2013-08-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och bevisen för det....?
Bevisen ligger ofta på ett personligt plan. Fråga de som har upplevt det. Jag befarar att du är en sån som Jesus talade om när han sa att vissa inte ens skulle tro på Gud om så nån uppstod från de döda. Vissa är alltså omöjliga att övertyga, dessutom är en sån diskussion OT i den här tråden.
Citera
2013-08-07, 16:15
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Naturligtvis gör Gud ingripanden redan nu, men han förbehåller sig rätten att göra det när han vill och för vem han vill. Nej, för Gud är alla människor lika, en ras faktiskt enligt de mänskliga forskarnas egna kriterier, men vissa vill inte veta av Gud. Att du frågar om Gud är en rasist, innebär det att du är emot religionsfrihet?
Att olika regler gäller för "det utvalda folket" och för andra låter väl lite rasistiskt tycker jag.

Jag är för åsiktsfrihet. Jag är kritisk till allt som gör att ovetenskapliga föreställningar påverkar samhället. Vill jag att du ska vara fri att odla vilka religiösa villfarelser du vill hemma? Självklart. Vill jag att lagar och moral på minsta vis ska baseras på religion? Absolut inte.

Religionsfrihet för mig är frihet från religion.
Citera
2013-08-07, 16:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
HAHA på dig själv, dummerjöns! Som sagt, du har inte förstått hur det var INNAN den första olydnaden och EFTER. FÖRE visste Gud inte vad ondska var för han hade aldrig tänkt en ond tanke. Men EFTERÅT visste och kunde han förutsäga EXAKT vad som skulle ske. Det visar den första profetian i bibeln.

Då tackar jag för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud. Tänk vad enkelt det går när du samarbetar så här fint!

Citat:
Du hävdade att ondka kan förutsägas, så det är väl du som nu gjort ett präktigt självmål när du nu hävdar att du inte kan förutsäga...nånting. Du får väl läsa en gång till vad du skrivit i tråden och sen upprepa det du påstår nu, både om dig själv och mig.

Jag förklarade ju precis detta i inlägget du nu besvarar...

Citat:
Gud KUNDE INTE TÄNKA SIG att vi skulle göra det onda. Därför att han själv aldrig tänkt en ond tanke. Han var på det sättet som ett naivt barn INNAN den första olydnaden, men absolut inte EFTERÅT. Då visste han precis hur det skulle sluta tusentals år i förväg, därför fick vi profeter och pofetior. Inse det nån gång så får du se att allting faller på plats.

Då tackar jag ÅTERIGEN för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud. Tänk vad enkelt det går när du samarbetar så här fint!

Citat:
Återigen: han KUNDE INTE TÄNKA SIG att vi skulle börja göra det onda för han har aldrig tänkt onda tankar. Har du aldrig haft en aha upplevelse när du får veta nån annans tankar, goda eller onda? Så var det för Gud INNAN den första olydnaden. Med risk för att bli tråkig: efteråt visste han EXAKT vad som skulle hända.

Då tackar jag ÅTER-ÅTERIGEN för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud. Tänk vad enkelt det går när du samarbetar så här fint!

Citat:
Spelar det nån roll om spädbarn är skapade av Gud eller människor? Då är de väl FÖDDA onda eller hur? Same difference. Ett barn blir till när en man och en kvinna skapat liv.

Strawman. Suck.

Citat:
Du kan kontrollera ditt sinne, men många väljer att INTE kontrollera det och begår våldshandlingar och allt möjligt ont. Fråga polisen, de vet. Läs tidningen. Och det har ingenting att göra med att du är född, det har med disciplin m m att göra. Eller en hjärnskada. Men som sagt, Gud har inte skapat dig med den hjärnskadan.

Och hjärnskadan kom ifrån...?

Citat:
Det är skitsnack. Gud har inte skapat din personlighet, inte allas i alla fall, bara hans utvalda får sådan vägledning. Gud har gett dig fri vilja och du kan möjligen tänka själv, men du använder inte hjärnan optimalt. Inte heller har Gud fyllt din hjärna med alla onda och idiotiska tankar, det är andra som har manipulerat och fördärvat ditt sinne. Därför erkänner Gud att han visserligen har gjort smeden som tillverkar vapen (det här står i GT) men han har aldrig befallt eller gett nån tillstånd att leva gudlöst. Så vi är alla produkten av hur vi är uppfostrade och hur omgivningen har påverkat oss. Det vet varenda psykolog, så du kan ju rådfråga de.

Svammel, svammel, svammel. Jag börjar tröttna nu.

