Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-09, 20:37
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Detta har kanske redan framkommit i tråden men jag har fått reda på följande av diverse källor, bl.a farsgubben som har ett riktigt hästminne!
Inga namn dock men det verkar kanske vara på väg från annat håll..

Sammanlagt greps ca. 100 människor
5-6 utvisades direkt, främst till Sydamerika.
Ca. 15 blev åtalade.
Alla utom ett par blev dömda.
3 blev dömda för terroplanerna och/eller själva kidnappningsplanen
Resten som antagligen skulle hjälpa till med bl.a finansieringen blev dömda för bl.a innehav av sprängämnen, rån m.m m.m...

Dessutom var det något snack om att dom tydlingen skulle spränga någon bro i Stockholm i anslutning till kidnappningen? Därav sprängämnena kanske? Tror även jag läst nåt om det i någon av länkarna som blivit postade här.
Det börjar bli mycket att hålla reda på!

Vore spännande om du fick fram namnen. Ser fram emot detta. Tragiskt med dessa medelklass"radikaler" som leker revolution.
Citera
2009-02-09, 20:51
  #62
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmyG
Jan Guillou är en av Sveriges bästa kännare och främsta kritiker av Säpo. Dessutom är han ju som ex-maoist väldigt negativ till anarkister, så varför skulle han betrakta dem med rosenröda glasögon? Läs texten, innan du dömer ut den.

Du har rätt, jag borde läsa texten. Poängen var att Guillou skrev sin text innan vi kunde ha något riktigt historiskt perspektiv på händelserna. Kanske bedömer han affären annorlunda idag.

Jag har däremot läst Kommando Holger Meins, men jag har den inte levande i minnet. Här en del ur en recension av en man med en hel del sakkunskap i ämnet, Wilhelm Agrell.

http://sydsvenskan.se/kultur/article104837.ece

Bakom allt det stora, farliga och revolutionära skymtar gängpsykologins hackordning och självhävdelseritualer. Tre av svenskarna mekar ihop en bilbomb som de kör fram utanför den spanska resebyråns lokaler. Det föregivna syftet är att bekämpa fascismen fast i realiteten handlar det om att visa sig dugliga inför den föregivet mer erfarne tyske yrkesterroristen. Bomben kunde ha raserat hela kvarteret och dödat förbipasserande men exploderar inte eftersom de kopplat batterierna till tändanordningen fel.

I mina ögon är det terrorism att tota ihop en bilbomb i politiska syften, oavsett hur amatörmässigt de har gått till väga, eller om de ville imponera på N. Kröcher. Hursomhelst rör det sig inte om något oskyldigt pojkstreck, hur man än vill definiera det.
Citera
2009-02-09, 20:55
  #63
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Vore spännande om du fick fram namnen. Ser fram emot detta. Tragiskt med dessa medelklass"radikaler" som leker revolution.

Vi har exakt allt som krävs för att få fram namnen. Vem som helst här kan kirra det!
Citera
2009-02-09, 21:01
  #64
Medlem
seriöst intresse

menar du att du har tips som du inte vill delge här i tråden eller vil du ha tips via PM?? Jag tycker ju att en av idéerna med ett forum är att ju fler man är osm ger olika infallsvinklar på ett problem så desto bättre, men om det i realiteten bara är två som postr så kan du ju ha en poäng i att sköta arbetet internt.
Citera
2009-02-09, 21:18
  #65
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
menar du att du har tips som du inte vill delge här i tråden eller vil du ha tips via PM?? Jag tycker ju att en av idéerna med ett forum är att ju fler man är osm ger olika infallsvinklar på ett problem så desto bättre, men om det i realiteten bara är två som postr så kan du ju ha en poäng i att sköta arbetet internt.

Du har helt rätt i det mesta du skriver, helt klart! Självklart är det roligare ju fler man är som diskuterar.
Det finns dock saker jag inte vill skriva i tråden. Jag har redan delgett en person informationen. Vill han el. hon inte gå vidare så får någon annan ta över helt enkelt! Och nej, det är inga namn jag sitter inne med..
Citera
2009-02-09, 21:30
  #66
Medlem
målnummer??

Jag har funderat länge på detta, om varför det har varit så tyst, Det har inte skrivits speciellt mycket om vänsterterrorism till exempel skönlitterärt eller filmats i Sverige, däremot har väl i det närmaste varenda actionfilm innehållit några män med "tyska" efternamn som jobbar på uppdrag av Timbro, minst, sedan lång tid tillbaka.

