Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-24, 10:29
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jo, men du måste ju förstå att de lite störande med en person pratar sin höga intelligens som denna fått för sej (eller lurats till och med?) att den har. Och sedan förstår inte personen i fråga statistiska samband på högstadienivå. Jag träffat så många Mensa typer som är direkt obegåvade men som alvar tror att dom är i de närmsta är genier
Pratar du om dig själv nu för det låter sannerligen som det.

Min intelligens och förmågana stt förstå saker bättre än andra är inte riktigt diskutabel för din sort kan ljuga hur mycket ni vill om att jag inte skulle vara begåvad men som jag sagt många gånger förr så märker man av er som inte är det och när man är intelligent så märker man även när folk är mer begåvade än vad man själv är. Inte när intelligensen är hyfsat låg (normalspannet) dock..Gissningsvis för att ni är så många som fungerar lika att ni inte klarar av att se när folk fungerar bättre i tänkandet än vad ni sjäkva som en bredare massa gör.

Det är lätt att se att du är triggad och ännu lättare att se varifrån du har fått din trigger av att jag är bättre på orsakssamband vilket inte påverkar mig när du är ett nättroll.

Vad vill du att jag ska göra? Starta en nätkanal och börja förklara saker jag kan och förstår för andra? Det har jag inte intresset för. Tyvärr.
Citera
2025-09-06, 11:44
Medlem
De mest trovärdiga online-testerna är antagligen de som finns på Cognitivemetrics.com (till exempel CAIT, en motsvarighet till WAIS, eller AGCT) och Riotiq.com. Det senare är framtaget av psykologer. Språkdelarna är dock på engelska, så om man inte har det som modersmål påverkar det förstås resultatet.
Citera
2025-10-04, 15:02
Medlem
Edit: Eller vad vet jag.
Senast redigerad av Goldmind 2025-10-04 kl. 15:20.
Citera
2025-11-08, 12:53
Medlem
Nu finns CORE på Cognitivemetrics.com, ett komplett test med 0.94 g-loading och än så länge gratis.
https://cognitivemetrics.com/test/CORE
Istället för meningslösa matristest som ger en ofullständig bild av IQ.
Citera
2025-11-30, 22:06
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redenbom
De mest trovärdiga online-testerna är antagligen de som finns på Cognitivemetrics.com (till exempel CAIT, en motsvarighet till WAIS, eller AGCT) och Riotiq.com. Det senare är framtaget av psykologer. Språkdelarna är dock på engelska, så om man inte har det som modersmål påverkar det förstås resultatet.

Jag vet inte vad du menar med trovärdig...

De tester som ligger på tex mensa.org eller mensa.se är "trovärdiga" i det avseende att de är snarlika de riktiga övervakade testerna, resultaten man får verkar snarlikt också...
Problemet är nog snarast att man kan göra dessa hur många gånger som helst, det finns "lösningar" på internet osv vilket tar bort hela poängen med att göra ett IQ test, det man vill mäta är flytande intelligens inte kristalliserad intelligens (vilket är vad du får om du "tränar" på IQ tester, speciellt om testerna inte roterar frågorna eftersom du kan memorera lösningar.

Mensas övervakade test har inga språkliga komponenter överhuvudtaget i Sverige i vart fall.
Citera
2025-12-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag vet inte vad du menar med trovärdig...

De tester som ligger på tex mensa.org eller mensa.se är "trovärdiga" i det avseende att de är snarlika de riktiga övervakade testerna, resultaten man får verkar snarlikt också...
Problemet är nog snarast att man kan göra dessa hur många gånger som helst, det finns "lösningar" på internet osv vilket tar bort hela poängen med att göra ett IQ test, det man vill mäta är flytande intelligens inte kristalliserad intelligens (vilket är vad du får om du "tränar" på IQ tester, speciellt om testerna inte roterar frågorna eftersom du kan memorera lösningar.

Mensas övervakade test har inga språkliga komponenter överhuvudtaget i Sverige i vart fall.
Jo jag har gjort FRT-A och det är inte något särskilt bra test eftersom det är alltför ensidigt. Riktiga IQ-test mäter fler komponenter än matriser, den delen har måttlig korrelation med generell intelligens. Det är inte ens ett fullständigt test av flytande intelligens, därför har test som WAIS flera olika deltest för att mäta det.

Det är inte så att bara för att Mensa använder ett visst test så är det ett "riktigt" IQ-test. Anledningen till att de använder test som FRT och RAPM är för att det är enkelt och billigt att administrera dem, inte för att de är särskilt bra på att mäta g.

Och nej, jag fick inte ett lågt resultat på FRT, så det är inte av den orsaken jag är skeptisk till det.
Citera
2025-12-06, 05:03
Medlem
Citat:
Jo jag har gjort FRT-A och det är inte något särskilt bra test eftersom det är alltför ensidigt. Riktiga IQ-test mäter fler komponenter än matriser, den delen har måttlig korrelation med generell intelligens. Det är inte ens ett fullständigt test av flytande intelligens, därför har test som WAIS flera olika deltest för att mäta det.

