Citat:
Ondska utförd av andra är INTE förutsägbar, det är bara Gud som kan göra det EXAKT. Det enda DU kan göra är att GISSA dig till ett möjligt händelseförlopp. Självklart.
1. Tack för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud.
2. Du har fortfarande inte berört huvudfrågeställningen. Jag upprepar: Om man ska skapa något så MÅSTE man ju veta vad det det är man skapar. Man kan inte skapa något om man inte ens vet vad det är.
Vad pratar du om??
OM det är som du säger så innebär det bara att allvetande guden kunde ha skapat oss utan kroppar även på jorden och därmed sluppit ondskan. Objection overruled.
Och vad väntar han på?
1. Tack för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud.
2. Du har fortfarande inte berört huvudfrågeställningen. Jag upprepar: Om man ska skapa något så MÅSTE man ju veta vad det det är man skapar. Man kan inte skapa något om man inte ens vet vad det är.
Vad pratar du om??
OM det är som du säger så innebär det bara att allvetande guden kunde ha skapat oss utan kroppar även på jorden och därmed sluppit ondskan. Objection overruled.
Och vad väntar han på?
1. Jag har inte erkänt någonting. Vad pratar du om?
2. Gud vet vad han har skapat, det är som Predikaren säger att människor tänkt ur onda planer. Det innebär INTE att Gud är ansvarig för vad den onde gör eller tänker. Det är som att säga att du är ansvarig för ALLT dina barn gör - under hela sin livstid. Du har tydligen svårt att förstå vad Gud visste eller rättare sagt kunde tänka sig före och efter den första olydnaden.
Vad jag pratar om? Förstår du inte att om du säger att vi är skapade onda så är även spädbarn onda. För det är ju så Gud har skapat oss, onda. Det är vad DU säger, men det beror på förutfattade meningar som INTE stämmer.
3. Skaparen, som inte visste vad ondska var eftersom han aldrig tänkt en ond tanke, skapade oss rättSINNIGA, men det vägrar du tro. Det är DU som är ansvarig för dina egna tankar och handlingar. Och du KAN avstå från det onda men gör inte. det. Gör det Gud ansvarig eller mindre vetande om vilka möjligheter som finns för dig att uttrycka din ondska? Nej, faktum är att så fort djävulen, som bibeln säger, uttalade den första lögnen så visste Gud att det skulle bli fiendskap mellan djävulens avkomma och kvinnan, dvs Guds son. Och så har det varit ända sen dess. Så djävulens agerande ÄNDRADE Guds plan med skapelsen. Dessutom spelar kroppen en mindre roll för djävulen, för djävulen är en ande...med en himmelsk kropp. Objection overruled. Jag skrev att vårt sinne tyngs av köttets begär och KAN få odisciplinerade, ociviliserade människor att göra vad som helst för att tillfredsställa köttets begär.
4. Jag förklarar en gång till. Gud har en gång bestämt att alla ska dö. Då spelar dödsorsaken ingen som helst roll. Skuldfrågan avgörs först vid domedagen. Därför ingriper Gud inte mot ondskan. Det gäller de flesta - utom de som är hans utvalda, som judarna och andra som han har utvalt.