Jag försökte läsa Liza Marklunds "röda Ulven" om det inte var ett surströmmingsmärke, men den var ju så erbarmerligt oläslig så jag gav upp efter 10-15 sidor. Jag forskar gärna i detta och publicerar här , jag kontaktar dig om någon dag om det inte kommer fram något namn här inom kort.
Citera
2009-02-09, 21:56
  #67
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Jag har funderat länge på detta, om varför det har varit så tyst, Det har inte skrivits speciellt mycket om vänsterterrorism till exempel skönlitterärt eller filmats i Sverige, däremot har väl i det närmaste varenda actionfilm innehållit några män med "tyska" efternamn som jobbar på uppdrag av Timbro, minst, sedan lång tid tillbaka.

Jag försökte läsa Liza Marklunds "röda Ulven" om det inte var ett surströmmingsmärke, men den var ju så erbarmerligt oläslig så jag gav upp efter 10-15 sidor. Jag forskar gärna i detta och publicerar här , jag kontaktar dig om någon dag om det inte kommer fram något namn här inom kort.

Vet inget om målnummer. Det mesta av Liza Marklund är skräp så det förvånar mig inte!
En långfilm ska ha gjorts i början av 80-talet men den är nog också ganska rutten skulle jag tro. Och en del böcker har det ju faktiskt tipsats om här i tråden! Går man in på Svt's öppet arkiv finns där är en hel del gamla nyhetsinslag och reportage om händelserna kring den västtyska ambassaden i Stockholm.

Länk:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...ageArt712311=0
Citera
2009-02-09, 22:14
  #68
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmyG
Ett gäng tonåringar som höll på med piratradio. Inget mer intressant än så. Som hade oturen att hamna i Säpos blickfång pga någon av dem hängde med Kröcher, vars ex-fru var terrorist.
OT:

Gabriele Kröcher-Tiedemann var betydlig farligare än sin make. En livsfarlig brud som sköt vilt mot poliser.
Citera
2009-02-16, 21:40
  #69
Medlem
månss avatar
Den som söker skall finna!

"Operation Leo - Description and Analysis of a European Terrorist Operation"
http://www.ncjrs.gov/App/Publication....aspx?ID=91783

"Terrorism and beyond. An international conference on terrorism and low-level conflict"
http://www.rand.org/pubs/reports/2005/R2714.pdf
Sid.174-212. Alltså de riktiga, inscannade sidnummerna.
Speciellt kan sidorna 185, 186, 187, 191, 192, 196 och 199 vara intressanta. Dock tycker jag att allt är mycket läsvärt!

Googlar man sen ett par av kvinnonamnen hittar man en del...
Citera
2009-02-16, 22:12
  #70
Medlem
mycket bra & intressant

Ja det fanns ju ett par namn där, förklaringen till att en svensk skådespelerska har nämts också, den kommunistiska skådespelerskan med sin tyska pojkvän boende på Österlånggatan i Gamla Stan , 1976,i en rymlig våning kan väl inte vara så speciellt svårt att ta reda på vem hon var???
Citera
2009-02-16, 22:20
  #71
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Ja det fanns ju ett par namn där, förklaringen till att en svensk skådespelerska har nämts också, den kommunistiska skådespelerskan med sin tyska pojkvän boende på Österlånggatan i Gamla Stan , 1976,i en rymlig våning kan väl inte vara så speciellt svårt att ta reda på vem hon var???

Hmm stod hon med i texterna jag länkade till? Det enda jag minns att jag läst någonstans var om någon teaterchef eller aktris, gott om rödingar där med..
Berätta gärna var du läst om skådespelerskan!
__________________
Senast redigerad av måns 2009-02-16 kl. 22:36.
Citera
2009-02-16, 22:59
  #72
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Den som söker skall finna!

"Operation Leo - Description and Analysis of a European Terrorist Operation"
http://www.ncjrs.gov/App/Publication....aspx?ID=91783

"Terrorism and beyond. An international conference on terrorism and low-level conflict"
http://www.rand.org/pubs/reports/2005/R2714.pdf
Sid.174-212. Alltså de riktiga, inscannade sidnummerna.
Speciellt kan sidorna 185, 186, 187, 191, 192, 196 och 199 vara intressanta. Dock tycker jag att allt är mycket läsvärt!

Googlar man sen ett par av kvinnonamnen hittar man en del...
Du ger dig inte! Mycket bra jobbat (åter igen!)!

Latinons namn (Armando) är det enda jag känner igen från boken om SPK/Op. Leo. De andra är totalt okända för mig, men jag får väl ta och googla lite. Man har använt domen som referens och analysen ser väldigt interessant ut. Ska bli ett nöje att läsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback