Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-08, 22:02
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redenbom
Jo jag vet att man kan göra den sortens faktoruppdelning men poängen är att det i stort sett är samma sak man mäter. Hela poängen med iq-test är att mäta g, det är korrelationen med g som ger ett test dess legitimitet. Om nu Mensa bara är intresserade av personer som fått över 130 på progressiva matriser varför accepterar tex amerikanska Mensa flera verbala test som SAT, GRE mm? Ditt resonemang håller inte.

https://www.researchgate.net/publication/261693214_The_Hierarchical_Organization_of_Cogniti ve_Abilities_Restoring_General_Intelligence_Throug h_the_Use_of_Linear_Structural_Relations_LISREL

Blir argumenten bättre/sämre av att jag har ett visst uppmätt resultat? Nej jag är givetvis inte medlem.

Så ett test med 0.75 g-loading är lika exakt som ett som har 0.94? Det är stor skillnad.

Nej men om du hade skrivit 135+ på FRT A så hade du varit medlem vid det här laget, men i stället sprider du missinformation på ett publikt forum, så som att FRT inte är ett "riktigt IQ test", att det inte används kliniskt (vilket är felaktigt, FRT används kliniskt i flera europeiska länder, där i bland Tyskland som det härstammar från.)

För någonstans runt fjärde gången... Mensa är intresserade av Gf, WAIS-IV mäter mer än så och är ett generellt kognitivt test. Att Amerikanska Mensa använder sig av det känner jag till, varför vet jag inte. Precis som andra tvivelaktiga saker Amerikanska Mensa sysslar med, Mensa som sådant är en engelsk organisation och FRT är vad de flesta Mensa grenar använder sig av.

Och dessutom i en tråd som handlar om Mensas IQ test och inte IQ tester generellt... Du får tycka och tro vad du vill men faktum är att FRT är mer eller mindre standard i de flesta nationella Mensa avdelningar.
Citera
2025-12-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej men om du hade skrivit 135+ på FRT A så hade du varit medlem vid det här laget, men i stället sprider du missinformation på ett publikt forum, så som att FRT inte är ett "riktigt IQ test", att det inte används kliniskt (vilket är felaktigt, FRT används kliniskt i flera europeiska länder, där i bland Tyskland som det härstammar från.)
Fast jag kan ju ha varit medlem, den tanken slog dig aldrig? Det är inte heller alla som kvalar in för Mensa som blir medlemmar.
Nej det är inte ett komplett test därför är korrelationen med g lägre än på mer seriösa test. Men enligt dig är ju tydligen inte syftet med IQ-test att mäta g...
Okej nu är det ju utvecklat av en amerikan...Normerades på nytt i Tyskland.
Kan du länka till någon forskning på FRT kanske?
Finns för övrigt numera läckt på nätet som även RAPM.

Citat:
För någonstans runt fjärde gången... Mensa är intresserade av Gf, WAIS-IV mäter mer än så och är ett generellt kognitivt test. Att Amerikanska Mensa använder sig av det känner jag till, varför vet jag inte. Precis som andra tvivelaktiga saker Amerikanska Mensa sysslar med, Mensa som sådant är en engelsk organisation och FRT är vad de flesta Mensa grenar använder sig av.

Och dessutom i en tråd som handlar om Mensas IQ test och inte IQ tester generellt... Du får tycka och tro vad du vill men faktum är att FRT är mer eller mindre standard i de flesta nationella Mensa avdelningar.
Brittiska Mensa använder sig både av verbala och spatiala test. Märkligt.
Så den IQ som Mensa vill mäta är alltså en helt annan IQ än den som all psykologisk forskning på intelligens stödjer? RAPM och FRT är fortfarande test som syftar till att mäta g vare sig du tror det eller inte.
Citat:
Across several large samples, it was observed that Raven's (1) shared approximately 50% of its variance with g; (2) shared approximately 10% of its variance with a fluid intelligence group-level factor orthogonal to g; and (3) was associated with approximately 25% test specific reliable variance. Overall, the results are interpreted to suggest that Raven's is not a particularly remarkable test with respect to g.

