2008-10-19, 00:51
Avstängd
avhopps avatar
Vilka kända svenskar deltog i planeringen av kidnappningen av Anna-Greta Leijon på 70-talet?
Det är mycket hysch-hysch och hemligstämplar här. Har sökt här och på övriga nätet men bara hittat namnet på hans svenska sambo och Juan Fonseca(möjligen oskyldigt anklagad). Annars nämns bara att en mycket känd skådespelare , en "rockstjärna" och en Vd för ett storföretag finns med i kretsen runt Norbert Kröcher.
Jag är mycket förundrad över att dom inte namnges nånstans.
Vad gäller skådespelaren bör det vara ngn som jobbade på teater 9 på sjuttiotalet. Mest intressant är naturligtvis vem VD:n är. Vi talar ju
om terrorverksamhet.
Ingen som vet ngt?
Citera
2008-10-19, 01:16
Medlem
antitess avatar
Intressant ämne. Någon numera rätt så känd svensk kvinna satt av runt 8-10 månader för medhjälp i samband med det här på den tiden.
Hon skall inte vara skådespelare utan något helt annat.
Citera
2008-10-19, 02:35
Medlem
antitess avatar
Lite grävande ger detta:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_234047.svd
i slutet av artikeln:
Citat:
Bland de 43 deltagare som kunde identifieras fanns två som dömts för inblandning i kidnappningsförsöket mot Anna-Greta Leijon under den förra vågen av terroristromantik. Det finns kontinuitet i rörelsen.
Den avser en konferens 1990 i anarkistkretsar.

I artikeln hänvisas till http://rixlex.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3281&dok_id=GQB391d2
citat
Citat:
En kvinna som ansågs tillhöra den
inre kretsen kring Kröcher dömdes sedermera i Svea Hovrätt till
tre års fängelse.
Frihetligt Forum nämns också.
Inga namn

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article295946.ab
Där har vi deras yrken och ålder idag.
och lite fler här http://www.sakerhetspolitik.se/templ...e____1390.aspx

Så kan någon ta det här vidare?
Senast redigerad av antites 2008-10-19 kl. 02:40.
Citera
2008-10-19, 02:40
Avstängd
avhopps avatar
Nästan lika intressant som namnen är att media aldrig avslöjat namnen på de som hjälpte Kröcher på olika sätt.
Killen låg ju inte precis lågt utan hade ett stort umgänge i Stockholm. Många visste att han rånat banker och hade känningar inom RAF. I tidens anda var detta accepterat i många kretsar.
Skulle inte förvåna om en del av hans beundrare befinner sig inom media idag och inte vill att ngt ska komma ut om saken.
Citera
2008-10-19, 13:58
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhopp
Vilka kända svenskar deltog i planeringen av kidnappningen av Anna-Greta Leijon på 70-talet?
Det är mycket hysch-hysch och hemligstämplar här. Har sökt här och på övriga nätet men bara hittat namnet på hans svenska sambo och Juan Fonseca(möjligen oskyldigt anklagad). Annars nämns bara att en mycket känd skådespelare , en "rockstjärna" och en Vd för ett storföretag finns med i kretsen runt Norbert Kröcher.
Jag är mycket förundrad över att dom inte namnges nånstans.
Vad gäller skådespelaren bör det vara ngn som jobbade på teater 9 på sjuttiotalet. Mest intressant är naturligtvis vem VD:n är. Vi talar ju
om terrorverksamhet.
Ingen som vet ngt?

Dags att lufta ut i 68-generationens unkna garderob. Märkligt hur det ska hemlighållas så mycket med denna jävla hycklande kommunistgeneration. Men de håller varandra om ryggen och har all mediamakt i Sverige.

Jag vill ha namn och bild på samtliga.

Lägg ut! Lägg ut! Lägg ut! Lägg ut! LÄGG UT!
Citera
2008-10-21, 08:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhopp
Nästan lika intressant som namnen är att media aldrig avslöjat namnen på de som hjälpte Kröcher på olika sätt.
Killen låg ju inte precis lågt utan hade ett stort umgänge i Stockholm. Många visste att han rånat banker och hade känningar inom RAF. I tidens anda var detta accepterat i många kretsar.
Skulle inte förvåna om en del av hans beundrare befinner sig inom media idag och inte vill att ngt ska komma ut om saken.

Du har helt rätt..

Om ni har lite detektivblod i Er, så är det inte så svårt att får fram namn på samtliga inblandade..
Senast redigerad av Carl Serung 2008-10-21 kl. 08:38.
Citera
2008-10-23, 00:40
Avstängd
avhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du har helt rätt..

Om ni har lite detektivblod i Er, så är det inte så svårt att får fram namn på samtliga inblandade..

Det är helt sjukt att deras namn inte går att finna på nätet. Vi talar om personer dömda för bla bankrån som idag tillhör samhällseliten. Dessutom borde det finnas skvaller, förtal och besvikna hangarounds.Inom pressen vet man vilka de är men inga läckor.

Det ända jag tror mig minnas är att skådisen Kjell Bergkvist uttalat sig om Kröcher som en knäppgök.

Finns inte ngn på Fb som känner dom inblandade. Dom umgicks i en stor krets vänsteraktivister.
Citera
2008-10-24, 01:14
Medlem
http://www.moviemakers.se/cinema_movies/leo.html

Film om Operation Leo gjord av Kröchers kompis.
Citera
2008-10-24, 19:04
Avstängd
Ja det är konstigt att vissa namn får man inte fram.

Men en känd fotograf på en av svt kanaler hjälpte till även en del andra s.k uppsatta personer som jag vet och minns väl. i gbg.

Men vill ha tag i några till.
Citera
2008-10-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorig
Ja det är konstigt att vissa namn får man inte fram.

Men en känd fotograf på en av svt kanaler hjälpte till även en del andra s.k uppsatta personer som jag vet och minns väl. i gbg.

Men vill ha tag i några till.

Jobbar fotografen fortfarande?
Citera
2008-10-30, 19:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Jobbar fotografen fortfarande?
Jepp! även en känd journalist och författare. Men jagar en speciell person i gruppen.
Citera
2008-10-30, 20:33
Medlem
Julius Moscas avatar
Juan Fonseca
Leif Sillén (tror jag han hette)

...är två av de som var inblandade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback