Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Jag får 175+, men då ansträngde jag mig inte heller.
Aina Småvik är troligen ej medlem...
När man "Next":ar igenom alla får man
Citat:
Your IQ lies outside the area that the test is able to measure. We are hoping to extend this area as soon as we have gathered more data.

reason: 0, section: ajax.success, ts: success, cid: 2ce17569-71c4-4eb8-a62e-6bdecad94fb5, msid:15849885267298%3A213.66.89.61%3A53790%3A18062 03647, psid: i69tpg0uem52s6ngtnmc3ih927
Hör det ej till god programmeringssed att ha en "error catcher", t.ex. vid division med 0?

Till de som får över 145 (eller under 85): bör Aina igen kolla sin algoritm då hon(?) skriver "The test measures IQ between 85 and 145"? Alternativt återges inte givet resultat sanningsenligt här på FB.
Citera
2020-03-23, 20:20
Medlem
Fick 136 men gissade på de sista frågorna. Brukar bli så när jag kommer till slutet där man känner sig uttråkad och trött rent kognitivt samtidigt som det blir mycket svårare. Tålamodet brast men skulle nog inte kunnat lista ut dem ändå.

Skulle säga att svårighetsgraden är on par med andra test jag har gjort.
Citera
2020-03-23, 20:30
Bannlyst
Fick 129 på det svenska, men hann bara komma till 70% på detta, fick 110... man kan väl inte klaga.. ...hehe.. medelmåttig är gött..hehe.... definitivt svårare än Sveriges...

Mvh Johan
Citera
2020-03-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjan1122
Fick 136 men gissade på de sista frågorna. Brukar bli så när jag kommer till slutet där man känner sig uttråkad och trött rent kognitivt samtidigt som det blir mycket svårare. Tålamodet brast men skulle nog inte kunnat lista ut dem ändå.

Skulle säga att svårighetsgraden är on par med andra test jag har gjort.

Verkar som att testet mer tillförlitligt i de högre nivåerna 120-140, enligt anvädare på reddit. Får också uppfattningen att har man under 120 iq så.kommer man underprestera på detta test, då testet har en hög lägsta svårigjetsgrad på frågorna, medan danska mensa testet har mer av dom lätta frågorna och därför mäter bättre för sub 120 iq.
Senast redigerad av Transnationell 2020-03-23 kl. 21:33.
Citera
2020-03-24, 16:06
Medlem
Processing speed är ju intressant inom IQ, dvs hur snabbt man gör testen. Det kan ju dels bero på working memory, men kan ju också bero på personlighetsegenskaper. Som att man tex föredrar kvalitet framför kvantitet, man är perfektionist, eller är mer noggrann och därför analyserar mönstret mer metodiskt, eller att man är mer nyfiken och analyserar varje mönster ändå tills den briserar, eller att man taktiskt valt att bruteforca och valt att köra varje tänkbara mönster ända in till dess att man klargjort att de inte stämmer, fast det kanske finns bättre taktiska planer där man gör mer sannolikhetsgissningar baserat på det mest trovärdiga mönstret baserat på det överskådliga mönstret man kan se med blotta ögat vid snabbtitt på matriserna
Citera
2020-03-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transnationell
Processing speed är ju intressant inom IQ, dvs hur snabbt man gör testen. Det kan ju dels bero på working memory, men kan ju också bero på personlighetsegenskaper. Som att man tex föredrar kvalitet framför kvantitet, man är perfektionist, eller är mer noggrann och därför analyserar mönstret mer metodiskt, eller att man är mer nyfiken och analyserar varje mönster ändå tills den briserar, eller att man taktiskt valt att bruteforca och valt att köra varje tänkbara mönster ända in till dess att man klargjort att de inte stämmer, fast det kanske finns bättre taktiska planer där man gör mer sannolikhetsgissningar baserat på det mest trovärdiga mönstret baserat på det överskådliga mönstret man kan se med blotta ögat vid snabbtitt på matriserna
Ja och därav är det nödvändigt med ett fullskaligt IQ-test. Att bara lösa lite bildgåtor visar inte hela bilden. Pun intended
Citera
2020-03-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja och därav är det nödvändigt med ett fullskaligt IQ-test. Att bara lösa lite bildgåtor visar inte hela bilden. Pun intended

Egentligen tycker jag inte att IQ test ska vara tidsbaserat. Mensa har ju 45 frågor som man ska lösa på 20 minuter. Det är för mycket fokus på kvicktänkthet
Senast redigerad av Transnationell 2020-03-24 kl. 16:55.
Citera
2020-03-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transnationell
Egentligen tycker jag inte att IQ test ska vara tidsbaserat. Mensa har ju 45 frågor som man ska lösa på 20 minuter. Det är för mycket fokus på kvicktänkthet
Jag menar ett fullskaligt test med allt från problemlösning, minnestest, läsuppfattning, bedömning av kritiskt tänkande osv.
Citera
2020-04-05, 16:37
Medlem
Två uppgifter från danska Mensa

Nån smarting från flashback som kan hjälpa mig med två stycken uppgifter från danska Mensas testprov? Tycker de är riktigt kluriga, men skulle gärna vilja veta hur någon som är bra på sådant tänker?

Vet att det kanske inte direkt är matematik eller naturvetenskap, men tänkte att det ändå är hyfsat nära i ämne?

Här är i alla fall uppgifterna:

https://imgur.com/a/cSiWcrK
Citera
2020-04-05, 17:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Fråga 2 = G
Ända varianten där det är tre olika i mittenraden och så är de på de två andra.

Den första har jag inget bra svar på.
Citera
2020-04-05, 17:10
Medlem
Hallsakaefts avatar
första är svaret B
Citera
2020-04-05, 18:01
Medlem
Tack båda två, visste väl att det skulle finnas några skarpa hjärnor här!

Men har du lust att förklara hur du kom fram till detta? Jag brukar kunna lösa såna här, och speciellt om man får lite tid på sig, men denna kan jag bara inte förstå!

Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
första är svaret B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in