Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-24, 22:38
  #181
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErasmusMontanus
Det blir lite ointressant att spekulera om man vet "allt" och ingen mer inside information finns att dela. Jag har ju inget med Eive att göra även om han valde ett coolt alias... Det som många vill göra gällande är att det var en rödvinsvänster med några gåsleverprolitärer som hittade en "riktig" terrorist som kunde förkroppsliga kampen... Men sanningen är väl någonstans mitt emellan, dock var gruppen kring Körcher verkliga och planerna likaså. Även uppsåtet till kidnappning etc bedömdes även av domstol vara uppfyllt av hans medhjälpare (vad det nu kan vara värt i ljuset av många andra fällande domar som i efterhand varit felaktiga).

Den som är intresserad kan ju boka en tid hos Sthlms statsarkiv, begära fram hela förundersökningen, ta en dag mellan 8-16 och läsa igenom en del av svensk samtidshistoria som får mycket i romanväg att förblekna.....

Jag håller med! Vi har fått namnen men inte så mycket mer tyvärr. Det hade varit otroligt intressant med lite "insideinformation" som berättar mer om dessa jönsar!
Förundersökningen hade varit väldigt intressant att få läsa men med tanke på att endast rättegångshandlingarna upptar 20 kartonger i arkivet så betvivlar jag att vi någonsin kommer att få se den. Än mindre läsa den på 8 timmar
Citera
2009-06-28, 17:17
  #182
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Namnguide till Dan Hanséns & Jens Nordqvists Kommando Holger Meins

I Dan Hanséns och Jens Nordqvists Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassadens och Operation Leo (2005), förekommer istället för de svensk aktörernas riktiga namn ett antal pseudonymer. Undantaget är namnet på Kröchers flickvän Anna Karin Lindgren, som på egen begäran har behållit sitt riktiga förnamn. De utländska aktörerna går under sina egna fullständiga namn.

Med hjälp av de uppgifter som framkommit i den här tråden kan man koppla ihop pseudonymerna med personernas riktiga namn. Listan får ses som preliminär, eftersom den kan vara felaktig eller ofullständig på någon punkt. Hjälp gärna till och räta ut eventuella missförstånd och med att fylla i luckor.
Här nedan är medtaget även de utländska namnen, som alltså redan finns utskrivna i boken.

Personerna är i den ordning de uppträder i texten:

1 Norbert Kröcher. Västtysk anarkist och medlem av 2.Junirörelsen. Utvisad utan rättegång enligt terroristlagen. Efter lång rättegång tillsammans med Manfred Adomeit dömd 1981 i Västtyskland till elva års fängelse.

2 Anna-Karin = Anna-Karin Lindgren. Kröchers flickvän. Dömd till två års fängelse.

3 Göran = Lennart Warring, tvehågsen terrorist, dömd till fyra och ett halvt års fängelse.

4 Maria = Pia Laskar, feminist och anarkist redan då, senare redaktör till boken Anarkafeminism, dömd till tre års fängelse.

5 Tom = ? kompis till Lennart Warring, inblandad i det misslyckade sprängdådet mot Spain Tours på Drottninggatan 65, den 11 september 1975.

6 Armando Gonsales Carillo, mexikansk revolutionär, utvisad utan rättegång till Kuba enligt terroristlagen. Man eller pojkvän till Maria Cristina Fuentes Correa.

7 Maria Cristina Fuentes Correa, chilensk revolutionär, utvisad utan rättegång enligt terroristlagen till Kuba. Fru eller flickvän till Armando Gonsales Carillo.

8 Eva-Stina = ? studentska som sammanbodde med Tomas Okusono Martinez. Hon utgjorde en koppling mellan ambassadockupationen och kretsen kring Kröcher. Ändå är det fullt möjligt att hon inte hade med någondera att göra!

9 Tomás Okusono Martinez, mexikan av japapanskt ursprung, utvisades utan rättegång enligt terroristlagen.

10 Veronika = Viveka Monti, gammal vän till Lennart Warring som hade studerat spanska, kunde därför fungera som tolk. Flickvän till Manfred Adomeit. Frikänd.

11 Günther = Rüdiger Hesch, ursprungligen från Österrike. Dömd till dagsböter.

12 Gunnar = Eive Tungstedt, jurist på Stockholms flyktingråd, den ansvarige för anskaffandet av sprängmedel och vapen. Dömd till sex månaders fängelse.

13 Gunilla = Lena Sundin, narkossköterska på Sabbatsberg, botade (?) Kröcher från gonorré. Frikänd från anklagelsen att ha planerat att levera narkosmedel för Anna-Greta Leijons kidnappning.