Det är inte så att bara för att Mensa använder ett visst test så är det ett "riktigt" IQ-test. Anledningen till att de använder test som FRT och RAPM är för att det är enkelt och billigt att administrera dem, inte för att de är särskilt bra på att mäta g.

Och nej, jag fick inte ett lågt resultat på FRT, så det är inte av den orsaken jag är skeptisk till det.

Ravens liknande matriser mäter flytande intelligens (Gf alltså), ordförståelse osv mäter kristalliserad intelligens (Gc) och det är tämligen meningslöst att testa för när det är flytande intelligens man är intresserad av, WAIS osv mäter både och men det är som sagt icke givande för ändamålet.
Gf är ungefär konstant hela livet efter att hjärnan slutat utvecklas (runt 25 års ålder för de flesta).
Gc utvecklas och fortlöper förbättras resten av livet (dvs "memorering")

FRT är ett riktigt IQ test lika mycket som något annat, resultaten är också normerade vilket är referensen för inträde, dvs en deltagare som överstiger 2 standardavvikelser är välkommen som medlem.

Du fick helt enkelt inte ett resultat som räckte till och därför rantar du nu om att FRT inte är bra test.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2025-12-06 kl. 05:06.
Citera
2025-12-06, 16:05
Medlem
Citat:

Du fick helt enkelt inte ett resultat som räckte till och därför rantar du nu om att FRT inte är bra test.
Svenska? Ett bra test heter det.

Man är givetvis intresserad av att testa g och inte endast fluid IQ. Det är inte heller ett fullständigt test av flytande intelligens ens...
Det är ju rätt många delar i WAIS och flera av dem testar fluid IQ.

Det har också visat sig att personer med olika neuropsykologiska avvikelser ofta får runt 20-25 poäng högre på matristest än riktiga test som WAIS. RAPM är åtminstone ett test som är väletablerat, FRT används väl enbart av Mensa och det finns i stort sett ingen forskning på det.

Korrelationen med g är kanske runt 0.75 medan WAIS mfl. ligger på över 0.9.

135+ på FRT, men inga seriösa psykologer använder enbart ett test som FRT för att utvärdera intelligens.
Senast redigerad av Redenbom 2025-12-06 kl. 16:11.
Citera
2025-12-06, 20:38
Medlem
Citat:
Svenska? Ett bra test heter det.

Man är givetvis intresserad av att testa g och inte endast fluid IQ. Det är inte heller ett fullständigt test av flytande intelligens ens...
Det är ju rätt många delar i WAIS och flera av dem testar fluid IQ.

Det har också visat sig att personer med olika neuropsykologiska avvikelser ofta får runt 20-25 poäng högre på matristest än riktiga test som WAIS. RAPM är åtminstone ett test som är väletablerat, FRT används väl enbart av Mensa och det finns i stort sett ingen forskning på det.

Och återigen eftersom det inte verkar gå in, ”IQ organisationer” är primärt intresserade av Gf och därför har de noll intresse av en komplett G profil, Gc kan du som sagt träna och det är inte vad som används som inträdesgräns… sen finns det absolut korrelationer mellan högt Gf och högt Gc men återigen totalt ointressant och inte vad normeringen baseras på.

FRT används kliniskt i flera länder så att rata det för att du inte kvalificerar är löjligt.

Korrelationen med g är kanske runt 0.75 medan WAIS mfl. ligger på över 0.9.

135+ på FRT, men inga seriösa psykologer använder enbart ett test som FRT för att utvärdera intelligens.

Som sagt det syns lång väg att du uppenbart inte skrev bra på FRT A och därför nu vill avfärda det med att det inte är ett fullgott test, trots det är godtaget som inträdesprov till både Mensa och Intertel.

Vad du effektivt säger är att Mensa och Intertel inte är seriösa organisationer, du får starta din egna organisation som du kan ha vilka kriterier du vill på, tråkigt för dig att du inte kvalade på det övervakade testet, du har ju alltid möjligheten att göra WAIS eller dyl på egen bekostad och sedan skicka in ditt resultat, alternativt kan du flytta till tex Kongo eller dyl och göra testet där så kanske ditt undermåttliga resultat räcker till normeringen i det landet.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2025-12-06 kl. 21:11.
Citera
2025-12-07, 10:59
Medlem
Citat:
Och återigen eftersom det inte verkar gå in, ”IQ organisationer” är primärt intresserade av Gf och därför har de noll intresse av en komplett G profil, Gc kan du som sagt träna och det är inte vad som används som inträdesgräns… sen finns det absolut korrelationer mellan högt Gf och högt Gc men återigen totalt ointressant och inte vad normeringen baseras på.
Det är du som uppenbarligen inte förstår att Gf och G är samma sak. RAPM, FRT mfl har måttlig korrelation med båda (eftersom det är samma sak...).
Jag har inte tagit upp Gc, fullständiga test har FLERA deltest som mäter Gf? Okej? Svårt att få in det?

Ja givetvis mäter FRT gf och g, men felmarginalen blir ganska stor.

