2011-11-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av providence
Om vi tar det från början. Teodicéproblemet frågar sig hur Gud kan vara god då det finns så mycket ondska och lidande i världen. Svaret är att lidande och synd kom in i världen genom människans fria vilja. Vad är det som är så svårt att förstå?

Och om vi låtsas att den fria viljan finns, vem gav den då till människan? Om du svarar gud, vilket du gör, så är den fria viljan alltså guds påhitt, därmed finns ondska pga gud. Du förstår liksom inte problemet, om gud är gud så är människans fria vilja inte ondskan ursprung, eftersom att människan inte skapade sig själv, utan gud skapade henne. Är du med?

Citat:
Jag måste upprepa samma svar så länge som jag får samma upprepande frågor på samma tema. Mina svar är tänkta att utveckla debatten och föra den ett eller flera steg framåt. Men oftast så blir det ett steg framåt och ett bakåt just därför att ett flertal skribenter vägrar acceptera de logiska svar som de får sig serverade.

Kan det inte vara så att dina svar inte är logiska då? Du undviker liksom bara problemet med circelresonemang.

Citat:
Synd och lidande skulle inte ha existerat på jorden idag om inte de första människorna använde sin fria vilja till att trotsa Gud och äta från kunskapens träd.

Och vem satte kunskapens där? Vem gav människan möjlighet att äta av trädets frukter? Försök att förstå att den fria viljan löser ingenting, eftersom att gud ändå är mäktigare än människans vilja, och ansvarar för allt som är mänskligt och världsligt. Gud är alltings yttersta orsak, om han är skaparen.
Senast redigerad av SeinundZeit 2011-11-09 kl. 15:42.
Citera
2011-11-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fullbordades? Det trädde i kraft femhundra år före Jesus:

17Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord.
Det som varit skall man inte mer minnas,
inte längre tänka på.

Jes 65:17

Jag är fullt medveten om att kristna anser detta, men om du anser att även GT är helig skrift så håller det inte.

Jag vet inte om du driver med mig eller om du tolkar fel, helt enkelt därför att du inte vet bättre.

Den vers du nämner är en profetia om det framtida Jerusalem som kommer att inträffa efter domedagen. Det har ingenting att göra med det nya förbundet i NT som fullbordades med Jesu död på korset. Jämför:

Jes 65:17-18 Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord. Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på. Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar. Jag skapar om Jerusalem till jubel och dess folk till glädje.

Upp 21:1-2 Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man.

Citat:
Det nya förbundet ger dock en bild av en mer hjälpsam Jahve och det är ju fortfarande gärningar han vill se, inte en läpparnas bekännelse. En offerdöd är därför inte teologiskt nödvändig och det eviga förbundet var redan instiftat.

Ditt felaktiga tolkande av judiska profetior förändrar ingenting i kristen teologi trots dina lömska försök i den riktningen. Det bara bevisar tesen att vissa ateistiska debattörer är oärliga.
Citera
2011-11-09, 15:48
Medlem
Citat:
Gud både vill och kan utrota ondskan och kommer att göra det vid tidens slut. Fram till dess måste den fria viljan med synd och ondska som följd få fritt spelrum.

Du verkar inte ha förstått problematiken med teodicéproblemet, sorry!
Citera
2011-11-09, 15:55
Medlem
Citat:
Hur menar du att jag ska ändra uppfattning? Jag har redan förklarat att synden, lidandet och ondskan på jorden beror på människans fria vilja. Gud har ingenting med det att göra så det existerar egentligen inget teodicéproblem. Teodicéproblemet hålls vid liv och göds av ateister som inte klarar av att hantera det faktum att det finns en Gud som kommer att döma dem på domedagen på grund av att de genom sin fria vilja gjorde ett felaktigt val. Trist, men det är den enda logiska slutsats som kan dras.

Jag känner många kristna som anser att teodicéproblemet gäller men till skillnad från dig vågar de erkänne det.
Citera
2011-11-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeinundZeit
Och om vi låtsas att den fria viljan finns, vem gav den då till människan? Om du svarar gud, vilket du gör, så är den fria viljan alltså guds påhitt, därmed finns ondska pga gud. Du förstår liksom inte problemet, om gud är gud så är människans fria vilja inte ondskan ursprung, eftersom att människan inte skapade sig själv, utan gud skapade henne. Är du med?

Och vem satte kunskapens där? Vem gav människan möjlighet att äta av trädets frukter? Försök att förstå att den fria viljan löser ingenting, eftersom att gud ändå är mäktigare än människans vilja, och ansvarar för allt som är mänskligt och världsligt. Gud är alltings yttersta orsak, om han är skaparen.

Den ursprungliga ondskan kom till när änglarna i himlen gjorde revolt mot Gud. Det var en av änglarna, som i skepnad av en orm, frestade människorna i lustgården att äta av frukten från kunskapens träd. Därmed kom synden och lidandet in i världen. Det är troligt att Gud tänkte sig att skapa en värld utan synd och lidande men det gick om intet när människorna åt av frukten från kunskapens träd. Gud har ingenting med synden att göra.
Citera
2011-11-09, 16:01
Medlem
Citat:
Gud kan vara 100% allsmäktig och allvetande och ända välja att inte veta vad människorna kommer att göra med sin fria vilja.

För att ta en liknelse. Föreställ dig en mycket rik man med många miljarder kronor på banken. Den rika mannen väljer en dag att skänka bort nån miljon till välgörande ändamål. Upphör den mannen att vara rik då? Mannen är väl fortfarande rik fastän hans förmögenhet har minskat en aning.

På samma sätt fungerar det med Guds allsmäktighet. Gud kan väl fortfarande vara allsmäktig och allvetande fastän han väljer att inte utnyttja sin förmåga att förutse den fria viljan.

Du har som sagt inte förstått problematiken med Teodicéproblemet. Väljer Gud att handla som du skrev kan han fortfarande vara allsmäktig men inte god.
Citera
2011-11-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag känner många kristna som anser att teodicéproblemet gäller men till skillnad från dig vågar de erkänne det.

Ja, men då handlar det om individer som inte kan eller orkar ta tag i saken. Då är det enklare att bara erkänna teodicéproblemets kärna. Då slipper de anstränga sig och kan lugnt luta sig tillbaka och slappna av.
Citera
2011-11-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Du har som sagt inte förstått problematiken med Teodicéproblemet. Väljer Gud att handla som du skrev kan han fortfarande vara allsmäktig men inte god.

Jag förstår exakt vad teodicé går ut på. Jag tror snarare att det är du som inte förstår benämningen "god". Gud kan fortfarande vara god men för att förstå det krävs det att man har Guds förmåga att se stora och små skeenden både framåt och bakåt i tiden.

Guds vägar är outgrundliga.
Citera
2011-11-09, 16:11
Medlem
Citat:
Den ursprungliga ondskan kom till när änglarna i himlen gjorde revolt mot Gud. Det var en av änglarna, som i skepnad av en orm, frestade människorna i lustgården att äta av frukten från kunskapens träd. Därmed kom synden och lidandet in i världen. Det är troligt att Gud tänkte sig att skapa en värld utan synd och lidande men det gick om intet när människorna åt av frukten från kunskapens träd. Gud har ingenting med synden att göra.

Hur kan det komma något ont från en genomgod Gud? Änglarna är väl skapade av Gud? Problemet kvarstår!
Citera
2011-11-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ja, men då handlar det om individer som inte kan eller orkar ta tag i saken. Då är det enklare att bara erkänna teodicéproblemets kärna. Då slipper de anstränga sig och kan lugnt luta sig tillbaka och slappna av.

De har insett problemet helt enkelt.
Citera
2011-11-09, 16:13
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Jag förstår exakt vad teodicé går ut på. Jag tror snarare att det är du som inte förstår benämningen "god". Gud kan fortfarande vara god men för att förstå det krävs det att man har Guds förmåga att se stora och små skeenden både framåt och bakåt i tiden.

Så kan man också lösa det . Det kanske är den bästa lösningen.
Citera
2011-11-09, 16:25
Medlem
Citat:

Godhet är bland annat "den gyllene regeln". Det vore hedersamt om du erkänner att vi inte har någon logisk lösning på teodicéproblemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in