14 Eva = Karin Lingtorp Andersson, hade lägenhet på Österlånggatan. Frikänd.

15 Hugo = Karl Gretzer, sammanbodde med Karin Lingtorp Andersson. Dömd till tre månaders fängelse.

16 Alan Hunter, engelsman, fixare på Stockholms flyktingråd, utvisades utan rättegång enligt terroristlagen.

17 Malin = Katarina Motzi Ekelöf, Kröchers andra svenska flickvän. Dömd till två års fängelse.

18 Manfred Adomeit, västtysk, liksom Kröcher med bakgrund i den anarkistiska 2.junirörelsen. Utvisad utan rättegång enligt terroristlagen, efter lång rättegång, tillsammans med Kröcher dömd 1981 i Västtyskland till sex års fängelse.

19 Svante = Hans Dahlström, kontakt till Eive Tungstedt med byggfirma. Dom ?

20 Torsten = Sven Dahlström, kontakt till Eive Tungstedt, ordnade fram sprängmedel. Villkorlig dom.

Den berömvärda och läsvärda boken Kommando Holger Meins finns tillgänglig i pocket. Rekommenderas.
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2009-06-28 kl. 17:35.
Citera
2009-06-28, 17:29
  #183
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det har diskuterats här om rättegången togs både i tingsrätt och hovrätt. Svaret är ja. Uppgifterna om det finns i boken Kommando Holger Meins.

Rättegången i tingsrätten inleddes den 8 augusti 1977. Åtalade stod 16 svenskar och utlänningar. Domen kom den 31 januari 1978.

På försommaren 1978 togs målet upp av Svea Hovrätt. Domen kom den 29 juni 1978. Överlag skärptes straffen något.

Allt material finns samlat i "Dom DB 51/78, Stockholms tingsrätt (1978).
Citera
2009-06-28, 20:29
  #184
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
5 Tom = ? kompis till Lennart Warring, inblandad i det misslyckade sprängdådet mot Spain Tours på Drottninggatan 65, den 11 september 1975.

19 Svante = Hans Dahlström, kontakt till Eive Tungstedt med byggfirma. Dom ?
.

Tom= Detta kan vara en viss Lennart Stark eller en viss Leif Kjellberg. Just vad denna Leif gör idag vore mycket intressant att få veta..

Hans fick fängelse. Vet dock inte hur länge, ska höra efter!

Sen har vi en Ted Bergström som fick fängelse med.
__________________
Senast redigerad av måns 2009-06-28 kl. 20:43.
Citera
2009-06-28, 21:16
  #185
Avstängd
Classiques avatar
Eive Tungstedt har lagt ned sina jordiska verktyg, eller ställt in lagboken för gott... Konstigt att i runan nämns inget om Operation Leo.



OT: Den Dag Öhrlund som undertecknat runan, kan det vara samme Dag Öhrlund som var redaktör för kulturtidskriften Cats? Kulturtidskriften Cats fanns ju på alla logement på 80- och 90-talet.
Citera
2009-06-28, 21:29
  #186
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Eive Tungstedt har lagt ned sina jordiska verktyg, eller ställt in lagboken för gott... Konstigt att i runan nämns inget om Operation Leo.

OT: Den Dag Öhrlund som undertecknat runan, kan det vara samme Dag Öhrlund som var redaktör för kulturtidskriften Cats? Kulturtidskriften Cats fanns ju på alla logement på 80- och 90-talet.

Det är också lite konstigt att det inte någonstans alls står exakt hur och var han utbildade sig till jurist. Jävla bondfångare!
Nåja, då var den pellejönsen borta ur bilden. Laskar vet vi vad hon gör(brrrr), likaså vet vi att Kröcher mest dricker bira och flummar runt på diverse kulturfestivaler i Berlin. (Någon som mailat honom än förresten?)
Men vad gör resten av dessa tuffingar?
Citera
2009-06-28, 21:54
  #187
Avstängd
Classiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhopp
Vilka kända svenskar deltog i planeringen av kidnappningen av Anna-Greta Leijon på 70-talet?
Det är mycket hysch-hysch och hemligstämplar här. Har sökt här och på övriga nätet men bara hittat namnet på hans svenska sambo och Juan Fonseca(möjligen oskyldigt anklagad). Annars nämns bara att en mycket känd skådespelare , en "rockstjärna" och en Vd för ett storföretag finns med i kretsen runt Norbert Kröcher.
Jag är mycket förundrad över att dom inte namnges nånstans.
Vad gäller skådespelaren bör det vara ngn som jobbade på teater 9 på sjuttiotalet. Mest intressant är naturligtvis vem VD:n är. Vi talar ju
om terrorverksamhet.
Ingen som vet ngt?

