2019-05-26, 13:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Flera som provat? Vad tycker ni?
Har prövat vegetariska burgare och de börjar bli riktigt bra. Ännu saknas den där riktigt saftiga smaken som man får av kött men det är uppenbart att vegetariskt "kött" blir allt bättre och förmodligen kommer det om några år med den snabba utveckling som sker nu vara både bättre och godare än äkta varan.
Citera
2019-05-26, 13:39
Medlem
happilappis avatar
Hur mycket kostar den?

Det som är intressant är att dom veganska har mycket mer kalorier än vanliga burgarna. Man kan alltså få mer för pengarna, något jag trodde skulle vara tvärtom med veganska. (Se frukt och grönt etc)
Citera
2019-05-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Hur mycket kostar den?

Det som är intressant är att dom veganska har mycket mer kalorier än vanliga burgarna. Man kan alltså få mer för pengarna, något jag trodde skulle vara tvärtom med veganska. (Se frukt och grönt etc)

Nej, du får inte mer kalorier eller näring från en vegansk burgare eftersom biotillgängligheten är lägre.
Citera
2019-05-26, 14:45
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Nej, du får inte mer kalorier eller näring från en vegansk burgare eftersom biotillgängligheten är lägre.

Du måste missförstått. Jag läste på max hemsida att en vegansk burgare ger dig mycket mer kalorier än en "vanlig". Det är därför jag undrar hur mycket dyrare den är.

Det är MYCKET ovanligt att veganska alternativ ger dig mer kalorier per krona.
Citera
2019-05-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Du måste missförstått. Jag läste på max hemsida att en vegansk burgare ger dig mycket mer kalorier än en "vanlig". Det är därför jag undrar hur mycket dyrare den är.

Det är MYCKET ovanligt att veganska alternativ ger dig mer kalorier per krona.

Att man tillskriver någonting ett visst kalori-eller näringsvärde betyder inte att det är samma kalori-eller näringsvärde kroppen metaboliserar.

Det jag menar är att även om det vegetariska alternativet tillskrivs fler kalorier än det animaliska så är det inte omöjligt att kroppen faktiskt absorberar fler kalorier från det animaliska iallafall eftersom biotillgängligheten är högre
Citera
2019-05-26, 15:10
Medlem
Jopsiks avatar
Testade en tripple cheese med plant beef.
Smakmässigt överträffar den beyond meat och max gamla vegetariska imo.
Citera
2019-05-26, 16:49
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Testade en tripple cheese med plant beef.
Smakmässigt överträffar den beyond meat och max gamla vegetariska imo.

Jag håller med, smaken var schyst!
Citera
2019-05-26, 17:13
Medlem
Flugzeugs avatar
Testade en Spicy Avocado med Plant Beef samma dag som den släpptes då jag var väldigt nyfiken. Tyckte den var riktigt god och blev positivt överraskad över hur saftigt köttet var – och även över hur likt Max "riktiga" kött det är.

Här vill jag dock gärna nämna att jag aldrig varit ett stort fan av Max hamburgarkött eftersom att jag tycker det är för mjukt och texturlöst. Anledningen är väl att de inte kör med 100% nötkött utan bland annat har i potatis, potatismjöl och potatisfiber i köttet.

För att summera: god och rolig nyhet men osäker på om jag kommer köpa den igen istället för vanligt kött eller annan vego – i vegosortimentet tycker jag fortfarande att BBQ-sandwich är godast!
Citera
2019-05-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Jag är inte vegan eller vegetarian, tycker om mat rent allmänt. Gillar kött och gillar att att äta veg någon dag i veckan.

Provade max nya alternativ: plant beef och blev glatt överraskad. Tycker det smakade riktigt bra och "närmare" kött än någon annan produkt som försökt efterlikna kött. Kommer köpa den flera gånger.

Flera som provat? Vad tycker ni?

Kan tyvärr inte recensera den då Max har sunkat ner sig så mycket att jag inte vill handla där mer. Lågavlönade babbar i luckan som inte förstår vad man beställer och sen dåligt tillagade burgare och pommes.

