2013-08-07, 13:08
Medlem
Snubbelpost
Citera
2013-08-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Klart att det är, om du bygger en bil och låter bli att skruva åt skruvar på de mer vitala komponenterna, då vet du att ondska kommer att utlösas vid en viss tidspunkt, beroende hur noggrannn du är med att vilja ont.

Du kan t.ex tiga, låta bli att lämna information, då är du också bärare av ond att vilja ha ifrån dig på annan eller andra.

Så jordiska varelser är guds marionetter? något gud skulle tycka var bra för då lär man sig något?

Därför dör också folk, de borde inte men gör det.
Och då är det bilen som är ond eller hur? Nej, det är den som har saboterat bilen som är ond. och den är inte förutsägbar, annars hade den som drabbas av din ondska till följd av sabotaget kunnat...förutsäga den. Men det händer inte utan Toy-otan går inte att bromsa för att en matta har hamnat snett. Så ondska är inte förutsägbar. Den ondska du snackar om är planerad.

Nej, vi är inte Guds marionetter, vi har en fri vilja och fria tankar. Annars hade Gud varit ansvarig för dina dumheter, och det förstår alla att så inte är fallet.

Folk dör för att Gud en gång har bestämt att vi ska dö för våra synder för att dömas senare (domedagen). Därför spelar dödsorsaken ingen roill och därför ingriper han inte i konflikter som i Syrien när båda sidor ber om divine intervention.
Citera
2013-08-07, 13:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Kan Gud veta, innan jag ens är född, svaret på mitt kommande livs respons på frälsning?
Dvs om jag accepterar eller förkastar Jesus på min kommande dödsdag i framtiden.
Ja, Gud kan veta vilka val du kommer att göra innan du ens är född. Gud vet om du kommer att bli en teist eller ateist. Gud vet också vad du kommer att göra för val på din dödsbädd i framtiden. Dåtiden, nuet och framtiden är samma för Gud. Att vi diskuterar här på Flashback vet Gud också om. Han vet också vad vi kommer att skriva i framtiden .
Citera
2013-08-07, 13:24
Medlem
Också där ett klockrent ja!

Jag får tillfälle att återkomma till konsekvensera av detta men fundera på följande tills dess:

Ni har båda optat för att Gud vet, innan vi ens är födda, om vi har accepterat eller förkastar Jesus på vår kommande dödsbädd.
-hade vi då någon möjlighet att komma till en annat beslut?
-vad är definitionen på "illusion"?
Citera
2013-08-07, 13:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, Gud kan veta vilka val du kommer att göra innan du ens är född. Gud vet om du kommer att bli en teist eller ateist. Gud vet också vad du kommer att göra för val på din dödsbädd i framtiden. Dåtiden, nuet och framtiden är samma för Gud. Att vi diskuterar här på Flashback vet Gud också om. Han vet också vad vi kommer att skriva i framtiden .
Så vart tog den fria viljan vägen? Om det finns en vetskap om hur alla mina val kommer att se ut så är framtiden förutbestämd och jag har inga val att göra egentligen. Jag kanske TROR att jag har det men eftersom utgången redan är klar så kan jag inte ändra på det som är förinställt. Inget fritt val alltså. Jag är programmerad till att antingen hamna i himlen eller helvetet. Kul liv.
Citera
2013-08-07, 13:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Är ondska förutsägbar?

Självklart.

Citat:
2. Du har inte läst vad Predikaren skrev. Gud har inte skapat oss som onda varelser, inte ens djävulen, för då hade han varit ansvarig för alla våra handlingar.

1. Tack för erkännandet att gud inte är allvetande och därmed inte gud.

2. Du har fortfarande inte berört huvudfrågeställningen. Jag upprepar: Om man ska skapa något så MÅSTE man ju veta vad det det är man skapar. Man kan inte skapa något om man inte ens vet vad det är.

Citat:
Det är dina förutfattade mening innebär nämligen att spädbarn är onda, trots att de inte gjort någonting, varken ont eller gott. Bisarr tanke.

Vad pratar du om??

Citat:
3. Du förstår alltså inte hur det fungerar. Många av våra onda tankar är sprungna ur köttet, och vi kommer inte ha en jordisk kropp (kött) utan en himmelsk kropp (ande) i himlen. Köttet tynger nämligen sinnet med alla dess begär, och för att tillfredsställa dessa begär...nöden har ingen lag menar vissa. Därför våldtar och dödar vissa sina medmänniskor.

OM det är som du säger så innebär det bara att allvetande guden kunde ha skapat oss utan kroppar även på jorden och därmed sluppit ondskan. Objection overruled.

Citat:
4. Gud vill inte att nån ska dö, han vill att vi ska sluta göra varansdra illa. Därför har han bestämt en dag då han ska döma hela världen. Tills dess gäller den som är utan synd kastar den första stenen. Därför ingriper inte Gud i konflikten i Syrien, när nu båda sidor ber honom om divine intervention.

Och vad väntar han på?
Citera
2013-08-07, 13:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Kära vän, om jag har kännedom om din framtid så har jag inte bestämt dina val. Det är du som har bestämt din EGEN framtid med dina EGNA val. Det är inte jag som gör det. Det är väl inte så svårt att förstå?

Jag tyckte att din tidslinje var bra därför lånar jag den en liten stund:
Tidslinje: [------------------A-------X--------B------------]

Låt oss anta att jag har kännedom om din HELA framtid, från början och till slutet på tidslinjen.

1. Vid punkt A har du bestämt dig att för att äta en pirog vid tidpunkt B. Detta ha JAG kännedom om eftersom jag vet din framtid.

2. Vid punkt X ändrar du dig och väljer istället att äta en hamburgare vid tidpunkten B. Din ändring har jag även kännedom om.

3. Vid punkt B så äter du hamburgaren. Detta har jag kännedom om.

Nu spolar vi tillbaka bandet INNAN tidpunkt A. Jag har kännedom om din framtid, glöm inte det.

1. Du vet INTE vad du kommer att bestämma vid tidpunkten A, men det VET jag.

2. Du vet INTE att du kommer att ändra dig vid punkt X, men det VET jag.

3. Du vet INTE vad du kommer att äta vid punkten B, men det vet jag.

Alltså, jag har kännedom om hela din framtid inklusive de ändringar du gjort på vägen.
Hänger du med så långt? Gör du inte det så läs igen.

När Gud skickar sin medlare så hotar det inte våra fria vilja eftersom vi kan antingen VÄLJA att lyssna eller inte göra det.

Att vi kan synda ingår i den fria viljan, eftersom vi har valmöjligheten att synda. När Gud skickade syndafloden så var det riktat mot de som inte lyssnade på Noak och som gjorde narr av honom.

Det finns svar på dina frågor. Google is your friend.

Jag tror att jag vet vad du gör för fel. Du antar att Gud finns vid en viss tidpunkt men inte finns vid någon annan. Om du antar det, så har du fel. Gud finns vid alla tidpunkter, och inte bara vid en. Han är inte bunden till tid som vi människor är. För Gud är framtiden och nuet samma.

Nej, han bryter inte mot vår fria vilja bara för att han tittar in i framtiden. Hur skulle någon som tittar in i framtiden ändra den? Jag förstår inte?

Visst har han en fria vilja på samma sätt som vi.

Återigen, alla religioner dyrkar inte en Gud som är ond för då skulle de bort från religionen. Gud tillåter varken stening, rasism eller mord. Då har du missförstått.

Upprepningar leder fortfarande inte till sanning.
Citera
2013-08-07, 13:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Jag upprepar nu en frågeställning till samtliga teister som ingen tycks kunna svara på.

Är det någon som kan bevisa eller ge ett vettigt argument för att vi faktiskt har fri vilja? Är det någon som kan berätta HUR vi människor skulle märka skillnaden om fria viljan fanns eller inte?

Det enda jag hört hittils är i princip "klart vi har fri vilja, annars skulle vi vara robotar".
Citera
2013-08-07, 14:10
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Kära vän, om jag har kännedom om din framtid så har jag inte bestämt dina val. Det är du som har bestämt din EGEN framtid med dina EGNA val. Det är inte jag som gör det. Det är väl inte så svårt att förstå?