Citat:
Ingen, inte ens djävulen, hade ifrågasatt Guds omdöme eller vilja eller någonting över huvud taget förut, så när djävulen gjorde det ändrade det Guds plan. Naturligtvis visste Gud att det KUNDE hända, emn han FÖRVÄNTADE sig inte det eftersom ingen hade ifrågasatt hans planer. Som sagt, det kan låta naivt, men fråga dig själv varför han skulle oroa sig för nånting som inte existerade, dvs olydnad? Alla hans skapelser var ju som hans egna små barn, lydiga och glada. Tills nån satte käppar i hjulet. Så är det för de flesta föräldrar.

Då tackar jag ÅTER-ÅTER-ÅTERIGEN för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud. Tänk vad enkelt det går när du samarbetar så här fint!

Citat:
Ondskan är sprungen ur tanken. Den tanken leder till en ond handling. Svårare än så är det inte. Alla Guds skapelser har en viss tankeförmåga, men vi hålls ansvariga för våra tankar och handlingar för att vi har fått ett samvete, i motsats till rovdjur vars tankeförmåga är på en mycket primitiv nivå.

Jo, det är det. Men eftersom du inte förstår ämnet så kan inte du förstå det.

Citat:
Jag säger att Gud inte ingriper mot ondskan, på annat sätt än att han har gett oss regler att leva efter och ett samvete, för att han en gång bestämt att alla ska dö. Det är inget cirkelresonemang även om det innebär att vi blir en del av jordens kretslopp.

Jo, det är det. Men eftersom du inte förstår logik så kan inte du förstå det.

Seriöst, det här var kul i början. MEN - och det här säger jag inte för att vara elak utan för att jag faktiskt tycker det - du har en fruktansvärt naiv syn på frågan och tycks inte förstå ämnet över huvud taget. Inte heller har du haft förmåga att ta till dig minsta lilla sak. Därmed börjar jag förlora intresse av att prata med dig, det kommer bara det enda dumheten efter den andra.
Citera
2013-08-07, 16:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bevisen ligger ofta på ett personligt plan.

Med andra kan du inte backa upp det du precis skrev. Noterat.

Citat:
Fråga de som har upplevt det.

Du tycker sådana vittnesmål är tillförlitliga?

Citat:
Jag befarar att du är en sån som Jesus talade om när han sa att vissa inte ens skulle tro på Gud om så nån uppstod från de döda. Vissa är alltså omöjliga att övertyga, dessutom är en sån diskussion OT i den här tråden.

Jag säger som Hume:
Om du på måndagen ser en vän vid liv som du trodde dog i fredags, vad är mest sannolikt: Att naturens lagar har upphävts (och till din fördel), eller att du själv har missuppfattat något?
Citera
2013-08-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Att olika regler gäller för "det utvalda folket" och för andra låter väl lite rasistiskt tycker jag.

Jag är för åsiktsfrihet. Jag är kritisk till allt som gör att ovetenskapliga föreställningar påverkar samhället. Vill jag att du ska vara fri att odla vilka religiösa villfarelser du vill hemma? Självklart. Vill jag att lagar och moral på minsta vis ska baseras på religion? Absolut inte.

Religionsfrihet för mig är frihet från religion.
Olika regler gäller inte, utan VISSA VILL INTE VETA AV Gud. Ska Gud tvinga de att göra som han vill? Alltså är Gud INTE orättfärdig.
Citera
2013-08-07, 16:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Olika regler gäller inte

Du menar att lagen i GT inte bara gällde judar?
Citera
2013-08-07, 16:57
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Olika regler gäller inte, utan VISSA VILL INTE VETA AV Gud. Ska Gud tvinga de att göra som han vill? Alltså är Gud INTE orättfärdig.
Ska de som inte vill veta straffas då? Inte mitt fel att jag inte får ihop ologiken i att tro... Jag hade trott om jag kunde och sett en giltig orsak för det. På samma sätt är det inte mitt fel att jag blev född. Jag bad inte om det. Helst hade jag kanske förblivit ofödd.
Citera
2013-08-07, 16:59
Medlem
Citat:
Strawman. Suck.

Och hjärnskadan kom ifrån...?

Jo, det är det. Men eftersom du inte förstår ämnet så kan inte du förstå det.

Seriöst, det här var kul i början. MEN - och det här säger jag inte för att vara elak utan för att jag faktiskt tycker det - du har en fruktansvärt naiv syn på frågan och tycks inte förstå ämnet över huvud taget. Inte heller har du haft förmåga att ta till dig minsta lilla sak. Därmed börjar jag förlora intresse av att prata med dig, det kommer bara det enda dumheten efter den andra.
Är det inte samma gamla bogomil? Din första "falsk analogi" har du redan fått in minst en gång.

Hjärnskadan uppstod kanske efter att du fallit nerför trappan. Det är inte Guds fel, bara ditt.

Gud är ingen paranoid företagsledare som ser allt vad hans personal gör som myteri. Innan den första olydnaden hade ingen nånsin ifrågasatt nånting, så Gud hade ingen anledning att vara misstänksam. Det är naivt, men det innebär inte att han inte är allvetande eller allsmäktig.

