Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Autism helt klart, de har oftast problem med det verbala. Kan ju självklart vara både och. Men ni lär ju få reda på det snart iallafall

Jag skulle luta åt både och.
Jag tror inte jag är helt ute och cyklar om jag påstår att Asperger (dvs autism med minst normal IQ och utan värre störningar i talutvecklingen) närapå kunde ses som ett superset till AD/H/D.
Alltså så att man tar en rågad näve blandade AD/H/D symptom och plussar på med "tillräckligt" med framför allt sociala symptom/mindblindness.
Jag har för mig att man i Storbritannien laborerar en hel del med mer beskrivande diagnoser, som "non-verbal learning disorder", "apraxia" i olika varianter, "sensory integration disorder" m.m.
Vilket å ena sidan är bra just på grund av dessa är mer beskrivande, men å andra sidan inte så bra eftersom de inte är standardiserad i varken ICD eller DSM.
Så exakt vilken etikett man vill sätta på ens sett att fungera icke-neurotypiskt är inte så lätt.
Själv har jag gått från
"helt vanlig, måste bara anstränga mig mer" till "fan vet, normal är jag i alla fall inte" över varianterna
"litet autistisk som barn var jag kanske"
"Aspie! måste vara!"
"hyperaktiv mm är jag ju definitivt inte"
"litet för socialt skicklig för autism kanske"
"hmm, många AD/H/D grejer verkar ju bekanta"
"Va?! Ännu en sak där jag är mer AS än normis, suck."
Är äntligen i kö för ordentlig utredning av experter. Skall bli intressant att se vad de säger...