2013-08-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Självklart.

1. Tack för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud.

2. Du har fortfarande inte berört huvudfrågeställningen. Jag upprepar: Om man ska skapa något så MÅSTE man ju veta vad det det är man skapar. Man kan inte skapa något om man inte ens vet vad det är.

Vad pratar du om??

OM det är som du säger så innebär det bara att allvetande guden kunde ha skapat oss utan kroppar även på jorden och därmed sluppit ondskan. Objection overruled.

Och vad väntar han på?
Ondska utförd av andra är INTE förutsägbar, det är bara Gud som kan göra det EXAKT. Det enda DU kan göra är att GISSA dig till ett möjligt händelseförlopp.

1. Jag har inte erkänt någonting. Vad pratar du om?

2. Gud vet vad han har skapat, det är som Predikaren säger att människor tänkt ur onda planer. Det innebär INTE att Gud är ansvarig för vad den onde gör eller tänker. Det är som att säga att du är ansvarig för ALLT dina barn gör - under hela sin livstid. Du har tydligen svårt att förstå vad Gud visste eller rättare sagt kunde tänka sig före och efter den första olydnaden.

Vad jag pratar om? Förstår du inte att om du säger att vi är skapade onda så är även spädbarn onda. För det är ju så Gud har skapat oss, onda. Det är vad DU säger, men det beror på förutfattade meningar som INTE stämmer.

3. Skaparen, som inte visste vad ondska var eftersom han aldrig tänkt en ond tanke, skapade oss rättSINNIGA, men det vägrar du tro. Det är DU som är ansvarig för dina egna tankar och handlingar. Och du KAN avstå från det onda men gör inte. det. Gör det Gud ansvarig eller mindre vetande om vilka möjligheter som finns för dig att uttrycka din ondska? Nej, faktum är att så fort djävulen, som bibeln säger, uttalade den första lögnen så visste Gud att det skulle bli fiendskap mellan djävulens avkomma och kvinnan, dvs Guds son. Och så har det varit ända sen dess. Så djävulens agerande ÄNDRADE Guds plan med skapelsen. Dessutom spelar kroppen en mindre roll för djävulen, för djävulen är en ande...med en himmelsk kropp. Objection overruled. Jag skrev att vårt sinne tyngs av köttets begär och KAN få odisciplinerade, ociviliserade människor att göra vad som helst för att tillfredsställa köttets begär.

4. Jag förklarar en gång till. Gud har en gång bestämt att alla ska dö. Då spelar dödsorsaken ingen som helst roll. Skuldfrågan avgörs först vid domedagen. Därför ingriper Gud inte mot ondskan. Det gäller de flesta - utom de som är hans utvalda, som judarna och andra som han har utvalt.
Citera
2013-08-07, 15:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Haha den här var underbar:
(Första kungaboken)
35En man i profetskaran sade på Herrens befallning till en av de övriga: ”Slå till mig!” Då den andre vägrade 36sade han: ”Eftersom du inte lyssnade till Herrens befallning skall ett lejon slå dig när du går härifrån.” Den andre gick, och på vägen mötte han ett lejon som dödade honom.

Låter precis som vad en allvetande, allgod varelse skulle göra.
Jo, du.. GT är så groteskt att det till och med blev för mycket för det Svenska rättsväsendet 1990 då POX förlag åtalades för bl.a ha gett ut Resan till Betlehem. Åtalet gällde olaga våldsskildring. Serien i sig är direkta bibelcitat med illustrationer. Iom att jag har ett ex av tidningen hemma kan jag lägga upp lite bättre bilder/hela serien om så önskas.
Citera
2013-08-07, 15:16
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag förklarar en gång till. Gud har en gång bestämt att alla ska dö. Då spelar dödsorsaken ingen som helst roll. Skuldfrågan avgörs först vid domedagen. Därför ingriper Gud inte mot ondskan.
Så mänskligt lidande kan kompenseras av straff efter domedagen? Tja, det låter ju logiskt och bra.

Citat:
Det gäller de flesta - utom de som är hans utvalda, som judarna och andra som han har utvalt.
Gud är alltså rasist?
Citera
2013-08-07, 15:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ondska utförd av andra är INTE förutsägbar, det är bara Gud som kan göra det EXAKT.

