2009-12-10, 18:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är fortfarande inget nollsummespel. Mängden resurser är inget som är konstant. Tvärtom så är det så att ökad rikedom hos ett folk ökar lägstanivån också. Försöker man pressa ihop lönerna så stagnerar det hela och alla blir fattiga. Det torde historien ha lärt oss - iallafall vissa av oss...

Det är så kapitalister brukar förklara sin rikedom för att trösta sig själva.
Citera
2009-12-10, 19:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...varandes akademiker i det lönespannet, anser jag att jag fått det påtagligt bättre ekonomiskt. Jobbskatteavdraget har märkts så mycket att jag kunnat investera i utbildning för min del och avsätt medel för barns framtid i högre utsträckning.

Du gläder dig säkert extra mycket åt att din ökade levnadsstandard sker på bekostnad av sjuka och arbetslösa.
Citat:
Vi har väldigt få rika i Sverige, så det är närmast ointressant att jämföra med, ....

Din syn på saker och ting är alltid bakvänd. Vi har få rika i Sverige och det är ju därför det är så intressant. Denna lilla grupp har fått det rejält bättre under de senaste åren, även under lågkonjunkturen.
Frågan som borde ställas är ju hur deras ökade rikedom skall förklaras och motiveras!
Detta gäller även på global nivå. 6000 personer äger så mycket och har så mycket makt att de styr och påverkar allas liv.
Citera
2009-12-11, 00:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För det första är det inte 90% av de arbetsföra som ligger i lönespannet 25000 - 35000 utan ungefär hälften.

...beror på om man räknar före eller efter skatt, och före eller efter jobbskatteavdrag.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...satts-din-lon/

http://jobbskatteavdrag.se/

Citat:
Själv ligger jag över det lönespannet och därför har jag fått mer än dig. Rättvist eller hur?

Det är inte en fråga om moralitet utan om konsekvens. Du betalar mer i skatt än vad jag gör och därför det rimligt att Du får större effekt av jpobbskatteavdraget.

Citat:
De som inte har förmånen av att ha ett arbete har inte fått någon höjning utan tvärtom sänkning och det är väl också bra enligt dig?

Ett arbete är ingen förmån - det är vanligen inte av godhet som man har en anställning - utan en del i ett ekonomiskt utbyte. En part säljer sitt arbete och någon annan är beredd att betala för det. Den som är arbetslös har ännu inte lyckats övertala någon att betala för dennes arbete. Eftersom denne inte arbetar, och därmed inte heller betalat skatt på arbetsinkomster, så är det följdriktigt att något jobbskatteavdrag inte utgår.

Kanske har jag sagt det förr - statens uppgift är inte att i alla lägen belöna och prioritera de som presterar sämst.
Citera
2009-12-11, 00:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Det gör...

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du gläder dig säkert extra mycket åt att din ökade levnadsstandard sker på bekostnad av sjuka och arbetslösa.

...den inte. Arbetslösa, och jag kan mycket väl vara en del av dessa en dag, betalar ingen inkomstskatt på förvärvsinkomster, och således kan de inte heller uppmuntras till att arbeta mer genom ett jobbskatteavdrag. Skulle de får göra ett "a-kasseavdrag" skulle deras inkomst öka för att de inte arbetar, vilket så klart knappast skulle öka incitamenten för att skaffa ett jobb.

Citat:
Din syn på saker och ting är alltid bakvänd. Vi har få rika i Sverige och det är ju därför det är så intressant. Denna lilla grupp har fått det rejält bättre under de senaste åren, även under lågkonjunkturen.
Frågan som borde ställas är ju hur deras ökade rikedom skall förklaras och motiveras!
Detta gäller även på global nivå. 6000 personer äger så mycket och har så mycket makt att de styr och påverkar allas liv.

Förklaring är intressant, men varför skulle det behöva motiveras? Så länge deras inkomstökning sker lagligt ser jag inte att den som tjänar mycket pengar har något ansvar att förklara sig gentemot de som är mindre ekonomiskt lyckade. Varför skulle den fotbollsspelare som gör många mål, behöva ursäkta sig gentemot de som inte gör några mål alls? Varför tänker Du aldrig tvärtom att den som uppbär understöd från det allmänna skall behöva förklara sig för de som betalar de höga skatterna?
Citera
2009-12-11, 00:20
Medlem
Aakes avatar
Citat:
...beror på om man räknar före eller efter skatt, och före eller efter jobbskatteavdrag.

Det är inte en fråga om moralitet utan om konsekvens. Du betalar mer i skatt än vad jag gör och därför det rimligt att Du får större effekt av jpobbskatteavdraget.

Ett arbete är ingen förmån - det är vanligen inte av godhet som man har en anställning - utan en del i ett ekonomiskt utbyte. En part säljer sitt arbete och någon annan är beredd att betala för det. Den som är arbetslös har ännu inte lyckats övertala någon att betala för dennes arbete. Eftersom denne inte arbetar, och därmed inte heller betalat skatt på arbetsinkomster, så är det följdriktigt att något jobbskatteavdrag inte utgår.

Kanske har jag sagt det förr - statens uppgift är inte att i alla lägen belöna och prioritera de som presterar sämst.

Anser du att Börje Släpsko vid svarven presterar sämre än vanlige pappersvändare däruppe i Fjollträsk?
Citera
2009-12-11, 00:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Anser du att Börje Släpsko vid svarven presterar sämre än vanlige pappersvändare däruppe i Fjollträsk?

...alldeles för litet fakta för att kunna ta ställning till. Om Börje är yrkesutbildad, har erfarenhet och skicklighet så är han kanske ounbärlig för sin arbetsgivare, och sannolikt tjänar han då som metallare runt eller över 25000/mån. Det är det inte alla pappersvändare som gör, trots att många av dem har avancerad utbildning. Utan mer specifik fakta blir komparation bara spekulation.
Citera
2009-12-11, 00:41
Medlem
ej läst alla inlägg utan svar på topicen

Det är bra om det finns klyftor av rätt anledning.
Det är dåligt om det finns klyftor av FEL anledning.

Om man ser till vad som hänt under krisen samt en del innan.
  • Villaägare (även bostadsrätter) var rätt stora vinnare när alliansen tog över. Förstår jag rätt så var det i huvudsak ett krav från kristdemokraterna. Kanske inte så bra teknik för att öka klyftor på men möjligen var det tvunget för att vinna valet.
  • Konjukturen gick bra och folk förhandlade till sig rätt ok löner
  • Skatt sänktes, bra sätt och skapa klyftor för eftersom det är bra när det lönar sig och arbeta
  • Så kom krisen... Panik och massor som blev uppsagda, framförallt de som har svag förankring på arbetsmarknaden. Ungdomar är stora förlorare
  • Riksbanken dopar hela ekonomin med extremt låga räntor och pumpar ut pengar, tanke är att företag skall låna vilket de inte gör, de sparar sig igenom krisen. Däremot lånar privatpersoner och villor stiger samtidigt som boendekostanden sjunker otroligt mycket
  • Vad som hänt är alltså att husägare/bostadsrättsägare fått det VÄLDIGT bra. Inte så mycket på grund av arbete utan deras boende stiger eller i vart fall ligger kvar. Dessutom är det oftast dessa som behåller sina jobb med alla skattesänkningar.
  • De som fick kicken var de som kanske inte skaffat sig boende eller är helt nya på marknaden, bor dåligt. De har väldigt svårt och få nytt jobb, bidragen ligger kvar eller sänks.
  • Det har blivit en orimligt stor klyfta mellan de som har jobb och skaffat sig bra boende mot de som inte har jobb och inte är inne på bostadsmarknaden. Den klyftan är INTE bra.

Begriper inte riktigt att alliansen inte fattar detta för jag tror till och med de som har jobb och boende idag skäms över hur jävla gott ställt man har det när andra har riktiga problem.
Citera
2009-12-11, 00:46
Medlem
Läkare har högst lön idag

Den yrkeskår som har högst lön är läkare, problemet med att de har så hög lön är att det konsekvent utbildats för få läkare. ALLA får jobb, ingen utslagning alls. Där med kan vilken idiotläkare som helst utföra yrket.

Den typen av löneökning är mycket skadlig, det måste finnas konkurrens

Den sjuka vården:
http://svtplay.se/v/1667770/uppdrag_...ng/del_1_av_16
http://svtplay.se/v/1676292/uppdrag_...ng/del_2_av_16
Citera
2009-12-11, 05:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Enligt SCBs statestik är medellönen för hela riket mellan 25000 och 26000 undantaget Stockholm som är ca 30000. Hur kan du då få det till att 90% har en lön mellan mellan 25000 och 35000 kr?
Citera
2009-12-11, 07:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Tror inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Enligt SCBs statestik är medellönen för hela riket mellan 25000 och 26000 undantaget Stockholm som är ca 30000. Hur kan du då få det till att 90% har en lön mellan mellan 25000 och 35000 kr?

...att jag påstår det, utan att 90% ligger i ett hoppressat lönespann. Det var nog någon annan som diskuterade spannet 25000-35000. Min poäng är att skillnaden mellan 90% av de heltidsarbetande är så liten att lönen som incitament för ytterligare ansträngning är allt för låg. Därför är olika tekniker för att komma undan skatt den största inkomstförstärkning man kan skaffa sig. En del tekniker är lagliga, som t ex att skaffa företag och F-skattsedel, medan andra är mer tvivelaktiga: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3300124
Citera
2009-12-11, 07:49
Medlem
Nu har jag inte läst alla inlägg men det är väl många rika som bara sparar massa pengar på bankkonton? Hur menar ni att det skulle vara bra för ekonomin med massa pengar som bara ligger på hög? Med låginkomsttagare så vet man ju garanterat att alla deras pengar går direkt tillbaka in i ekonomin för att de måste handla livsmedel kläder och annat.
Citera
2009-12-11, 07:52
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skincare
Nu har jag inte läst alla inlägg men det är väl många rika som bara sparar massa pengar på bankkonton? Hur menar ni att det skulle vara bra för ekonomin med massa pengar som bara ligger på hög?

Pengar som sätts in på banken läggs inte på hög, dom pengarna lånas ut och hamnar således direkt i omlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in