Citat:
Across all four models, Raven's was observed to load onto g at approximately .70

Citat:
Conclusion
The notion that a single test score may best represent any particular psychological construct, much less a construct as abstract as general intelligence, is arguably contrary to psychological measurement theory (Campbell & Fiske, 1959). If general intelligence is a hypothetical entity postulated to represent the phenomenon of the positive manifold, positive correlations between diverse cognitive ability tests, then it would seem unlikely that it could be measured with a single subtest score.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289615001002
Citera
2025-12-09, 20:40
Medlem
Citat:
Fast jag kan ju ha varit medlem, den tanken slog dig aldrig? Det är inte heller alla som kvalar in för Mensa som blir medlemmar.
Nej det är inte ett komplett test därför är korrelationen med g lägre än på mer seriösa test. Men enligt dig är ju tydligen inte syftet med IQ-test att mäta g...
Okej nu är det ju utvecklat av en amerikan...Normerades på nytt i Tyskland.
Kan du länka till någon forskning på FRT kanske?
Finns för övrigt numera läckt på nätet som även RAPM.

Brittiska Mensa använder sig både av verbala och spatiala test. Märkligt.
Så den IQ som Mensa vill mäta är alltså en helt annan IQ än den som all psykologisk forskning på intelligens stödjer? RAPM och FRT är fortfarande test som syftar till att mäta g vare sig du tror det eller inte.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289615001002

Nej jag orkar inte engagera mig ytterligare i detta cirkelresonemang. Nej jag förutsätter bara att en person som slänger med att denne skrivit "135+" på FRT A, troligtvis hade slängt med att denne varit medlem i Mensa vid något tillfället.

Som jag skrev tidigare, har du skrivit 135+ så är du kvalificerad och Mensa har stenkoll på vilka som skrivit och vad de fått för poäng oavsett du gått med eller inte (eftersom du bara har två försök i livet att skriva deras övervakade test, FRT A och FRT B alltså), det är bara du kontaktar dom och ställer dina frågor.
Citera
2025-12-09, 20:48
Medlem
Citat:
Nej jag orkar inte engagera mig ytterligare i detta cirkelresonemang. Nej jag förutsätter bara att en person som slänger med att denne skrivit "135+" på FRT A, troligtvis hade slängt med att denne varit medlem i Mensa vid något tillfället.
Återigen, det är helt irrelevant och bara du som hänger upp dig på det när du inte kan svara.
Inte så konstigt när du argumenterat in dig i ett hörn. Jag har visat på motsägelserna i ditt resonemang och länkat till forskning som stöd.
Citera
2025-12-10, 09:55
Medlem
Citat:
Återigen, det är helt irrelevant och bara du som hänger upp dig på det när du inte kan svara.
Inte så konstigt när du argumenterat in dig i ett hörn. Jag har visat på motsägelserna i ditt resonemang och länkat till forskning som stöd.

Vad jag kan se och förstår av diskussionen så har jag inte argumenterat utan repeterat fakta om och om igen.

Summerat: Mensa i Sverige använder FRT och dina åsikter är irrelevanta i sammanhanget, invändningar mot Mensas användande av FRT tas bäst med föreningen i sig och inte random flashback medlemmar.
Citera
2025-12-11, 15:22
Medlem
Citat:
Vad jag kan se och förstår av diskussionen så har jag inte argumenterat utan repeterat fakta om och om igen.

Summerat: Mensa i Sverige använder FRT och dina åsikter är irrelevanta i sammanhanget, invändningar mot Mensas användande av FRT tas bäst med föreningen i sig och inte random flashback medlemmar.
Ja de gör förstås som de vill och jag har inget intresse av att diskutera det med dem. Kan bara notera att Mensa i Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Spanien numera genomför mer omfattande testning med flera deltest under översyn av testpsykologer.
Citera
2025-12-11, 17:57
Medlem
För övrigt är det förstås helt rimligt att diskutera FRT i en tråd som handlar om FRT...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in