2010-12-17, 00:11
Medlem
ischs avatar
Saker som är felpostat i denna delen av forumet slänger jag direkt. Det finns inget mer än ren lathet som får folk att posta trådar om träning, matlagning eller bögsex i ett metaforum för flashback.
Citera
2010-12-17, 08:58
Medlem
Pranchas avatar
Jag brukar göra en bedömning - har personen försökt anstränga sig för att utforma en bra trådstart och placera denna rätt? I sådant fall kan jag tänka mig en flytt om den hamnat lite snett.

Är det ren lathet (exempelvis inte läst den klistrade tråden) så blir det papperskorgen, för det mesta.
Citera
2011-01-09, 15:26
Medlem
DIEXELs avatar
Flashback har policy att hellre låsa trådar än att flytta till rätt forum?

Jag börjar bli mer och mer irriterad på att Flashback verkar ha en policy där mods hellre låser trådar istället för att att flytta dom om det är så till rätt forum så att diskussionen hålls vid liv.

Ett bra exempel är tråden "Kongressledamoten skjuten i USA" i "Politik - Utrikes" som moderator "vf" gjorde att skriva följande: "Ingen utrikespolitisk frågeställning. *Klick*/Mod" och sen låstes tråden. Men varför skickar man inte hellre till rätt forum som bör vara "Aktuella brott och kriminalfall" så att man kan fortsätta diskutera det som det har redan diskuterats om och det kommande efterspelet i den aktuella tråden.

Jag själv är admin för ett annat forum och där har vi policyn att skicka till rätt forum eller sammanfoga med en annan tråd om det är möjligt är första, andra, tredje och fjärde prioritet.

PS. Det här ingen kritik mot någon specifik moderator utan en mer allmän frågeställning rörande det aktuella ämnet.
Citera
2011-01-09, 15:29
Medlem
Jinglers avatar
Håller absolut med dig. Känns oerhört tråkigt när en diskussion tagit vild fart och så låses tråden för felplacering. Det är inte alltid så lätt att veta vilken forumdel man ska posta sina trådar i.
Citera
2011-01-09, 15:30
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jag håller med. Korrekta trådar med diskussionsunderlag: flytta > låsa/papperskorga
Citera
2011-01-09, 15:33
Bannlyst
Jag håller med, ibland kan det vara svårt att sätta allt i rätt ställe

/Reccz
Citera
2011-01-09, 15:35
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Har väl en korrelation mellan hur mycket man har att göra.

Sedan så tror jag att mycket vikt sätts på innehållet i tråden isig. Om TS i tråden skrivit en eller två rader om inget d.v.s. gjort en värdelös trådstart, så finns det väl mindre anledning till att flytta skit från ett forum till ett annat.

Men om den som RP:ar slänger med en länk till den tråd som den nya hör till eller det forum som den skall till, så har i alla fall inte jag vid RP:ande märkt att det inte skulle flyttas dit, om det nu är rätt länk som de fått av en. Och med rätt länk syftar jag till att mod håller med dig om att det du länkar till är det rätta nya hemmet för tråden.

Man kan som användare hjälpa till rätt mycke genom att söka upp de trådar som redan diskuterar ämnet och slänga upp länken i RPt.

Men ibland så håller jag verkligen med dig. Finns vissa trådar som enligt mig uppenbarligen borde ha flyttats, men låsts istället. Men om det nu inte står i Mods arbetsbeskrivning att de måste flytta trådar så gör ju de inte något fel... då blir det väl en fråga att ta med admin i så fall. Om att få tillstånd en förändring så att säga.

Men är det verkligen ett så utbrett problem?
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-01-09 kl. 15:37.
Citera
2011-01-09, 16:08
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Har väl en korrelation mellan hur mycket man har att göra.

Sedan så tror jag att mycket vikt sätts på innehållet i tråden isig. Om TS i tråden skrivit en eller två rader om inget d.v.s. gjort en värdelös trådstart, så finns det väl mindre anledning till att flytta skit från ett forum till ett annat.

Men om den som RP:ar slänger med en länk till den tråd som den nya hör till eller det forum som den skall till, så har i alla fall inte jag vid RP:ande märkt att det inte skulle flyttas dit, om det nu är rätt länk som de fått av en. Och med rätt länk syftar jag till att mod håller med dig om att det du länkar till är det rätta nya hemmet för tråden.

Man kan som användare hjälpa till rätt mycke genom att söka upp de trådar som redan diskuterar ämnet och slänga upp länken i RPt.

Men ibland så håller jag verkligen med dig. Finns vissa trådar som enligt mig uppenbarligen borde ha flyttats, men låsts istället. Men om det nu inte står i Mods arbetsbeskrivning att de måste flytta trådar så gör ju de inte något fel... då blir det väl en fråga att ta med admin i så fall. Om att få tillstånd en förändring så att säga.

Men är det verkligen ett så utbrett problem?

Bra inlägg. Kan bara +1a på det du säger, det är helt ovärderligt med duktiga medlemmar som skickat RP där de t ex länkar till trådar som tar upp ämnet eller direkt pekar en mot rätt forum som tråden bör ligga i. Då behöver man bara verifiera att informationen är korrekt innan man utför åtgärden istället för att göra hela jobbet själv. Det handlar inte om lathet utan snarare att det spar mycket tid när man har stora mängder arbete att göra på forumet vilket i längden leder till att vi har mer resurser att sätta in där de behövs -> bättre för forumet.

Vad gäller TS så är en vild gissning att du är admin för ett mycket mindre forum än Flashback? Jag har också varit admin/moderator på mindre forum och där finns möjligheten att lägga mer kraft på en dylik policy, något som är svårare vad gäller ett så stort forum som Flashback.
Citera
2011-01-09, 16:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Bra inlägg. Kan bara +1a på det du säger, det är helt ovärderligt med duktiga medlemmar som skickat RP där de t ex länkar till trådar som tar upp ämnet eller direkt pekar en mot rätt forum som tråden bör ligga i. Då behöver man bara verifiera att informationen är korrekt innan man utför åtgärden istället för att göra hela jobbet själv. Det handlar inte om lathet utan snarare att det spar mycket tid när man har stora mängder arbete att göra på forumet vilket i längden leder till att vi har mer resurser att sätta in där de behövs -> bättre för forumet.

Vad gäller TS så är en vild gissning att du är admin för ett mycket mindre forum än Flashback? Jag har också varit admin/moderator på mindre forum och där finns möjligheten att lägga mer kraft på en dylik policy, något som är svårare vad gäller ett så stort forum som Flashback.

Är ration moderator per inlägg så mycket mindre på ett mindre forum?

Om det nu främjar Flashback kanske det är dags att skaffa fler moderatorer.
Citera
2011-01-09, 16:18
Medlem
SilentBleedings avatar
Min farsa hade en fråga ang om sin bil, självklart som datorsnillet han är så placerar han tråden fel, och mods låser den och ger mig en varning.. Varför inte bara flytta den åt mig?
Citera
2011-01-09, 16:21
Medlem
Hibernaculums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentBleeding
Min farsa hade en fråga ang om sin bil, självklart som datorsnillet han är så placerar han tråden fel, och mods låser den och ger mig en varning.. Varför inte bara flytta den åt mig?

Tror det är relativt svårt för moderationerna att kommentera specifika fall, denna tråden handlar mer om Flashbacks policy ang flyttning utav trådar istället för att förflytta dem till dess korrekta plats.
Citera
2011-01-09, 16:33
Medlem
Vad jag inte förstår är varför vf citerar det inlägg han gör i sin låsning:
https://www.flashback.org/sp28099982

När detta är trådstarten:
https://www.flashback.org/sp28088377

Givetvis låser man inte en tråd som växt till 17 sidor sedan starten utan den flyttar man till passande forumsdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in