2013-08-18, 15:59
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Låt oss anta att Gud inte existerar för ett ögonblick. Om du läser om Hitler i historieböckerna och du får veta exakt hur hans val skulle bli, och du får veta exakt vad han kommer att göra, betyder det att han inte har en fri vilja?
Jag anser att hitler har samma möjllighet att agera annorlunda i framtiden, om hans framtid är skriven (i ngn slags framtidshistoriebok) som han har möjlighet att agera annorlunda i gågna val, som vi faktiskt läser i historieböckerna. Ja, att vara tvungen att agera utan val är att agera utan fri vilja.
Citera
2013-08-18, 16:03
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej wooten!

Tack för svaret!

Det är fortfarande otydligt. Försök bryta ner så långt du kan för att i förhoppning att jag ska förstå det du har insett.

Gud observerar vilka val vi kommer att göra. Våra val är inte Guds val, utan det är våra val. Igår åt jag pannkakor med sylt och grädde. Det var ingen osynlig hand som tvingade mig laga pannkakorna. Ingen ängel kom ner och tvingade mig äta pannkakor. Med egen fri vilja bestämde jag mig för att äta pannkakor. Menar du att jag endast hade alternativet att äta pannkakor? Det var ju ett helt utbud av alternativ till vad jag skulle äta till frukosten. Jag valde pannkakorna.

Menar du att Gud gjorde detta val till mig?

Jag är glad att du vill hjälpa mig,
Nej, jag menar inte att gud gjorde detta val. Helt ärligt har jag jättesvårt att se hur du kunde tolka mig så. Jag menar att du inte hade något val om exvis en allvetande gud visste innan att du skulle äta pannkakorna, eftersom gud då hade haft fel om du valt annorlunda, vilket du hade kunnat göra med fri vilja. Jag förstår inte riktigt hur detta är svårt att följa.
Citera
2013-08-18, 16:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tror du att jag bryr mig? Det är just såna saker otroende som aldrig kommer till tro sätter värde på, som alla "motsägelser" i bibeln. Jag gör bara så med såna jag ser som underlägsna. Vissa har av sig själva valt bra alias som visar vad de verkligen är.

Vad är det som är påhittat i den här världen? Eller växer bröd på träd i ditt låtsasvälde?
Vem har du som är underlägsen dig fjant?
Det finns ingen.

Du är ju tom så korkad att du inte fattar skriven text.
Citera
2013-08-18, 16:19
Medlem
tzjs avatar
Diskutera så fingrarna glöder, men håll en lite trevligare ton mot varandra tack.
/moderator
.
Citera
2013-08-18, 16:29
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Nej, jag menar inte att gud gjorde detta val. Helt ärligt har jag jättesvårt att se hur du kunde tolka mig så. Jag menar att du inte hade något val om exvis en allvetande gud visste innan att du skulle äta pannkakorna, eftersom gud då hade haft fel om du valt annorlunda, vilket du hade kunnat göra med fri vilja. Jag förstår inte riktigt hur detta är svårt att följa.

Ok, tack. Gud såg att jag skulle äta pannkakor av egen vilja. Jag åt pannkakor av egen vilja. Innebär detta att mitt val igår var Guds val?

När Gud vet vad jag kommer att göra av egen vilja, varför blir detta helt plötsligt inte min egen vilja?

Gud ser, jag gör. Hur skulle detta vara problematiskt?

Jag försöker förstå hur jag ska tänka, fortfarande ser jag inte problemet. Tack ännu en gång att du ville ställa upp och hjälpa mig.
Citera
2013-08-18, 16:34
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ok, tack. Gud såg att jag skulle äta pannkakor av egen vilja. Jag åt pannkakor av egen vilja. Innebär detta att mitt val igår var Guds val?

När Gud vet vad jag kommer att göra av egen vilja, varför blir detta helt plötsligt inte min egen vilja?

Jag försöker förstå hur jag ska tänka, fortfarande ser jag inte problemet. Tack ännu en gång att du ville ställa upp och hjälpa mig.
Det är lugnt . Men jag måste svara på samma sätt som senast. Jag ser samma frågor i lite andra kostymer bara. Jag tror det är svårt att förenkla det mer. Problemet är inte om du gör val eller inte. Problemet är att gud omöjligen kan veta vad du kommer att välja om valet är ditt fria val.
Citera
2013-08-18, 16:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag anser att hitler har samma möjllighet att agera annorlunda i framtiden, om hans framtid är skriven (i ngn slags framtidshistoriebok) som han har möjlighet att agera annorlunda i gågna val, som vi faktiskt läser i historieböckerna. Ja, att vara tvungen att agera utan val är att agera utan fri vilja.
Så om jag förstått dig rätt, har Hitler fria val även om du fick veta exakt alla hans val (i dåtiden)?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-18 kl. 16:36.
Citera
2013-08-18, 16:37
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Så om jag förstått dig rätt, har Hitler fria val även om du fick veta exakt alla hans val?
Nej, tvärtom. Om jag visste hitlers framtida val, skulle han inte ha fri vilja. Vad gäller dåtiden är den givetvis stipulerad. Vi kan inte ändra våra val i det förflutna.
Citera
2013-08-18, 16:52
Medlem
gockeligocks avatar
När det gäller Hitlers ondskefullheter eller naturkatastrofer torde det väl finnas tre möjligheter:

1. Gud finns inte
2. Gud finns men kan inte förhindra mänskligt lidande (inte allsmäktig)
3. Gud finns men vill inte förhindra mänskligt lidande (inte alltigenom god)

Hmmmm... vilket kan det vara?

Teodiceproblemet räcker faktiskt alldeles utmärkt för att förkasta påståendena om en alltigenom god och allsmäktig gud.
Citera
2013-08-18, 16:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Om Gud vet vad du kommer att göra, har du inget möjlighet att göra något annat än det som han vet att du kommer att göra.
Citera
2013-08-18, 16:57
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
När det gäller Hitlers ondskefullheter eller naturkatastrofer torde det väl finnas tre möjligheter:

1. Gud finns inte
2. Gud finns men kan inte förhindra mänskligt lidande (inte allsmäktig)
3. Gud finns men vill inte förhindra mänskligt lidande (inte alltigenom god)
4. Gud är en fitta

Hmmmm... vilket kan det vara?

Teodiceproblemet räcker faktiskt alldeles utmärkt för att förkasta påståendena om en alltigenom god och allsmäktig gud.
Nummer 4 såklart.
Citera
2013-08-18, 17:05
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Det är lugnt . Men jag måste svara på samma sätt som senast. Jag ser samma frågor i lite andra kostymer bara. Jag tror det är svårt att förenkla det mer. Problemet är inte om du gör val eller inte. Problemet är att gud omöjligen kan veta vad du kommer att välja om valet är ditt fria val.

Jag förstår. Tack för formuleringen

Om vi antar att Gud är medveten om alla de alternativ som jag har att välja bland. Vidare antar vi att Gud är medveten om vad resultatet blir om jag gör valet X. Jag förenklar det i följande modell:

Anta att du har tre alternativ att välja bland:

Alt. 1
Alt. 2
Alt. 3

Vi är inte medvetna om vad för slags resultat det leder till ifall vi väljer Alt. 1 -3. Gud är medveten om vad resultatet är enligt modellen nedan:

Alt. 1 -> resultat X
Alt. 2 -> resultat Z
Alt. 3 -> resultat Y

När jag väljer Alt. 2 så vet Gud att utfallet blir resultatet Z. Jag är omedveten om Guds kunskap och kan därför inte lura Gud genom att välja Alt. 1 istället.

När jag gör mina olika val, så ändras mina resultat parallellt med de val jag gör. Enligt teisterna slutar den fria vilja efter döden. Gud är medveten om vad för resultat jag kommer att bemöta. I och med att jag inte är medveten om vad Gud vet, så kan jag inte påstå att jag är tvungen att göra de val jag gör just nu, för jag vet inte vad Gud ser. Jag kan inte ändra mig med oro att detta kanske bryter mot vad Gud redan har sett.

Du beskrev problemet enligt följande:

Problemet är att gud omöjligen kan veta vad du kommer att välja om valet är ditt fria val.

Om vi är överens att mina val är mina egna val, samt att Gud vet vad för slags val jag kommer att göra. På vilket sätt förlorar jag min förmåga att välja?

Jag kan välja att åka buss till jobbet imorgon istället för att ta bilen. Jag kan välja att ta cykeln till jobbet. Valet jag kommer att göra imorgon känner Gud till. Men problemet är att jag inte vet vad Gud vet. Därför kan jag inte säga att jag är tvungen att ta bilen/bussen/cykeln imorgon när jag ska till jobbet.

Valet är fortfarande mitt fria val. Tar jag bilen imorgon, så är det fortfarande mitt eget val även om Gud vet vilket val jag kommer att göra.

Så jag ställer frågan igen:

Om vi är överens att mina val är mina egna val, samt att Gud vet vad för slags val jag kommer att göra, på vilket sätt då förlorar jag min förmåga göra egna fria val?

Tack på förhand,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in