2008-10-20, 22:48
Medlem
ubersantas avatar
Jag svarar för mig själv

Oftast låser jag trådar när det är samma misstag som man sett 100x förr. Mitt bästa exempel är forumet "Länktips" som är till för just länktips och inte en allmän avstjälpningsplats för länkar till roliga videoklipp. För roliga videoklipp har vi ett utmärkt forum som heter "humorlänkar".

Jag har en begränsad tid på dygnet och det tar längre tid att flytta på en tråd än att låsa den.

Om tråden är välstartad och innehåller en intressant frågeställning så skickar jag den vidare.

Det märks att många här är uppväxta i sosse-Sverige där vi förväntar oss att alla andra skall göra jobbet åt oss. Så mitt motsvar är: om ni som klagar nu tycker att det är ett "lätt jobb" att flytta en tråd istället för att låsa den så kontrar jag med "det är lätt att kopiera trådstarten i en låst tråd och posta den i rätt forum (och ännu lättare att posta i rätt forum till att börja med)"
Citera
2008-10-21, 20:04
Medlem
Läskigs avatar
Tycker det är bra att man låser, vissa användare är notoriska felpostare, om de någon gång ska lära sig så går det inte att moderatorerna agerar dagisfröken i varenda tråd. tycker man som användare att en tråd är tillräckligt intressant för att få vara kvar så får man nog allt se till att på egen hand söka upp en forumdel som passar.
Citera
2008-10-21, 20:38
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Jag svarar för mig själv

Oftast låser jag trådar när det är samma misstag som man sett 100x förr. Mitt bästa exempel är forumet "Länktips" som är till för just länktips och inte en allmän avstjälpningsplats för länkar till roliga videoklipp. För roliga videoklipp har vi ett utmärkt forum som heter "humorlänkar".

Jag har en begränsad tid på dygnet och det tar längre tid att flytta på en tråd än att låsa den.

Om tråden är välstartad och innehåller en intressant frågeställning så skickar jag den vidare.

Det märks att många här är uppväxta i sosse-Sverige där vi förväntar oss att alla andra skall göra jobbet åt oss. Så mitt motsvar är: om ni som klagar nu tycker att det är ett "lätt jobb" att flytta en tråd istället för att låsa den så kontrar jag med "det är lätt att kopiera trådstarten i en låst tråd och posta den i rätt forum (och ännu lättare att posta i rätt forum till att börja med)"

Självklart så ska inte lathet eller dumhet belönas. Men att låsa hjälper knappast.
Flytta tråden, skriv vad det är för fel i ett inlägg och om samma person upprepar misstaget dela ut en varning och om han ändock fortsätter så ge honom en ban.
Och nej, jag tror alla som har lite sunt förnuft på denna sidan förstår att det är ett privilegium att få vara här, ingen rätt. Men är man mod så tycker jag man ska göra jobbet rätt, inte bara det lättaste.
(Och som sagt, begränsad tid är ju rätt mupp då det faktiskt inte ska ta mer än 5 sekunder extra att flytta en tråd istället för att låsa den)

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur svårt är det att först leta upp lämpligt forum, och sen söka i detta då?

Moderatorerna är inga dagistanter..

Skulle alla klara av detta skulle vi inte behöva låsa några trådar öht pga denna anledning

Ibland är det väldigt kinkigt med vart saker passar då det kan passa in i flera olika forumsdelar, och om moden tycker att det passar snäppet bättre i en annan del så är det inte så lätt att veta i förväg.
Och nej, alla klarar inte av detta, men förklara då för dom vad dom gör för fel, och straffa de EFTER det.
Citera
2008-10-21, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag flyttade väldigt sällan trådar, men undantag för sådana som hamnade i fel subforum, t.ex. Databaser -> PHP, Spel -> Retro osv. Det är bara att se till att posta rätt från början, så svårt är det inte. Varför ska moderatorerna göra jobbet användarna inte orkar med?

ojn, vad hände med dig? Varför är du inte moderator längre?
Citera
2008-10-21, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Jag svarar för mig själv

Men ska man inte ta ett ansvar som mod..? Jag menar det är ju därför man är mod?
Citera
2008-10-21, 22:08
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kom gärna med något exempel, själv flyttar jag trådar titt som tätt tycker jag. Men det kan också ha med trådens utformning att göra, den kanske inte var "värd" en flytt pga dålig formulering/innehåll etc...
Tror knappast han menade dig, Oddball, du är iaf en av dom mest seriösa modsen på FB. Finns förbanne mig inget att klaga på i ditt fall.

Vissa kan nog få för sig att detta är fjäsk, det är det inte, bara ett naket konstaterande att här finns riktigt bra moderatorer, och att Oddis är en av dom.
Citera
2008-10-22, 00:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontBeAretard
ojn, vad hände med dig? Varför är du inte moderator längre?
Det är ojn visst.