HAHA SNYGGT SJÄLVMÅL! Nyss kunde ju inte gud förutse onda handlingar...

Citat:
Det enda DU kan göra är att GISSA dig till ett möjligt händelseförlopp.

Korrekt, JAG kan inte se in i framtiden. Har heller aldrig påstått det. VAD jag sa var att det inte finns någon anledning för att gud inte skulle kunna förutse onda handlingar, som du påstod att han inte kan, men nu påstår att han kan....

Citat:
1. Jag har inte erkänt någonting. Vad pratar du om?

Det är den logiska implikationen av vad du skrev. gud visste inte att vi skulle bli onda, alltså är han inte allvetande och därmed är han inte gud.

Citat:
2. Gud vet vad han har skapat, det är som Predikaren säger att människor tänkt ur onda planer.

Vilket gud måste ha vetat om han är allvetande. Och även måste ha vetat för att kunna skapa oss på det sättet. Det är DET du ska bemöta.

Citat:
Det innebär INTE att Gud är ansvarig för vad den onde gör eller tänker. Det är som att säga att du är ansvarig för ALLT dina barn gör - under hela sin livstid. Du har tydligen svårt att förstå vad Gud visste eller rättare sagt kunde tänka sig före och efter den första olydnaden.

Falsk analogi.

Citat:
Vad jag pratar om? Förstår du inte att om du säger att vi är skapade onda så är även spädbarn onda. För det är ju så Gud har skapat oss, onda. Det är vad DU säger, men det beror på förutfattade meningar som INTE stämmer.

Nu har det verkligen brunnit i proppskåpet. JAG säger ju att vi inte ens är skapade. Hur skulle min syn då kunna vara att barn är skapade onda?

Citat:
3. Skaparen, som inte visste vad ondska var eftersom han aldrig tänkt en ond tanke, skapade oss rättSINNIGA, men det vägrar du tro.

Om vi var skapade rättsinniga så skulle vi ine gjort något orätt, så NEJ det tror jag inte. Bara en idiot skulle tro det.

Citat:
Det är DU som är ansvarig för dina egna tankar och handlingar.

Inte om någon har skapat mig in i minsta detalj, fullt vetande om allt jag nånsin kommer göra.

Citat:
Gör det Gud ansvarig eller mindre vetande om vilka möjligheter som finns för dig att uttrycka din ondska?

1. Det är ju DU som sa att gud inte kan förutese våra onda handlingar. Hur ska du ha det?
2. Jo, gud är ansvarig.

Citat:
Nej, faktum är att så fort djävulen, som bibeln säger, uttalade den första lögnen så visste Gud att det skulle bli fiendskap mellan djävulens avkomma och kvinnan, dvs Guds son. Och så har det varit ända sen dess. Så djävulens agerande ÄNDRADE Guds plan med skapelsen.

Vilket gud måste vetat INNAN han skapade djävulen, annars är han inte allvetande och därmed inte gud. Börjar du förstå?

Citat:
Dessutom spelar kroppen en mindre roll för djävulen, för djävulen är en ande...med en himmelsk kropp. Objection overruled. Jag skrev att vårt sinne tyngs av köttets begär och KAN få odisciplinerade, ociviliserade människor att göra vad som helst för att tillfredsställa köttets begär.

Vilket inte förklarar ondskans existens eftersom det tydligen inte gäller i himlen.

Citat:
4. Jag förklarar en gång till.

Att du upprepar dina dumheter gör dem inte mer sanna.

Citat:
Gud har en gång bestämt att alla ska dö.Då spelar dödsorsaken ingen som helst roll. Skuldfrågan avgörs först vid domedagen. Därför ingriper Gud inte mot ondskan.

Vad är det för argument? Du säger i praktiken "gud har inte ingripit för att gud inte har ingripit". DELS svarar det inte på min fråga och DELS är det ett cirkelargument.

Citat:
Det gäller de flesta - utom de som är hans utvalda, som judarna och andra som han har utvalt.

Vad händer med dem? Hur blir man utvald?
Citera
2013-08-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Så mänskligt lidande kan kompenseras av straff efter domedagen? Tja, det låter ju logiskt och bra.

Gud är alltså rasist?
Naturligtvis gör Gud ingripanden redan nu, men han förbehåller sig rätten att göra det när han vill och för vem han vill. Nej, för Gud är alla människor lika, en ras faktiskt enligt de mänskliga forskarnas egna kriterier, men vissa vill inte veta av Gud. Att du frågar om Gud är en rasist, innebär det att du är emot religionsfrihet?
Citera
2013-08-07, 15:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jo, du.. GT är så groteskt att det till och med blev för mycket för det Svenska rättsväsendet 1990 då POX förlag åtalades för bl.a ha gett ut Resan till Betlehem. Åtalet gällde olaga våldsskildring. Serien i sig är direkta bibelcitat med illustrationer. Iom att jag har ett ex av tidningen hemma kan jag lägga upp lite bättre bilder/hela serien om så önskas.

Det önskas!
Citera
2013-08-07, 15:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Naturligtvis gör Gud ingripanden redan nu,

Och bevisen för det....?

Citat:
Att du frågar om Gud är en rasist, innebär det att du är emot religionsfrihet?

Citera
2013-08-07, 16:00
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Logic. It's a bitch.
http://www.youtube.com/watch?v=yJvrkNRAeSs Påminner mig om denna video.
Citera
2013-08-07, 16:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja tack!
Citera
2013-08-07, 16:03
Medlem
Citat:
HAHA SNYGGT SJÄLVMÅL! Nyss kunde ju inte gud förutse onda handlingar...

Korrekt, JAG kan inte se in i framtiden. Har heller aldrig påstått det. VAD jag sa var att det inte finns någon anledning för att gud inte skulle kunna förutse onda handlingar, som du påstod att han inte kan, men nu påstår att han kan....

Det är den logiska implikationen av vad du skrev. gud visste inte att vi skulle bli onda, alltså är han inte allvetande och därmed är han inte gud.

Vilket gud måste ha vetat om han är allvetande. Och även måste ha vetat för att kunna skapa oss på det sättet. Det är DET du ska bemöta.

JAG säger ju att vi inte ens är skapade. Hur skulle min syn då kunna vara att barn är skapade onda?

Om vi var skapade rättsinniga så skulle vi ine gjort något orätt, så NEJ det tror jag inte. Bara en idiot skulle tro det.

Inte om någon har skapat mig in i minsta detalj, fullt vetande om allt jag nånsin kommer göra.

Vilket gud måste vetat INNAN han skapade djävulen, annars är han inte allvetande och därmed inte gud. Börjar du förstå?

Vilket inte förklarar ondskans existens eftersom det tydligen inte gäller i himlen.

Vad är det för argument? Du säger i praktiken "gud har inte ingripit för att gud inte har ingripit". DELS svarar det inte på min fråga och DELS är det ett cirkelargument.

Vad händer med dem? Hur blir man utvald?
HAHA på dig själv, dummerjöns! Som sagt, du har inte förstått hur det var INNAN den första olydnaden och EFTER. FÖRE visste Gud inte vad ondska var för han hade aldrig tänkt en ond tanke. Men EFTERÅT visste och kunde han förutsäga EXAKT vad som skulle ske. Det visar den första profetian i bibeln.

Du hävdade att ondka kan förutsägas, så det är väl du som nu gjort ett präktigt självmål när du nu hävdar att du inte kan förutsäga...nånting. Du får väl läsa en gång till vad du skrivit i tråden och sen upprepa det du påstår nu, både om dig själv och mig.

Gud KUNDE INTE TÄNKA SIG att vi skulle göra det onda. Därför att han själv aldrig tänkt en ond tanke. Han var på det sättet som ett naivt barn INNAN den första olydnaden, men absolut inte EFTERÅT. Då visste han precis hur det skulle sluta tusentals år i förväg, därför fick vi profeter och pofetior. Inse det nån gång så får du se att allting faller på plats.

Återigen: han KUNDE INTE TÄNKA SIG att vi skulle börja göra det onda för han har aldrig tänkt onda tankar. Har du aldrig haft en aha upplevelse när du får veta nån annans tankar, goda eller onda? Så var det för Gud INNAN den första olydnaden. Med risk för att bli tråkig: efteråt visste han EXAKT vad som skulle hända.

Spelar det nån roll om spädbarn är skapade av Gud eller människor? Då är de väl FÖDDA onda eller hur? Same difference. Ett barn blir till när en man och en kvinna skapat liv.

Du kan kontrollera ditt sinne, men många väljer att INTE kontrollera det och begår våldshandlingar och allt möjligt ont. Fråga polisen, de vet. Läs tidningen. Och det har ingenting att göra med att du är född, det har med disciplin m m att göra. Eller en hjärnskada. Men som sagt, Gud har inte skapat dig med den hjärnskadan.

Det är skitsnack. Gud har inte skapat din personlighet, inte allas i alla fall, bara hans utvalda får sådan vägledning. Gud har gett dig fri vilja och du kan möjligen tänka själv, men du använder inte hjärnan optimalt. Inte heller har Gud fyllt din hjärna med alla onda och idiotiska tankar, det är andra som har manipulerat och fördärvat ditt sinne. Därför erkänner Gud att han visserligen har gjort smeden som tillverkar vapen (det här står i GT) men han har aldrig befallt eller gett nån tillstånd att leva gudlöst. Så vi är alla produkten av hur vi är uppfostrade och hur omgivningen har påverkat oss. Det vet varenda psykolog, så du kan ju rådfråga de.

Ingen, inte ens djävulen, hade ifrågasatt Guds omdöme eller vilja eller någonting över huvud taget förut, så när djävulen gjorde det ändrade det Guds plan. Naturligtvis visste Gud att det KUNDE hända, emn han FÖRVÄNTADE sig inte det eftersom ingen hade ifrågasatt hans planer. Som sagt, det kan låta naivt, men fråga dig själv varför han skulle oroa sig för nånting som inte existerade, dvs olydnad? Alla hans skapelser var ju som hans egna små barn, lydiga och glada. Tills nån satte käppar i hjulet. Så är det för de flesta föräldrar.

Ondskan är sprungen ur tanken. Den tanken leder till en ond handling. Svårare än så är det inte. Alla Guds skapelser har en viss tankeförmåga, men vi hålls ansvariga för våra tankar och handlingar för att vi har fått ett samvete, i motsats till rovdjur vars tankeförmåga är på en mycket primitiv nivå.

Jag säger att Gud inte ingriper mot ondskan, på annat sätt än att han har gett oss regler att leva efter och ett samvete, för att han en gång bestämt att alla ska dö. Det är inget cirkelresonemang även om det innebär att vi blir en del av jordens kretslopp.

Det är Gud som väljer, vi kan inte göra så mycket åt det. Vi blir förstås hjälpta av Gud, han är vår Gud och vi är hans folk.
Citera
2013-08-07, 16:03
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Enligt vad jag har läst så vet Gud vad som kommer att hända med dig i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Ett klockrent "ja" från dig på mitt framställda problem.
Bra så!

Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
…Gud vet, innan vi ens är födda, om vi har accepterat eller förkastar Jesus på vår kommande dödsbädd.
-hade vi då någon möjlighet att komma till en annat beslut?
-vad är definitionen på "illusion"?

Vi formar vår framtid här och nu. Vår framtid är dynamisk och formas samt förändras hela tiden. Gud ”ser” förändringarna i framtiden. Det Gud ser i framtiden förändras, och Gud är medveten om dessa förändringar. Gud ser vår framtid, men inte vi. Beslutet du har i framtiden vet Gud, men inte vi. Du kanske inte hinner göra ett beslut pga plötsligt dödsfall. Du kanske väljer Guds väg eller avstår. Resultatet när de väl sker förändras inte, men när det inte har skett så förändras det parallellt med dina val här och nu.

Definitionen av illusion är följande :

An illusion is a distortion of the senses, revealing how the brain normally organizes and interprets sensory stimulation....

http://en.wikipedia.org/wiki/Illusion

Citat:
Jag upprepar nu en frågeställning till samtliga teister som ingen tycks kunna svara på.

Är det någon som kan bevisa eller ge ett vettigt argument för att vi faktiskt har fri vilja? Är det någon som kan berätta HUR vi människor skulle märka skillnaden om fria viljan fanns eller inte?

Det enda jag hört hittills är i princip "klart vi har fri vilja, annars skulle vi vara robotar".

först bör man definiera vad fri vilja är, så, vad är fri vilja enligt dig?
Citera
2013-08-07, 16:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
http://www.youtube.com/watch?v=yJvrkNRAeSs Påminner mig om denna video.

Har också tänkt på den under trådens gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in