Om du har faktisk kännedom om min framtid, kan ingen annan framtid än den du såg, ske. Om jag med min fria vilja ändrar mitt val, har du inte sett in i framtiden.

Citat:
Jag tyckte att din tidslinje var bra därför lånar jag den en liten stund:
Tidslinje: [------------------A-------X--------B------------]

Låt oss anta att jag har kännedom om din HELA framtid, från början och till slutet på tidslinjen.

1. Vid punkt A har du bestämt dig att för att äta en pirog vid tidpunkt B. Detta ha JAG kännedom om eftersom jag vet din framtid.

2. Vid punkt X ändrar du dig och väljer istället att äta en hamburgare vid tidpunkten B. Din ändring har jag även kännedom om.

3. Vid punkt B så äter du hamburgaren. Detta har jag kännedom om.
Inget har förändrats, du vet fortfarande hela min framtid, och därmed ingen fri vilja att ändra den.

Citat:
Nu spolar vi tillbaka bandet INNAN tidpunkt A. Jag har kännedom om din framtid, glöm inte det.

1. Du vet INTE vad du kommer att bestämma vid tidpunkten A, men det VET jag.

2. Du vet INTE att du kommer att ändra dig vid punkt X, men det VET jag.

3. Du vet INTE vad du kommer att äta vid punkten B, men det vet jag.

Alltså, jag har kännedom om hela din framtid inklusive de ändringar du gjort på vägen.
Hänger du med så långt? Gör du inte det så läs igen.

Jag förstår din tankegång, men detta förändrar ingenting. Kan du förutse att jag kommer ändra mig, har jag fortfarande ingen fri vilja. Det är förutbestämt att jag vid punk X kommer ändra mig och ta en hamburgare istället.

Det fetade: Där ser du att JAG upplever det som att fri vilja existerar och att jag använda den för att välja vad jag skulle äta, men i själva verket är den fria viljan bara en illusion, då du redan vet vad jag ska göra.

Citat:
När Gud skickar sin medlare så hotar det inte våra fria vilja eftersom vi kan antingen VÄLJA att lyssna eller inte göra det.

HA! Men om vi "väljer" att inte lyssna, hamnar vi i helvetet för evigt. Så mycket för ett fritt val.

Maffia-bossen Jesus.

Citat:
Att vi kan synda ingår i den fria viljan, eftersom vi har valmöjligheten att synda. När Gud skickade syndafloden så var det riktat mot de som inte lyssnade på Noak och som gjorde narr av honom.

Nej, Gud skickade floden på oss för att vi var "wicked" och "corrupt". Våld dominerade, därför kom floden. Så står det i bibeln. Ljug inte nu. Han ingrep på den fria viljan eftersom han tyckte att vi gjorde fel.

Men låt oss anta att floden kom för att slakta de som gjorde narr av Noak. Först och främst. Gud sade till Noak att han skulle skapa en syndaflod som skulle döda de som gjorde narr av Noak för att han förberedde sig för den.

Fetade: Hur var det med "VÄLJA att lyssna eller inte"?

Citat:
Det finns svar på dina frågor. Google is your friend.

Jag vet orsakerna till alla dessa saker. Vetenskapen har förklarat dessa för länge sedan. Men du sade att Gud alltid valde det optimala, vilket dessa inte är. Du ljög alltså.

Citat:
Jag tror att jag vet vad du gör för fel. Du antar att Gud finns vid en viss tidpunkt men inte finns vid någon annan. Om du antar det, så har du fel. Gud finns vid alla tidpunkter, och inte bara vid en. Han är inte bunden till tid som vi människor är. För Gud är framtiden och nuet samma.

Okej, men då har han inte fri vilja.

Citat:
Nej, han bryter inte mot vår fria vilja bara för att han tittar in i framtiden. Hur skulle någon som tittar in i framtiden ändra den? Jag förstår inte?

Jag förstår att du inte förstår.

När Gud ser in i framtiden, ser han ALLA våra val. Alla våra val som vi någonsin kommer att göra. Om vi har fri vilja ska vi kunna göra något som han inte kan förutse, annars har vi inte fri vilja i riktig bemärkelse. Det kan vi inte.

Citat:
Visst har han en fria vilja på samma sätt som vi.

Du har fel. Om Gud inte kan bryta mot sin egen moral, har han per definition inte fri vilja.

Citat:
Återigen, alla religioner dyrkar inte en Gud som är ond för då skulle de bort från religionen. Gud tillåter varken 1. stening, 2. rasism eller 3. mord. Då har du missförstått.

I beg to differ. Jag har inte missförstått. Du har medvetet omtolkat eller blundat.

1/2/3. http://www.evilbible.com/Murder.htm
Där hittar du mord och stening på grund av rasism. Tre flugor i en smäll.
Citera
2013-08-07, 14:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Men låt oss anta att floden kom för att slakta de som gjorde narr av Noak. Först och främst. Gud sade till Noak att han skulle skapa en syndaflod som skulle döda de som gjorde narr av Noak för att han förberedde sig för den.

Logic. It's a bitch.
Citera
2013-08-07, 14:46
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Bassiehof|44660826]
Citat:
Och då är det bilen som är ond eller hur?
Klart det är bilen som bär döden i sådant fall, fast egentligen den dåliga jorden som inte förmår gripa fast i däcken när skruvarna glappar, den tacksamheten över att finnas till bjuder inte gud på. Alltså är planeten ond ( ...
...men jorden har medvetande och känslor , kan ju vara att the soil förhandlar med merkurius skugga om 212 år... ben bara.. om vinkel är 14 grader!

Citat:
Nej, det är den som har saboterat bilen som är ond. och den är inte förutsägbar, annars hade den som drabbas av din ondska till följd av sabotaget kunnat...förutsäga den.
Så sett? är inte det den enkelriktade strängteoretiska gången? jag som trodde maskintillverkning vara avancerad, men du har rätt.. skillnad på bil och bil, tillverkare och tillverkare. Sedan verktygen, alla bilar kommer inte med insektsnyckel-knippe. Men sådant är ämnat åt förare att ansvara för, vilket kan skyllas på dålig körskola också.

Citat:
Men det händer inte utan Toy-otan går inte att bromsa för att en matta har hamnat snett. Så ondska är inte förutsägbar. Den ondska du snackar om är planerad.
Mattan hamnar snett? brrr nu får du mig att rysa.

Citat:
Nej, vi är inte Guds marionetter, vi har en fri vilja och fria tankar. Annars hade Gud varit ansvarig för dina dumheter, och det förstår alla att så inte är fallet.
Gud kan ju inte hjälpa att hen är så populär.. sant.

Citat:
Folk dör för att Gud en gång har bestämt att vi ska dö för våra synder för att dömas senare (domedagen). Därför spelar dödsorsaken ingen roill och därför ingriper han inte i konflikter som i Syrien när båda sidor ber om divine intervention.
Mm det föds nya sötnosar oavsett.. så somligt går av sig självt, därför det heter autonoma nervsystemet, som är något trassligare än en bilmatta, likväl behövs empati för både bil och männniska, om inte nnat så vid möten.

Usch vad ruggigt tråden kom att fokusera, mkt död idag..

I en annan tråd diskuteras, ramadan och lämpligheten att köra näringsfritt.. hmmm alla dessa verser och lyriska moments.. som är heliga och till varje pris ska gälla. Jag tycker ännu att det är fatalistiskt att prioritera "ebn religion" framför MÄNNISKA. Man bör liksom förmå bedöma skillnader om inte annat, så i avstånd.

Bibelavstånd liksom armslängdsavstånd, apropå min-din-gud - jag ser ingen min-gud , men vet att andra beräknar sin/sina gudar

utan att skämmas heller.
Citera
2013-08-07, 14:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
1/2/3. http://www.evilbible.com/Murder.htm
Där hittar du mord och stening på grund av rasism. Tre flugor i en smäll.

Haha den här var underbar:
(Första kungaboken)
35En man i profetskaran sade på Herrens befallning till en av de övriga: ”Slå till mig!” Då den andre vägrade 36sade han: ”Eftersom du inte lyssnade till Herrens befallning skall ett lejon slå dig när du går härifrån.” Den andre gick, och på vägen mötte han ett lejon som dödade honom.

Låter precis som vad en allvetande, allgod varelse skulle göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in