OnT: Det där med att avstå ifrån sammanslagning av trådar för att en omständig koll visat att respektives inlägg skulle hamna i alltför förvirrande fläta ger ett kuriöst infall, nämligen ett argument för att alltid citera det inlägg man svarar på – i förekommande syfte. Men det måste i så fall till att alltid citera, vilket ju kostar mer än det smakar.
Citera
2008-10-22, 14:22
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Självklart så ska inte lathet eller dumhet belönas. Men att låsa hjälper knappast.
Flytta tråden, skriv vad det är för fel i ett inlägg och om samma person upprepar misstaget dela ut en varning och om han ändock fortsätter så ge honom en ban.
Och nej, jag tror alla som har lite sunt förnuft på denna sidan förstår att det är ett privilegium att få vara här, ingen rätt. Men är man mod så tycker jag man ska göra jobbet rätt, inte bara det lättaste.
(Och som sagt, begränsad tid är ju rätt mupp då det faktiskt inte ska ta mer än 5 sekunder extra att flytta en tråd istället för att låsa den)

Varför tycker du att jag skall ta 5 sekunder av min tid för att flytta en tråd som någon har postat fel? Jag kräver att användare själva tar 5 sekunder extra av sin tid för att se till att man postar rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av DontBeAretard
Men ska man inte ta ett ansvar som mod..? Jag menar det är ju därför man är mod?

Vilket ansvar anser du att det är?

Du vet att DU som användare har ett ansvar att följa regler. Detta innebär att göra 5 sekunders bakgrundskontroll att dels se till att din fråga inte redan behandlas i en befintlig tråd, dels att se till att du postar din tråd i rätt forum.

För att summera: Det är erat ansvar som användare att se till att posta i rätt forum, och att se till att det inte finns en befintlig tråd. Innan ni börjar gnälla om att jag som mod inte tar "5 sekunder extra" för att flytta en tråd tycker jag du skall tänka efter att jag kanske måste ta "5 sekunder extra" en massa gånger per dag, medan för dig som användare så tar det bara "5 sekunder extra" att se till att posta i rätt forum en gång - när ni skriver tråden.

Sorry, men jag är inte er mamma, och jag tycker det är beklagligt att ni anser det vara andras ansvar att rätta till era misstag.

Jag flyttar trådar när jag anser att det behövs, men låser även många trådar när jag anser att det behövs. Ta en titt inne på underforumet "Länktips" så kan ni se vilka trådar jag har låst, och vilka jag har flyttat. Märk dock att de flyttade försvinner efter 3 dagar.
Senast redigerad av ubersanta 2008-10-22 kl. 14:27.
Citera
2010-12-16, 23:24
Medlem
BenAsslicks avatar
Varför låser mods trådar som borde flyttas?

Har sett det här lite här och var (få mig inte att leta fler trådar än den jag postat längre ner, är full och tänker inte böka mig igenom söken nu), mods hittar en tråd som ligger i fel forum, men istället för att skicka den till stället den här hemma så säger dom bara "tyvärr" och stänger tråden.

Varför?

Folk kommer ju bara skapa en ny tråd i vad dom antar är rätt forum, och då sitter FB där med två trådar som handlar om samma sak!

Exempel på vad jag menar :

https://www.flashback.org/p27620119
Tråden vart låst, fem minuter senare poppar denna tråd upp :
https://www.flashback.org/p27620430

hade det inte varit bättre att bara slunga över tråden till rätt forum direkt istället? så slipper man flera trådar, man har diskussionen i en o samma tråd och det blir mindre skit som poppar upp om man skulle söka på någonting liknande..
Citera
2010-12-16, 23:27
Medlem
De brukar inte låsa tråden, utan snarare flytta den till papperskorgen. Anledningen till att MOD gör detta är förmodligen för att personen i fråga ska lära sig att posta i rätt sektion och inte få allt serverat på ett silverfat...

Jag antar att det låter som en rimlig förklaring.
Citera
2010-12-16, 23:27
Medlem
ShineCitys avatar
Därför att folk som lägger trådar fel är tröga människor, som inte borde få skriva på FB alls.

Förhoppningsvis lär dom sig att tänka om moderatorena inte curlar deras misslyckade ursäkter till trådstarter.
Citera
2010-12-16, 23:29
Medlem
ojns avatar
Moderatorernas jobb är inte att flytta (uppenbart) felplacerade trådar rätt. Att varje gång flytta dessa trådar är att säga till användarna "Nejdå, du behöver inte tänka efter innan du postar, vi fixar ändå alla fel du gör åt dig."

Edit Inte först på bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in