Citat:
Ursprungligen postat av
Redenbom
Det är du som uppenbarligen inte förstår att Gf och G är samma sak. RAPM, FRT mfl har måttlig korrelation med båda (eftersom det är samma sak...).
Jag har inte tagit upp Gc, fullständiga test har FLERA deltest som mäter Gf? Okej? Svårt att få in det?
Ja givetvis mäter FRT gf och g, men felmarginalen blir ganska stor.
Menar du kanske undermåliga?
Tramsa inte så mkt, mitt resultat har inget med diskussionen att göra. Fortfarande "135 eller över".

Gf och G är inte samma sak, det hjälper om du vet vad du argumenterar om.
Du kan läsa om det här... Men kortfattat som jag skrev ovan. G = Gc + Gf.
Mensa och andra organisationer är intresserade av att fånga in individer med hög Gf, progressiva matriser är utmärkt för detta, det finns heller ingen vinst med att göra mer uttömmande tester eftersom det inte är förinlärd kunskap (Gc) som man letar efter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_and_crystallized_intelligence
Ditt resultat har väl i allra högsta grad med diskussionen att göra eftersom du tramsar om att FRT inte är "ett riktigt IQ test", men du kan ta denna diskussionen på Mensas forum eller facebook grupp i stället.
Felmarginalen är inte nämnvärt högre än andra tester, utöver det är det inget som säger att du presterar på toppnivå just den dag du skriver testet oavsett mätmetod eller test som används, så det går alltid diskutera om man mäter "rätt" osv, men nu är det så att FRT fungerar bra för detta och i och med normering så är det statistiska utfallet ungefär som förväntat.
Med dina 135+ eller mer så förväntar jag mig att du är medlem och kan ta diskussionen vidare på de officiella forumen i stället.