2013-08-18, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n00ben
Utveckla. Argumentera för ditt påstående tack.
Nu vet jag inte om du trollar då det kan vara knepigt att skilja troll från genuint religiösa som förnekar simpel logik (Poe's lag). Men om det skulle vara som du säger, att gud själv måste aktivt bestämma framtiden, det räcker inte bara att han vet om den, så borde det vara omöjligt att vara determinist och ateist enligt dig?
Slutade du läsa efter den första meningen? Då råder jag dig att läsa mitt inlägg en gång till.

Jag har inte sagt nånting om att Gud måste bestämma framtiden aktivt.
Citera
2013-08-18, 15:27
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det är fullkomligt irrelevant vem eller vad som bestämt framtiden för frågan om determinism råder eller ej. Om en sanningens ande kan se in i och/eller vet hur framtiden kommer att se ut med rätthetsgaranti, så måste determinism råda.
En fråga till dig wooten, du verkar vara en trevlig människa med förstånd:
Som du vet, mördade Hitler massa människor och detta kan du läsa i historieböckerna. När du läser om Hitler i historieböckerna och du läser hur han blev en ond människa, betyder det att Hitler inte hade fria val?
Citera
2013-08-18, 15:28
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Slutade du läsa efter den första meningen? Då råder jag dig att läsa mitt inlägg en gång till.

Jag har inte sagt nånting om att Gud måste bestämma framtiden aktivt.
Ditt påstående: "Om ingen bestämt framtiden råder ingen determinism."
För att bli tagen på allvar bör man kunna snacka för sina påståenden. Det du tagit upp är helt irrelevant för ditt påstående. Här kommer en liknelse:

påstående: 1+1=3.

Här är beviset:
Det växer ris i stora delar av världen som föder människor och grisar i öst såväl som i väst. Detta gör människor tjocka och mätta ibland. Dessutom tenderar tunnelbanan att kosta, vilket man bör budgetera för.
Non sequitir. Noob, alternativt troll.
Senast redigerad av wooten 2013-08-18 kl. 15:30.
Citera
2013-08-18, 15:31
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Hej!
1. Fri vilja råder.
2. Gud är allvetande.
Dessa kan inte vara sanna samtidigt. Därför har fri vilja en stor roll i tråden eftersom teister ofta menar att den ligger bakom ondskan. Samtidigt som de vill mena att gud är allvetande.

Hej!

Tack för svaret!

Jag förstår fortfarande inte varför premiss 1 och 2 inte kan vara sanna samtidigt. Om Gud vet allt och väljer att ge människan fri vilja för att sedan baserat på människans fria vilja bestraffas samt belönas, hur skulle detta inte gå ihop?

Tack för att du vill ge mig av din tid för att förklara detta för mig.
Citera
2013-08-18, 15:33
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
En fråga till dig wooten, du verkar vara en trevlig människa med förstånd:
Som du vet, mördade Hitler massa människor och detta kan du läsa i historieböckerna. När du läser om Hitler i historieböckerna och du läser hur han blev en ond människa, betyder det att Hitler inte hade fria val?
Hitler kan inte ha haft fria val om det finns en gud som visste vilka valen skulle bli innan Hitler ställdes för dom. Men för att svara på din fråga. Nej, endast detta, att hutler fattade onda val, medför inte att vi inre har fria val.
Citera
2013-08-18, 15:38
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Tack för svaret!

Jag förstår fortfarande inte varför premiss 1 och 2 inte kan vara sanna samtidigt. Om Gud vet allt och väljer att ge människan fri vilja för att sedan baserat på människans fria vilja bestraffas samt belönas, hur skulle detta inte gå ihop?

Tack för att du vill ge mig av din tid för att förklara detta för mig.
För att då är de enda val vi kan göra, ett(1) till antalet, det som gud sett att vi kommer att göra. Är det fri vilja om vi endast kan välja mellan ett alternativ, dvs utan alternativ?
Citera
2013-08-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n00ben
Ditt påstående: "Om ingen bestämt framtiden råder ingen determinism."
För att bli tagen på allvar bör man kunna snacka för sina påståenden. Det du tagit upp är helt irrelevant för ditt påstående.
Om ingen bestämt framtiden råder ingen determinism. Det är väl så rakt det kan bli. Man skulle kunna säga att ett nej är ett nej.