Jag tror bestämt att det beror på att du är svarslös. Du upprepar ju samma svar hela tiden och lyckas inte argumentera på nåt sätt.
Citera
2013-08-07, 17:01
Medlem
Citat:
Med andra kan du inte backa upp det du precis skrev. Noterat.

Om du på måndagen ser en vän vid liv som du trodde dog i fredags, vad är mest sannolikt: Att naturens lagar har upphävts (och till din fördel), eller att du själv har missuppfattat något?
Jag VILL inte bevisa nånting för dig, och jag har förklarat varför. Du är en sån som inte skulle tro ens om nån uppstod från de döda. Vissa människor är omöjliga att övertyga.

Om jag med säkerhet vet att nån har dött och denna person lever några dar senare, då skulle jag tro på uppståndelsen.
Citera
2013-08-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ska de som inte vill veta straffas då? Inte mitt fel att jag inte får ihop ologiken i att tro... Jag hade trott om jag kunde och sett en giltig orsak för det. På samma sätt är det inte mitt fel att jag blev född. Jag bad inte om det. Helst hade jag kanske förblivit ofödd.
De som inte tror är redan dömda. Om du kommer till tro beror nämligen på Gud, den är Guds första gåva till oss troende. Det kan mycket väl vara ditt fel, vilket då innebär att du har dömt dig själv och inte på att Gud har dömt dig, pga nånting du har gjort i din ungdom. Människan är, som Gud uttrycker det, ond alltifrån hennes ungdom. Så om du medvetet gjort nånting som misshagar Gud så riskerar du din plats bland de levande.
Citera
2013-08-07, 17:18
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
De som inte tror är redan dömda. Om du kommer till tro beror nämligen på Gud, den är Guds första gåva till oss troende. Det kan mycket väl vara ditt fel, vilket då innebär att du har dömt dig själv och inte på att Gud har dömt dig, pga nånting du har gjort i din ungdom. Människan är, som Gud uttrycker det, ond alltifrån hennes ungdom. Så om du medvetet gjort nånting som misshagar Gud så riskerar du din plats bland de levande.
Jag var dödsdömd redan innan jag föddes. Jag hade så svåra sjukdomar att de kunde leda till allvarliga komplikationer för min mor om hon fortsatte vara havande. Men, trots doktorernas goda råd ville hon föda mig. Jag föddes flera månader för tidig och med dåvarande och modern teknologi och kunnande kunde de hålla liv i mig. Min mor slapp konsekvenserna de trodde hon kunde drabbas av turligt nog men till min förbannelse. Men mitt liv sedan dess har varit allt annat än normal eller önskvärt av den sinnesfriske.

Så någon gåva fick jag eller hon aldrig av Gud. Jo, det finns de som har det änu värre och ändå tror. Jag har inte valt att icke-tro. Jag bara inte gör det. Lika lite som jag inte älskar färgen gul fast andra människor gör det.

Ja, jag är säkert ond. Jag skänker bort hälften av min blygsamma lön. Jag jobbar inom vård och omsorg. Jag t om tar hand om de gamla på en promenad på min ledighet när jag har ork, bara för att jag känner för dem. Jag jobbar övertid ofta för att jag inte kan lämna någon ens med lite begär av närhet och ömhet. Det lägger jag inte in i det datasystem vi har. Det är obetald tid ekonomiskt, men ger mig mycket själsligt även om jag kan vara trött och sliten. Kanske egoistiskt av mig. Som t ex en nattmacka och lite att dricka till och en kort pratstund som de inte får av andra som jobbar.
Senast redigerad av Golachab 2013-08-07 kl. 17:27.
Citera
2013-08-07, 17:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Är det inte samma gamla bogomil? Din första "falsk analogi" har du redan fått in minst en gång.

Får jag inte skriva falsk analogi för att bogomil också gör det?

Citat:
Hjärnskadan uppstod kanske efter att du fallit nerför trappan. Det är inte Guds fel, bara ditt.

Snygg comeback, retard. Men inte ens när ska vara rolig så får du det rätt. Om gud skapade mig och var medveten om att jag skulle ramla ner för trappan så är HAN ansvarig, inte jag. men nu blev det bestämt för svårt frö dig igen.

Citat:
Gud är ingen paranoid företagsledare som ser allt vad hans personal gör som myteri. Innan den första olydnaden hade ingen nånsin ifrågasatt nånting, så Gud hade ingen anledning att vara misstänksam. Det är naivt, men det innebär inte att han inte är allvetande eller allsmäktig.

Det är precis det som det gör. Men det kan dessvärre inte du förstå.

Citat:
Jag tror bestämt att det beror på att du är svarslös. Du upprepar ju samma svar hela tiden och lyckas inte argumentera på nåt sätt.

Varför ska jag ändra mina svar när du presenterar samma usla argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in