Citat:
Ursprungligen postat av
thechosenones
Allt växer inte av gh eller igf-1 efter man genomgått puberten. Skelettet till exempel, du eller ingen kan bli längre oavsett hur mycket gh de stoppar i sig efter sin pubertet.
Gh som kroppsbyggarsyfte är främst för dess fettförbrännande egenskaper och ökad metabolism vilket gör att du som kroppsbyggare kan äta mer kcal (främst av kolhydrater) utan att lägga på dig mer fett än innan vilket i kombination med steroider gör att du lägger på dig mer muskler än utan gh. steroider tas även upp bättre med gh än utan så även där en fördel. Ett högt igf-1 som gh tillför gör såklart att du lägger på dig mer muskler också och även ger antikatabola egenskaper.
Men att förenkla och säga att allt växer av gh är fel.
Vill man veta de listade bieffekterna av gh så kan man titta i fass till exempel. Står det inget om växande hjärta där så är det inte pga gh som hjärtat växer. Sen är det extra svårt eftersom de flesta dopade är blandmissbrukare och det gör det svårare att skilja på orsak och verkan!
Hur vet du vad deras hjärta vägde Kalle? Har du sett deras journaler/obduktioner? Eller har du hört det bara? Förvårnar mig mycket om sån info är offentlig och inte kommer från rykten!
Dock vet vi fortfarande inte varför de vägde som de gjorde (Om vi antar att den infon är sann vilket vi inte vet utan att ha sett journalerna) Eftersom nämnda killar tagit alla preparat som finns i hela världen + lite till 😉
Du har en poäng absolut men du blandar ihop begreppen.
First off; du har rätt - det går inte att lägga hela "skulden" till organförstoring till enbart GH då det förmodligen har passerat det mesta genom just DM's system.
Däremot är det ett förhållandevis odisputabelt faktum enligt allt jag lärt mig att allt växer av GH. Men nu är det också hög tid att poängtera att GH inte är
ett (1) hormon utan en samling av hormoner. Skelett växer visst, men inte så som du tänker dig. Du har rätt i att längden i regel inte påvärkas av GH-bruk, men det beror på att de flesta som kör GH är gamla nog att ha fått tillväxtplattorna kalcifierade. Sätter man in en GH-behandling på en individ som fortfarande växer så kommer GH't med all sannolikhet att påvärka tillväxtplattorna och ge skelettdeformationer - med andra ord växer skelettet. Man behöver inte bli längre, men skelettet växer. Vidare kan man tydligt se hos individer som har en genmutation som reglerar tillväxten att pannor och käkben är tydligt förstorade, samma skådas hos individer som stått på GH väldigt länge. Återigen så är det ju som du säger ofta ett "blandmissbruk" i dessa fall så du har rätt i att man inte med 100% säkerhet kan tillskriva de förstorade partierna GH'ts effekter enbart.
Vidare kan man ju även poängtera uttrycket "GH gut" där någon ses med tydlig magmuskulatur och låg andel kroppsfett men trots det ser gravida ut. Detta beror enkom på organförstoring och om hjärtat inte är ett organ som inte i sig besitter några uppenbara egenskaper att lyda under andra regler än övriga organ så är det mer eller mindre givet att även hjärtat kan växa av GH-behandling. Att inte FASS.se tar upp organförstoring på sin bipacksedelsredovisning för de olika GH-preparaten tycker inte jag riktigt är något som bevisar att GH inte kan leda till organförstoring.
Som sista punkt vill jag bara nämna att GH (IGF-1 rättare sagt) inducerar
hyperplasi, dvs celldelning, och de flesta AAS-preparat är kraftigt orienterade kring
hypertrofi, dvs förstoring av celler, vilket också är
en utav anledningarna till att det är så oerhört effektivt att stacka sina AAS med GH.
Alltså, GH gör att man växer. Om kroppen växer så måste hjärtat växa för att orka dra runt det hela. Alla organ måste växa. Det finns ingen filtrerande funktion i kroppen som tillser att enbart skelettmuskulatur påvärkas tyvärr utan det mesta påvärkas. I vilken grad verkar dock vara delvis individuellt men framförallt avhängigt doser och behandlings-tider, dvs hur länge man har stått på vilka doser.
Finns mycket att läsa för att förstå detta i forskningen kring myostatin och genmutationerna som resulterar i extremt storväxta människor eller extremt rippade/muskulösa individer.
Om jag har fått allt detta om bakfoten eller missuppfattat det hela så är jag inte sen med att kalibrera mig själv rejält och dyka ner i böckerna igen, men som jag ser det så kan jag inte förstå hur annat skulle kunna förhålla sig.
Mvh,
-Alfred