Några av dom var helt okej och jag har använt dom som booster.

Men några var väldigt fuktiga och jag antar att det är ANet som sugit åt sig fukt ifrån luften under 50 år.

Finns det något sätt man kan torka dessa på ett säkert sätt så de kan användas?
Citera
2009-09-28, 17:56
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen. Är det någon här som vet om det är någon form av skillnad i energiinnehåll på ett ämne med flera isomer? Om du har ett ämne som kan se ut på 2 olika sätt. Det är samma ämne men bindningen är inverterad etc. Är det samma energiinnehåll fortfarande eller ändras det?

(hoppas ni förstod då frågan va lite svår att förklara)

//fieldleaf
Citera
2009-09-28, 18:10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hej igen. Är det någon här som vet om det är någon form av skillnad i energiinnehåll på ett ämne med flera isomer? Om du har ett ämne som kan se ut på 2 olika sätt. Det är samma ämne men bindningen är inverterad etc. Är det samma energiinnehåll fortfarande eller ändras det?

//fieldleaf

Tja du, bra fråga. Det enda fallet jag känner till (drar upp ur minnet alltså, med all osäkerhet det innebär) är fruktos. Det är en isomer till glukos och har ett för oss människor lägre energiinnehåll. Om man däremot skulle sätta eld på det, tror jag att energiinnehållet är =.
Citera
2009-09-28, 18:25
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Tja du, bra fråga. Det enda fallet jag känner till (drar upp ur minnet alltså, med all osäkerhet det innebär) är fruktos. Det är en isomer till glukos och har ett för oss människor lägre energiinnehåll. Om man däremot skulle sätta eld på det, tror jag att energiinnehållet är =.

har som sagt tänkt en hel del på detta. När jag syftar på energiinnehåll så är det som du nämnde med energin det kan frige vid tex förbränning. I kroppen vet jag att ämnena agerar olika och på så vis kan ge olika energi. Finns ett ämne som luktar som citron medan en annan isomer av det luktar apelsin. Beroende på hur det ser ut så fäster det olika i näsans receptorer. Så de kan reagera olika. Men frågan kvarstår. Skiljer sig energiinnehållet?

//fieldleaf
Citera
2009-10-01, 19:05
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf

//fieldleaf

BUMB!

Svarar ingen så kommer nog en tråd om detta skapas
Citera
2009-10-01, 19:58
Medlem
wääuus avatar
Nja jag tror inte heller att det är någon skillnad, sålänge en atom inte är flyttad så att den binder en annan. Inte om all möjlig energi tas ur bindningarna.

Men de kan ju i en isomer-selektiv miljö (eller vad man ska kalla det) reagera på olika sätt, och ha olika slutprodukter, därmed kan man få en skillnad i entalpiförändring mellan de olika reaktionerna.

Fast det kanske finns några fall där energiinnehållet skiljer sig marginellt. Jag ska försöka hitta någon lärare i organkemi som jag kan fråga nu någon dag om jag kommer ihåg.

Edit: förresten, fruktos och glukos är isomerer av varandra, då de har samma summaformel, men deras struktur skiljer sig åt i mer än bara vinklar.
Senast redigerad av wääuu 2009-10-01 kl. 20:04.
Citera
2009-10-01, 20:16
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Har någon här koll på vilket oxidationstal järn får när det reagerar med svavelsyra?
Citera
2009-10-01, 21:04
Bannlyst
Järn brukar väl ha 3+?
Citera
2009-10-01, 21:51
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
"Vanligtvis" brukar den ha laddningen 2+, men 3+ är väl nästan lika vanlig. Vill minnas att Gunnar Hägg nämnde att övergångsmetallsalter av svavelsyra med oxidationstalet 3+ gärna gav ifrån sig svaveltrioxid vid upphettning. Därför skulle järn fungera väldigt bra. När jag söker på google på "Fe+H2SO4" så får jag upp att järnet skulle få oxidationstalet 2+.

Nu känner jag mig helt lost.
Citera
2009-10-01, 22:17
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
"Vanligtvis" brukar den ha laddningen 2+, men 3+ är väl nästan lika vanlig. Vill minnas att Gunnar Hägg nämnde att övergångsmetallsalter av svavelsyra med oxidationstalet 3+ gärna gav ifrån sig svaveltrioxid vid upphettning. Därför skulle järn fungera väldigt bra. När jag söker på google på "Fe+H2SO4" så får jag upp att järnet skulle få oxidationstalet 2+.

Nu känner jag mig helt lost.

Ta wikipedia med en stor nypa salt. Har hittat mycket som inte stämmer där inom just kemin. Va en reaktionsformel inom kopparklorid som va helt åt helvete fel. Va en jag kom på nu. Men gunnar häggs bok "allmäm och oorganisk kemi" har då aldrig svikit mig. Så kör på den du.

//fieldleaf
Citera
2009-10-01, 22:24
Bannlyst
Järn(III)sulfat har 3+. Det är rimligtvis det man borde få av järn och svavelsyra.

Järn(II)joner oxideras dessutom ganska lätt till järn(III)joner. Allt enligt Kemi för gymnasieskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in