Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
"Provocerad" är ett hjärndött begrepp för idioter som ser för mycket teve. Ett liknande begrepp är "hat".
Jag ogillar att veganska produkter lyfts fram som ett ideal i den offentliga diskursen.
Orsaken till att jag ogillar det är att veganmat inte löser de samhälleliga och miljömässiga problem som den s.k. matindustrin givit upphov till.
Sakliga argument för detta gav jag i mitt första inlägg men jag upprepar dem här:
Industriprocessad snabbmat är ohälsosam till följd av att den dels är full av socker, salt och smakförstärkare. Samt att företagen bedriver forskning på hur man ska ladda maten med textur och aromer för att bli så tilltalande att äta som möjligt. Detta finns dokumenterat i ett flertal böcker. Drivkraften för detta är naturligtvis att företagen vill tjäna pengar så mer ondskefullt än så är inte deras bevekelsegrund. Resultatet är dock att ett stort antal människor överdoserar kalorier och blir feta.
I det samhällssystem som vi befinner oss kommer inte relevant kritik och alternativ till industrimaten att släppas genom. Utan bara förslag på åtgärder som lirar ihop med den befintliga industristrukturen kommer att spridas med hjälp av reklam- och propagandakanaler. En sådan lösning är just veganalternativen. För de multinationella företagen kan lika gärna - eller hellre - pumpa runt soja i sina processanläggningar. Det ger bara en större vinst i slutändan för Max än att behöva betala ett premium för "svenskt kött" som de länge marknadsfört sig på att saluföra.
Dessutom saknas vetenskapliga belägg för att rött kött skulle vara det minsta hälsofarligt - däremot i stort sett alla andra tillsatta ingredienser som serveras till köttet eller köttsubstitutet. Det som finns är vetenskapliga belägg för att processat kött som smörgåspålägg marginellt ökar risken för en viss cancertyp. Men trots att det i kvällspressen vid upprepade gånger påståtts att rött kött är ohälsosamt finns noll vetenskapligt stöd för detta.
/Johan
Du tycker det är fel av företag att ta fram produkter folk tycker om?
Kockar har väl försökt ta fram mat som folk gillar i evigheter, borde de fokusera på mat som folk accepterar men inte gillar? Mat utan kryddor?
Tack till TS för tipset, jag har provat phils Burgers variant på temat, den var god, ska bli spännande att jämföra.
Jag är lite gammaldags och vill helst ha burgare med bara en skiva gul lök och en skiva tomat som garnering. Jag får kolla om de kan ordna en sån på max med den nya köttvegetariska produkten