Tror Max kommer få det tufft framöver. Deras existens var tidigare endast att de var bättre än ännu mer sunkiga MC och BK. Nu är de nere i samma nivå.
Citera
2019-05-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
"Provocerad" är ett hjärndött begrepp för idioter som ser för mycket teve. Ett liknande begrepp är "hat".

Jag ogillar att veganska produkter lyfts fram som ett ideal i den offentliga diskursen.

Orsaken till att jag ogillar det är att veganmat inte löser de samhälleliga och miljömässiga problem som den s.k. matindustrin givit upphov till.

Sakliga argument för detta gav jag i mitt första inlägg men jag upprepar dem här:

Industriprocessad snabbmat är ohälsosam till följd av att den dels är full av socker, salt och smakförstärkare. Samt att företagen bedriver forskning på hur man ska ladda maten med textur och aromer för att bli så tilltalande att äta som möjligt. Detta finns dokumenterat i ett flertal böcker. Drivkraften för detta är naturligtvis att företagen vill tjäna pengar så mer ondskefullt än så är inte deras bevekelsegrund. Resultatet är dock att ett stort antal människor överdoserar kalorier och blir feta.

I det samhällssystem som vi befinner oss kommer inte relevant kritik och alternativ till industrimaten att släppas genom. Utan bara förslag på åtgärder som lirar ihop med den befintliga industristrukturen kommer att spridas med hjälp av reklam- och propagandakanaler. En sådan lösning är just veganalternativen. För de multinationella företagen kan lika gärna - eller hellre - pumpa runt soja i sina processanläggningar. Det ger bara en större vinst i slutändan för Max än att behöva betala ett premium för "svenskt kött" som de länge marknadsfört sig på att saluföra.

Dessutom saknas vetenskapliga belägg för att rött kött skulle vara det minsta hälsofarligt - däremot i stort sett alla andra tillsatta ingredienser som serveras till köttet eller köttsubstitutet. Det som finns är vetenskapliga belägg för att processat kött som smörgåspålägg marginellt ökar risken för en viss cancertyp. Men trots att det i kvällspressen vid upprepade gånger påståtts att rött kött är ohälsosamt finns noll vetenskapligt stöd för detta.

/Johan

Du tycker det är fel av företag att ta fram produkter folk tycker om?

Kockar har väl försökt ta fram mat som folk gillar i evigheter, borde de fokusera på mat som folk accepterar men inte gillar? Mat utan kryddor?

Tack till TS för tipset, jag har provat phils Burgers variant på temat, den var god, ska bli spännande att jämföra.

Jag är lite gammaldags och vill helst ha burgare med bara en skiva gul lök och en skiva tomat som garnering. Jag får kolla om de kan ordna en sån på max med den nya köttvegetariska produkten
Citera
2019-05-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Observera att det är soja i den här produkten.

Det förklarar nog skräpföretaget Max:s entusiasm för denna trend då de slipper betala dyrt för kött utan kan importera billiga GMO- och besprutade soja- och andra växtbaserade produkter.

Som hjärndöda veganer tror är nyttigt och miljövänligt att stoppa i sig.

Smaken i den här typen av skräpmat uppnås helt med hjälp av salt, socker och artificiella aromer. Främst genom de olika tillbehören som picklade grönsaker och dressing som är sprängfyllda med socker och smakförstärkare.

/Johan
ganska säker på att max använde europiskt odlad soja på sin förra soja burgare.

Det är bara å mejla å fråga var sojan är odlad i deras nya burgare.

den giftiga Gmo soja kommer från Asien och från andra skräpländer som Argentina och usa som har förstört sina åkrar totalt.

är den europeiskt odlad så är de lugnt.
Citera
2019-05-26, 18:23
Medlem
KlappMungons avatar
När kan vi få köttätare något som ser ut som ponnies frites och smakar som ponnies frites men är gjort av animaliska råvaror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in