Fan att jag inte har upptäckt denna tråd tidigare. Sagde skådespelare träffade jag på krogen i mitten/slutet på 90-talet. Tyvärr kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad han heter (det säger väl en del om hur "känd" han är). Det enda jag minns är att han hade ett finskt efternamn, typ Rantamaa eller nåt sånt, och jobbade på Stockholms Stadsteater. Jag har ett diffust minne av att han kan ha hetat Mikael i förnamn.

Skådisen var vid tillfället ganska aprak och berättade öppenhjärtigt hur han häktats (anhållits?) i samband med Kröcher-tillslaget, men påpekade också mycket noga att han var oskyldig. Dock vidgick han att han hade känt Norbert Kröcher under dennes vistelse i Stockholm.
Citera
2009-06-28, 22:34
  #188
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Fan att jag inte har upptäckt denna tråd tidigare. Sagde skådespelare träffade jag på krogen i mitten/slutet på 90-talet. Tyvärr kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad han heter (det säger väl en del om hur "känd" han är). Det enda jag minns är att han hade ett finskt efternamn, typ Rantamaa eller nåt sånt, och jobbade på Stockholms Stadsteater. Jag har ett diffust minne av att han kan ha hetat Mikael i förnamn.

Skådisen var vid tillfället ganska aprak och berättade öppenhjärtigt hur han häktats (anhållits?) i samband med Kröcher-tillslaget, men påpekade också mycket noga att han var oskyldig. Dock vidgick han att han hade känt Norbert Kröcher under dennes vistelse i Stockholm.

Intressant! Undrar bara vem den s.k Rockstjärnan är..
Björn Eklund är ett annat namn och ska på nåt sätt ska ha varit inblandad med sprängämnen. Enligt mina sunkiga mobilbilder ska han dock ha fällts redan ett år innan, i Hovrätten för västra Sverige
Som jag skrivit innan har jag en gammal "bekant" som pluggat juridik och han har hela (tror jag) domen i sina gamla pärmar. Eftersom han vägrar mig att låna alla dessa pärmar så passar jag på att fota lite när jag är där och har chans, han är så trög att att han inte fattar.
Citera
2009-06-28, 23:09
  #189
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Eive Tungstedt har lagt ned sina jordiska verktyg, eller ställt in lagboken för gott... Konstigt att i runan nämns inget om Operation Leo.



OT: Den Dag Öhrlund som undertecknat runan, kan det vara samme Dag Öhrlund som var redaktör för kulturtidskriften Cats? Kulturtidskriften Cats fanns ju på alla logement på 80- och 90-talet.

Då är cirkeln sluten då, för Öhrlund var även krönikör på FNA, förutom flickfotograf. Han tittar säkert in någon gång. https://www.flashback.org/showthread.php?t=108484

Tråkigt med Tungstedt tidiga bortgång. Spränga bomber är ingen höjdare, men att protestera mot antirök-diktaturen genom att flytta till Andorra är både kul och lovvärt. Dessutom kan vi inte längre få hans version av Operation Leo. Fast Dag Öhrlund är numera deckarförfattare, så han kanske pumpat Eive?
Citera
2009-06-29, 12:23
  #190
Avstängd
Classiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Fan att jag inte har upptäckt denna tråd tidigare. Sagde skådespelare träffade jag på krogen i mitten/slutet på 90-talet. Tyvärr kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad han heter (det säger väl en del om hur "känd" han är). Det enda jag minns är att han hade ett finskt efternamn, typ Rantamaa eller nåt sånt, och jobbade på Stockholms Stadsteater. Jag har ett diffust minne av att han kan ha hetat Mikael i förnamn.

Skådisen var vid tillfället ganska aprak och berättade öppenhjärtigt hur han häktats (anhållits?) i samband med Kröcher-tillslaget, men påpekade också mycket noga att han var oskyldig. Dock vidgick han att han hade känt Norbert Kröcher under dennes vistelse i Stockholm.

Ursäkta att jag citerar mig själv, men är det ingen som kan komma ihåg en skådis som var fast i ensemblen på Stockholms Stadsteater under 90-talet? Han hade finskt efternamn och jag har för mig att han senare fick sparken pga grava alkoholproblem. Hjälp mig, för där har vi nyckeln till den kände skådespelaren.
Citera
2009-06-29, 22:37
  #191
Avstängd
Classiques avatar
Eureka! Jag fann det!

