2011-02-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Trevligt skrivet dip. Så länge du inte är en utexaminerad läkare, så antar jag att du, precis som jag å de flesta andra här på FB skriver utifrån våra egna erfarenheter.

Så låt mig då tydliggöra vad jag menar med "så jag vet vad jag pratar om" och att bör låta medicinen få arbeta i 2 veckor innan man ger upp.

Jag vet vad jag pratar om utifrån mina erfarenheter som jag å förmodligen många andra också delar. Mina erfarenheter vet jag ju vilka dom är. Å då vet jag alltså också vad det är jag pratar om, eftersom jag lever med mina egna erfarenheter hela tiden och blir påmind om dom så gott som dagligen.

Mina erfarenheter är jag dock inte ute efter att överdrivna på något sätt, jag tydliggjorde också att jag inte är någon läkare.

Men jag har dock en viss erfarenhet i ämnet. De flesta erfarenheterna som varit väldigt givande för mig har jag fått genom åratals arbete som skötare på rättspykiatriska kliniken i Växjö, men även genom min bästa vän sen 5:e klass med ADHD och mitt ex jag levde med i 4 år, som har ADD. Båda har i omgångar gått på bla Ritalin.

Jag förstår inte alls vad du menar med att kroppen skulle behöva bygga upp någonting eller anpassa sig till förändringarna medicinen ger. Mer än i så fall att en person med adhd inte skulle ha fått uppleva kreativitet, glädje, entusiasm, mer energi m.m redan i sitt liv vid vissa tillfällen? Det har jag aldrig hört talas om. För det är sådana (positiva) effekter till exempel Ritalin ger, och som då kroppen skulle behöva 2-3 månader på sig att "anpassa sig till" enligt dig..?

Alla dessa känslor å sinnesstämningar har alla människor fått uppleva mer eller mindre. Å bara för att du börjar äta Ritalin springer du inte efter ett tag runt å är lycklig å glad å superkreativ mer eller mindre konstant. som förmodlingen skulle krävas för att ditt liv å möten med andra människor skulle förändras så pass att du inte skulle klara av det.

Det som sker med hjälp av Ritalin är inte något mer märkvärdigt än att det ökar frisättningen av monoaminerna dopamin och noradrenalin. Det äringet konstigt med det. Dom som redan är helt naturliga signalsubstanser hos oss.

Och att medicinera till exempel antidepressiva eller ISO-hämmande preparat, eller som Ritalin tillhör, centralstimulerande preparat, återställer den obalans av signalsubstanser (oftast av biokemiska anledningar) som människor med ADHD ADD lider av.

Jag har i alla fall inte hört om någon som behövt 2-3 månader på sig av att vänja sig vid sitt "nya liv". De flesta går dessutom regelbundet hos en psykoterapeut under medicineringens första månader, vilket oftast i ganska stor grad hjälper till med olika smarta metoder och verktyg för att förstå och kunna anpassa sig tidigt, till de förändringar som medicinen i slutändan, ger till ens liv.

ska ABSOLUT inte äta Ritalin i mer än högst 1 månad. Så lyssna inte på Dip där. Om inte kroppen lyckats anpassa sig till medicinens verkan under de första 4 veckorna, ska du genast sluta med den! Å varför vet jag det då.. Jo. Genom just mina egna erfarenheter. Inget annat märkvärdigt... Men om inte Dip eller någon annan vill tro på detta så läs fass. Här är ett litet utdrag ur den under kategorin " dosminskning och utsättning":

"Behandlingen måste upphöra om symtomen inte förbättras efter lämplig dosjustering under en månad."

Å för att tydliggöra en till sak angående Ritalin:

Den behöver heller inte 2-3 månader på sig för att kroppen ska anpassa sig till den. Effekten ges redan inom 1-2 timmar. men anledningen till att den effekten kan utebli mer eller mindre beror nästan alltid på att biverkningarna de första veckorna tar ut dess positiva effekter. Jag pratar då om de vanligaste biverknngarna som affektlabilitet, aggression, agitation, ångest, depression, irritabilitet, sömnlöshet och nervositet.

Tänk att jag hade kunnat räknat ut med arslet nästan att du var en sk "skötare", du som besitter sådan rungande "kunskap" kan ju förklara för resten av klassen tills imorgon varför man skäligen väntar ca 2-3 månader innan man tar dom första blodproven, samt varför man tar dessa och vad man kollar. Samt varför man även gör uppföljningar på dessa ungefär 1 gång per år.

Så återkommer jag för att ge dig en verbal arkebusering imorgon, för det är tydligt att fritt fantiserande idioter som du behöver er lite "lärpengar" särskilt när ni postar er skit i såna här forumkategorier utan att tänka på vad följderna av era idiotiska tilltag kan bli.

Din "sakkunskap" är ungefär lika värdefull som en plit's i en diskussion om straffrätt eller andra former av juridik.
Citera
2011-02-06, 15:31
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
du som besitter sådan rungande "kunskap" kan ju förklara för resten av klassen tills imorgon varför man skäligen väntar ca 2-3 månader innan man tar dom första blodproven, samt varför man tar dessa och vad man kollar. Samt varför man även gör uppföljningar på dessa ungefär 1 gång per år.
Nu kommer jag och lägger drulen i blöt där jag enbart utgår från själv som patient,
som av en händelse fick jag mäta blodtryck efter 1 vecka, nästa vecka är det dags igen
med tanke på doshöjningarna som gjorts, jag skulle misstänka att blodtryckskoll
motsvarar det du benämner som "blodprov"? det låter inte alltför modernt iaff,
medicinen bytte min blodgrupp!? (ta det lugnt nu! ett dåligt skämt)
Citera
2011-02-06, 16:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tänk att jag hade kunnat räknat ut med arslet nästan att du var en sk "skötare", du som besitter sådan rungande "kunskap" kan ju förklara för resten av klassen tills imorgon varför man skäligen väntar ca 2-3 månader innan man tar dom första blodproven, samt varför man tar dessa och vad man kollar. Samt varför man även gör uppföljningar på dessa ungefär 1 gång per år.

Så återkommer jag för att ge dig en verbal arkebusering imorgon, för det är tydligt att fritt fantiserande idioter som du behöver er lite "lärpengar" särskilt när ni postar er skit i såna här forumkategorier utan att tänka på vad följderna av era idiotiska tilltag kan bli.

Din "sakkunskap" är ungefär lika värdefull som en plit's i en diskussion om straffrätt eller andra former av juridik.

Jag hävdar fortfarande att detta forum är till för alla och allas egna erfarenheter om livet. Och att det är själva syftet med FB. . Men jag står fast vid att man inte ska efter tre dagar ge upp pga av biverkningar när det har tagit månader att komma så långt som en utredning och en diagnos. Och jag står fast vid att man ska inte äta Ritalin mer än högst fyra veckor utan tillfredsställande resultat. Och jag tror alla läkare också in stämmer i detta. Så vad är det du regerar på med detta? Motsäger du dig detta, förklara då i så fall gärna varför. I stället för att bli som ett barn så fruktansvärt upprörd. Över dessa saker jag framfört. Men om du inte klarar av något annat än att bli hatisk så tycker jag faktiskt att du är på fel plats. Jag rekommenderar dig Dip att leta efter en annan plattform i stället, där bara Läkare och diplomerade psykologer och psykoterapeuter uttrycker sig. Om det finns någon sådan. För du klarar ju uppenbarligen inte av oss idioter som fantiserar.

Jag förstår tyvärr inte i vilken verklighet du lever i, eller vilka egna erfarenheter du har av Ritalin. Men du, precis som jag, vet förmodlingen att det inte alls varken är hugget i sten, eller ett fullständigt system som följs med att vänta med blodprov till 2-3 månader och sedan återkoppling en gång per år. Efter en månad med Ritalin kan du se hur värdena i kroppen förändras. Redan då kan du se hur dina levervärden gått upp. Som ett exempel bara. Å för det andra, du ska inte äta Ritalin mer än högst ett år. Sen ska du va fri ifrån det en längre period. Kroppen måste få kunna återhämta sig. Detta pga av bla. de långtgående effekterna medicinen har på kroppen och för att kunna göra en ordentlig bedömning, väga nackdelar mot fördelar. Ritalin är ett narkotikapreparat och starkt beroendeframkallande, så om det används på fel sätt kan det få katastrofala följder, som du säkert redan vet.

Men i alla fall…Utifrån MINA erfarenheter med uppföljning och i detta fall blodprovstagning, så förutom de inledande undersökningarna med urinprov, blodprov,ekg, vikt-längdkontroll, mätning av blodtryck och puls och vissa allergitester, så skiljer sig den resterande uppföljningen fullständigt mellan kanske alla de 100-tal fallen jag i alla fall upplevt.

Mitt ex va tvungen att lämna blodprov redan efter en månad. Det dom då va oroliga över va hennes levervärden, pga av hennes tidigare sjukdomshistoria. Sedan följde dom upp det med att efter ca nio månader göra samma undersökningar som gjordes i inledningen, innan hon sattes på Ritalin. Det framgick att hennes hjärta hade alldeles för oregelbunden hjärtrytm. Dessutom hade hennes blodprov visat misstanke på minskat antal blodkroppar som bieffekt av medicinen.

Efter dessa så satte dom ut medicinen och hon var helt medicinfri i ett år. Sen fick hon käka Atarax i kombination med Citalopram 20 mg. Det fungerade bättre för henne. Min vän däremot han fick lämna blodprov varannan vecka, hela tiden, också pga hans tidigare sjukdomshistoria och tidigare medicinering. Jag vill inte gå in på hans historia fullt ut. Men det fanns både tidigare missbruksproblem och en sucidial historia bland hans anhöriga. Många av patienterna på Rättspyk i Växjö lämnade dock endast blodprov ungefär efter några månader och sen en regelbunden uppföljning. Då handlade det, förutom att ´ha koll på levervärdena, också kunna se processen av medicinen i kroppen. Dvs hur kroppens upptagningsförmåga var och hur den resistenta utvecklingen fortgick. Sen hade vi några fall där blodprover togs, där halten av Ritalin mättes i blodet, därför att det fanns misstanke om att patienten inte tog sin medicin som den skulle, utan i stället sålde vidare den på svarta marknaden eller till andra intagna. Många patienter hade också väldigt jobbigs biverkningar med bl.a. på tok för hög puls vid lite fysisk ansträngning, och många hade också för högt undervärde i deras blodtryck, som en reaktion på Ritalin.

Jag vill tydliggöra att ett blodprov säger långt ifrån allt. Ett blodprov efter 2-3 månader å sen återkoppling efter ett år gör alltså inte det heller.

Det är en liten del i att följa hur medicinen verkar och har för inflytande på kroppen. Det är främst psykoterapin i kombination med ett behandlingsprogram innehållande social terapi och utbildning som kan ge den rätta diagnosen på om Ritalin är mer hjälpanden eller stjälpande för en person. Vi är alla väldigt olika. Alla med ADHD och ADD kan känna igen sig i sina symptom å känna ”vi är alla lika”. Men sen på det biokemiska planet är vi direkt alla igen lika olika.

Sen så vill jag tydliggöra för andra och dip att polisen besitter ganska stark å värdefull information om både straffrätt å andra former av juridik. Alla Poliser har en stark utbildning i bagaget i detta område. Förutom deras stora praktiska kunskaper och erfarenheter ute i arbetslivet, (som ökar med de aktiva åren), har alla läst både Kriminologi, Straffrätt och Rättsvetenskap.

Poliser har helt enkelt väldigt god värdefull insyn i denna värld. Jag vet inte riktigt varför du påstår något annat.

Dessutom verkar du ha en konstig bild på yrket skötare. En skötare har full tillgång till alla patienters journaler, för en regelbunden och öppen dialog med läkarna, psykologerna och sjuksköterskorna på sjukhuset. Å denna kommunikation är ett måste för att människorna som är där ska kunna få en så bra rehabilitering som bara möjligt. En av de viktigaste och väldigt värdefulla positionerna på ett rättspsykiatrisks sjukhus är just skötarens.

Den rollen skötaren har, kan aldrig läkaren eller psykologen överträffa. En skötares uppgift är bland annat att skapa en så nära relation som är möjligt utifrån riskerna. En patient kan om det lyckas, anförtro sig till en skötare som den inte i närheten skulle göra till en läkare eller ens en psykolog många gånger. Men du dip kanske har fått för dig att en skötare inte gör något annat än spelar tennis med de intagna?

Så med dessa två påpekande, polisens kunskap å skötarens arbetssituation, så kan man undra vem det är av mig eller dip som är en fantiserande idiot. I så fall är vi alla i det här forumet fantiserande idioter. Men något som jag reagerar starkt på när det gäller Dip är hans tillsynes trångsynta och ”svart eller vitt” sätt att se det vi diskuterar om. Och du verkar vara en ganskadålig människokännare dessutom. Eller bara väldigt klumpig..
Jag är här för att bidra å en viss mån hjälpa. Du verkar vara här för att vara nedvärderande mot oss andra här.

För annars hade du nog aldrig uttryckt dig så som du gjort mot t. ex Gluggenn. Det är faktiskt till å med skamligt av dig tycker jag nog.

Efter att hon har kämpat i kanske mer än tio år med att försöka hantera sitt liv, gått igenom både självmordstankar och depressioner, inte känt sig hemma någonstans i samhället, äntligen få en chans att ändra på det, det första hon blir efter tre dagar är nertryckt av dig här. Jag vet inte varför du är så upprörd. I stället för att arkebusera oss verbalt här ute å hävda att våra erfarenheter är fantasier å annat, kom i stället då med något konstruktivt. Uttryck dina egna erfarenheter i stället. Bidra med något, i stället för att bete dig som en bitter pillermissbrukare som har fastnat i tonåren. För jag tror du kan bättre än så här. Annars tycker jag du ska fundera på att, som tidigare sagt, lämna detta forum å återgå förslagsvis till dom som handlar om SPEL eller något.
Senast redigerad av Netherworld 2011-02-06 kl. 16:15.
Citera
2011-02-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Nu kommer jag och lägger drulen i blöt där jag enbart utgår från själv som patient,
som av en händelse fick jag mäta blodtryck efter 1 vecka, nästa vecka är det dags igen
med tanke på doshöjningarna som gjorts, jag skulle misstänka att blodtryckskoll
motsvarar det du benämner som "blodprov"? det låter inte alltför modernt iaff,
medicinen bytte min blodgrupp!? (ta det lugnt nu! ett dåligt skämt)

Nä, det gör det inte, det är en jävla skillnad på ett blodtrycksprov och ett BLODPROV.
Citera
2011-02-06, 16:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Okej. Ja ska ringa runt å höra. Stället jag fick medicinen utskrivet från har bara öppet mån-tors. Känns ändå skumt att han skrev ut Ritalin först, eller? Concerta verkar ju vara vanligast... Kommer säkert sluta med något års förvirring och ilska. någon som varit helt nöjd med Ritalin? Och hur har det varit med biverkningarna?
Tack för de snabba svaren.

Det jag tycker verkar dumt här är att dom först inte provat ett medicinfritt behandlingsprogram för dig först. Ritalin är narkotikaklassat och ska hanteras väldigt försiktigt. Jag hoppas du har en terapikontakt minst en gång i vecka nu under medicineringen..?
Citera
2011-02-06, 16:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nä, det gör det inte, det är en jävla skillnad på ett blodtrycksprov och ett BLODPROV.

Det heter intte blodtrycksprov. Det heter blodtryckstest, eftersom inga substanser tas från kroppen.
Citera
2011-02-06, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sexfemin
Jag blir besatt av en sak i minuter/timmar/dagar. Sen tröttnar jag blixtnabbt. Alltså.. Kan bli besatt av att läsa om... humlor. Lägger själv och hjärta i det och.. lever för det.. minuter till dagar senare tröttnar och jag glömmer bort det. Samma gäller allt i skolan och fritidsaktiviteter

Behöver ju inte bero på min ADD men.. Jag vet inte xD

WORD på dendär! Snöar alltid in mig på massa skumma ämnen. Vänner och läkare tycker jag är extremt påläst inom lite ovanliga områden, jag är inte den som kan som ett exempel allt om Träning men jag kan allt om en underkategori inom träning om jag säger så, jag blir expert på sub/under-ämnen.

Kan få för mig att börja plugga ett språk, lägger ner exakt allt på det och går verkligen in för att lära mig, sen efter 1 dag kan jag ha tröttnat och lägger ner.. blivit så med typ allt, svårt att fullfölja saker. Är extremt snöig i ämnen jag finner intressanta för tillfället, kan sitta en hel dag och bara läsa om en viss sak, sen nästa dag då är det nå annat som intresserar mig.

Detta gör att folk lätt fattar tycke för mig, men jag kan även bli förmycket ibland känner jag, men jag menar liksom inget illa. Kan låta som att jag tror ja är bäst på vissa saker fast jag bara försöker hjälpa.. Går en utredning nu, än så länge tycker dom på utredningen att det låter som ADD.
Citera
2011-02-06, 23:12
Medlem
Netherworlds avatar
Här är för övrigt en bra artikel som belyser en annan sida än den som läkemedelsbranchen har, å kanske Dip också har, jag vet inte riktigt. Får inget grepp om honom!

http://www.peterularsson.se/fakta-om-adhd-ritalina-concerta-och-strattera/

En fråga..På en helt trevlig nivå. En känsla jag får. Dip har du Aspergers?
Citera
2011-02-06, 23:13
Medlem
sexfemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
WORD på dendär! Snöar alltid in mig på massa skumma ämnen. Vänner och läkare tycker jag är extremt påläst inom lite ovanliga områden, jag är inte den som kan som ett exempel allt om Träning men jag kan allt om en underkategori inom träning om jag säger så, jag blir expert på sub/under-ämnen.

Kan få för mig att börja plugga ett språk, lägger ner exakt allt på det och går verkligen in för att lära mig, sen efter 1 dag kan jag ha tröttnat och lägger ner.. blivit så med typ allt, svårt att fullfölja saker. Är extremt snöig i ämnen jag finner intressanta för tillfället, kan sitta en hel dag och bara läsa om en viss sak, sen nästa dag då är det nå annat som intresserar mig.

Detta gör att folk lätt fattar tycke för mig, men jag kan även bli förmycket ibland känner jag, men jag menar liksom inget illa. Kan låta som att jag tror ja är bäst på vissa saker fast jag bara försöker hjälpa.. Går en utredning nu, än så länge tycker dom på utredningen att det låter som ADD.

Känner igen mig i vartenda ord :O Skönt att veta att man inte är ensam :P
Det är verkligen så att jag snöar in mig på en sak och.. lägger ner mitt liv på det. Planerar (jag planerar mycket, skriver listor och tänker mycket och detaljrikt på vad jag vill göra etc).. Jag fick för några månader sen en dille om att jag skulle börja göra om möbler för att sedan sälja vidare. JAg planerade ALLT in i detalj. kollade till och med efter lokal att ha allt skit i. Dagen efter var det glömt. Samma sak när jag gick i 3e klass tror jag.. bestämde mig för att bli bäst i världen på area. Skrev area med massa hjärtan på alla mina böcker etc.. tröttnade efter några dagar och gick vidare.

Vet inte om jag tycker att det är jobbigt.... är väl mer att det skulle vara kul att ha något som jag verkligen var intresserad av att göra.. och inte tröttna så snabbt :S
Citera
2011-02-06, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sexfemin
Känner igen mig i vartenda ord :O Skönt att veta att man inte är ensam :P
Det är verkligen så att jag snöar in mig på en sak och.. lägger ner mitt liv på det. Planerar (jag planerar mycket, skriver listor och tänker mycket och detaljrikt på vad jag vill göra etc).. Jag fick för några månader sen en dille om att jag skulle börja göra om möbler för att sedan sälja vidare. JAg planerade ALLT in i detalj. kollade till och med efter lokal att ha allt skit i. Dagen efter var det glömt. Samma sak när jag gick i 3e klass tror jag.. bestämde mig för att bli bäst i världen på area. Skrev area med massa hjärtan på alla mina böcker etc.. tröttnade efter några dagar och gick vidare.

Vet inte om jag tycker att det är jobbigt.... är väl mer att det skulle vara kul att ha något som jag verkligen var intresserad av att göra.. och inte tröttna så snabbt :S

Ja du låter precis som jag är , exakt alltså! Som du säger så vore det kul att ha något att göra som man gillar och inte tröttnar på ! Det är här jag behöver hjälp med ADD'n alltså impulsiviteten.

För dehär är något jag gör jämt, påbörjar skit helhjärtat och slutar med det jag påbörjat oftast dagen efter. Är alltså extremt impulsiv och blir lätt manisk i mina små intressen. Jag vill veta hur jag gör för att inte vara så impulsiv, folk tappar tilliten till mig pga att jag kan börja med en sak och sluta på en gång..

Om jag säger att jag börjat plugga så känns det som att alla tänker "mm visst, brukar låta så" .. och det är jag såå trött på, folk tror att jag inte går in helhjärtat på det jag påbörjar, men det gör jag, det är bara det att ja tröttnar på EN gång!

Saker jag gjort på senaste som jag slutat med eller bara ligger och skräpar:

-Börjat läsa ett språk (höll 1 dag nu ligger böckerna o skräpar)
-Börjat planera en näthandel där jag tänkte tjäna pengar. (höll 1 dag.)
-Börjat planera en till näthandel där jag tänkte tjäna pengar. (höll 1 dag.)
-Planerat utlandsresa för att söka jobb, (dehär höll sig faktiskt i 3-4 dagar vilket är långt för mig.)
-Samlat länkar för att söka jobb och tänkte göra om mitt cv till engelska, (höll 2 dagar.)
-Planerat dra och jobba i ett land inom EU (jobb var fixat). (nedlagt pga intressebrist och för att jag blev lat, höll några dagar)

osv osv...
Citera
2011-02-07, 01:47
Bannlyst
Citat:
Om du läser länken så är det scientologi fundat babbel som är totalt mot medicinering, där man tror det räcker med att göra huvud axlar knä och tå så är du "frisk"

okej förstår, har haft ADD hela livet (ganska självklart) , tror knappast nåt bara sådär kan "bota" mig.. Tror på medicinering jag, men det är väl för att jag är en person som gärna tar den snabbaste genvägen vilket nog dom flesta med adhd/add är

Men Ritalin funkar ialf kanon på mig, hoppas på att få det utskrivet snart!
Citera
2011-02-07, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
okej förstår, har haft ADD hela livet (ganska självklart) , tror knappast nåt bara sådär kan "bota" mig.. Tror på medicinering jag, men det är väl för att jag är en person som gärna tar den snabbaste genvägen vilket nog dom flesta med adhd/add är

Men Ritalin funkar ialf kanon på mig, hoppas på att få det utskrivet snart!

Du kan räkna med att det kommer krävas år av terapi med, dels AT men också vanlig samtalsterapi, beteende träning är enormt viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in