Du förstår tydligen inte för att du, som de flesta ateister, har för dåliga teologikunskaper för att kunna göra ett informerat val.

Gud har ALL lagstiftande och dömande makt, men eftersom han har gett oss i uppdrag att ta hand om jorden och alla dess invånare har han gett oss en begränsad verkställande makt, en makt som definierar framtiden. Orsak, verkan och allt det där. Det är VI som förstör jorden och dess klimat, det är INTE guds vilja, men han har förutsagt det genom sina profeter. I NT står nämligen att om Gud inte ingrep skulle inget kött överleva. Så illa blir det alltså, men vi är inte där än. Därför är inte slutet (Harmageddon) här än.

Om du inte förstår det här kan du sluta diskutera.
Citera
2013-08-18, 15:48
Medlem
wootens avatar
Citat:
Om ingen bestämt framtiden råder ingen determinism. Det är väl så rakt det kan bli. Man skulle kunna säga att ett nej är ett nej.

Du förstår tydligen inte för att du, som de flesta ateister, har för dåliga teologikunskaper för att kunna göra ett informerat val.

Gud har ALL lagstiftande och dömande makt, men eftersom han har gett oss i uppdrag att ta hand om jorden och alla dess invånare har han gett oss en begränsad verkställande makt, en makt som definierar framtiden. Orsak, verkan och allt det där. Det är VI som förstör jorden och dess klimat, det är INTE guds vilja, men han har förutsagt det genom sina profeter. I NT står nämligen att om Gud inte ingrep skulle inget kött överleva. Så illa blir det alltså, men vi är inte där än. Därför är inte slutet (Harmageddon) här än.

Om du inte förstår det här kan du sluta diskutera.
Ja, du sade detta tidigare. Se tidigare svar. Jag kan bara dra slutsatsen att du inte riktigt vet vad determinism innebär och därför inte heller vad du talar om. Återkom när pubeshåren börjat blomstra.
Citera
2013-08-18, 15:50
Medlem
Citat:
Jag kan bara dra slutsatsen att du inte riktigt vet vad determinism innebär och därför inte heller vad du talar om.
Enlighten me! Vad är det jag inte har förstått?
Citera
2013-08-18, 15:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Hitler kan inte ha haft fria val om det finns en gud som visste vilka valen skulle bli innan Hitler ställdes för dom. Men för att svara på din fråga. Nej, endast detta, att hutler fattade onda val, medför inte att vi inre har fria val.
Låt oss anta att Gud inte existerar för ett ögonblick. Om du läser om Hitler i historieböckerna och du får veta exakt hur hans val skulle bli, och du får veta exakt vad han kommer att göra, betyder det att han inte har en fri vilja?
Citera
2013-08-18, 15:55
Medlem
wootens avatar
Citat:
Enlighten me! Vad är det jag inte har förstått?
Se tidigare svar. Om gud är allvetande och således vet hur framtiden och våra val ser ut måste determinism råda eftersom framtiden är förutbestämd(så som gud vet att den kommer att bli). Detta oavsett om det är gud eller något annat som faktiskt bestämt hur framtiden ska falla ut. Detta är helt irrelevant.
Sista gången jag svarar på samma inlägg. Kom gärna med något relevant för dina påståenden om du önskar vidare konversation.
Citera
2013-08-18, 15:55
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
För att då är de enda val vi kan göra, ett(1) till antalet, det som gud sett att vi kommer att göra. Är det fri vilja om vi endast kan välja mellan ett alternativ, dvs utan alternativ?

Hej wooten!

Tack för svaret!

Det är fortfarande otydligt. Försök bryta ner så långt du kan för att i förhoppning att jag ska förstå det du har insett.

Gud observerar vilka val vi kommer att göra. Våra val är inte Guds val, utan det är våra val. Igår åt jag pannkakor med sylt och grädde. Det var ingen osynlig hand som tvingade mig laga pannkakorna. Ingen ängel kom ner och tvingade mig äta pannkakor. Med egen fri vilja bestämde jag mig för att äta pannkakor. Menar du att jag endast hade alternativet att äta pannkakor? Det var ju ett helt utbud av alternativ till vad jag skulle äta till frukosten. Jag valde pannkakorna.

Menar du att Gud gjorde detta val till mig?

Jag är glad att du vill hjälpa mig,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in