Citat:
Ursprungligen postat av providence
Om vi tar det från början. Teodicéproblemet frågar sig hur Gud kan vara god då det finns så mycket ondska och lidande i världen. Svaret är att lidande och synd kom in i världen genom människans fria vilja. Vad är det som är så svårt att förstå?
Och om vi låtsas att den fria viljan finns, vem gav den då till människan? Om du svarar gud, vilket du gör, så är den fria viljan alltså guds påhitt, därmed finns ondska pga gud. Du förstår liksom inte problemet, om gud är gud så är människans fria vilja inte ondskan ursprung, eftersom att människan inte skapade sig själv, utan gud skapade henne. Är du med?
Citat:
Jag måste upprepa samma svar så länge som jag får samma upprepande frågor på samma tema. Mina svar är tänkta att utveckla debatten och föra den ett eller flera steg framåt. Men oftast så blir det ett steg framåt och ett bakåt just därför att ett flertal skribenter vägrar acceptera de logiska svar som de får sig serverade.
Kan det inte vara så att dina svar inte är logiska då? Du undviker liksom bara problemet med circelresonemang.
Citat:
Synd och lidande skulle inte ha existerat på jorden idag om inte de första människorna använde sin fria vilja till att trotsa Gud och äta från kunskapens träd.
Och vem satte kunskapens där? Vem gav människan möjlighet att äta av trädets frukter? Försök att förstå att den fria viljan löser ingenting, eftersom att gud ändå är mäktigare än människans vilja, och ansvarar för allt som är mänskligt och världsligt. Gud är alltings yttersta orsak, om han är skaparen.