Citat:
Som sagt det syns lång väg att du uppenbart inte skrev bra på FRT A och därför nu vill avfärda det med att det inte är ett fullgott test, trots det är godtaget som inträdesprov till både Mensa och Intertel.
Citat:
Vad du effektivt säger är att Mensa och Intertel inte är seriösa organisationer, du får starta din egna organisation som du kan ha vilka kriterier du vill på, tråkigt för dig att du inte kvalade på det övervakade testet, du har ju alltid möjligheten att göra WAIS eller dyl på egen bekostad och sedan skicka in ditt resultat, alternativt kan du flytta till tex Kongo eller dyl och göra testet där så kanske ditt undermåttliga resultat räcker till normeringen i det landet.
Menar du kanske undermåliga?
Tramsa inte så mkt, mitt resultat har inget med diskussionen att göra. Fortfarande "135 eller över".
Senast redigerad av Redenbom 2025-12-07 kl. 11:09.
Citera
2025-12-08, 01:16
Medlem
Citat:
Det är du som uppenbarligen inte förstår att Gf och G är samma sak. RAPM, FRT mfl har måttlig korrelation med båda (eftersom det är samma sak...).
Jag har inte tagit upp Gc, fullständiga test har FLERA deltest som mäter Gf? Okej? Svårt att få in det?

Ja givetvis mäter FRT gf och g, men felmarginalen blir ganska stor.

Menar du kanske undermåliga?
Tramsa inte så mkt, mitt resultat har inget med diskussionen att göra. Fortfarande "135 eller över".

Gf och G är inte samma sak, det hjälper om du vet vad du argumenterar om.

Du kan läsa om det här... Men kortfattat som jag skrev ovan. G = Gc + Gf.

Mensa och andra organisationer är intresserade av att fånga in individer med hög Gf, progressiva matriser är utmärkt för detta, det finns heller ingen vinst med att göra mer uttömmande tester eftersom det inte är förinlärd kunskap (Gc) som man letar efter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_and_crystallized_intelligence

Ditt resultat har väl i allra högsta grad med diskussionen att göra eftersom du tramsar om att FRT inte är "ett riktigt IQ test", men du kan ta denna diskussionen på Mensas forum eller facebook grupp i stället.

Felmarginalen är inte nämnvärt högre än andra tester, utöver det är det inget som säger att du presterar på toppnivå just den dag du skriver testet oavsett mätmetod eller test som används, så det går alltid diskutera om man mäter "rätt" osv, men nu är det så att FRT fungerar bra för detta och i och med normering så är det statistiska utfallet ungefär som förväntat.

Med dina 135+ eller mer så förväntar jag mig att du är medlem och kan ta diskussionen vidare på de officiella forumen i stället.
Citera
2025-12-08, 12:59
Medlem
Citat:
Gf och G är inte samma sak, det hjälper om du vet vad du argumenterar om.

Du kan läsa om det här... Men kortfattat som jag skrev ovan. G = Gc + Gf.

Mensa och andra organisationer är intresserade av att fånga in individer med hög Gf, progressiva matriser är utmärkt för detta, det finns heller ingen vinst med att göra mer uttömmande tester eftersom det inte är förinlärd kunskap (Gc) som man letar efter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_and_crystallized_intelligence
Jo jag vet att man kan göra den sortens faktoruppdelning men poängen är att det i stort sett är samma sak man mäter. Hela poängen med iq-test är att mäta g, det är korrelationen med g som ger ett test dess legitimitet. Om nu Mensa bara är intresserade av personer som fått över 130 på progressiva matriser varför accepterar tex amerikanska Mensa flera verbala test som SAT, GRE mm? Ditt resonemang håller inte.
Citat:
there is also some evidence that Gf is equivalent to the factor of general intelligence (g). This hypothesis is investigated by using LISREL to specify higher-order models in reanalyses of three sets of psychometric data from subjects 11, 13, and 15 years old, respectively. The three studies unanimously showed Gf to be equivalent with a general factor.
https://www.researchgate.net/publication/261693214_The_Hierarchical_Organization_of_Cogniti ve_Abilities_Restoring_General_Intelligence_Throug h_the_Use_of_Linear_Structural_Relations_LISREL
Citat:

Ditt resultat har väl i allra högsta grad med diskussionen att göra eftersom du tramsar om att FRT inte är "ett riktigt IQ test", men du kan ta denna diskussionen på Mensas forum eller facebook grupp i stället.
Blir argumenten bättre/sämre av att jag har ett visst uppmätt resultat? Nej jag är givetvis inte medlem.
Citat:
Felmarginalen är inte nämnvärt högre än andra tester, utöver det är det inget som säger att du presterar på toppnivå just den dag du skriver testet oavsett mätmetod eller test som används, så det går alltid diskutera om man mäter "rätt" osv, men nu är det så att FRT fungerar bra för detta och i och med normering så är det statistiska utfallet ungefär som förväntat.
Så ett test med 0.75 g-loading är lika exakt som ett som har 0.94? Det är stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in