Skådisen heter Michael Kallaanvaara och jobbade tidigare på Stockholms Stadsteater. Det var honom jag pokulerade med en sen natt på 90-talet. I hans fall väcktes dock aldrig åtal. Efter några dagar i häktet släpptes han i brist på bevis. Men, som jag tidigare påpekade, han svor på att han var helt oskyldig och bara råkade åka med eftersom han umgicks med någon som i sin tur befann sig i utkanten av Kröchergänget. Dock berättade han även att han hade träffat Kröcher ett flertal gånger. Mycket mer minns jag tyvärr inte - natten blev sen och synnerligen blöt. Men det var jävligt kul att lyssna på hans berättelse i alla fall.
Citera
2009-06-30, 00:54
  #192
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Namnguide till Hans Hederbergs Operation Leo

Här är en namnguide till pseudonymerna till Hans Hederbergs Operation Leo (1978) + de riktiga namnen på utlänningarna samt Hederbergs personkommentarer, som inleder hans bok. De riktiga (fetstilade) namnen är alltså ditsatta av mig - i de fall det också finns en pseudonym.

1 Norbert Kröcher - född den 14 juli 1950. Telefoninstallatör. I Sverige 1972-1977 under namnet Hardy Dohnel, engagerad inom den västtyska stadsgerillan.

2 Katarina Grenholm = Anna-Karin Lindgren - född den 22 februari 1946. Magister-examen i franska, konsthistoria och film. Yrke: korrekturläsare. Sammanboende med Norbert Kröcher 1973-1976.

3 Olle Zetterström = Lennart Warring - född den 16 januari 1954. Studerande. Aktiv inom Radio 88:s piratsändningar.

4 Annika = Pia Laskar - född den 10 november 1956. Diversearbetare. Aktiv inom Radio 88:s piratsändningar.

5 Gugge = Ted Bergström - född den 30 april 1956. Studerande. Kamrat med Norbert Kröcher under en period 1976.

6 Gert = Rüdiger Hesch - född den 19 september 1950. Lärling. Västtysk medborgare. Kamrat med Norbert Kröcher under en period 1975 och 1976.

7 Armando Carillo - född den 2 oktober 1951. Aktiv inom Revolutionära rörelsen MAR i Mexiko. Gerilla-utbildad i Nordkorea. Till Sverige den 4 december 1975.

8 Maria Carillo - född den 26 januari 1942. Gift med Armando. Aktiv bland Chiles ungkommunister. Till Sverige den 22 december 1975.

9 Veronica = Viveka Monti - född de 31 januari 1957. Studerar spanska vid universitetet. Fungerar som tolk.

10 Rune = Eive Tungstedt - född den 2 februari 1942. Direktör. Verksam inom Stockholms flyktingråd. Tidigare dömd för bedrägeri.

11 Anders = Björn Eklund - född den 7 maj 1946. Affärsman i Göteborg. Tidigare dömd för häleri.

12 Gunnel = Lena Sundin - född den 2 februari 1941. Sjuksköterska. Anställd på ett stort sjukhus.

13 Alan Hunter - född den 4 oktober 1953. Engelsk medborgare. Verksam inom Stockholm flyktingråd från hösten 1975.

14 Anna Maroufidou - född den 24 april 1954. Grekisk medborgare. Asyl i Sverige av humanitära skäl. Studerande. Verksam inom Stockholms flyktingråd.

15 Bertil = Lars Kjellberg - född den 28 maj 1949. Ingenjör. Anställd inom ett stort industriföretag. Verksam inom Radio 88.

16 Helmut = Karl Gratzer - född den 1 mars 1946. Till Sverige från Österrike i slutet av 1966. Svensk medborgare 1977. Vårdare och studerande.

17 Margareta = Karin Lingtorp Andersson - född den 2 april 1948. Skådespelerska. Anställd på en mindre teater. Har lägenhet i Gamla stan.

18 Fanny = Katarina Motzi Eklöf - född den 30 juli 1958. Spärrvakt på SJ. Sammanboende med Kröcher december 1976-mars 1977.

19 Thomas Okusono Martinez - född den 17 november 1949. Mexikansk medborgare. Till Sverige den 12 april 1976. Bekant med Armando Carrilo.

20 Lisbeth = ? - född i mars 1952. Anställd på en kulturell instution. Sammanboende med Thomas Okusono Martinez maj 1976-mars1977.

21 Manfred Adomeit - född den 18 september 1949. Västtysk medborgare. Till Sverige som turist 1976.

22 Lisa = ? - född den 29 januari 1958. Bokhandelförsäljare. Sammanboende med Karl Gratzer sedan oktober 1976.

23 Dave = ? - född den 14 september 1953. Statslös invandrare från Sydafrika. Verksam i kretsen kring Stockholms flyktingråd. Avled den 14 juli 1977. Orsak enligt dödsattesten: leukemi.

24 Mohsen = ? - född den 6 januari 1949. Tunisisk medborgare. Till Sverige 1975. Verksam inom Stockholms flyktingråd.

25 Juan = Juan Fonseca - född den 17 september 1954. Colombiansk medborgare. Till Sverige 1976. Verksam inom Stockholms flyktingråd.
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2009-06-30 kl. 01:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback