2009-12-02, 09:30
Medlem
Peddojannes avatar
För mig är det snarare såhär med alkohol:

Scenario: Varit ute dagen innan och sovit kanske 4 timmar, astrött på kvällen efter när det är till att dra på krogen. Sen räcker det med att jag har druckit EN öl och då blir jag hur pigg som helst. Sen kanske den där piggheten fortsätter tills den femte ölen och då börjar jag bli segare av att dricka bara. har bara spytt tre gången i mitt liv eftersom att jag däckar innan jag hunnit bli tillräckligt full för att ens kunna spy.

Vill förövrigt notera att Concerta/Ritalina är bäst och utformad för ADHD och inte ADD, funkar bra för ungefär 75% av de med ADHD och kanske 20% med ADD. Strattera och andra amfetaminer som Aderall fungerar bäst för de med ADD.

Någon innan frågade om strattera, har det utskrivet nu och det funkar helt förträffligt. Förutom att jag är tröttare än förut dock, men det har fått upp min motivation. Dock så ska jag höra med psykiatrikern om jag får byta till Aderall.
Citera
2009-12-02, 10:11
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolarn
Min bror som jag älskar väldigt mycket är lite "trög" om man säger så, han är 14 år och går i 8an på högstadiet, han har lite sociala problem som jag vet om, hälsar inte tillbaka, vet inte riktigt hur man beter sig artigt osv. Har fått höra av mina föräldrar alldeles nyligen att han sitter på lektionerna och alla andra fattar vad man ska göra utan han, så han pluggar i fel bok och får 0 poäng på proven, linande händelser hela tiden.

Han stämmer in ganska bra tycker jag på "kännetecknen" i första inlägget, han blir aldrig arg, inte ens på våran väldigt dryga syster som jag hatar mer än allt annat, han dagdrömmer en hel del, speciellt vid matbordet då han mitt i en konversation kan rycka upp huvudet som ett nyvaket barn och säga: "Va, vem då?"

Det kan vara väldigt svårt att få honom att gå med på att göra saker med en, man måste tjata för att det ska hända något, och ofta verkar det som att inte ens lyssnar på vad man säger.

Mina föräldrar har nu börjat göra underssökningar för att få veta om han har ADD, vi kommer troligen få veta resultatet om en vecka. Jag är väldigt orolig för honom, om han har ADD, kommer han att få jobb? Blir han arbetslös hela livet? Ingen vill väl anställa någon som aldrig kommer igång och inte heller fattar vad han ska göra..

Borde jag börja behandla honom annorlunda eller ska jag låtsas som ingenting? Jag vet att det är väldigt mycket frågor men det är så mycket jag undrar, har frågat föräldrarna mycket men det enda de verkar veta är att det ska vara "motsatsen till ADHD" vilket jag tycker är ganska ospecifikt. Tack för all hjälp ni kan ge mig.

Alltså, det står ju inte direkt på ens CV att man har ADD och inte på något annat papper heller. Och i många branscher kan det vara positivt eftersom att en människa med ADD (Eller ADHD för den delen) ser saker ur ett annat perspektiv och är bra på brainstorming. Och det finns ju diverse medicinering som hjälper.

Är han ointelligent trög eller bara seg på att göra saker?

Förövrigt så är det alltid jag som har packat färdigt först om jag ska ut å resa med vännerna.
Citera
2009-12-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Alltså, det står ju inte direkt på ens CV att man har ADD och inte på något annat papper heller. Och i många branscher kan det vara positivt eftersom att en människa med ADD (Eller ADHD för den delen) ser saker ur ett annat perspektiv och är bra på brainstorming. Och det finns ju diverse medicinering som hjälper.

Förövrigt så är det alltid jag som har packat färdigt först om jag ska ut å resa med vännerna.

Jag känner igen en kompis i allt det här, men saknar en sak, han är onskefull med omgivningen, kan plåga ett djur i smyg eller råka sparka på ett ont ben. Dessutom har han stela rörelser, rör aldrig armarna när han är ute och går. Kan det vara ADD?
Citera
2009-12-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag känner igen en kompis i allt det här, men saknar en sak, han är onskefull med omgivningen, kan plåga ett djur i smyg eller råka sparka på ett ont ben. Dessutom har han stela rörelser, rör aldrig armarna när han är ute och går. Kan det vara ADD?

Låter som DAMP med psykopatiska inslag.
Citera
2009-12-02, 11:46
Medlem
euphorias avatar
Citat:

Scenario: Varit ute dagen innan och sovit kanske 4 timmar, astrött på kvällen efter när det är till att dra på krogen. Sen räcker det med att jag har druckit EN öl och då blir jag hur pigg som helst. Sen kanske den där piggheten fortsätter tills den femte ölen och då börjar jag bli segare av att dricka bara. har bara spytt tre gången i mitt liv eftersom att jag däckar innan jag hunnit bli tillräckligt full för att ens kunna spy.

Vill förövrigt notera att Concerta/Ritalina är bäst och utformad för ADHD och inte ADD, funkar bra för ungefär 75% av de med ADHD och kanske 20% med ADD. Strattera och andra amfetaminer som Aderall fungerar bäst för de med ADD.

Någon innan frågade om strattera, har det utskrivet nu och det funkar helt förträffligt. Förutom att jag är tröttare än förut dock, men det har fått upp min motivation. Dock så ska jag höra med psykiatrikern om jag får byta till Aderall.
Oj, finns det något dokumenterat kring huruvida Aderall har någon effekt på exekutiva funktioner(att komma igång med och avsluta aktiviteter)

För jag har fortfarande svårigheter att koncentrera mig på det sätt som innefattar att komma igång med saker, men sedan har jag iaf fått enklare för att hålla mig kvar vid en uppgift. Däremot är det stora problemet mina rutiner, jag kan inte avsluta aktiviteter och det har gått så långt att jag nu ska få elektroniska hjälpmedel som underrättar mig

Eftersom jag haft ett litet missbruk bakom mig så undrar jag hur jag ska lägga fram för min psykolog att jag vill prova alternativ till Concerta. Jag är intresserad kring huruvida Metamina eller Aderall fungerar bättre.
Citera
2009-12-02, 11:57
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa

Kan mycket väl vara någon typ av ADD fast med inslag av Asperger och psykopati. Det är vanligt att folk med ADD får slängar av andra personlighets störningar.

Getapulien: Folk med damp behöver inte alltid vara elaka, han hade nog nämnt om killen var hyperaktiv också.
Citera
2009-12-02, 12:13
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Oj, finns det något dokumenterat kring huruvida Aderall har någon effekt på exekutiva funktioner(att komma igång med och avsluta aktiviteter)

För jag har fortfarande svårigheter att koncentrera mig på det sätt som innefattar att komma igång med saker, men sedan har jag iaf fått enklare för att hålla mig kvar vid en uppgift. Däremot är det stora problemet mina rutiner, jag kan inte avsluta aktiviteter och det har gått så långt att jag nu ska få elektroniska hjälpmedel som underrättar mig

Eftersom jag haft ett litet missbruk bakom mig så undrar jag hur jag ska lägga fram för min psykolog att jag vill prova alternativ till Concerta. Jag är intresserad kring huruvida Metamina eller Aderall fungerar bättre.

Säg först att du vill prova på Strattera för att du inte gillar tanken på narkotika (Om du vill kan du benämna det med knark istället, låter brutalare). Sen säger du att du får bi-effekter (Jag kör på att jag blir extremt trött) För att sedan kunna byta till Amfetamin osv (Har inga planer på att missbruka dock). Mitt argument är också att man måste testa på alla, för att annars kanske man går hela livet ut med en medicin som funkar sisådär medans kanske en annan te.x Desoxyn (methamphetamine) hade fungerat jättebra. Känner en som har det uskrivet och det funkar awesome. Dock så har han super damp utan den, men den lugnaste personen jag känner när han har tagit den.
Senast redigerad av Peddojanne 2009-12-02 kl. 12:23.
Citera
2009-12-02, 17:35
Medlem
Stolarns avatar
Citat:

Om man ska utgå från hur han är i skolan verkar han ju väldigt korkad, men jag som levt med honom hela livet har aldrig ens tänkt tanken att han skulle ha någon form av diagnos. Han har alltid varit lite egen, och ja, han är väldigt seg att göra saker, att komma igång. Lärarna har som för många av er andra tjatat på honom sedan lågstadiet att han aldrig gör någonting eller inte förstår.

Jag minns en sak nu som jag glömde lägga till i förra inlägget, och det är att för några år sen, han var väl kanske 10-12 års åldern, så hade han väldigt svårt att prata, han pratade så sakta.. Jag överdriver inte om jag säger att det kunde ta honom 30 sekunder eller mer att säga en enkel mening. Han hakade upp sig på ord och stod och nötte tills han lyckades pressa fram det, ibland tror jag att han glömde vad han skulle säga medans han pratade för att det tog sån tid. Visserligen kan det ju vara så att det bara var en fas han gick igenom. Men det speglar ändå hans personlighet lite, aldrig bråttom någonstans, tar dagen som den kommer.

Låter det som någon med ADD?
Vi spelar ju mycket MMORPG spel tillsammans och där har han inga som helst problem att prestera något, han gör det bara på sitt sätt, håller sig nästan alltid till samma rutiner om och om igen.

Vad tror ni?
Citera
2009-12-02, 18:41
Medlem
Peddojannes avatar
Autism helt klart, de har oftast problem med det verbala. Kan ju självklart vara både och. Men ni lär ju få reda på det snart iallafall
Citera
2009-12-02, 18:46
Medlem
slam23s avatar
Citat:

hur är du i vanliga fall då? är jag nykter är jag trött, seg och rätt tystlåten.
tack för infon om medicinen =)
Citera
2009-12-02, 22:29
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Autism helt klart, de har oftast problem med det verbala. Kan ju självklart vara både och. Men ni lär ju få reda på det snart iallafall

Jag skulle luta åt både och.

Jag tror inte jag är helt ute och cyklar om jag påstår att Asperger (dvs autism med minst normal IQ och utan värre störningar i talutvecklingen) närapå kunde ses som ett superset till AD/H/D.
Alltså så att man tar en rågad näve blandade AD/H/D symptom och plussar på med "tillräckligt" med framför allt sociala symptom/mindblindness.

Jag har för mig att man i Storbritannien laborerar en hel del med mer beskrivande diagnoser, som "non-verbal learning disorder", "apraxia" i olika varianter, "sensory integration disorder" m.m.
Vilket å ena sidan är bra just på grund av dessa är mer beskrivande, men å andra sidan inte så bra eftersom de inte är standardiserad i varken ICD eller DSM.

Så exakt vilken etikett man vill sätta på ens sett att fungera icke-neurotypiskt är inte så lätt.
Själv har jag gått från
"helt vanlig, måste bara anstränga mig mer" till "fan vet, normal är jag i alla fall inte" över varianterna
"litet autistisk som barn var jag kanske"
"Aspie! måste vara!"
"hyperaktiv mm är jag ju definitivt inte"
"litet för socialt skicklig för autism kanske"
"hmm, många AD/H/D grejer verkar ju bekanta"
"Va?! Ännu en sak där jag är mer AS än normis, suck."

Är äntligen i kö för ordentlig utredning av experter. Skall bli intressant att se vad de säger...
Citera
2009-12-02, 22:44
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Aspsusa

Du har antagligen rätt, finns ju något Asperger test där man ska ha 135 poäng för att bli rankad som asperger, men man får även kryssa i först om man har ADD/ADHD, därför att folk med ADD/ADHD brukar få runt 120-130 poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in